Har ni broddat än?

Sv: Har ni broddat än?

Svarar igen eftersom jag var osäker i början.

Vi har sol och + 10 nu och ska ha minst en vecka framöver, så jag har köpt brodd, och slänger på dem när det börjar frysa på mer.
Blir det blandväder så slänger jag på fram till att börja med.

Nu går min häst oskodd, då han inte går att sko längre.. så han har inga broddar..

Men tidigare vintrar så har jag ungefär vid den här tiden satt på honom guldskor med 6 fasta brodd i varje sko, som han sen haft hela vintern.. Och i och med att det är 6 fasta brodd så blir det ju ingen snebelastning som det snackades om längre upp här..
Jag skulle däremot aldrig sätta i bara två brodd, varken i hagen eller vid ridtur..

På tisdag kommer hovis och då blir det vinterdojjor på. just nu går hon sommarskodd fram och barfota bak.

kommer blindbrodda då, men kommer brodda så fort det blir behov för det. denna veckan har vi varmgrader förra veckan hade vi is... så man vet ju inte hur vädret ändras.

Jag skulle däremot aldrig sätta i bara två brodd, varken i hagen eller vid ridtur..

Det är rätt konstigt det där, för jag har aldrig varit med om en hovslagare som föreslagit mer än traktbrodd åt mina hästar. Ingen har pratat om någon slags snedbelastning pga endast två broddar. Det är väl väldigt sällan hästen, någon längre stund i alla fall, inte sjunker ner med broddarna i underlaget?

Jag säger inte att du har fel.. jag säger bara att jag skulle aldrig sätta det på min häst.. Jag går väl lite till mig själv också, om jag skulle ha broddar på skorna så skulle inte jag vilja ha bara två i hälen..

här, i södra skåne, går hästarna fortfarande broddlösa utan problem. det var frost ett par mornar för nån vecka sen, men nu har det varit över 5 grader varmt dygnet runt. även om det har varit blött har inte löv varit nåt problem faktiskt!

appropå diskussionen som uppstod så är jag uppvuxen i jämtland där broddarna näst intill sitter året runt :D nä men ingen skulle få för sig att brodda i och ur vareviga dag, hela vintern! när jag flyttade ner till skåne blev jag väldigt förundrad över att hästarna broddas bara de dagar det är isigt - logiskt när jag upplevt en skånsk vinter men från början tyckte jag det var jättekonstigt :grin:

fast är marken fryst så sjunker inte broddarna ner i marken.

jag skulle inte vilja ha bara traktbrodd.

Det beror ju på om det ät tjäle eller ej.. Hos oss är det bara översta lagret som är fryst. Tillräckligt för att de ska halka och slå ihjäl sig men mina brodd går då ner i marken. det är liksom några hundra kg som fördelas på en kvadratcm... Då går de ganska lätt ner i marken då det blir skyhögt tryck på en dessutom spetsig yta som skär ganska bra, om det inte är tjäle. Sen när det är snö och is så är det ju ingen snack om saken att de går ner i isen.

Jag har tittat på hovspåren efter min broddade häst flera gånger, och jag tror inte att det någon gång varit så att broddarna inte sjunkit ner i underlaget. Man kan vara av olika åsikt, men jag tror ju knappast att hovslagare hade fortsatt med traktbrodd om det varit skadligt för merparten av hästar som använder dem :confused:? Sedan är det helt säkert så att det kan vara bättre pga av underlaget (mer snö t.ex) med ett större antal broddar/sko i vissa delar av landet. Men jag bor i södra Sverige och har alltså hittills inte stött på en enda hovslagare som har tyckt att det funnits behov av mer än traktbrodd.

Och jag har aldrig stött på någon hovslagare som rekommenderat att bara ha traktbrodd i.. så ja, det är väldigt olika..

Fast bor ni i samma landsände då?

Här är det iofs varierat trakt och fyrbroddat, men jag kör fyrbroddat, då de slinter med tån och blir korta och spända i steget om de bara har traktbrodd vid halka.

Enda jag vet brodden inte sjunker i är det otrevliga med tjälad bar grusväg t ex, den är som asfalt. Eller på tunn isskorpa på dylik väg eller asfalt, då brodden slår igenom isen men inte ner i underlaget.
De flesta undviker ju dock att rida på det, och skrittar bara i de fall det är så, så frågan är hur mkt vinkeln då gör (jag vet inte det är en undran alltså).

Jag tycker inte om vinkeln som blir, men det är verkligen bara personligt tyckande och det går ju massa hästar med bara traktbrodd, och vore det hälsoskadligt borde det märkts hos veterinärerna?

Men just för greppet när det är is så gör tåbrodden stor skillnad tycker jag, samtidigt som vissa hästar får på tok för bra 'bromsning' med tåbrodd och därför blir stumma och/eller de låga lederna tar stryk. Så inte helt lätt det där att balansera.

jag föredrar fyra broddar och jag broddar inte på och av heller, dock fick jag göra det det sista året inackorderad då stallägaren ville det. När jag hade eget stall var de broddade dygnet runt, men jag tycker att de slirar för mycket med bara traktbrodd = spänd häst

kl,
jag har inte börjat brodda än, vi har än så länge ca 8-10+grader här och den enda snön jag sett var lite frost och hagel för 2 veckor sen.
dock så brukar jag bara brodda när jag rider, min häst är spark glad ibland och jag vill inte att hon träffar nån annan häst eller sig själv med is broddar :/. is som samlas bildas utanför stall dörren och vid hagen hackas bort och sen så saltar + sandar jag massor.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 332
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
24
· Visningar
2 523
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 096
Senast: gulakatten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 487
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka