Har ni broddat än?

Sv: Har ni broddat än?

Låt dem vara kvar..
Jag som är hovis har slått på två broddade pjuks ett tag, men inte pga snö och is, utan lera!

Så länge pålle står på bädd eller ute, så är det ingen fara med vinkeln, men ha den inte installad på betonggolv 24/7. ;)

Nä så hag ju jag också tänkt, att inne i boxen gör det ju absolut ingenting för då sjunker ju brodden ner i spånet. Men ut om det är hårt i backen - alltså tjäle - sjunker brodden ner tillräckligt när det inte är is för att det inte ska göra nåt? Å ännu värre, hur är det när man rider på en hårt grusväg tex? Fast det är ju lätt - undvika grusvägarna och bara rida i skogen på stigar där det ändå inte är knallhårt ännu utan mest halt pga frosten, där sjunker ju brodden ner så vinkeln blir den normala. Tror jag iafl :p

Inga broddar än, men jag kommer att be om broddhål hos hovis om två veckor. Det snöade rejält här i förra veckan, och det låg kvar en extra dag, men i vanliga fall förväntar man sig ju inte snö i dessa trakter i oktober...

ikväll får min häst broddar... hovis kommer och slår på vinterskor.... broddarna åker ur i april-maj nångång när det slutar vara halkigt igen..

Släppte ut han i hagen kl 7 i morse och det första han gjorde var att nästan fara på arslet.. Så han åkte in igen och i med brodden :D Löv och gräs är sjukt hala vid frost :mad: Så nu kan han röja bäst han vill med sin nya hagkompis utan att jag ska behöva gå runt å vara rädd att han ska sträcka eller fläka sig! Tack för att du lugnade mig ;)

Jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig klumpigt.

Men jag upplever att det har blivit vanligare på senare år att lämna broddarna i ett halvår i taget, oavsett om det är halka eller ej. Har stött på fler och fler som faktiskt inte KAN skruva i och ur broddarna, gänga hålen etc, därav ordet "okunskap". De står handfallna om broddar har trillat ur och anser att det där med att brodda i och/eller ur är något som är hovslagarens uppgift.

Är det halt ifrågasätter jag absolut inte att broddarna sitter i, men med tanke på senare års milda vintrar (förra undantaget) så är det väl knappast så att broddarna har behövts varje dag från oktober till april? (iaf inte här på sydligare breddgrader)

Många rider glatt omkring på barmark i plusgrader, på asfalt = 0 glidmoment.

Har man väldigt många hästar förstår jag också om man inte vill hålla på att ta i och ur, likaså om man har kroppsliga hinder.

Vi har broddat, här har det varit riktigt halt och hårt både ute och i hagen. Grannhästarna utan brodd busade i hagen häromdan och kunde inte stanna i halkan, så sprängde staketet. Dom har fått brodd nu :)

Kan tillägga att hästarna var ok! :)

Fast milda vintrar i kombination med regn och sen minusgrader, gör ju hagar och vägar väldigt hala.

Vi brukar ha broddar i under 2 skoningar i sträck, för att hagen och vägen till hagen är snorhal mellan dec-feb.

Hovis tycker att man ska ha brodd iaf fram , för det finns hästar som ramlat och frusit ihjäl i hagen pga av avsaknad av brodd.
Kanske inte vanligt, men jag stör mej inte på om folk vill ha sina broddar på hela vintern..

Senast ändrad:

Jag kan skriva under på detta. Det var JÄTTEHALT i skogen idag. Min häst nästan satte sig på rumpan ett par ggr när hon, antar jag, halkade på löv på stigen...:crazy: Som sagt så blir det broddhål i skorna om två veckor, och det behövs nog! Vet hur fort vädret kan skifta här hos oss...

Mina var det dags att sko iaf för ett par veckor sedan. Dom fick vinterskor med brodd fast vintern inte hade kommit då. Men det gjorde den veckan efter och glad var jag ;)
Vet av erf att hovis är glad för att man är ute i tid och inte ringer när det är akut:D
Jag anser att jag hellre tar hand om ett balltramp än en sträckning.
Slitningen som brodden gör på hästen är nog marginell mot att gå och spänna sig för att inte halka, tror jag iaf:grin:

Har brodd på hela vintern, det är lika halt, om inte halare i hagen många gånger eftersom det inte är grusat och kuperat :crazy:. Det är inte många vintrar som jag inte har behövt broddar.

Tänkte på det där med felbelastning, har man 4 brodd i varje sko tycker jag inte att det borde bli någon större felbelastning... eller? De står ju då lika plant som utan.

Skor om till vinterskor i nov och då åker snösulor och brodd på, det åker av typ i april.
I år kommer en ny häst till hagen :laugh: nu i vinterskorstider, har lite ångest då det verkar vara dax för vinterskor men vill inte att de har broddar första veckan... så jag håller tummarna för en mild november.
Och jodå, jag kan sätta i nya brodd och byta brodd, men min upplevelse är att de sitter så mycket bättre när hovslagaren drar i dem INNAN han har slagit på skon på hästen.

Släppte ut han i hagen kl 7 i morse och det första han gjorde var att nästan fara på arslet.. Så han åkte in igen och i med brodden :D Löv och gräs är sjukt hala vid frost :mad: Så nu kan han röja bäst han vill med sin nya hagkompis utan att jag ska behöva gå runt å vara rädd att han ska sträcka eller fläka sig! Tack för att du lugnade mig ;)

Så lite så. :D

Men jag upplever att det har blivit vanligare på senare år att lämna broddarna i ett halvår i taget, oavsett om det är halka eller ej.

Det är vinter och risk för halka i stora delar av landet från ca november till ca mars dvs 5 månader, och i vissa delar så är det ett par månader till. Även om det råkar vara barmark så kan det vara ordentligt halt med frost och löv. När det är torrt och fint på asfaltvägen så kan stigarna i skogen ha ishalka. Många bor dessutom inte vid stallet och vädret är oberäkneligt.

Har stött på fler och fler som faktiskt inte KAN skruva i och ur broddarna, gänga hålen etc, därav ordet "okunskap". De står handfallna om broddar har trillat ur och anser att det där med att brodda i och/eller ur är något som är hovslagarens uppgift.

Ja de finns de som inte kan byta hjul på bilen, laga punka på cykeln, fylla på olja eller tvätta bilen. Ofta sammanfaller det så att de inte klarar någotdera, antingen är de lata eller otekniska, men det har sällan något med hästen att göra.
Är det halt ifrågasätter jag absolut inte att broddarna sitter i, men med tanke på senare års milda vintrar (förra undantaget) så är det väl knappast så att broddarna har behövts varje dag från oktober till april? (iaf inte här på sydligare breddgrader)
Om du med sydliga breddgrader menar Skåne och kusterna i Götaland så visst, där behövs det troligen inte brodd hela denna perioden. Merparten bor dock inte här.
Många rider glatt omkring på barmark i plusgrader, på asfalt = 0 glidmoment.
De flest undviker att rida på asfalt så gott det går, så slitaget här är väl inte så värst påtagligt. Ska du bedöma det som halssäkert så räcker det inte med barmark och plusgrader, ge dig in på skogsvägar och stigar, de har ofta snö och is långt efter snön har smällt på åkrarna. Det är här de flesta som rider ut befinner sig, inte på asfaltvägarna.

jag bor i södra finland,"ordentlig" vinter typ november-mars..men jag vet inte om vi är lata eller okunniga,men jag känner inte en människa som skruvar i och ur..de broddas o sen har de brodd..:o

Ja det är inte att leka med frostgräs och löv med järnskor.. Huua.. Hoppas du klarar dig tills du får vinterskott :)

du verkar vara en klok människa!! :laugh:
så tänkte fråga dig och alla andra med såklart om ni vet om påfrestingingen på leder osv blir mkt mer om man har två brodd istället för 4 i varje hov?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 332
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
24
· Visningar
2 523
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 096
Senast: gulakatten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 487
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka