Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Släppte ut han i hagen kl 7 i morse och det första han gjorde var att nästan fara på arslet.. Så han åkte in igen och i med brodden Löv och gräs är sjukt hala vid frost Så nu kan han röja bäst han vill med sin nya hagkompis utan att jag ska behöva gå runt å vara rädd att han ska sträcka eller fläka sig! Tack för att du lugnade mig
Men jag upplever att det har blivit vanligare på senare år att lämna broddarna i ett halvår i taget, oavsett om det är halka eller ej.
Har stött på fler och fler som faktiskt inte KAN skruva i och ur broddarna, gänga hålen etc, därav ordet "okunskap". De står handfallna om broddar har trillat ur och anser att det där med att brodda i och/eller ur är något som är hovslagarens uppgift.
Om du med sydliga breddgrader menar Skåne och kusterna i Götaland så visst, där behövs det troligen inte brodd hela denna perioden. Merparten bor dock inte här.Är det halt ifrågasätter jag absolut inte att broddarna sitter i, men med tanke på senare års milda vintrar (förra undantaget) så är det väl knappast så att broddarna har behövts varje dag från oktober till april? (iaf inte här på sydligare breddgrader)
De flest undviker att rida på asfalt så gott det går, så slitaget här är väl inte så värst påtagligt. Ska du bedöma det som halssäkert så räcker det inte med barmark och plusgrader, ge dig in på skogsvägar och stigar, de har ofta snö och is långt efter snön har smällt på åkrarna. Det är här de flesta som rider ut befinner sig, inte på asfaltvägarna.Många rider glatt omkring på barmark i plusgrader, på asfalt = 0 glidmoment.