Har någon stulit hästfoder från dig??

Sv: Har någon stulit hästfoder från dig??

Jag har varit med om det i ett stall där jag stod från "barnsben" tom -04. Nu i efterhand med distans till eländet så vet jag inte om det bara var den enda bruden jag visste om som stal foder eller om det var fler. Det var nämnligen så mkt elände i det stallet på slutet att jag var tvungen att prioritera att mina hästar inte for illa pga trasiga hagar, misshandel och dylikt, så att kolla fodret, det kändes lågprioriterat fast jag visste det försvann.

Jag är en sådan som på gott och ont har full koll på vad mkt hästen kostar i foder/månad, hur mkt som går åt/månad osv. Och jag kunde inte begripa att fodret alltid tog slut?! Jag hämtade även hem rejäla lass, mkt dyrare att småhämta bara tiotalet balar hö, en enstaka bal spån, en säck havre osv. Vilket ju gjorde det lättare för tjuven att sno eftersom jag hade rejält med foder. :smirk:

I efterhand räknade jag ut att det stals så mkt/månad för mig att det motsvarade att för mig ha en häst till!
Men jag vet ju också att jag i det stallet ansågs "rik", jag hade ju 2 hästar som jag KÖPT, inga skulder hos kronofogden, rökte inte osv, så det var allmänt accepterat att jag kunde "låna ut" allt från bil till foder och kontanter till de "fattiga stackare" som inte hade ngt jobb, rökte, hade skulder hos kronofogden osv. Kul inställning av medmänniskor! :smirk:

Nu står jag i allafall i ett stall med riktiga hästmänniskor! Kan inte nog höja alla i det stallet från ridskoleungar till hästägare, stallägare och personal nog mkt till skyarna! :bow::bow:
Där stjäls inget foder! Men å andra sidan så är ingen av de som finns i det stallet samhällsparasiter som tycker andra ska försörja deras intresse heller! :devil:

kl
Vi blev av med havre och skrev helt enkelt en lapp och la i säcken.
Ge fan i vår havre!!!
Dagen efter kommer en förtvivlad tjej och undrar hur i allfridens namn vi kunde anklaga henne för att stjäla.
När vi undrade varför hon tyckte att vi anklagade henne så sa hon naturligtvis att det var pga lappen.
Då frågade vi henne hur hon kunnat läsa denna lapp - den låg 5 cm under havren i en stängd säck...
Ridå.

kl
Vi blev av med havre och skrev helt enkelt en lapp och la i säcken.
Ge fan i vår havre!!!
Dagen efter kommer en förtvivlad tjej och undrar hur i allfridens namn vi kunde anklaga henne för att stjäla.
När vi undrade varför hon tyckte att vi anklagade henne så sa hon naturligtvis att det var pga lappen.
Då frågade vi henne hur hon kunnat läsa denna lapp - den låg 5 cm under havren i en stängd säck...
Ridå.

:D:bow:

Inte nog med att hon var tjuv, hon var mer än lovligt korkad också alltså! :devil:

när jag precis fått hem min första häst, då jag var 14år, så gick det en 10kg's mineralhink/månad :confused::confused: till EN häst. :confused::confused:
mineralhinkar är ju inte direkt billiga, :crazy: men låste in hinken i skåpet så räckte den hur länge som helst helt plötsligt. :confused:
myyycket märkligt.....
kornkross försvann det också, MASSOR.. en tunna som skulle räcka 10dagar räckte i två... :crazy:

Som tur är så blev jag inte långvarig i det stallet...
Jag flyttade till det stall jag står i fortfarande, och har inte haft några som helst problem med försvinnande foder här.
Här i stallet lånar vi grejer av varandra, mockar åt varandra om det behövs och så vidare. Tvättar sår om såna finns vid intag osv.. Jag kommer inte flytta i första taget! :love:

Därför är det bra att stallägaren är den som köper in allt foder. Då slipper inackorderingarna att sluta hålla på och rota hos varandra. De finns vissa som inte har koll på vad som tillhör vem, tyvärr!

fast i nuvarande stall köper vi en hel del kraftfoder själva, men det är inget som försvinner ändå... beror ju på vilka människor som finns i stallet... i nuvarande stallet är inhysningarna noga utvalda, just för att slippa allt tjaffs som brukar bli i olika stall... :crazy:

Jodå, har eget kraftfoder som försvinner lite väl snabbt ibland. Har stenkoll på hur lång tid det ska ta innan det är dags att köpa nytt men inte fasen stämmer det vid vissa tillfällen.
Men står i ett såpass stort stall att det är svårt att ha sina aningar om vem det är som tar.
Funderar också på att köpa tunnor med lås.

Annars fungerar det mesta, är väl de anonyma meddelandena på tavlan man kanske blir mest irriterad på:mad:

Har du någonsin själv blivit anklagad för att ha stulit?
Har precis blivit anklagad för det i stallet tjejen tror att jag stulit foder från hennes säck som blivit öppnad. Varför skulle jag stjäla foder, jag betalar inte ens fodret det gör ägaren och varför ska jag ta från en oöppnad säck när jag kan ta från tunnan och hålla på längre, det kan hon inte svara på men hon kan inte heller inse fakta, jag har INTE stulit något.
Var försiktiga när ni anklagar någon. Det kan hända er. jag menar inte att ni har fel men det kan lätt drabba fel människa om man är oförsiktig:)

Neej mig har de aalldrig hänt ;)

Fy vad ledsen och arg jag blir när jag läser den här tråden!
Finns det ingen moral och hederskänla hos folk...?! Ska man verkligen tvingas att låsa in ALLTING?

Jo jag har haft en i stallet som snodde foder, konfronterade dessa 2 tjejer men ingen insåg att de gjorde fel..

VIlke oärliga människor det finns alltså, jag har som tur är inte råkat ut för något sådant, hade senast min häst i kollektivstall och där delade vi ju på allt foder..

ooo ja. när jag leasade min första häst köpte vi equilibra, ett snordyrt foder för att få upp honom i hull (vilket dock fungerade aldeles utmärkt) men man skulle bara använda lite åt gången... lustigt då att den första påsen gick åt så snart. men en av tjejerna som pryade hos tränaren han stog hos tjallade på en av hästskötarna och mycket riktigt kom vi på honom en kväll med att pilla till sin häst ett par mått av vårat foder... han fick sig en rejäl skrapa och ett par väl valda ord av sin chef också, sen räckte påsen allt som det var uträknat. :)

Flyttade till en ny stad o kände ingen med häst. Hamnade väl inte i det bästa stallet precis... Fodrade då med Krafft o märkte snart att påsen tog slut väldigt fort. Tänkte inte så jätte mycket på det, men förstod snart att det var hyresvärden som hade tagit av mig. Sa till henne att någon tar mitt foder, då sa hon att det är nog den andra hyresgästen som hon nu skulle säga till. Efter det så fick jag ha mitt foder ifred. Hyresvärden ljög om det mesta tyvärr. Inte lätt för liten Ella i ny stad. Men nu står jag i ett kanon stall, fast till sommaren skall jag flytta till mitt alldeles egna stall!

Har sluppit detta med stulet foder tack och lov. fast inte så konstigt heller.

Första stallet - stallet hemma på gården mamma, mammas komis och jag. Dom köpte in hösilage och jag betalade för det jag använde.

Andra stallet - köpte hö från en som hade köpt in. Alla köpte från den personen + det var väldigt lämpligt iochmed att våra delade hage och fick hö i hagen. Hade dock större problem med medryttaren jag hade i det stallet. Den personen hade gryma problem med att väga/mäta upp foder. hade en vanlig köksvåg som personen inte alls klarade av att hantera. Personen klarade inte heller av ett fullt mått i varje foder burk. Hästen fick 3 burkar totalt per dygn. iblnad la personen i ett mått utdelat mellan alla tre burkarna + en massa andra konstiga mättningar/vägningar av foder. Personen fick sluta + jag flyttade hem hästen igen. Skulle ha blivit svårt att honna med dagarna när jag hade ridlektioner annars.

Sista stallet - stallägaren hade foder ingående i hyran, grov + visst krafftfoder. Inga problem det jag köpte in fick jag behålla. Stallägaren sköte iochmförsig alla dom andra hästarnas krafftfodergivor. Jag själv gjorde iordning burkar för en hel vecka varje söndag tog 20 minuter totalt varje söndag istället för 5 minuter varje dag. Iochmed att man sparar in otroligt mycket på att öppna och stänga burkar varje dag :)

Har tyvärr stått i stall där jag kom på stallägaren med att stjäla från alla sina hyresgäster! Det ingick foder i hyran, men eftersom den :devil: var snål sålde han mer hö än vad som behövdes till inackorderingarna, så vi som hyrde och betalade dyrt för fodret fick inte vad vi betalade för. :mad: Höet kostade då för 10 år sedan 5.50 kg! I hyran ingick 6 kg och 2 kg havre, ville man ge mer hö fick man alltså betala 5.50/kg och då fick man ändå inte vad man betalade för. Jag såg honom med egna ögon honom gå och ta det andra hade vägt upp som lunchhö för att kvällsfodra andra hästar. Inte ens havren fick man ha ifred utan även den försvann, fast då hade jag redan tagit min ranson och låst in i mitt skåp så han kunde inte sno den. :D

Jag läste lusen av karln, vi hade ett jättegräl, och jag berättade för alla de andra i stallet vad han hade gjort. Sen flyttade jag därifrån utan minsta lilla saknad. Stallet finns på Drottningholm, Lovön. :angel:

för mig försvann en ny köpt fibergi säck på 1 vecka :cool:
det var en tjej i stallet som tog till hennes två hästar, den säcken gick väldigt fort åt..
låste sedan in mitt foder i fodertunnor så räckte fodret betydligt längre :smirk:

en häst jag var medryttare på för ett par år sen fick både hö och foder stulet. alla hästägarna hade sitt foder uppe på loftet, som var uppdelat i olika bås, ett för varje person. en gång kom jag på tjejen i grannbåset med att ta av "min" hästs hö. och hon ba "jaha, jag trodde det var mitt...!" eh, yeah right, det är ju svårt att fatta systemet på denna sida vägg mitt, på andra sidan vägg ngn annans :cool: snoddes även av "min" hästs dyra specialmüsli. samt att två dyra vintertäcken försvann spårlöst ur hästägarens skåp på loftet. de var nästan nya... så himla tråkigt med tjuvar, särskilt som hästägaren är en så otroligt gullig liten dam.

på stallet där jag har min egen häst nu, ingår foder och hö i hyran så inget att sno där... däremot försvinner massa morötter, hästgodis och olika smörjor... och människomat får aldrig vara ifred. allt från småkakakor och riskakor till saft och mikropizzor får ben och vandrar iväg titt som tätt. inte så kul när ens lunch blir stulen och man blir utan mat:mad:

Blir ju rädder när man läser alla dessa inlägg.

Det är i såna här stunder man tackar för att ha hamnat i ett så underbart alldeles lagom litet stall där alla är JÄTTESNÄLLA :)
vi köper två morotssäckar varannan vecka och det är inget tjafs ang att ingen betalar för alla betalar o samma sak har vi en saftflaska som när den tar slut nästan slåss vi för att få köpa nästa flaska.

(det drar sej mot påsk... dags för mej att köpa såna där rysligt stora påskägg och dela ut i hästarnas tomma foderhinkar så man får lyckliga hästägare :D :smirk: lite för generösa på holmstorp kanske??)

Jag hade det problemet att min betfor och Groov tog slut väldigt fort.. Betforn gick inte att göra så mycket åt, men på Groov-påsarna skrev jag på datumet jag öppnade säcken och hur länge jag beräknade att det skulle räcka :) Gav jag 1 kg om dagen skulle det räcka i 30 dagar.. Kan säga att Grooven räckte bra mycket längre efter att jag gjort så...

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Relationer Jag hade en bästa vän som jag lärde känna när jag var runt 20-21 år ungefär. Vi var nära vänner till förra sommaren, dvs i ca 13 år. Vår...
2
Svar
24
· Visningar
7 170
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 128
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 920
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama