Har någon stulit hästfoder från dig??

Sv: Har någon stulit hästfoder från dig??

Japp! Har blivit bestulen på både kraftfoder, mineraler, B-vitaminer, morötter samt spånbalar. Jag står i ett stort stall och därför var det svårt o veta vem det var. Blev så otroligt föbannad och tog upp det på ett stallmöte. Då visade det sig att fler råkat ut för samma sak. Stölderna slutade ganska snart efter det. Alla fick varsitt foderbås som man kan låsa samt namnade sina spånbalar(varje bal). Men att man inte kan få ha sina saker ifred!!!! Kostar lika mkt för alla att ha häst..... Jag har ingen lust att betala för någon annans häst, räcker med min egen. Nu är problemet dock löst. Inga mer stölder.

I ett stall vi stod i förut fick vi själva 10 kg av våran 50kg säck med havre. Och det var ingen son hade tagit resterande?!:angel: Skälet till att det kunde bli så var att vår ponny vilade pga skada. När vi skulle börja ge henne havre igen fanns det kanske 1/4 del kvar av havren ( vi hade då använt typ 5 kg själva). Några veckor senare (hon fick bara ett par dl per dag) var hela säcken borta?

Sedan försvann vår B-vitaminflaska också. Otroligt irriterande!

Jupp, råkat ut för både det ena och det andra.
Kraftfodersäckar som krympt otroligt fort. Mineraler som minskat oförklarligt. Morotssäckar som "ätits upp av...katterna?" (mmm, säkert...). Hö/halm/silagebalar som försvunnit eller minskat över natten, trots GOD märkning av balar. Hökassar som hängt vid fel hästar. Träns och annan utrustning som lånats av nån i stallet, vissa påkomna och bevisade, andra bara misstanke på skyldig. Saker som försvunnit. Boxar som lånats!!! :mad: Vattenhinkar som gått sönder av att stå på sin skyddade plats...

HATAR när mitt-är-mitt inte respekteras.

Nu har jag gudskelov eget stall, men innan har jag blivit av med både det ena och det andra. Jag tog hem eget hö en sommar, eftersom min häst har lätt att gå av sig i vikt. Men hon klarade sig utan denna sommar. Stallägaren hade däremot en häst som tappade i vikt, och jag sa till henne att det var ok om hon gav honom av mitt hö. Detta blev upptrappningen till något jag inte räknat med. Under sommaren var jag borta med mina hästar en månad, och när jag kom hem hade hölagret sjunkit betydligt.

Detta var dock ok, eftersom jag lovat, men när ytterligare en person flyttade dit sina tre hästar på hösten så började hon ta av mitt hö till sin TRE (tre!) hästar utan att så mycket som fråga mig. Jag kom ut en dag och såg att det stod flera IKEA-kassar fulla med hö, och tänkte inte så mycket på det förrän jag insåg att det var mina kassar och mitt hö. Den nya personen hade frågat stallägaren som sa att det var ok.

Jag använde kanske 2-3 balar av mitt hö, resten gick åt till andras hästar (det var en hästtransport full). När jag flyttade därifrån så sa jag till stallägaren att hon kunde ta höet som var kvar, och de fick behålla min grep som de tagit sönder (även detta utan ett erkänna, flera pinnar var av). Jag ansåg att jag inte behövde betala någon stallhyra sista månaden med tanke på att jag stått för maten för deras hästar, och det sa jag även till stallägaren. Men flera månader senare fick jag veta att hon var sur på mig eftersom jag inte betalat någon stallhyra. Jag blev skitförbannad och erbjöd mig att betala dubbelt bara för att slippa hennes snack bakom min rygg. Men då behövde jag plötsligt inte betala alls, eftersom jag ju gett dem mitt hö.

Oj, vad långt det blev. Blev lite småsur igen när jag tänkte på det. Som tur var har jag en riktigt bra vän i det stallet som hjälpte mig, och hon får ta av mitt foder hur mycket hon vill :)
Har även blivit av med träns, grimmor och andra tillbehör (dock inte i det stallet jag pratade om nu).

//Ebba

:D japp, min mamma!! Tjuvar Müsli Active till sin gammel, men tror inte att dt ska märkas! Verkligen sa jag, jag har en häst som äter det fodret & räknar ut hur länge det ska räcka till henne. Tokigt mamma.... Tyvärr kanjag inte låsa in det för då får juh totton iget krubb de dagar jag inte är där! :smirk:

I ett stall där jag stod för länge sedan blev jag bestulen på hö...
Det började med att min häst fick hosta.
Jag hade fått tag på ett toppen bra hö det året, men boxgrannens var jätte dammigt (luktade mögel):eek:

När min häst började hosta så pratade jag med dem och bad att de skulle köpa nytt hö, då det varken var bra för min eller deras
De verkade dock inte allt för oroliga:(
Ett par kvällar senare så kom jag för ovanlighetens skull ditt på kvällen för att medicinera min hosthäst.... Och upptäcker att min pålle har boxen full med dammigt hö och gannen har grönt fräscht hö!! Det var dessutom "de" som hade kvällsfodrat
Så himla fult gjort:mad:

Dagen efter så går jag ut för att kolla mitt hö på logen, och upptäcker då att det är ett tjugotal balar borta på baksidan av mitt "berg"
Jag bara stod och gapade,sedan gick jag till sadelkammaren och skrev ett lite lagomt långt brev, sedan la jag det där de försvunna balarna borde ha varit.
Jag kände mig rätt så säker på att bara tjuven skulle läsa det:cool:

Usch va trist,

själv har jag bara stått i stall med helpension/haft inhyrda på helpension dvs allt foder ingår så det går liksom inte att stjäla då!!

kl
Vi har blivit bestulna av vår nya hyresgäst ett antal gånger. Han trodde väl inte att det skulle märkas. Skrev lappar och lade i säckarna "Ta inte av VÅRAT foder" och nu verkar det ha upphört. Värst har väl varit att han har tagit MIN transport till att hämta hö med utan att fråga. En transport som lyserna inte fungerar på. Jag kan ta böterna om jag själv behöver köra någonstans men jag tänker fan inte ta dem (vilket det ju kommer att bli) om någon annan snott den utan lov och blir stoppad. Man kan fråga om lån i alla fall.

Sedan finns ju även en annan typ av stöld vid gemensamma inköp. Ex köps ensilage in. Balen vägs, och pris per kilo räknas ut. Allt väl.

Men sedan blir det värre. Vid uträkning av antal kilo som hästen skall ha, respektive får, stämmer det ej. Betalar för 8 kilo, tar varje dag 10kilo och det hästen ej äter upp hamnar på gödselstacken... Alternativt ej tar upp det som spills, utan det hamnar också på gödselstacken.

Vem betalar för detta svinn?

Jag har blivit av med morötter, mineraler, vitaminer och krafft. Gick i perioder i förra stallet och fick aldrig veta vem det var. Men nu är det ingen som tar. Möjligtvis tar någon en morot ibland, men då säger dom det alltid i efterhand och "betalar tillbaka".

KL

Jag har faktiskt "snott" 5 dl krafft en gång då min fick slut :o och jag hade slut pengar på mobilen så kunde inte ringa och höra med henne.
Men jag betalade tillbaka fodret dagen efter då jag köpt eget och självklart sa jag till "ägaren" av fodret, men vi lånar saker av varandra titt som tätt så det var väl inte någon stor grej här iaf ;)

i "mitt" stall är det en tjej (vet vilken) som går och tar foder av andra i princip hela tiden. hon har inga tunnor eller påsar med foder utan hon har en till häst i ett annat stall, så hon tar väl med foder varje dag då till hästen i mitt stall eller nåt enligt henne. flera har sett henne gå och ta, men man har ju inga riktiga bevis. efter att ha klippt sin häst va klippmaskinen sönder och klippte me skolans klippmaskin som inte ens lärarna får klippa med...finns många historier om henne...men skönt att de bara är 1 vecka och en dag tills man flyttar! kan också tillägga att typ ingen pratar me henne å hon e typ mega mobbad! men ja...va kan hon vänta sig?

Jag har haft inackorderingar, och i princip alla snodde hö, ensilage o halm. Vi hade låst till höloftet men det fanns dom som klättrade längs väggarna o in genom luckan för att kunna ta balar. Dom riskerade både liv o lem fö att slippa betala för¨en bal (20:-).

Tack o lov är den tiden över.

Tyvärr har vi blivit otrevliga mot folk, speciellt hästfolk. Ingen kliver in i vårat stall längre + att hellre låter hästarna stå än har medhjälpare

Ja, en som stod i samma stall stal havre av mig, och av fler i stallet oxå... När hon sen av andra anledningar blev uppsagd och hastigt flyttade försvann underligt nog även min tunna!!!:eek:
Efter det tog jag hem mina tunnor, och tillverkade en stor låda att ha säckarna i istället. Men eftersom den här personen har flyttat har jag inte behövt sätta lås på lådan:smirk:

Oj så trött man blir när man läser denna tråd. Jag har blivit av med ganska stora mängder foder i ett stall. Sen försvann mina hjälptyglar o dök upp på en annans krok. Sen hittade man sitt spö eller longerisk daglign i paddocken eller på nåt annat klurigt ställe. Värst var nog ändå kompisens märkessadel som hittades i paddocken i ösregn. Vi plockade givietvis snabbt in den och fick kommentaren att hoppsan den glömde jag visst.:mad:

*knapplån*

I väntan på flytt till nyinköpta (iofs 18 år sedan men ändå :angel: ) gården stallade vi upp hästarna i ett stall nära oss. Där ingick 8 kg hösilage per dygn. I mina ögon alldeles för lite men det gick att köpa till mer. Våra hästar fick 15 per dygn och stallägaren vägde upp dagsgivan i fyra korgar som stod utanför boxdörren.

Så långt allt väl. Vi brukade komma ut vid 15 tiden för att rida och brukade vara klara vid 18 - 18,30 tiden dvs innan de flesta kom ut.

Våra hästar hade svårt att hålla hullet trots mycket noggrant uträknad foderstat vilket de inte haft förrut. Av en slump kom jag ut sent en dag och döm av min förvåning när våra silage korgar var halvfulla!

Gissa om jag blev förbannad! Jag är själv superärlig och hade ingen tanke på att våra hästar inte fick den maten vi sett till.

Men det måste vara smidigt att betala för lite silage och sno till sig resten :smirk:

Ni kan tro att det var skönt att ta hem hästarna till egna stallet när det var färdigt!

Nej... ingen av de i mitt stall har stulit något....

Men däremot har jag för några år sedan upptäck att någon utomstående stal hö från mig... Några torvsäckar försvann dessutom på oförklarligt vis.

När det gäller höt så upptäckte jag det genom att jag brukade sortera höt uppe på slinnet... De hö jag valde att kassera la jag i en stor hög närmast det stora nedkastet. Då skulle det bli lättast och snabbast att slänga ut det sen.

En dag när jag kom upp för att hämta hö så insåg jag att högen med kasseringshö var mycket mindre än den var sist jag var uppe. När jag gick ner och tittade så upptäckte jag hjulspår från vad jag tror var en släpvagn... Det var även i samband med detta som 4 st torvbalar försvann...

Först blev jag väldig upprörd och arg.... Men sen insåg jag det komiska i det hela... Jag hade fått hjälp att bli av med det hö jag skulle kast ut.... Synd bara på de hästar som skulle äta detta hö. :cool:

Detta var enda gången jag fått sådan påhälsning....

Vid ett tillfälle så hade jag en inackordering. Vi kom inte riktigt överens ägaren och jag... så hon blev uppsagd. Som tur var så kom jag hem tidigare från jobbet den dagen hon skulle samla ihop sina pinaler och flytta... Döm om min förvåning när jag upptäckte en hel del av min utrustning inpackad i bil och släp....

Det ordnade sig genom att jag helt sonika plockade tillbaka mina saker innan hon fick lämna gården....

Senast ändrad:

Jag har blivit bestulen på foder många gånger, men det är ett mindre problem tycker iaf jag, det var värre när jag blev bestulen på hästen.

Så hände de där jag står nu.
När hennes mat till stallägarens hästar tog slut så tog hon av mig.
Hon fodrade med kraft groov, och jag gav mina müsli harmoni och jag visste på ett hum hur länge en säck räcker till mina. Men den tog så klart slut snabbare..så till sist gjorde jag så att jag gjorde något med maten så jag kunde se dagen efter om det fattades..vilket det gjorde.
Men så en dag frågade stallägaren om han fick köpa lite mat av mig..så han kunde ge sin häst medicin. Och det är HELT okej så länge dom frågar!
Men så försvann denna tjej..och nu räcker min mat =)

*kl*

Usch vad jag blir förbannad när jag läser denna tråd, att folk har mage! :eek:

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Relationer Jag hade en bästa vän som jag lärde känna när jag var runt 20-21 år ungefär. Vi var nära vänner till förra sommaren, dvs i ca 13 år. Vår...
2
Svar
24
· Visningar
7 170
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 128
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 920
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama