Har någon stulit hästfoder från dig??

Sv: Har någon stulit hästfoder från dig??

*KL*

Ja jag har blivit av med både foder, mineraler och annat. En femlitersdunk med B-vitamin blev jag tvingad att ha vid min foderhylla eftersom den inte rymdes någon annanstans, den försvann på mindre än 2 veckor tänkt att räcka till 2 hästar längre än så.

men :eek:

jag tror ju knappast en 5 liters dunk försvinner så snabbt :mad:

Det är ju så himla skönt när alla har gemensamt foder...alla betalar lika mycket och delar på fodret.. Har aldrig varit med om att nån tjuvat av mig... *peppar peppar*

i förra stallet jag stod i så ingick allt foder och strö i hyran så där var det ju ingen som snodde det. Dock så försvann div smörjmedel samt att när jag skulle klippa min häst med min maskin så var den använd och inte rengjord. Himla bra för skären det:/ Droppen var dock när jag skulle ut och rida en förmiddag och inte hittar min sadel, då här en tjej lånat den (inklusive schabrak osv) för att se om de passade på hennes häst?!? det kändes inte ok.
skönt att ha eget stall....

*kl*

när vi ändå pratar om det, finns det någon smidigt sätt att sätta dit lås på tunnorna?

har funderat på om man kan göra hål i tunnan samt locket å sätta dit ett hänglås, men frågan är om det skulle bli bra...

är det ingen som vet? finns det ens att köpa tunnor med färdigt lås på?

Jag har detta problemet just nu. Jag har mina två hästar inhyrda och har eget hö och kraftfoder. Mitt problem är att stallägaren tar hö av mig. Men hon tar inte av balen utan hon tar av det jag har ställt fram till hästarna... För tre veckor sen körde jag förbi stallet vid halv tolv på natten. Hästarna nattfodras vi 22-tiden så jag tänkte kolla vilket hö hennes häst åt. Jag blev måttlig glad då min ena häst int hade något hö i boxen, min andra hade lite hö och stallägarens häst hade jättemycket-av mitt hö i boxen. Dagen efter sa jag till och stallägaren tyckte att det var helt okej att hon tog av mig eftersom hon gav av sitt hö till hästarna i hagen. Visst hade det kunnat vara okej OM man hade kommi överens om det och OM hästarna faktiskt hade fått hö i hagen...

Trodde att detta var utagerat, men hade vägarna förbi häromnatten (kör taxi) och tittade in i stallet. Nu hade visserligen båda mina hästar hö, men hennes häst åt fortfarande av mitt hö.

Suck. Vad gör man liksom?

hehe ja de är värst att vissa har så svårt att hålla fingrar i styr. Det där är nog tyvärr vanligt. Har chevinal plus till hästarna och det luktar ju lite speciellt. Konstigt nog luktar det så även i en och annan häst i stallets hinkar, trots att den inte äter det. Så chevinalen försvinner fortare än den ska. Mitt musli har också tendens att förvinna fortare än planerat. Har dock inte kunnat se vem som tar men jag har mina aningar. I vårat stall kan man inte låsa in sitt foder så kan inte göra mkt mer än att leka spion och även säga till andra att man tror att ngn (utan att säga namn på den man tror) snor foder så har alla lite koll osv. Trist.. :mad:

Eftersom du inte kan låsa in fodret så kanske du kan köpa en fodertunna eller liknande som du kan sätta lås på istället? På det viset blir det i alla fall svårare för tjuven att sno ditt foder.

Jo. Mitt hö försvann. Hade då småbalar. Och räknade snabbt ut på kg hur mycket balar som skulle gå åt en viss tid. Men det dubbla försvann hela tiden.

Frågade ju om detta. Och personen sa att h*n gav min häst extra då det va kallt ute.
Visst.. Snäll tanke. Men det är väl min sak ansåg jag. Och blev sur! Det blev bättre. Men jag misstänkte personen för att fortsätta ta. Men inte lika mycket.

*kl*

Där jag stod innan så försvann det både hö, korn kross och vitaminer för mig.

Mycket tråkigt. Det slutade med att jag tog hem allt foder och vägde upp det hemma i hinkar. Ja förutom höet förståss. Iom att det stod i hinkar så kunde de inte ta av mig.

Nu stjäl ingen utan det är nästan tvärt om att stallägaren vill betala hutlöst för att låna av mig eller betala tillbaks med det dubbla. Så man blir rent generad. :o

trodde inte det var så många som var med om detta, men ser att det är dt. vilket inte är roligt.
Där jag har hästen nu, inackoderad. Vi har en stor foderkammare med hylla och stor plats för allas mat. så vi står inte nära varandra.
Tycker att mineralerna minskar en del, men kan ju inte bevisa att det är den personen jag tror det är. hur ska man göra?
kraften tycker jag oxå minskar fortare än den brukar.
mkt märklit. o jag vet att denna tjej inte har ngn krafft allt nu.

Hon har i stort sett bara säckar som är halvöppna, då menar jag inte 1 utan kanske 3 säckar av samma sort som är halvöppna. Hon har bara betfor o vetekli. o ger bara detta förutom då jag sett ibland d luggit lite krafft. Hon låter betforen o veteklin kanske ligga 10min i vatten o ger sen hästen dt:eek: mer än jag som reagerar på d.? d måste ju ligga "mkt" längre, d e ju inte ens mjukt när hon ger d..

Vi har ett liknande problem med höet, vi har olika hö och väger upp våra egna höpåsar till hagen, dock har jag sett ett mönster att det dagligen fattas 1 kg hö i ägarens påsar... man blir så trött, alltså indirekt så får min pålla dela med sig lite av sin ranson varje dag. Detta har vi löst genom att ge pållan ännu mera hö. Vi tycker att stallplatsen är toppen i övrig, så vi bjuder på c:a 300 kg hö per säsong. I det här fallet är det värt det eftersom det inte finns alternativa stallplatser. Men är det rätt att göra så, svar nej!

Det jag nu tänker berätta handlar förvisso inte om hästar, men likväl om problemet stöld! Vid ett antal tillfällen har jag lyckats glömma mitt tvättmedel i tvättstugan där jag bor! Paketen har ALLTID fått ben! Då i ren ilska när detta hände typ 3:e gången, kom jag på den i mitt tycke optimala hämden! :devil: Nästa gång jag tvättade, lät jag paketet stå kvar med flit! För jag hade blandat i en jäääävla massa blekmedel pulvret! :devil::devil::devil: Någons kulörttvätt blev sig aldrig mera lik! :angel::angel:

Skrattar så jag håller på att trilla av stolen :rofl::rofl::rofl:

är det ingen som vet? finns det ens att köpa tunnor med färdigt lås på?

De där blåa fodertunnorna som de flesta stall har -kommer ju med en metallring som man skall spänna runt själva locket för att låsa, jag tror att jag har sett ett hål i för att sätta ett hänglås..omöjligt att låsa upp!

Jag kan ibland bli lite nojjig och tro att det försvinner foder, men det går ju inte att bevisa... bara märker att det tar slut ganska fort.

Jättejobbigt att gå runt och vara nojjig!:smirk:

Ja det har absolut hänt. Inte i mitt nuvarande stall men tidigare.

I ett stall skulle vi turas om att köpa morötter på säck.

Tyvärr funkade det inte för det var en eller två personer som alltid glömde när det var deras tur så ofta blev vi utan.

Därför sa jag att nu köper jag hädanefter egen säck och jag ställde den på min plats. (Var och en hade ett litet "bås" där man kunde ha sina säckar, tunnor etc.)

Men på något mystiskt sätt så sjönk innehållet i min säck mycket snabbare än normalt. Detta hände speciellt när någon av de andra hade glömt köpa. :(

I samma stall blev jag också av med hö. I början brydde jag mig inte om att hålla räkningen på hur många höbalar jag använt men när höet plötsligt inte räckte en hel månad blev jag fundersam.

Mina höbalar vägde alltid ganska lika och det var lätt att räkna ut hur länge de skulle räcka eftersom jag alltid var noga med att väga upp det som jag utfodrade med.

Jag fick aldrig reda på vem som tog hö för man kunde se på loftet att det var ingen som var utan. Antagligen användes mitt hö till att dryga ut det egna höet så det var svårt att kolla.

Men jag kallade till stallmöte och talade om att det försvann väldigt mycket hö från mig och att jag hoppades att det var ett misstag - att någon var lite "snurrig" och tog hö på fel plats. Så om de kunde kolla lite extra noga att de tog rätt hö?

Det hjälpte faktiskt för sedan upphörde tjyveriet. Tjuven hade antagligen trott att jag inget märkte men nu vågade h*n inte fortsätta.

Har hästen inhyrd hos stallägaren . Det är bara min och hennes hästar. Helt plötsligt när vi flyttade dit så ändrade hon foderstat till hästen, till samma som vår häst. Och nu försvinner det foder från mina tunnor, lite i taget.

Har hästen inhyrd hos stallägaren . Det är bara min och hennes hästar. Helt plötsligt när vi flyttade dit så ändrade hon foderstat till hästen, till samma som vår häst. Och nu försvinner det foder från mina tunnor, lite i taget.

Så behändigt...

Som stalluthyrare har jag inte hört att det händer här, och absolut inte de fina goa inhyrningarna som jag har..........men visst har det hänt förr......... och då har det varit mitt nykrossade spannmål.....i den stoooooooora byttan märks ju inte det....... Även en del hö har försvunnit genom åren. Nu ingår hö i hyran..........gissa varför...:angel:

Däremot har granntösen matat mina getter med fel foder......tog en stund innan vi fattade vart säckinnehavarens mat tog vägen, men det var ett missförstånd och rättades till då vi upptäckte fadäsen...........:bow:

kl

när jag bytade stall så de första någon gjorde var att sno min kornkross, som tur var det inte så mycket men ändå.
sedan köpte jag en ny som räckte tre veckor, de lämnade iaf kvar lite i botten på säcken, så pållen fick mat iaf

nu är vi en del som har hösilage ihop, försvinner ofantligt stora mängder, därför folk väger inte, köper fem kilo men ger nio osv. spånbalar, torv osv försvinner. antagligen är det någon ny som har flyttat in.. fast det är dock ett stort stall (30 st) så det är mycket håll-i-gång hela tiden.

*lånar knapp*

I det stallet som jag står i nu (som hästägare) så har vi inga problem med att det stjäls mat och liknande. Alla har sin egen mat, men halm och hösilage ingår i hyran. Fast mina mineraler försvinner ganska fort..:confused: eller så är det bra jag som är lite paranoid nu när man har läst alla hemska inlägg om mat som stjäls till höger och vänster.

För något år sedan så skötte jag en häst i det stallet och då försvann det mängder med mat från alla möjliga personer, det slutade med krig mellan alla ägarna i stallet...

Nu har alla tidigare hästägare flyttat och nya har kommit dit. Jag behöver väl inte säga att de nya hästägarna är trevligare än de gamla? :smirk:

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Relationer Jag hade en bästa vän som jag lärde känna när jag var runt 20-21 år ungefär. Vi var nära vänner till förra sommaren, dvs i ca 13 år. Vår...
2
Svar
24
· Visningar
7 170
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 128
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 920
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits