Har någon stulit hästfoder från dig??

Sv: Har någon stulit hästfoder från dig??

Varför gick det inte att göra så mycket åt betforn?

Jag hade det problemet att min betfor och Groov tog slut väldigt fort.. Betforn gick inte att göra så mycket åt, men på Groov-påsarna skrev jag på datumet jag öppnade säcken och hur länge jag beräknade att det skulle räcka :) Gav jag 1 kg om dagen skulle det räcka i 30 dagar.. Kan säga att Grooven räckte bra mycket längre efter att jag gjort så...

Det var smart! :idea:

upptäcker att min pålle har boxen full med dammigt hö och gannen har grönt fräscht hö!! Det var dessutom "de" som hade kvällsfodrat
Så himla fult gjort

fattar inte vad det är för människor som gör så!? :O

Ja, jag har blivit och blir bestulen på hästfoder.
Trots att jag står i ett litet stall med endast 3 hästar och lika många hästägare finns det en person (och dens mamma(!)) som är så j-vla fräck när det gäller sånt. De tror väl inte att det märks...
Bland annat har en annan i stallet sett när denna människa tar av mitt kraftfoder. Mitt framför ögonen på henne! Jag har själv kommit på henne med att ta av mitt hö.
Dessa personer (mamman och dottern) är så snåla vad gäller allt och när t.ex. deras kraftfoder börjar ta slut ska de sno av andra för att dryga ut sitt eget. Senast när deras kraft var slut frågade de om de fick låna av mej ("för jag har ju så mycket"). Visst, sa jag, bara jag får tillbaka det sedan! I över två veckor lånade de kraftfoder av mej, tills jag fick nog och påminnde dom om att de kanske skulle köpa eget snart. Några dagar senare köpte de kraftfoder och tjejen hällde upp i en spann till mej så mycket som de hade lånat. Och jag fick tillbaka foder för 4 DAGAR!!! De har ju lånat i över två veckor för f-an! Nu ska jag sätta lås på mitt kraftfoder. Det är sorgligt men sant, att det ska behöva göras när det bara är ett litet stall med tre personer...

Det går inte att beskriva hur dessa människor är. Jag kan bara säga att de så så fräcka så jag finner inga ord. De snor andras saker (alltså inte bara foder). De går och rotar i mitt skåp och lånar ALLT MÖJLIGT utan lov. Det är lätt att se för att allt ligger bara inkastat i skåpet. Och jag brukar vara mycket noga med mina saker (dvs vika ihop snyggt osv). Jag får tillbaka sakerna smutsiga och ibland till och med helt söndriga. Det gör mej så fruktansvärt ledsen.
En gång blev min häst akut sjuk och jag fick åka iväg med honom till djursjukhus. Det gjorde ju att jag inte var i stallet på några dagar för att min häst blev inlagd på sjukhuset. Men när jag kommer tillbaka till stallet med min häst efter några dagar upptäckte jag att dessa männsikor har "utnyttjat" mej till max. De hade verkligen "passat på" att använda alla mina saker och tagit av mitt foder. Mitt skåp var HELT uppochnervänt! Det går inte att beskriva hur det såg ut!
Ja, det finns massa mer jag skulle kunna berätta om dessa människor.
Sorry för långt inlägg, men jag var tvungen att skriva av mej. Känns iallafall skönt att man inte är ensam om dessa problem!

Jag har inte märkt om någon stulit foder av mig, men jag har kommit på en tjej för hundra år sedan att ta saker ifrån mig.

Varje dag när jag kom till stallet var saker borta, det kunde vara småsaker som gummiband eller någon borste. Sedam försvann lindor /grimmor och gud vet allt.

Men en dag så hade hon glömt att stänga sitt skåp och då såg jag lite saker där inne som var mina, och konfronterade henne och hon skylle på att dom var så "lika" hennes egna saker..

yeah right.

Ja, när jag hade häst och stod på en lite större anläggning så försvann både saltstenar och en hel del lucern *irriterande*

Då i ren ilska när detta hände typ 3:e gången, kom jag på den i mitt tycke optimala hämden! :devil: Nästa gång jag tvättade, lät jag paketet stå kvar med flit! För jag hade blandat i en jäääävla massa blekmedel pulvret! :devil::devil::devil: Någons kulörttvätt blev sig aldrig mera lik! :angel::angel:

QUOTE]

Haha, min pappa gjorde exakt samma sak fast han hade i mjöl i tvättmedlet :rofl:

kul :D men man kan ju annars med maten blanda bara i översta lagret stopp och bit för hästar :D då ser du vem som lämnat :D

kul :D men man kan ju annars med maten blanda bara i översta lagret stopp och bit för hästar :D då ser du vem som lämnat :D

haha :rofl: smart... men vad händer om tjuven för en gångs skull låter bli att sno foder??? då låter ju din häst bli att äta.. eller???

man tar åt sin egen häst och blandar färdigt för ca en vecka :D

Jag har inte blivit bestulen av foder men i vårt stall finns det en hyresgäst som inte riktigt kan skilja på mitt och ditt. Vi är endast 4 hyresgäster och så hyresvärden med deras hästar, och stämningen är generellt sätt bra. Men då finns det dagar då man kommer till stallet och sjuklådan (som jag håller maniskt ren av uppenbara hygieniska skäl) är vidöppen och grejer saknas. Saxen kan vara lånad för att klippa en hästs man (jaha, tack för det), bomull utdraget och smutsigt, diverse saker som jag lägger ovanpå lådan kan ligga över golvet i sadelkammaren. Sånt kan göra mig riktigt förbannad. Jag tycker att det är respektlöst mot andra människor. Om jag lånar något av någon så frågar jag alltid först och lämnar tillbaka det i samma goda skick :mad: Åtskilliga gånger har jag fått leta efter mina grejer efter att andra lånat dem. Har varit med om att man lånat min hjälm och där går gränsen! Händer även att man hittar sina hanskar blöta, nerstoppade någonstans täckta med skimmelhår (märkligt eftersom min häst är mörkbrun). Irriterande värre. Men fodret är orört än så länge.

Senast ändrad av en moderator:

dv kl
ja, att folk inte tänker så långt. måste bara skriva detta även om inget är "snott". I vår sadelkammare får alla varsin sadelhängare, det finns fler, och de är upptagna för de som har mer än en sadel (oftast två) men det finns några som har tre sadlar, och nån som hänger sin tömkörningsgjord på en osv. Vi hade hängt alla våra schabrak på en sadelhängare en vecka (inget vi brukar göra men det hade vart en ledig jättelänge), vi hade lyckats ha de där i ca tre dagar, innan en tjej hade köpt en ny sadel och saknade hängare, och helt enkelt slängde ner alla våra nya fina/ nytvättade schabrak(!) på vårt jävligt skitiga golv, i vinter, så ALLA trampade runt med sina leriga skor på dem. Hur jävla svårt hade det vart att hänga de på någon av våra sadlar om de nu var så att de behövde sadelhängaren, eller ovanpå tömkörningsgjorden så länge?

eller när det kom lite ojämt med silage till stallet (så man fick vänta på att balarna skulle komma dock kom det samma dag som det tog slut), då är det någon som är så jäkla fräck och tar det jag har mätt upp till min häst :devil:
de kunde ju bara skrivit en snäll lapp, 'jag var tvungen att åka hem och kunde inte vänta på silaget, såg att du inte var här och tänkte att jag kunde låna ditt för det har säkert kommit nytt tills att du är här'. *morr*

Har dessutom hört från en kompis att det var två medryttare innan i hennes stall (mor och dotter) som inte kan hålla fingrarna i styr. Och de ska nu börja hjälpa till med en häst i stallet :crazy:

Ååååh så irriterande! Eller hur, hur svårt är det att flytta över till en plats som åtminstone är ovanför golvhöjd?! Som du säger, tex lägga på eran sadel eller nåt. Häromdagen kom jag till stallet och en annan hästs täcke ligger hopknövlat över min sadel, och på golvet ligger ett annat täcke över min körpisk för 700 spänn. Tackar...

Har oxå blivit bestulen av foder! (Stall på 3 personer varav en jobbade annat skift än mig och den andra tjejen)
Minskade oerhört mycket i min havretunnan tyckte jag. Gjorde som så. Köpte ny säck och gömde till min häst. Vägde havren som var kvar i tunnan, efter en vecka vägde jag det igen snacka om att bli paff! :eek:
Hela 15 kg var borta!!!! :mad:

Bästa var att tjejen som snott. Hade precis köpt en ny säck havre!
Gissa vem som snodde tillbaks sin havre och satte hänglås på tunnan! :devil:

För länge sedan, när jag var ganska liten hade vi en inackordering i stallet. Helt plötsligt började plötsligt betfor och ganska stora mängder av vårat hö försvinna, det slutade dock när hon flyttade.

Lite krångligare att hålla på och väga hur mycket 5 dl betfor väger och dessutom hade jag ingen tunna till betforn då så råttorna lyckades bita hål i påsen så det blev lite spill där också :)

Har faktiskt aldrig varit med om det tack och lov! :smirk: Men du kan ju sätta upp en bevakningskamera :D Haha skojade bara.. Men jag står uppstallad på en ridskola, och det har ju hänt att någon/några medlem har snott kläder från omklädningsrummet, och hästutrustning som en fårskinnspadd bla. Till exempel för några veckor sen så blev en tjej av med sin LaCoste skor ..

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Relationer Jag hade en bästa vän som jag lärde känna när jag var runt 20-21 år ungefär. Vi var nära vänner till förra sommaren, dvs i ca 13 år. Vår...
2
Svar
24
· Visningar
7 170
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 128
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 920
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama