Har någon stulit hästfoder från dig??

Sv: Har någon stulit hästfoder från dig??

I ett stall fick vi till slut gå igenom och räkna allas hö, skriva upp på en lapp och varje gång man tog ner en höbal satte man ett streck... Allt för att få en snål kärring att sluta stjäla vårt hö...

Innan det försvann det lite hö överallt, medans deras hög med balar var ganska konstant, trots att de ha en häst av större modell... :smirk:

en fd bekant fick spån stulet ur boxen.:eek: Hade hon lagt in en ny bal spån på kvällen så hade det minskat väldigt mycket tills dagen efter. Boxgrannens häst hade däremot alltid massor av spån men betalade för väldigt få balar.

Inte vad jag kan komma ihåg just nu.
Men jag däremot haft en skötare som stal mat av andra och gav till min häst :eek:

Jo nu kom jag ju ihåg. I stallet jag stod förut så stal dom både hö och spån av mig. Det hade jag förträngt tack och lov.

Paradoxalt nog, är min efarenhet den, att det faktiskt är människor som egentligen HAR råd, som är dom som stjäl foder av andra! Människor som själva har det knapert är oftast ytterst noga med att göra rätt för sig! Knepigt va? :confused:

Det här stämmer faktiskt jättebra i våra fall, och det var definitiv medvetet! :devil:

Ja, av fåren! Haha, de små liven är svåra att stängsla in och kommer åt allt som inte är inlåst ;)

Men skämt åsido så när jag köpt min häst så fick jag rådet redan första dagen i det nya stallet att sätta lås på alla mina saker eftersom det börjat försvinna foder och dyl.
Det slutade försvinna när min hästs boxgranne flyttade ifrån stallet...
Man kan ju undra hur det kommer sig :cool:

Det jag nu tänker berätta handlar förvisso inte om hästar, men likväl om problemet stöld! Vid ett antal tillfällen har jag lyckats glömma mitt tvättmedel i tvättstugan där jag bor! Paketen har ALLTID fått ben! Då i ren ilska när detta hände typ 3:e gången, kom jag på den i mitt tycke optimala hämden! :devil: Nästa gång jag tvättade, lät jag paketet stå kvar med flit! För jag hade blandat i en jäääävla massa blekmedel pulvret! :devil::devil::devil: Någons kulörttvätt blev sig aldrig mera lik! :angel::angel:

Men när det gäller hästar kan man inte hämnas på något vis eftersom det ALDRIG får gå ut över hästen! Då är det bättre att köpa hänglås och skydda allt! :)

Det jag nu tänker berätta handlar förvisso inte om hästar, men likväl om problemet stöld! Vid ett antal tillfällen har jag lyckats glömma mitt tvättmedel i tvättstugan där jag bor! Paketen har ALLTID fått ben! Då i ren ilska när detta hände typ 3:e gången, kom jag på den i mitt tycke optimala hämden! :devil: Nästa gång jag tvättade, lät jag paketet stå kvar med flit! För jag hade blandat i en jäääävla massa blekmedel pulvret! :devil::devil::devil: Någons kulörttvätt blev sig aldrig mera lik! :angel::angel:

Hoho, det där är ju så klockrent som det kan bli! :rofl:

jag hade med min hund en dag till stallet och han älskar morötter och så skulle jag fixa mat till min polle svupp så hade hunden vält en i stallets morotstunna och han vräkte i sig (han fick nog i sig 3-4 st) men jag sa det dagen efter och bad jätte mycket om ursäkt.

Det här är ett tag sen det var någon som hade lånat mitt träns,bättet var otvättat och det hängde i stallet på en stol.
Och det tränset hade jag sparat för länge tänk óm de hade gått sönder :mad:

I stallet där medryttarhästen står finns det en riktigt tjyvaktig tolvårig tjej. Hon snor kraftfoder, hö, morötter, godis, salvor, schampoo, mat, dricka, borstar, schabrak, ridbyxor, strumpr, lånar andras sadlar och hästar och jag-vet-inte-allt. :mad:
Hyresgästerna har pratat allvar med henne flera gånger, och nu tror jag faktiskt att hon har lugnat sig en aning. Stallägarna är väl egentligen inte så intresserade i vad som händer i stallet, -hon betalar ju stallhyra, så tjejen i fråga får vara kvar trots väldigt missnöjda "grannar". Jag är bara medryttare, och har egentligen inget att säga till om, och eftersom hon bara är tolv år känns det väldigt dumt av mig att skälla ut henne. Hon får väl tilläckligt mycket skäll (hoppas jag) av de vars saker hon stjäl. Dessutom är det ju tydligt att allt inte står rätt till hos den ungen. :crazy:

Känner med igen det.. Det var på den tiden då jag bara hade en häst:p.. Det fanns 2 stallar som låg en bit i från varandra jafe hade i ena stallet där det bara fanns 2 boxar då hade vi fodret ut i en annan byggnad där ingen annan hade någon anldning att vara så där hade vi vårat hö och kraft foder. Sen fodrade jag med Hippo champ och den andra med Basic och det försvann foder för bägge 2..Menar om en säck typ skulle räcka en månad räckte den hälften.

Så pratade den andra tjejen med en uppe i andra stallet som var och är väldigt opålitlig ( det fanns bara 2 tjejer i det andra stallet med och den ena var jag bra kompis med). Dåberättade hon som var i mitt stall att foder försvann och hon tyckte det var konstigt för jag var ju den enda som fodrade med Hippo Champ.. Då frågade jag mig hrs visste hon vad jag fodrade med då jag aldrig pratade med henne? Sen ´flyttade vi in fodret i stallet och låste om det..Då var räckte fodret.

Samma människa 1 år efter började sno hö..Tyckte höet började gå åt super fort. Hade 2 hästar då med gick ändå för fort. Så Vi räknade alltid alla balar sen prickade av dom när jag använde balarna. Det felade minst 10 st på ett last på 50 stycken. Tog upp det med stallägaren och han sa till henne sen var mitt hö i fred och stämde enligt avprickning;)

*kl*

:eek::eek:

gud va det finns för människor!!

själv har jag också gjort så att jag lånat foder nån dag om jag inte haft själv. men då har jag men kanske 1-2 undantag alltid frågat!! de gånger som jag inte frågat så har jag tagit av min vän. å hon i sin tur har tagit av mig. sen har vi alltid lämnat tillbaka det vi lånat!
i detta fallet så lånade vi korn av varandra, men det gjorde inget eftersom det har en kort förbrukningstid när det är krossat.

det var nån som undrade hur man gör för att bevisa att någon stjäl.

själv så gjorde jag och min vän så att vi slätade ut fodret och sedan så skrev vi ett A i det. dagen efter så var det helt slätt :cool:
sedan så visste vi ju vem det var å vi kollade i hennes krubba å hittade muslirester. hennes åt då fibergi så vi visste ju direkt att hon tog av oss. vi var de enda i stallet som gav musli.
när vi sedan låste in fodret så började tjuvens foder minska-vilket bevisade att hon livnärde sig på vårat foder och när vi låste in det så fick hon börja använda sitt.
tänk, det tog nästan 2 månader att få slut på en fibergi bas säck, men när vi låste in vårat så tog den slut jättesnabbt :smirk:

Har haft hästar installade i ett stall där foder & hö gick åt som smör i solen:devil:
Hösilagebollen räckte aldrig som planerat fast stallägaren(som jag köpte höet av) hävdade att de vägde "så & så mkt".

Så jag började med att lämna bollen på ett visst sätt, tex sätta löshö på den eller sätta grejerna på den på ett visst sätt & de var ju aldrig kvar när jag kom till stallet:smirk:

Dessutom vägde jag upp en massa hösäckar i taget så jag skulle slippa väga hö varje dag då jag inte vill stå ute i -30 & slita i hösilage.
Stallägaren tog alltid några av mina påsar med skälet att det gick snabbare att ge åt alla hästar & att jag skulle få tillbaka.
Ock?om hon oxå ville ha allt hö klart hade ju hon kunnat stå ute & väga allt klart några dagar framåt, istället för att utnyttja mej.
Jag fick självklart inte tillbaka höet , eller det hö de alltid tog direkt från mina hösilagebollar.

Mja fodret är likadant med en jag känner, hon "lånar" av mej när hon inte har men jag får aldrig tillbaka & om ajg ngn gång tar av henne pga att mitt foder tog slut för snabbt(pga uppenbara skäl) så är man alltid skyldig tillbaka.:smirk:

Stallet jag stod i innan var en ridskola och där försvann foder från alla!
Jag fick dock ha mitt ifred i början då alla körde med krafft men jag hade fibergi. Men till slut började dom stjäla från mig med. :eek:
Då fick vi nog och vi satte lås på fibergitunnan och på foderlådan där jag hade mineraler och betfor. Då fick jag ha mitt foder ifred men inte dom andra som hade sitt olåst.

I ett grannstall var folk dessutom in och snodde höbalar, det gjorde dom även i mindre mån av dom få som hade egna höbalar hos oss.

Stackars hästar som äter stulet foder, det kan inte vara bra med så blandad kost hela tiden? Eller? :crazy:

Ja, jagbhar blivit av med både hö och kraftfoder då en "kompis" lät sina hästar äta av mitt. Hennes räckte ju längre då...

Hon blev ertappad av en annan kompis när hon grävde i min tunna, så när jag fått reda på det konfronterade jag henne med ett praktgräl som följd, där hon beskyllde mig för att vara snål och elak. Hon skulle minsann betala för sig om det skulle vara på det här viset:crazy: Dagen efter låg det 50 kr i min fodertunna, då hade det försvunnit säkert 100 kg hö, ett par säckar med Krafft groov, och därtill både kli och mineraler..... 50 spänn?

Hon försvann så småningom.....

Nej det har aldrig hänt. Skulle väl vara en mus då i så fall som stulit lite :p

Ja, jagbhar blivit av med både hö och kraftfoder då en "kompis" lät sina hästar äta av mitt. Hennes räckte ju längre då...

Hon blev ertappad av en annan kompis när hon grävde i min tunna, så när jag fått reda på det konfronterade jag henne med ett praktgräl som följd, där hon beskyllde mig för att vara snål och elak. Hon skulle minsann betala för sig om det skulle vara på det här viset:crazy: Dagen efter låg det 50 kr i min fodertunna, då hade det försvunnit säkert 100 kg hö, ett par säckar med Krafft groov, och därtill både kli och mineraler..... 50 spänn?

Hon försvann så småningom.....

Men herregud, det finns folk till allt :eek:

det var nån som undrade hur man gör för att bevisa att någon stjäl.

själv så gjorde jag och min vän så att vi slätade ut fodret och sedan så skrev vi ett A i det. dagen efter så var det helt slätt :cool:
sedan så visste vi ju vem det var å vi kollade i hennes krubba å hittade muslirester. hennes åt då fibergi så vi visste ju direkt att hon tog av oss. vi var de enda i stallet som gav musli.
när vi sedan låste in fodret så började tjuvens foder minska-vilket bevisade att hon livnärde sig på vårat foder och när vi låste in det så fick hon börja använda sitt.
tänk, det tog nästan 2 månader att få slut på en fibergi bas säck, men när vi låste in vårat så tog den slut jättesnabbt :smirk:

Ett rent detektivarbete alltså! ;)

hehe ja de är värst att vissa har så svårt att hålla fingrar i styr. Det där är nog tyvärr vanligt. Har chevinal plus till hästarna och det luktar ju lite speciellt. Konstigt nog luktar det så även i en och annan häst i stallets hinkar, trots att den inte äter det. Så chevinalen försvinner fortare än den ska. Mitt musli har också tendens att förvinna fortare än planerat. Har dock inte kunnat se vem som tar men jag har mina aningar. I vårat stall kan man inte låsa in sitt foder så kan inte göra mkt mer än att leka spion och även säga till andra att man tror att ngn (utan att säga namn på den man tror) snor foder så har alla lite koll osv. Trist.. :mad:

Detta är ju så fruktansvärt irriterande!
Det är som upplagt för konflikter just det här med foder.
I mitt förra stall kom det in en ny tjej och strax därefter började det försvinna havre ur en del tunnor. Men ingen misstänkte den nya tjejen för hon var ju så trevlig och kompis med tjejerna i innegänget, utan min kompis som hade stått i stallet i flera år fick ut för det. Det var dock ingen som vågade fråga henne rakt ut utan då snackade man skit bakom ryggen i stället. Tycker att detta är så fruktansvärt fegt!
Efter många om och men så konstaterades det väl att det inte var min kompis som var boven i dramat utan att det var den nya tjejen. Man kom även till insikt att hon inte var så gullig och trevlig som man först ansåg.

Jag vet inte om hon är kvar där idag eftersom jag flyttade därifrån för ett år sedan ungefär. Men jag kan sätta min högerarm på att det inte var någon som pratade med henne.

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Relationer Jag hade en bästa vän som jag lärde känna när jag var runt 20-21 år ungefär. Vi var nära vänner till förra sommaren, dvs i ca 13 år. Vår...
2
Svar
24
· Visningar
7 170
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 128
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 920
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama