Har min stallkamrat fel eller jag....:(

W

Weemacred

Min gubbe är lite nafsig av sig, inte att han tar i med tänderna utan han flörprar gärna runt lite med läpparna i ens mössa o så när man håller på med honom, så kan han göra så mot täcket på en annan häst om den står nära hans box i stallgången, och när man tar på honom grimman för att ta in o ut så tar han gärna tag i jackan på axeln o håller med tänderna en mikrosekund. Jag störs inte av det för att det är inget elakt i det, det där med att ta tag i jackan uppfattar jag mest som ett litet "hej på dej du" ifrån hans sida.

Men det är en tjej i mitt stall som har haft hand om insläpp denna vecka och som är den sorten som tycker att hästar ska minsann vara totaluppfostrade. Varje kväll denna vecka när jag har kommit ner för att visitera honom har han stått och sett -tja, jag vet inte, kränkt o sur ut på nåt sätt, stått med ryggen mot mig och det har tagit en stund för honom att "tina upp" gentemot mig o jag har funderat över vad som är fel. Sen igår så sa tjejen (som är väldigt trevlig o kunnig egentligen) att hon tål inte att han nafsar och att han får inte göra så med henne, och att hon vispar med grimskaftet eller vanten mot hans nos om han gör det. Jag är övertygad att det är därför han ser sådär ledsen o sur ut :( .........han är rätt känslig av sig rent allmänt och är säkert förvirrad oxå för att jag inte störs medans hon störs, han vet inte vad som gäller.
Vad ska jag göra? Är det jag som är dum o slapp som inte säger ifrån, ska jag ta efter hennes sätt och vara sträng mot honom för att han inte borde få ha ett sånt beteende? Eller ska jag säga att hon ska sluta göra så mot honom?
Betonar att han BITS INTE, han gör bara som jag beskrev.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Jag vill inte ha en häst smånafsa så där på mig, men det är jag det. Mina hästar får gärna nosa på mig, men inte mer. Om inte annat är det väldigt lätt hänt att man får sig ett tjuvnyp även om inte hästen menar det, och det är inte skönt. Nej jag hade inte tolererat det. Sen tycker jag kanske att du förmänskligar hästen känslor lite.....
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Det är din häst, tycker du att den får göra så är det självklart att han ska få göra så. Okej om han BET men eftersom det inte är något beteende som kan orsaka skada tycker jag att du ska prata med tjejen i ditt stall, eftersom hon annars är trevlig och bra så kommer hon säkert att förstå.

Lycka till :)
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Jag vill inte ha en häst smånafsa så där på mig, men det är jag det. Mina hästar får gärna nosa på mig, men inte mer. Om inte annat är det väldigt lätt hänt att man får sig ett tjuvnyp även om inte hästen menar det, och det är inte skönt. Nej jag hade inte tolererat det. Sen tycker jag kanske att du förmänskligar hästen känslor lite.....

Det är möjligt att jag förmänskilgar :smirk: men jag lovar..... du skulle sett honom...jag förstod alltså att det hade hänt nåt innan jag fick reda på att dom hade haft lite uppgörelser. Sen är det väl klart att en häst blir förvirrad om den får olika budskap av olika människor.

Är väl jag som är slapp då, visst har jag reflekterat över att det kunde utvecklas till ett riktigt nafsbeteende om man är för tolerant så jag får rycka upp mig och bli mera sträng jag oxå.

Tack för svar :bow:
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Ja du, jag tycker inte att hästar ska naffsa för det kan lät leda till att dom börjar bita men däremot tycker jag inte att det är helt ok av din stallkamrat att ta det helt i egna händer utan att prata igenom det med dig innan. Det leder till förvirring böre hos dig och hästen.

Du måste ju förstå att det inte är populärt hos andra när din häst naffsar men det kan ju vara bra att ni pratar igeonom det och kommer överens om en genemsam gest eller ord för honom som han kan förstå.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Min kille är sån oxå unghäst och jag låter han hålla på å nosa å flurpa med mulen men skulle han bita så blir jag arg . Det har inte hänt än och tror faktiskt inte han skulle göra det för han vet precis vart han har sina tänder nånstans. Men skulle han börja buffla å bita å så så skulle jag säga till honom på skarpen att så får han inte göra. å jag tycker att din stall kompis ska respektera att du vill ha din häst så .. det är ju trots allt din häst ..
// Ikeline
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Det är din häst, tycker du att den får göra så är det självklart att han ska få göra så. Okej om han BET men eftersom det inte är något beteende som kan orsaka skada tycker jag att du ska prata med tjejen i ditt stall, eftersom hon annars är trevlig och bra så kommer hon säkert att förstå.

Lycka till :)

Jo, jag har resonerat lite så oxå men samtidigt om man är i kollektivstall så kan jag inte begära att nån ska ha hand om min häst o tolerera ett beteende hon inte gillar, det är det som är problemet....vem ska ändra på sig för att det inte ska bli fel för hästen....:confused:

Hon är väldigt gullig mot honom annars, det är bara som jag skrev, att hennes hästar är superuppfostrade fantomer och möter hon ett ouppfostrat beteende i en annan häst så reagerar hon förstås.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

har en kille hemma som gör så och det gör han när han gosar..tycker inte att det är något man behöver göra så stor grej av..däremot kan du kanske styra upp att han inte jämt ska göra så..min tex får unte hålla på när jag borstar och ska tränsa..även när jag sätter på täcken får han inte hålla på...men sen gör det inte så mycke..han visar ju att han tycker om...du kanske kan prata med tjejen att hon inte ska vifta utan att hon flyttar bort huvudet och säger nej när täcket ska på och att du sen gör likadant så ska han nog lära sig lycka till
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

har en kille hemma som gör så och det gör han när han gosar..tycker inte att det är något man behöver göra så stor grej av..däremot kan du kanske styra upp att han inte jämt ska göra så..min tex får unte hålla på när jag borstar och ska tränsa..även när jag sätter på täcken får han inte hålla på...men sen gör det inte så mycke..han visar ju att han tycker om...du kanske kan prata med tjejen att hon inte ska vifta utan att hon flyttar bort huvudet och säger nej när täcket ska på och att du sen gör likadant så ska han nog lära sig lycka till

Det var bra, tack alla för alla bra synpunkter

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Jag förstår dej jag e likadan med min häst hon kliar sig gärna på mig och jag tycker det är ok oftast. Men säger man nej då ska hon lyssna.

Och bara för att det är ok för mig så kanske de inte är det för andra. Hästen får helt enkelt lära sig att man inte kan göra hur som helst med vem som helst.

Jag skulle inte tycka det var ok att någon annans häst gjorde så med mig.

Hästar e ju så pass smarta att de förstår. Min vet att hon får på mig men inte på andra. De lär sig.

Tycker inte att du ska anta att andra tycker de e ok att din häst beter sig så.

Hästen får helt enkelt lära sig.

De e ju samma sak i en hästflock ,,,, bara för att häst a får klia sig på b så kanske han inte får göra det på c och d om du förstår vad jag menar.
:bump:
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Jag vill inte att "främmande" hästar ska nafsa på mig, kliva över mig eller hota mig.

Hur den sedan beter sig med ägaren sk*ter jag i, ska jag hantera hästen så får den uppföra sig. Punkt!:cool:

Hästar är oftast rätt bra på att skilja på olika människor, så jag tror inte att din häst är ledsen över att hon sagt åt honom, så länge du beter dig som vanligt mot honom.:)
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Jag skulle inte acceptera det. Jag har en unghäst som gör på samma sätt, och han bits inte, men ska nafsa i jackor och annat, men jag säger till honom på skarpen när han gör det, för det kan lätt hända att dom kan gå över gränsen.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Jag har nyligen haft samma diskussion i stallet....Det finns en unghäst, snart tre år, som är ganska väluppfostrad och uppmärksam överlag. Dock har denna häst några beetenden som stör mig.

Tex tillåter ägaren att hästen, när den står i stallgången eller i sin box, att äta ur höpåsar och foderhinkar som finns i närheten. Bara en liten tugga och sedan lite halvhjärtade försök från matte efterföljt av kommentaren: "Så har hon gjort sedan hon var liten..:".

Hästen är inte av den nafsiga typen men har hela sitt liv fått lov att pilla med saker, häromdagen fick den tag på ett täcke som hängde på en boxdörr, drog ner det och ställde sig efter en stund på det!

Själv är jag ett "uppfostringsfreak" som inte vill att mina hästar hittar på en massa saker. Samtidigt är det svårt då det är med mulen som hästen har möjlighet att undersöka saker, det är ju en naturlig instinkt.

Jag har pratat med ägaren och uttryckt mina åsikter, hade det varit mitt täcke som hästen rev ner (det var en annan hästs) så hade jag blivit vansinnig! Det är respektlöst att inte bry sig mer om andras saker och det är inte kul om ens saker går sönder pga nonchalans.

Våra hästar är hagkompisar och när vi är ute tillsammans med dem så tillåts unghästen ibland att nosa min häst på baken. Mitt sto kan vara ganska sur och signalerar att hon ogillar beteendet. Hur skall unghästen veta att det är ok att nosa på hagkompisen men inte med andra hästar?

Vissa saker kan jag ha överseende med när hästarna är unga men när de börjar närma sig vuxen ålder bör man hantera dem därefter. Ägaren förstår mina synpunkter och håller med men verkar inte göra några helhjärtade försök att ändra sig. För det är vi som måste ändra vårt beteende och bli konsekvensa om våra hästar skall "lyda" oss.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

jag gillar inte när mina hästar nafsar o tillåter inte heller andras hästar att nafsa på mig. Om ägaen tycker att det är ok så får dom ta hand om sin häst själv. Jag kanske låter hård men jag har samma regler för andras som för mina hästar o då gäller nolltolerans för nafs.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

*kl*

Usch va tråkigt det måte vara att ha en häst som inte gör nånting ..
Att ha sån uppfostran där hästen inte får undersöka å vara nyfiken tycker jag är fel... Men sen får man ju ha lite gränser som dom inte får gå över. Så som att bitas å dra ner andras täcken ..
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Jag har inte sagt att mina hästar inte får göra någonting, bara att de inte får nafsa. Jag busar mkt med mina hästar men jag tollererar ändå inte nafs.

Jag har blivit biten så många gånger av "snälla" nafshästar så det räcker.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Usch inge kul det där, med att ens häst ser sur/ledsen ut pga nått som hänt.

Jag kan se på Fabbe på en gång om någon "djävlats" med honom, han ser, som du säger, kränkt ut, får ett sur veck vid näsborren.

Grejjen med min häst är att han ser grinig ut när folk passerar honom, han är väldigt "mån om sej själv" och vill inte ha människor o andra hästar in på sej om han inte har accepterat dom, så därför tror jag ha ser sur ut, dock brukar han aldrig bita efter dom utan bara se ut som ett monster. Men sen finns det vissa han ser farligare ut emot och det är dom som slår emot honom när han ser grinig ut. Mot mej är han inte sån för jag bryr mej inte och han känner ju mej nu oxå.

Grejjen är att jag sagt åt alla människor i stallet att bara ignorera honom så kommer han sluta, låt honom vara så låter han er vara. Men det verkar inte gått in hos alla.

Så jag tycker du ska säga till tjejen som "slår" din häst att sluta med det. Visst kan man fösa huvudet åt sidan om man inte känner för att bli skitig, men inte slå på hästen om den inte biter förståss, då brukar jag tillrättavisa på en gång med en "snyting".
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Jag vill inte att "främmande" hästar ska nafsa på mig, kliva över mig eller hota mig.

Hur den sedan beter sig med ägaren sk*ter jag i, ska jag hantera hästen så får den uppföra sig. Punkt!:cool:

Hästar är oftast rätt bra på att skilja på olika människor, så jag tror inte att din häst är ledsen över att hon sagt åt honom, så länge du beter dig som vanligt mot honom.:)

Håller med dig!
Jag är stenhård, inget pillandes med munnen. Det kan ju bero på att jag nästan alltid har haft hingstar och jag har superdiciplin på dem. Det anser jag skapar trygga hästar som vet vad som gäller. Tycker inte att det finns någon anledning till att hästar ska hålla på och "smaka" på allt i sin närhet. Tror inte att dem blir lyckligare av det.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Jag måste bara göra ett inlägg här.

Hoppas du säger ifrån åt din stallkamrat .... grejen är den att
hon kan göra honom till en först ledsen och sedan elak häst.
Vad man inte vet är hur långt går hon i det där med
sin "uppfostran" som jag tror är helt i onödan.

Vad jag förstod så är inte din häst elak och nafsar och småbiter
utav den anledningen, eller biter efter något gott att äta.

Du verkar kunna din häst och att det är hans sätt att tala om
att han tycker om dig, hans sätt att kela helt enkelt.
Mufflar lite med mulen och på sin höjd känna med tänderna på en jacka.
Alltså inte med flit nypa tag i skinnet eller vara ute efter att bitas.

Så gör mina hästar också och absolut inte för att vara elaka.
TVÄRTOM! det är en kärleksbedyran.
En av dem gillar att leka lite med ett snöre som jag har på en jacka.
Han drar i det och släpper så att
det utdragna gummit i snöret ploppar tillbaka. Han tycker det är kul.
Mina hästar skulle bli förnärmade om jag då skulle hytta åt dem
eller stöta bort dem elakt.

Någon av dem har haft det tufft och det har tagit tid att få ett förtroende.
Vad som är bra är att det är ingen annan som bestämmer i mitt stall
och jag är inte beroende av någon annan vid in och utsläpp.

Jag har flyttat en häst från ett stall där han fick åthutningar och
slag över mulen.
Aldrig mer ska någon få domdera över mina hästar.

Tänk om folk kunde lära sig känna hästar bättre och strunta i
en massa irrläror som att man måste stå högst i rang osv.

Högst i rang det är vi ju redan...Hästar är ju våra "fångar".

Det är ju så enkelt att umgås med hästar!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 951
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp