Har man råd att ha häst med ett lågbetalt arbete?

F

Fitness

Har man råd att ha häst på ett stall som kostar runt 2000 (allt ingår) i månaden, och man kanske lägger ut 600 på träningar.
Om man har ett lågbetalt jobb, t ex sitta i kassan på ica och liknande?

Sv: Har man råd att ha häst med ett lågbetalt arbete?

Har man råd att ha häst på ett stall som kostar runt 2000 (allt ingår) i månaden, och man kanske lägger ut 600 på träningar.

Beror väl på hur mkt ens andra utgifter är såklart? Har man inga andra utgifter så ja, utan tvekan.

Jag har klarat det när jag pluggade heltid med bara bidragsdelen plus arbetat i butik på helgerna. Men då betalade jag ingenting hem. Jag hade tom bil. Hästen kostade drygt 2000 i mån.

Jag hade inte råd när jag hade ett välbetalt jobb eftersom min häst skadade sig hela tiden och dessa dyra veterinärräkningar envisades med att hoppa på mig.

Gick inte för mig, fick under den perioden välja bort träning och ALLT extra. Stallhyra på 1800, hö och en spånbal i veckan ingick, kraftern fick jag köpa själv och om det behövdes extra spån. Men det hade nog gått om man inte hade haft övriga utgifter så som hyra, bil osv. Står nu i ett stall med kallhyra och det går lättare nu.

Dessutom, sen bodde jag i lägenhet och jobbade heltid i affären, fick då ut ca 9000 i månaden med ob och så. Bodde iofs med sambo men hyran var på 6000 i månaden. Jag hade råd med både häst och bil då också.

Sitta i kassan på ICA behöver inte vara så dåligt betalt.

Jobbar på samma avtal och förra månaden på 150timmar varav en tredjedel på OB (inte bara 100%) så fick jag nästan 14.000 netto. (Dvs efter skatt).

Med lite omstuvning i tiderna och en FULL heltid (dvs minst 160h/mån) så går det att få bra mkt mer än så.

Men om man har råd eller inte beror ju som sagt på övriga utgifter.

Det beror på hur ens övriga situation ser ut. Har man inga lån, har enbart kontantkortsmobil, inget hemtel, ingen bil alt mkt billig bil och inte prioriterar dyr mat och nya kläder så är det inga större problem.

Jag har 3 hästar på min lön + att jag kör till jobbet varje dag och har ca: 8-10 mil om dagen vilket leder till typ minst 2000 i bensin i månaden+ bor i lägenhet och så..Så det går nog om man bara vill:)

Det går om man bara är ekonomsik och gärna vill. Man får bara försaka annat som inte känns lika viktigt.

Klart att det går om man verkligen vill! Har själv alltid haft häst under min skoltid (=man är inte rik precis) och det har alltid fungerat, har dock extraknäckt och sparat, inte lagt pengar på onödiga saker osv. Men man får ju räkna på att det kan komma andra utgifter som man kanske inte har räknat med som veterinärvård osv.

Beror ju väldigt mycket på ens övriga utgifter, men personligen skulle inte jag vilja ha så små marginaler.

Jag tjänar ca 9000-1000 kr efter skatt i månaden (heltid) och ska nu försöka flytta ner mina hästar. Räknar med att det kommer gå på minst 2500 kr/mån för dom tillsammans. Är en shettis och en travare.

Kommer bli tufft, lär inte få något över men jag hade tänkt klara det ialfl. :angel:
Bor själv, men har rätt billig hyra.

Jag har turen att kunna flytta hem mina hästar igen om det inte skulle funka = billigare men då kan jag bara träffa dom på helgerna. Så jag ska testa och hoppas det håller!

Hej det går!
Jag bor i hus(lån)
Har barn.
2 hundar.
stallhyra 2000(fri tillgång på hösilage,halm och havre).
försäkring 3000 år (betalar månadsvis.)
känar typ 10-12000 ef skatt(beror lite på helgerna) jobbar heltid bor med min man.
Har 8 mil resa tur och retur med bil till jobbet.
Stallet 1 mil.
Man får helt klart prioritera!!
Handla rätt ha koll på vad man köper och avstå vissa saker.
Inte mkt lyx för mig men det är inget jag prioriterar!
MVH E,S

Hej!

Jag hade häst och jobbade på ica, inga problem, men jag överlever även som student. Man får helt enkelt dra ner på annat roligt. Min stallhyra har legat mellan 2200 och 2500.

Fast jag har ju en sambo som hjälper till också.

/ Lavinia

Jag är studerande får 2400kr i månaden, jobbar ibland kvällar/ helger/nätter kanske 6-8 turer i månaden får kanske 3ooo-4ooo därifrån, och jag klarar mig hur fint som helst, har en stallhyra på 18oo plus foder för 2ookr i månaden och givetvis hovslagare för 3ookr, har även en stor hund och stor lägenhet, jag klarar mig hur bra som helst, beror ju på vad man prioriterar, jag älskar mitt liv med mina djur och tar verkligen vara på dagen som kommer, men vet aldrig när de är den sista, jag försöker verkligen göra de jag vill, och en av mina drömmar var och skaffa sig en egen kuse. om man inte klarar av att ha egen häst eller är osäker på om man klarar de är de helt suveränt att ta på foder och testa eller dela sin häst med en fodervärd.Hoppas de går bra för dig!//Lina

Fattar inte hur ni klarar!!

Jag pluggar på heltid och har råd att ha häst. Har hästen inackorderad 1500:-/mån (köper egen mat men hösilage o halm ingår), Hovslagare 800:-/8v. Kostander för träningar och tävlingar tillkommer. Har egen bil och släp, hyr lägenhet mm så jag kan inte säga att jag har mycket pengar över i slutet av månaden... Men jag är LYCKLIG :love:

Beror väll på vad du får ut efter skatt.
Jag får ut ca 15000 efterskatt och sitter i kassan i ica.
Men jag har superhög hyra på lägenheten(6700kr) sen el osv så för mig går det ej.
Hade jag haft lägre hyra skulle det ha gått.

Det finns de som avvarar nästan allt till sig själva och lägger alla pengar på hästen för att ha råd att ha häst (eller t.o.m. flera hästar). Men, frågan är hur roligt det är att inte ha råd att lägga pengar på kläder, nöjen, bra boende, bra rid/hästutrustning, träning, bil... Dessutom så oroar de sig för ev. veterinärkostnader m.m. Det kanske går ett par år men till slut så tror jag de flesta tycker att det blir för tråkigt/jobbigt att alltid ha dåligt med pengar. Men för att svara på din fråga, det går säkert att ha häst även om du har låg lön. Frågan du ska ställa dig är om du tycker att det är värt det?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 421
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar