Har man råd att ha häst med ett lågbetalt arbete?

Sv: Har man råd att ha häst med ett lågbetalt arbete?

Det finns de som avvarar nästan allt till sig själva och lägger alla pengar på hästen för att ha råd att ha häst (eller t.o.m. flera hästar). Men, frågan är hur roligt det är att inte ha råd att lägga pengar på kläder, nöjen, bra boende, bra rid/hästutrustning, träning, bil... Dessutom så oroar de sig för ev. veterinärkostnader m.m. Det kanske går ett par år men till slut så tror jag de flesta tycker att det blir för tråkigt/jobbigt att alltid ha dåligt med pengar. Men för att svara på din fråga, det går säkert att ha häst även om du har låg lön. Frågan du ska ställa dig är om du tycker att det är värt det?

Hej!

Och så finns det dom som tycker att hästar är det roligaste av allt, som inte behöver bil om dom inte har hästen och som inte tycker att nya kläder är det viktigaste av allt- dom får man ju ändå i julklapp av föräldrarna... Bra boende har jag, trots att jag snålar, och god mat äter jag.. Prioriterar bara inte kläder, bil, släp ochandra nöjen.. Varför skulle jag, jag har skoj med min häst..och hennes svindyra utrustning som jag fått spara till länge- endast det bästa är gott nog för min tjej.

/ Lavinia

Hoppas att du inte missförstod mig. Jag menar inte att det är fel att prioritera och lägga alla pengar på hästen. Jag ville bara poängtera att man ska ställa sig frågan om man är villig att avvara andra saker för att kunna ha råd med häst. Vi är alla olika och tycker olika saker är viktiga. De flesta val är bra, bara de är genomtänkta och man vet vilka konsekvenser det får...

Prioriterar man är det inte omöjligt.

Jag är pensionär (ett liiitet tag till), och har två hästar. Unghästar som äter massor :cool:.

Jag får ut nästan 6000:-, hästarna käkar upp minst 2500-3000:- :D
Vissa månader går det jättebra, andra är det jäkligt tight. Men det går.

:)det är klart att det går... bara man vill o sen beror det väl på hur mkt annat man har att betala...:banana:
jag arbetar som boendestödjare o min sambo som röris....

vi bor i en bostadsrätt.. betalar ca 5500kr/mån för det m lån...
sen har vi en fin bli vi betalar 2500 i lån o 1000kr i försäkring på...
+ en bil till o massa annat skit.. såsom telefon,el andra lån..

vi brukar ha rätt mkt pengar kvar att leva för... men nu när det blivit xtra utgifter pga avlivning av häst m.m så har det varit lite knappert men det har funkat, nästan månad kommer bli tajt oxå men sen... fast det är klart att det är surt att bruka ha 10.000 kvar o nu ha ca 3000kr , men jag vet ju att det bara är ett kort tag,...
jag hade även häst när jag pluggade, funkade jättebra tills han blev sjuk o åkte in o ut på kliniken.. fast på nåt konstigt sätt fixade jag det oxå:eek:

man får lägga alla pengar på hästen. det är väll det. blir inte så mycke n ya kläder eller äta ute. och i slutet på månaden så är det tomt på det mästa men det är värt det:)
så tänk över vad du är villig att prioritera bort.
så har du svaret.

Jag har levt sista åren på studielån eller låg lön. Jag har hundar, bil och häst. Jag har råd med hästen 2100 kr stallhyra/mån och skoningar. Jag lever hyfsat sparsamt för övrigt, bor hemma för tillfället men hade inte kunnat ha häst utan min mamma som ekonomisk buffert. Hon betalar träningar, försäkring och eventuella utgifter när hästen blir sjuk. Jag hade inte vågat ha häst om jag skulle oroa mig för veterinärkostnader eller inte ha råd att träna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 421
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar