Har man inte råd ska man inte ha häst....

Sv: Har man inte råd ska man inte ha häst....

:bow:
Jag håller med om det mesta du skriver men tycker samtidigt att det finns gränser för allt. Jag hör till dem som köper mina egna kläder på H&M, mycket på HÖÖKS och gillar att fynda. Var på GeKås o handlade en massa billigt. Benlindor och schabrak för 50kr o jag är glad. Ju billigare desto bättre, gillar att shoppa så köper hellre ett billigt träns om året än ett dyrt som jag bara skulle ha råd med en gång i livet. Jag lever snålt för att ha råd med min häst.

För sadel är det dock lite annorlunda. Jag hade förut en perfekt CDW som blev stulen. Fick köpa en ny begagnad för att kunna rida. Denne passade OK men inte kanon så sadelprovaren har varit ute och håller som bäst på att få både min hoppsadel o dressyrsadel fixad för hästens bästa. Jag skulle aldrig drömma om att ha hööks eller börjes egna billiga sadlar på min häst. Han är svag o dåligt byggd bak (har varit detta en stor del av sitt liv) o både ben o ryggslut så jag har massör + kiropraktor ute med jämna mellanrum är även på G att skaffa lite BoT prylar. Hästen är på god väg att bli bra med det har kostat. Jag har nyligen flyttat till nytt stall också, dyrare men service o faciliteter är bättre.

Så - allt är relativt. Saker som inte gör hästen något om det är billigt (ie schabrak, borstar, täcken-har gärna nytt för var säsong osv) ju billigare desto gladare är jag. Saker som påverkar min hästs välbefinnande får kosta vad de kosta vill.

Jag tycker såhär:
Innan man köper häst får man titta igenom sin budget för att se om man har råd att ge hästen allt den behöver.
I den budgeten räknar man med Stallhyra,foder,veterinärräkningar,försäkring,träningar,hovslagare,osv, OCH utrustningen!

Titta sig omkring och se vad saker och ting faktiskt kostar,och prioritera vad man behöver låta kosta litegrann och vad man kan spara in på och köpa budgetgrejer.
Jag själv tittar efter det billigaste alternativet för den kvaliten jag söker när jag letar utrustning.
Tänker igenom: Vad ska den här produkten uppfylla?
Ett vintertäcke tex, där vill jag kanske ha bogveck, vattenmotstånd, halvhals, slitstark yta, 300 grams fyllning.
Efter mina önskemål letar jag sedan på så stor del av marknaden jag kan, jämför, och köper sedan det jag anser är mest prisvärt.
I vissa fall kan det vara Hööks, Ullared osv, och i vissa fall har de inte vad jag behöver, så då får jag vänta mig ngn annan stans.

Oftast köper jag hellre 3 vintertäcken med hyfsad yta och bogveck på ullared än ett dito som kanske håller lite bättre från ngt välkänt bra märke, för att ha fler att byta med om det skulle behövas.

Alla mina träns ligger under 500krs klassen, och de har funkat utmärkt för mig. Köper jag dyrare är det för min egen fåfängas skull, tex planerar jag att köpa "tävlingshäst" snart och ge mig ut och tävla lite, då kanske jag vill ha ett snyggare träns för att känna mig lite..fin eller ngt:D

Men jag håller absolut med om att hur man än prioriterar, om man köper shirestäcken eller ullaredstäcken, så borde det inte vara tillåtet att "snåla" med sadeln!

Jag betalar inte min utrustning själv utan det gör mina föräldrar, och de satte en gräns runt 10.000 när jag skulle byta sadel, det var absolut max. I den prisklassen hittade jag ingen bomsadel varken begagnad eller ny ngnstans, provade säkert ett 20tal olika modeller och ingen satt ok. Eftersom jag inte kunde gå upp i pris köpte jag en Torsion, fast jag eg kanske inte ville ha bomlös, men den passar, och hellre bomlös än en bomsadel som sitter halvdant.

Nu finns det ju dessutom billigare bomlösalternativ än torsion, som kostar 3-5 tusen eller liknande.

Alltså... ni som tycker en sadel för 1000 spänn är helt ok.. varför tror ni den kostar så lite som 1000 kr?
Blir man inte misstänksam?
Visst, den kanske passar vid utprovning, men jag skulle vara livrädd att den inte håller i längden, förändras, blir sned lättare, osv, och att ta ut sadelutprovaren titt som tätt för att man är orolig är inte så billigt det heller...

Hela debatten är ju vriden! Har kompisar som jobbar heltid med att utbilda unghästar som går till landslagsryttare. En av tjejerna har en äldre kvalité sadel till alla sina unghästar (mankhöjd mellan 157-183..) hon använde padd och ingen av hästarna dog eller fungerade dåligt på något sätt.

Min syster som tävlar ponnt tom. LA hade en GAMAL LEWA när vi köpte ponnyn vilken hon red i ett år innan vi hade råd att köpa en bättre, den låg ok på ponnyn och VI PRIORITERADE LEKTIONER ÅT HENNE så hon red två gånger i veckan för tränare. Nu i höstas hittare jag en begagnad lemetex som passsar både henne och ponny super för 3000 spänn.

Själv rider jag i en gamal stübben som funkar ok (bra på hästen men inte super för mig)

Min poäng är, jag var i ett stall utanför uppsala i helgen där hästarna var utrustade upp till tändpå derna, de hade lagt ned mer på sin utrustnin än vad min häst kostade men INGEN KUNDE RIDA! Såg en tjej som satt osh förstörde en femåring med betong-armar i en underbar röösli-sadel....

Min farfar tävlade internationellt och hade under hela sin karriär en sadel till alla sina hästar. Flytta focus till ridningen istället!! (Sedan finns det ju självklart mer skit på markanaden nu så vissa modeller/märken bör man kanske undvika) Men att mena att det är någon form av absolut nödvändighet med specialutprovade sadlar är sanning i ytterst få fall, mitt sto ex. har en stark normalbyggd rygg och de flesta sadlar ligger ok på henne. Har tävlat henne i 8 år utan problem...

Skärp er!
Det låter ju som barnungar i en sandlåda som jämför vem som har bäst gjejer och förkastar vad andra har...

Amen!

Vänner till mig har köpt ett halvblod av en utrustningsfanatiker som samtidigt hade pyttesmå hagar och inte tordes ha hästarna tillsammans, som påstod att halvblodet inte kunde gå med andra hästar för hon var elak mot dem och att man var tvungen att borsta, täcka och sadla snabbt för att inte bli biten eller sparkad av henne.

Fyra veckor senare står stoet med två andra halvblod och är där lägst i rangordningen, går utmärkt att borsta, täcka och sadla.

Men nu har hon en urgammal Prestige på ryggen - har hon det sämre?

/Camilla

Det viktigaste är att hästen mår bra, att ägaren är kunnig. Jag vet många som inte har råd, men är bra mycket kunnigare än andra. Jag tycker att man ska sätta prestige i kunskap och inte i pengar. Självklart ska man kunna betala för sin häst, men kunskapen betyder så mycket mer.

Jag ska köpa häst, och jag har nätt och jämt råd med det. Jag har inte råd med en exklusiv sadel, eller en massa märkesutrustning. Jag tänker köpa en wintec hoppsadel, och när jag får pengar en beg. dressyrsadel. Men jag tror inte att min häst kommer att lida för det, utan jag kör på sunt förnuft istället. Men tänker bara för att jag är fattig inte köpa en dålig sadel. Men jag har hört massor av bra om wintecsadlar tillexempel, så om om man inte har råd som jag. Är det ju ett alternativ faktiskt. :D

Jag håller inte med att man måste ha pengar till utrustning på EN GÅNG när amn köpte enhäst..
Jag har köpt en 3½ åring och hon har inte en endaste pryl i dagens läge som bara är hennes.
Utan borstar får alla hästarna dela.
Jag köper i omgångar.. varför köpa en sadel idag när hon inte ska ridas förrens om 1 år?

Det jag ska köpa nu är de jag behöver..Longergjord, tömmar, träns och ett bett.

Longergjorden kostar 175 kronor, tömamrna 99 tränset 150 och bettet 60 kronor.
ALLT är nytt och passar hästen mycket väl och det är mitt mål.

Vissa kan man köpa longergjord för 5000 tömmar för 1000 tränd för 4000 bett för 2000 men till vilken nytta??
Bättre och lägga dessa pengar på banken och kunna lägga dom pengarna om hästen skadar sig eller kunna ge hästen lite massage bara för att det är skönt.. inte för att hästen behöver det!

Om jag hittar en bra sadel somverkligen passar så får den kosta precis vad som hellst. Vikten av en bra sadel kan aldrig understrykas nog. Min häst är jättesvår vad gäller sadel, har en County endas 4 måader gammal - letar ny...................

Kan inte låta bli att kommentera att när jag började hänga på buke så reagerade jag över att folk hade sån koll på märken, om spännena på tränset matchade bettet, färger, snygg/fult osv osv..
Hade aldrig tänkt på det förut. Men hade jag haft pengarna hade jag säkert också spenderat dom och därmed haft sånna saker att diskutera på buke :)

Så måste jag kommentera personen som tyckte att man kunde ta lån..Det finns folk som inte får skaffa sig ett bankomatkort och ännu mindre ta ett lån.

Och någon annan skrev att man fick prioritera och kanske inte köpa nya träns så ofta. Själv får min häst bara ett träns :crazy:

Visst, ibland kan det funka alldeles utmärkt med billig utrustning.
Men däremot tycker jag INTE man ska ha häst om man inte har råd eller har en liten buffert.
Vad händer om hästen blir sjuk och ägaren inte har en fullständig försäkring som täcker?
Om hästen plötsligt måste tas bort och ägaren inte har 3500 kr på banken?

Lider inte hästen då pga att ägaren inte har råd?

När det gäller sadlar så har jag sett flera skräckexempel på billiga (nya) skitsadlar rent ut, som har varit helt sneda i bommen osv. Jag fasar över den häst som behöver bära omkring på en sådan sadel, då är det bättre (för alla hästägare oavsett plånbok) att köpa en bättre beg. sadel som PASSAR och är i bra kvalitet.

När det gäller sadlar så har jag sett flera skräckexempel på billiga (nya) skitsadlar rent ut, som har varit helt sneda i bommen osv. Jag fasar över den häst som behöver bära omkring på en sådan sadel

Var har du sett dessa om de inte redan har suttit på hästen?

Det finns dyra sadlar som också är sneda i bommen - men det finns en stor risk när man fokuserar på pengar och inte kunskap att folk köper såna utan att kolla närmare och är nöjda sedan.

Zaldi är visserligen inget dyrt märke men heller inte bland de billigaste. Jag hade en sån allround som visade sig vara sned, en kompis hade en Atlanta som också var sned.

Dessutom plockade en kompis hem en Stübben Tristan direkt från affären och den var helsned.

Alltså - som tidigare sagt - fokusera på kunskap - inte pengar!!

/Camilla

Nej, självklart är inte hästar bara till för de rika! Jag säger inte att man ska köpa sadlar för hur mycket som helst, det jag menade var att Passar sadeln så spelar det väl ingen roll vad den kostar. Jag sa att JAG skulle hellre spendera 4-5 tusen på en märkessadel, men det är ju upp till mig! Hittar man en sadel för 1000 som passar, så är det ju självklart bara att köpa den.

hmmm... helt ok för mig. fast jag minns inte att jag sagt nåt om dig. mitt inlägg var ett allmänt om själva inlägget.
tycker bara det är konstigt att folk stör sig på vad man har/köper för grejer mår häst och ryttare bra så är väl det lyckat.

Ja är snål men ja vill inte va dum. Ja tycker nog man är dum mot sin häst om den får gå med opassande sadlar o det är väl det allt handlar om att utrustningen man väl köper ska passa o sen kan man ju tänka mer långsiktigt om man vill o köpa mer kvalite för pengarna.

Jag lever på studiebidrag då ja inte vill ta studielån o nu sparar jag några hundra i månaden för att ha råd med en passande sadel till hästen, det är för mig viktigare än att köpa nya jeans till mig själv osv. Att ja bara rider min häst några dagar i veckan för mig spelar inte in i hur dyr sadel det blir. När min häst rids ska den inte behöva lida.O när min häst inte rids ska hon få den bästa omsorg ja förmår o med den utrsutning som ja märker funkar, hade en grimma som kosta över 100 kr som skavde mer en grimman ja köpte för 29 kr på hööks.Funktionen går för mig före utssendet.
jag tror mkt handlar om att fördela sina pangar rätt o prioritera hästen före en hel del annat om hästen ska må väl.Något som jag ser mkt här i kring skogen är ryttare som satasr mkt på utrsutning som passar dem själva o sen i andra hand det som passar hästen:( . Okey ett par helskodda ridbyxor kanske de köper för 1000 kr, läderridstövlar för 2000 kr. osv. Hade inte de pengarna varit till hjälp för en passande sadel, skrämmande o höra om folk som säger ja rider ju bara nån dag i veckan kan inte skada hästen så mkt osv.Men är de dära dyra ridkläderna nödvändiga för ändamålet?

KL

har inte läst hela tråden nu men så långt som jag har kommit kan jag ju säga att bara för att man har "fina" dyra saker så misssköter man inte sin häst!! säger inte att det är någon som har sagt det men det känns som det går att läsa "mellan raderna" hos vissa...
Jag själv är lyckligt lottad till den del att jag har en hästintresserad mamma och morfar och mormor och har stall med några hästar hemma och har alltid haft.. har fått en ponny när jag började rida osv.. men det har absolut inte varit som här tävlade utan 2 av mina 3 ponnyer har jag hoppat in från början och sedan tävlat upp till LA-MSV med.. storhäst samma sak (fast inte hunnit så långt). Jag har med dom pengarna ´"vi" tjänat på ponnyerna nu köpt en helt inpassad ny michel robert sadel till storhästen som jag räknar att ha i hela mitt liv (haha nästan)... älskar jag honom mindre nu när jag tänker efter att han har minst 4 träns o en helt ny sadel för närmare 20.000?? NEPP.. absolut inte!!!
(sen är jag ju bara 18 o vet itne riktigt hur det är att köpa häst o allt utan föräldrarnas hjälp.....)

Utrustning kan aldrig ersätta kunskap... Man kan inte ha råd med allt.. Jag tycker inte det spelar någon som helst roll vad man har för märke på sin sadel, bara den passar hästen o häst och ryttare är nöjd med den! Själv får vi vrida på pengarna lite för att det ska gå runt, vi har inte dem värsta/dyraste grejerna på marknaden men vi mår jätte bra både pållen o jag!

Håller med emma te typ 100 % huvudsaken är att grejorna inte sitter dåligt på hästen sen e det ju upp till ryttaren om man inte vill att det ska skrika billigt liksom :p

så länge hästen mår bra kvittar det väl vad man har för utrustning. Jag låter fuxpålle ha (billiga)rosa täcken, han lider inte av det men det finns säkert folk som skulle svimma. Pålle har för tillfället ingen bra sadel, men tills vi hittar en så blir det barbackaridning, tömkörning m.m. Pålle har tre olika träns, alla billiga.

Ibland kanske man blir tvungen att lägga ut så mycket på en sadel. Har du tänkt på det? Jag har precis specialbeställt en sadel till min häst eftersom vi inte har hittat en enda sadel som passat och vi har provat många sadlar.. Ingen sadel -ingen häst. Vad har du för nöje av en häst som har en förstörd rygg, och hur schysst är det mot hästen?

Jag hade gärna köpt en billigare sadel, eller framförallt en bra beg sadel, än att köpa en ny. Men ibland är det så illa tvunget.

*kl*

Vad är det här för tråd? Har skummat igenom några sidor, o är chockerad! Priset har väl inget med att göra om sadeln är bra eller dålig för hästen, inte märket heller. Ja, jag vet en hel del om läder eftersom min man ägnar sig mycket åt lädersömnad, och jag vet också att priset inte alltid hänger ihop med kvalité.

Har själv spenderat 6500 o 8500 för beg märkessadlar, men jag köpte dem för att de PASSADE HÄSTEN. Hade jag vetat att Börjes gjorde det hade jag köpt den, inge snack. Skadligt är en illasittande sadel oavsett läder o märke.

Har dessutom läst om en tjej som lämnade in sin budget sadel från Börjes till omstoppning o de var helt chockerade över att den sadeln varit så billig o ändå var i så bra skick efter så många års användning(tror 7 år).

Och angående märkesprodukter; för vissa är det viktigt men inte för alla. Som småbarns mamma läser jag ibland testresultatet över barn t-shirts m.m. HM:s budget t-shirt höll färgen o formen bättre än alla andra märkeströjor. Igen, ofta betalar man mycket just för MÄRKET, inte för kvalitén.

Efter att ha fått 8 hästtäcken pajade under förra vintersäsongen så köper jag hellre 4 täcken för 2000 än ett täcke.
Jag har även märkt att det inte är ngn större skillnad på märkestäcken & vanliga täcken av medelmärken.
Ena valacken kunde till & med själv ta sönder sitt Rambotäcke & här brukar annars täcken gå paj pga täckesbitare, inte av bus eller rörelse i hagen:smirk:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 875
Senast: MayGrace
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 676
Senast: Lixiigirl
·
Hästmänniskan Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket.... Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 309
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Pluggtråden
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur