Har man inte råd ska man inte ha häst....

Sv: Har man inte råd ska man inte ha häst....

Jo, det jag menar är att om man köper en häst för 100 000 kr så tar man för givet att man har pengar till en sadel för 25.000, installning för 5000 kr per månad osv... Visst är det lustigt? Har man lagt så mycket pengar på hästen borde man ju inte ha så mycket pengar kvar, det vore ju mer logiskt att tänka så, eller hur?

Men det är automatiskt så att mant tänker att har man köpt en billig häst, tex fd travare, så kostar man inte heller på dyr sadel, osv. Jag har dock bekanta som köpte häst för 10.000 kr och sadel för 11.000 kr... ;)

Men som en jag känner som nu köpt ett halvblod efter att ha haft kallblod - helt plötsligt måste de ha en egen hästtransport, dyrare ridkkläder, utrustning mm, liksom för att hästen kostade mer... Mycket ologiskt egentligen då en häst är en häst, men vi värderar alldeles för mycket i pengar och vi människor tror på fullaste allvar att en häst som kostat 100 000 kr är mer värd som häst än en som kostar 10 000 kr, precis som vi själva anser att den som har mer pengar är "finare" än den som har lite.

Det är tur att hästarna inte har en aning och inte bryr sig om hur mycket de kostar.... De har inte ens en aning om att det finns något som heter pengar...

/Camilla

*kl*

Alltså, det verkar som om alla bara hänger upp sig på att så länge sadeln ligger bra så är det ingen fara. "Sak samma sadeln kostade 1000,- ny, den ligger kanon på hästen - alltså är det den bästa sadeln för min häst"

Men det JAG åtminstone har emot de billiga sadlarna (som jag nämnde förut Börjes pinto, kingston, Hööks billiga lädersadel och liknande) är kanske inte just passfomen. För det finns säkert hästar som kan ha dessa sadlar rent utformningsmässigt sett.

Det jag reagerar på är:

*Stoppningen - Har ni faktiskt klämt på dessa sadlar? Det har jag. Jag har faktiskt inte känt på en enda billig sadel som INTE varit ojämnt stoppad och/eller haft klumpar i stoppningen. Och till och med Hööks Gold medal flatback de sålde förut, som kostade rätt mkt trots allt, hade sån stoppning! :eek:

*Kanalen - Många gånger (nästan alltid) har dessa 1000-kronorssadlar en kanal som är under all kritik.

*Lädret - Det är inte särskilt säkert för ryttaren att rida i en sadel där stropparna spricker redan INNAN man ens köpt sadeln!

Därmed inte sagt att jag känt på alla billiga sadlar som någonsin tillverkats, men de sadlar jag HAR känt på har alla haft samma tre ovanstående problem.

Därmed också INTE sagt att dyra sadlar alltid är perfekt utformade, för det är de inte. Speciellt inte om man köper en gammal märkessadel, för då får man också ge pass på framförallt kanalen.

Jadu... det fenomenet har jag funderat mkt på i efterhand... jag menar.. hur jäkla bra kan det vara egentligen att ha samma sadel till alla hästarna. Visserligen var det inte en enda av dem som hade ont, eller var öm en enda gång medan jag jobbade där, men ändå...

Jag har oxå funderat på det där. Man kan ju alltid ifrågasätta om sadlen ligger bra på alla hästar...men det sissta du skrev visar lite min poäng i mitt tidigare inlägg. Jag tror att många hästar faktiskt får ont i ryggen av dålig ridning. Många hästägare som får en ryggöm häst är väldigt snabba att skylla på en illasittande sadel...och är inte så snabba på att ransaka sin egen ridning. (säger INTE att det är så för ALLA ryggömma hästar men jag tror att det är så för många)

min ena häst var gratis. men han är väldigt välutrustad ändå ;) han är min prins och han förtjänar det bästa! :love:

Men jag har sett fenomenet du beskriver...

*KL*
Camilla tar upp hästpriserna. Då passar jag på att citera John Moore (amerikansk NH-tränare). Han brukar prata om "people with cheap horses and fancy riggs".

Det han menar är att en del köper en billig häst som inte fungerar till det de vill göra med den, inte är korrekt exteriört etc därför att de inte begriper bättre och inte tycker att hästar ska kosta något. Däremot lägger de desto mera pengar på utrustning, trailer m m. Antar att detta är den andra ytterligheten.

Jo, det jag menar är att om man köper en häst för 100 000 kr så tar man för givet att man har pengar till en sadel för 25.000, installning för 5000 kr per månad osv... Visst är det lustigt? Har man lagt så mycket pengar på hästen borde man ju inte ha så mycket pengar kvar, det vore ju mer logiskt att tänka så, eller hur?

Men det är automatiskt så att mant tänker att har man köpt en billig häst, tex fd travare, så kostar man inte heller på dyr sadel, osv. Jag har dock bekanta som köpte häst för 10.000 kr och sadel för 11.000 kr... ;)

Men som en jag känner som nu köpt ett halvblod efter att ha haft kallblod - helt plötsligt måste de ha en egen hästtransport, dyrare ridkkläder, utrustning mm, liksom för att hästen kostade mer... Mycket ologiskt egentligen då en häst är en häst, men vi värderar alldeles för mycket i pengar och vi människor tror på fullaste allvar att en häst som kostat 100 000 kr är mer värd som häst än en som kostar 10 000 kr, precis som vi själva anser att den som har mer pengar är "finare" än den som har lite.

Det är tur att hästarna inte har en aning och inte bryr sig om hur mycket de kostar.... De har inte ens en aning om att det finns något som heter pengar...

/Camilla

Min ena häst kostade 8.000, min andra 70.000, men i mina ögon är de lika mycket värda:love:

Jag tycker det är upp till var och än att avgöra om de har råd att ha häst eller inte. Fast man ska nog ta sig en frågeställare om man inte har råd att betala stallhyra, hovslagare, veterinär, försäkring..

Men det kan ju faktiskt vara så att de köper billigare utrustning för att de ska kunna byta då och då?

En märkessadel som inte passar gör väl mer skada än ny billig sadel som passar? Lite hårdare läder tar väl en häst inte skada av?
För ca 3-4000 kr går det att få tag på en hyfsad sadel, antingen ny eller en begagnad märkessadel.
Det många avråder från är däremot just de snorbilliga indiska sadlarna som säljs för runt tusenlappen. Att själva lädret är dåligt är inte det stora problemet, utan att dessa sadlar ofta har veka bommar och många av dem är dåligt stoppade. Det är sånt hästen kan ta skada av i det långa loppet, ja.
Märket på sadeln spelar egentligen ingen roll, det finns också många begagnade märkessadlar som gör mer ont än nytta för att de inte stoppas om i tid eller blivit sneda i bommen genom åren, men dessa sadlar är det kanske värt att kosta på en omstoppning för att få dem att funka igen - en billig indisk sadel som töjt sig i bommen för att den inte klarar att bära vikten av en fullvuxen människa kan man inte rätta till.

Vad gäller träns och annan utrustning, Visst, ett märkesträns däremot kanske har bättre läder och Kan hålla i 10 år, men även märkesträns kan gå sönder. Ett budgetträns gör däremot heller ingen skada på hästen så som en dålig sadel kan göra, och ett billigt träns har man råd att ersätta om det går sönder.

Så jag skulle nog köpa budgetgrejer i all utrustning, förutom sadeln, där jag hellre skulle satsa på en begagnad märkes för att den verkligen lönar sig i längden.

Den som inte har råd att sätta en ok sadel på sin häst får väl göra som alla andra - rida barbacka i ett par månader och spara ihop slantarna! Been there - done that! Det handlar om HÄSTENS välbefinnande, och det måste man faktiskt ta hänsyn till.

Motivera till någon som inte har det så fett varför den personen ska spara till ett träns för två tusen kronor, när den har ett träns köpt för tvåhundra för ca tio år sedan och som fortfarande håller.
Varför ska jag motivera det? Jag tycker det är bra att personen har ett billigt träns som hållt så pass länge och som han/hon är nöjd med!

Till och börja med tycker jag att det här var en rätt löjlig diskussion :smirk:

Och jag undrar också hur alla elitryttare gör.. Jag känner en som har två sadlar på ungefär 10 hästar. Hästarna är SUPERFINA, mår jättebra osv osv. Kanske kan förklara det för mej? Ett tecken på dålig hästhållning, knappast! Denna ryttare har tävlat upp till 1.60, hur kan det komma sig..

Till och börja med tycker jag att det här var en rätt löjlig diskussion :smirk:

Och jag undrar också hur alla elitryttare gör.. Jag känner en som har två sadlar på ungefär 10 hästar. Hästarna är SUPERFINA, mår jättebra osv osv. Kanske kan förklara det för mej? Ett tecken på dålig hästhållning, knappast! Denna ryttare har tävlat upp till 1.60, hur kan det komma sig..

Löjlig diskussion eller inte... du kunde ju inte låta bli att lägga ett inlägg i alla fall...;)

Vad gäller den elitryttaren så kanske hon har sådan tur att hästarna är ganska lika byggda, några som sadel 1 passar på och resten som sadel 2 passar på.

Löjlig diskussion eller inte... du kunde ju inte låta bli att lägga ett inlägg i alla fall...;)

Vad gäller den elitryttaren så kanske hon har sådan tur att hästarna är ganska lika byggda, några som sadel 1 passar på och resten som sadel 2 passar på.

Eller så är dom näääääästan likadant byggda och med en gele pad, så är problemet fixat!, titta på malin tex. hon har pad både under schabraket och sadeln :bump:

Vid träns spelar det ingen roll vad det är för kvalitet. Eller jo - är det riktigt kasst riskerar lädret att gå sönder för att det är så torrt. Har man tur slipper man att det händer mitt under en ridtur.
Men vid sadlar är det inte så enkelt att en billig sadel bara har sämre läder!
En billig sadel har en sämre bom, mindre forskning som ligger bakom konstruktionen vilket direkt kan vara skadligt för hästen, mindre kunniga sadelmakare som tillverkar sadlarna, större risk att det finns spikar/nålar som sitter fel och skapar punkttryck på hästens rygg, större risk att det är ojämnheter i stoppningen/bossorna (sneda bossor, olika stora bossor osv), större risk att bommen är sned när den är ny, och ännu större risk att bommen blir sned väldigt fort.

Jag skiter i om folk köper billiga träns eller billiga täcken, för det skadar inte hästen. Men att snåla på en sadel är riktigt dumt!
Har man tur kan man hitta en begagnad märkessadel, låna en kompis sadel som passar, eller köpa en syntetsadel som passar. Men att köpa en lädersadel som kostar 2000:- ny på Börjes eller Hööks är bara så dumt så det måste bero på okunnighet från ägarens sida. Vet man om riskerna med en lågprissadel men fortfarande köper en, DÅ borde man inte ha häst!

Som sagt ändrar man sadeln lite med paddar och sånt och sen är det faktiskt så att dessa hästar rids antagligen inte 1 timme/dag 6dagar/vecka av samma ryttare. Det finns troligtvis inte tid till det. Antagligen rids dem av olika ryttare som sitter på olika sätt= lite annan belastning. Kanske effektiv ridning i 30 min istället för passiv ridning i 60 min. Och så är det duktiga Människor som har dessa hästar. Det går det inte att komma ifrån!

:bump: Mitt 100de inlägg:banana:

Har oxå knapert då jag är sjukpensionär och hittade en nästan oanvänd begagnad wintec dressyr med luft för 3000 med stigläder, stigbyglar och gjord. Vill ha en Loftur och en ST gaiter men tyvärr inte ekonomin.

Haft många billiga sadlar genom åren men efter i några år ridit i bra kvalitetssadlar så har jag svårt att tänka mig dom igen.

Däremot så köpte jag en vid pinto för 16 år sedan som förvånat många sadelmakare genom åren (bla vid omstoppningarna) men den var nog ett stort undantag. Jag använde nog den i 5 år innan jag gav bort den då jag blev sjukare och fick ge upp hästar på heltid. Den används fortfarande.

Nää, det finns två läger. Å ena märkes-, matchningsligan och på andra sidan den nakna hästen, dvs bomlöst, bettlöst, skolöst, men inte ägarelös.

:D

Vissa hamnar mitt emellan, t.ex. -JAG! (matchar självklart, helst bra märken men för tillfället tillåter inte ekonomin det allt för ofta, bomlöst och skolöst... :rofl:

avstå inte från nödvändiga saker som täcken, skoningar osv pga av ekonmiska skäl.

Jag förstår poängen, MEN kan inte låta bli att tillägga: -just täcken är inte nödvändiga, hästar sätter egen päls. :angel: Många hästar klarar sig fint utan skor också.

På det stora hela, så är komforten för hästen viktigast. Passande och bekväm utrustning får kosta hur mkt eller lite som helst. Men visst, många billiga sadlar är riktigt, riktigt dåliga med snedhet, knölighet m.m (har dock sett EN bra kingston, vilket bekräftades av dåvarande kompisens far som är sadelmakare)
Tidigare har jag haft ganska gott om pengar att lägga på hästen, och han hade då både mkt och dyr utrustning. Så är inte läget idag, med barn och egen gård så har jag bara det jag faktiskt behöver och kvalitets/märkesmässigt lite blandat. Allt är dock mjuk, säkert och välpassande. (och matchande ;) )

den här diskussionen är så rolig, för det är ju knappast första gången, med mer eller mindre samma uppsättning av människor som den blossar upp :angel: Jag råkar varaen av de kallade idioterna som köpte en sadel från börjes :smirk: jag hade sadeln i ca 3månader för att ha tid&råd att hitta en bättre sadel som jag hade råd med, jag köpte mig en Wintec 500closecontact cair, för 4900:-
men min häst fick inga men av sadeln, vilket jag har haft en ET ute som fått kolla igenom det! (till min lättnad vill tilläggas att det faktiskt inte fanns ETT enda fel på min tjej! :love: inte en späning)
så börjes funkar, kanske int en längre tid, men så att man får tiden på sig att hitta en sadel! för sadeln är viktig! resten har jag blandat, med "billigare" märken såsom, jacson, hööks, börjes, horze, källquist m.fl.

Kan alla se det? Det tror jag inte tyvärr. Billigare än 20 javisst. Men kommer man ner i prisklass under 4-5000 för en ny lädersadel så har det sparats på något i tillverkningen.

På ett sätt kan jag hålla med dig där. Men det finns guldkorn under 5000:- lappen oxå om bara hästägaren har tillgång till den kunskap som behövs för att få en välanpassad sadel.

Min spanska sadel kostade 11.000:- ny & lädret är i sådär kvalitet :o man får vad man betalar för.
Dock letar jag nu sen ett år tillbaka efter en hoppsadel för max 3-4.000:- begagnad till min häst. Många sadlar har kommit & gått, nu har jag en prestige på gång som man kan ändra bomvidden på.

Jag köper den kvalitet som jag har råd att ge min häst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 878
Senast: MayGrace
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 676
Senast: Lixiigirl
·
Hästmänniskan Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket.... Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 309
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka