Har man inte råd ska man inte ha häst....

Sv: Har man inte råd ska man inte ha häst....

En liten funderare nu bara, men enligt mig är inte Griffin sadlarna en sådan billig sadel som jag tänker på när jag hör ordet billig sadel. När jag hör ordet billig så tänker jag på modelen som hööks har som kostar 1 500 kr. eller liknande kommer ej ihåg exakta priset.

Vad tänker alla andra på när dom hör ordet billig sadel gärna med ordet skit läggs till av flera användare här på buke. Vad är det för sadlar som poppar upp i huvudet på er?

Håller med. Jag tänker på Börjes Pinto, Kingston, Hööks billiga lädersadel etc. INTE Griffin etc. De är väl inte "billiga"? Billigt om man jämför med typ Amerigo kanske :smirk: , men vi snackar ju inte ens samma sadel här. Som Centaur skrev så är det skillnad i pris bara för materialets skull och syntetsadlar är ofta prisvärda! :banana:

Billiga lädersadlar däremot... oj oj oj... Och för er som verkar tro att alla vi som kritiserar billiga sadlar inte har erfarenhet så kan jag ju tala om att jag känt på lädret och provsuttit dem samt kollat stoppning och kanal o hantverk och jaa... Har man väl kollat dessa grejor så är det inte konstigt att man väljer bort sådana sadlar. :crazy:

Jomenvisst... Tycker att det är faschinerande att människor som aldrig har använt en "billig" sadel är så otroligt kritiserande! Men de som faktiskt har använt billiga sadlar talar endast väl!

En häst blir inte välriden för att sadeln passar. Det sitter faktiskt en klumpig människa på ryggen också!

Där måste jag faktiskt protestera lite och använda mig själv som ett varnande exempel...:crazy:

Vi köpte en billig sadel ("Lex" för ca 2000:-) till vår första häst, bara av den anledningen att den var billig och vi skulle ju inte tävla eller något annat seriöst. Alltså dög en billig sadel utmärkt...

Den låg lite bakåtlutat, men det löste sig med en kilpad som dessutom var i helt rätt färg för att matcha övrig utrustning. (Jepp, skitbra att gå med en stum kilpad i 5 år...)

Efter 5 år (!) var hästen behandlad på alla möjliga ställen i kroppen, var grinig för jämnan och med den kunskap jag har idag bara skrek det av varningstecken om att något var fruktansvärt fel.

Allt föll på plats den dag någon vände sadeln upp-och-ner och såg hur sned den var!! :cry: :cry: :cry:

Vi köpte såklart en annan sadel (beg Kieffer) och denna gång med hjälp av en sadelutprovare. Vi hade även en Kingstonsadel som visserligen var fin i bommen, men så gräslig för ryttaren att rida i att det inte blev bra ändå...

Hästen slutade sitt liv söndermedicinerad och behandlad för nästan oändliga summor pengar, och allt kom nästan helt säkert av den dåliga sadeln.

Så jag kan visst gå med på att en billig sadel kan funka bra, men då ska man ha såpass bra kunskaper så att man verkligen kan vara säker på att just detta exemplar är bra!

Men även om jag idag kanske skulle kunna se om det är en bra sadel eller inte, så köper jag hellre en begagnad märkessadel (aldrig en ny, det är för dyrt!) än chansar med en billig.:cool:

Det spelar ingen roll vad sadeln kostar - det är just kunskapen om vad som gör en välpassande sadel välpassande som är det viktiga!

/Camilla

Jag tycker nog att jag kan räkna Griffin som en billig sadel. Priset på dem tycker jag borde säga en del om vad det är som kostar på sadlar. Jag vet att Griffin av de flesta ses som en helt ok sadel med bra kvalité. Då tycker jag att man bör fråga sig hur det kan komma sig. Argumenten för kvalitetssadlar har jag fått till i huvudsak tre. 1. Läder kvaliten. 2. Forskningen bakom konstruktionen. 3. Hantverket/tillverkningskostnaden.
Om man utgår från att dessa tre faktorer är det som avgör priset så är det i så fall bara lädret som Griffin saknar eftersom den som sagt godkänns som en sadel av bra kvalité.
Med andra ord så borde läder av bra kvalité utgöra cirka 10.000 av priset på en lädersadel av bra kvalité.
Då drar jag slutsatsen att en billig lädersadel faktiskt inte behöver ha dålig bom eller dålig konstruktion bara för att den är billig. Det kan vara så enkelt att det man sparat in på är just läderkvaliten. Det går faktiskt att spara åtskilliga tusen där utan att hästen blir lidande.

Du är lite smart du... ;)

Men om du idag "kan se om det är en bra sadel eller inte" så blir det ju ingen chansning, eller hur. Kan du inte avgöra om sadeln är bra och passar så blir det ju en chansning vare sig du köper en billig eller dyr sadel. Det handlar som du så mycket riktigt konstaterar om kunskap. Har man brister i kunskapen så hjälper det inte att köpa en dyr sadel, den kan vara precis lika farlig för hästen som en billig sadel.
Det går inte att köpa sig sinnesro genom att köpa en dyrare sadel. Som hästägare tycker jag att man alltid har ansvar för att ordna ett bra liv för hästen. Kan jag inget om foder tar jag hjälp av någon som kan, blir hästen sjuk tar jag hjälp av veterinär och kan jag inget om sadlar tar jag hjälp av någon som kan prova ut sadlar. Och det är mitt ansvar att jag tar hjälp av rätt personer. Jag måste använda eget omdöme även när jag anlitar hjälp. Jag hävdar fortfarande att en passande sadel inte i första hand är en prisfråga utan att det handlar om inget annat än att sadeln ska passa häst och ryttare.

Som sagt, jag har klämt på och undersökt ganska många olika sadlar och det har inte varit svårt att se vilka som var av allra billigaste modell..

Visst kan det vara fel på dyrare sadlar också (pessoa och zaldi är ökända för det!!) men ni måste ju förstå att det finns en ORSAK till att vissa sadlar är dyrare än andra???? Kan det inte ha att göra med att det ligger en större och mer seriös insats bakom hantverket?

Jämför t ex Bates och Wintec - samma sadel fast det billigare utförandet har syntetklädsel. Inte tror jag att det drabbar hästen negativt.

Och tror du på allvar att en Lacoste-tröja håller åtta gånger så länge som en som kostar en åttondel så mycket? Som jämförelse alltså. Det är ju det man gärna vill tro när man köper märkesprylar, så att man kan se ner på dem som inte fattat vad kvalitet är...

Hästar kostar pengar, så är det bara. Visst går det bra med budget-grejer, men INTE när det gäller sadeln, där får man inte snåla pga hästen kan ta stor skada av det!!

Så har man inte råd med en bra och passande sadel, ja då har man tyvärr inte råd med att ha häst.. Sen finns det nåt som heter LÅN om man inte kan bla upp en massa penger direkt.

Varför skulle inte en sadel för 3000-6000 vara bra för??
Om man nu får hjälp och prova ut den och får den "godkänd". Då finns det ju ingen anledning att köpa en dyrare.

Däremot har jag också sett folk som köper en billig sadel och slänger på hästen och skiter i hur den sitter! "Sadeln var snygg på bilden i katalogen och det är ju faktiskt vid bom och den är jättebillig och bra".
Tyvärr finns det många sådana också!

MEN, det finns även sadlar till bra pris för oss som inte kan punga ut med 20 000kr för en sadel även om vi skulle vilja.
Åker man med hästen till en sadelutprovare har dom sadlar i ALLA prisklasser dom också, nya och begagnade sadlar!

Oj, oj vad het debatten blev... Jag tvekade först att skapa tråden då jag vet att det finns en hel del ömma tår att trampa på här...;)

Men jag tror flertalet ändå fattar poängen med det jag ville säga...

Att om sadeln är rak, bra stoppad och passar hästen så spelar det ingen roll vad den kostar eller vilket märke det är. Att budgetmärke inte är lika med hästmisshandel, visst kan det finnas dåliga exemplar, men är man kunnig så ska man ju kunna se detta.

I ditt fall Pinky så var ju faktiskt sadeln sned, hade du tittat undertill tidigare så kanske du hade kunnat undvika en hel del problem.

Centaur: vad gäller kreditvärdighet så räcker det att du har en betalningsanmärkning så får du nobben vid lån. Kanske var du tvungen att reparera bilen så att du en gång kom efter med räkningarna, sånt händer för vanliga dödliga ibland. Eller så har du inte tillräckligt hög inkomst, kanske har du egen gård och har hästen hemma och har ändå råd att få det att gå runt tack vare eget hö och gratis stallplats. Det finns tusen anledningar till varför en person inte är kreditvärdig.

Vad skriver du nu, Det handlar om SAKER inte om att missköta ett djur.
"Att plåga ett djur ska det vara en rättighet för att man inte har de ekonomiska förutsättningarna att behandla den väl?"

Rent ut sagt VA FAN skriver du?? ingen har väl pratat om dom ekonomiska förutsättningarna att att behandla ett djur väl, jag diskuterar om man inte har rätt till att ha häst om man inte kan köpa dyra märkes saker. KLART SOM FAN ATT MAN HAR EKONOMI TILL ATT SKÖTA DEN RÄTT

Om det är saker som räknas för dig kan jag tala om att jag rider i Butet sadel, har oftas bucas täcken och N.E.W skydd. SÅ BEHÖVER DU INTE VARA OROLIG:cool:

Menar på fullaste allvar att dom som inte har råd med utrustning för MASSOR av pengar missköter sina hästar.

Jag har personligen råd med fina saker men skulle aldrig påstå att någon som inte har det MISSKÖTER SITT DJUR för det handlar inte om dyra märkes grejer.
Så om man inte har råd med en bra sadel är det ok? Om man inte har råd att skaffa en analys på sitt hö så hästen inte får rätt mängd näringsämnen gör ingenting?

Visst alla människor borde få ha häst. Men då ska man stå till svars för dess skötsel också. Och i skötseln ingår all utrstning. Eftersom motionen är en del av skötseln.

jag är en av dessa som köper billigare saker men då äger inte jag heller hästen o han är 20 år o drar xfull till xxfull i saker inte så stor chans att min nästa häst kommer att ha den storleken.
jag har råd att betal om det skulle hända något men jag väljer att inte spendera så mycket pengar på saker utan sparar en liten summa varje mån om det skulle händsa något..

en bra sadel vad är det??
en sadel i 20 000 kr klassen eller en billig som ligger bra på hästen?
jag har inte råd att köpa en ny dyr sadel o har inte lust med den heller då hästen inte är min visst jag har 2 sadlar men de passar inte o jag kan inte sälja dem för jag äger inte hästen o sadlarna så då får jag ta o köpa en billigare men den skall ju fortfarande passa.

Men det är ju inte sadelns fel att du inte ser att den inte passar hästen. Exakt samma sak hade kunnat hända med en sadel för 20tusen som inte passade. Man kan inte köpa sig fri med pengar från ett sånt problem. Det kan man bara göra med kunskap!

Jag läser och kan inte låta bli att höja på ögonbrynen, många verkar ha missat en viktig poäng. Det finns många prisvärda sadlar utan att de behöver vara dåliga, oavsett priset så skall sadeln passa hästen. Har man lite tid och tålamod går det faktiskt att finna sadlar i de flesta fall till vettiga priser, både nytt och begagnat. Dock är jag av åsikten att köper man en passande begagnad sadel skall man ta den till sadelmakare och få justerad efter sin häst.

Jag märker också att det har gått troll i detta med utrustning, jo det ska kosta för då är det kvalitet. Men en sån enkel sak som är så självklar som verkning/skoning, får inte kosta en massa pengar.:confused: Det är bättre att välja den billigaste utan krav på kvalitet, här börjar det bli riktigt konstigt för mig.:o

Nej jag är ingen märkesfreak, det mina hästar behöver och fyller den funktionen det köper jag, kan jag hitta samma sak lite billigare någon annanstans så blir det så. Har aldrig varit speciellt intresserad av märken, och minerfarenhet är att märkesvaror ingalunda håller bättre än lågbudgetvarianten alla gånger.

Ja det tycker jag också är helt fel. Men nu är det väl så att dom gärna har flera sadlar, inte bara en.. Iaf dressyrryttarna brukar ha et par olika.

Instämmer :bow: främst av allt tycker jag att det är ett väldigt underligt argument att komma med, det där med att har man inte råd med en 20000 kronors sadel ska man inte ha häst :crazy: givetvis är det ofta så att man får vad man betalar för, ja, men ack så mycket prylar jag har som är köpta för en struntsumma och som håller riktigt god kvalité. Bara för att prislappen är hög behöver det inte betyda att kvalitén också är det, har jag fått lära mig...

Så om man inte har råd med en bra sadel är det ok? Om man inte har råd att skaffa en analys på sitt hö så hästen inte får rätt mängd näringsämnen gör ingenting?

Visst alla människor borde få ha häst. Men då ska man stå till svars för dess skötsel också. Och i skötseln ingår all utrstning. Eftersom motionen är en del av skötseln.

Du fattar ju inte vad diskutionen handlar om, Vi pratar om att endel inte har råd till DYR MÄRKES sadel inte att dom inte har råd till en BRA SADEL.

Och blanda inte in analys av hö och skötsel det är inte vad diskutionen hadlar om.

Jag vet inte vad du är ute efter men inte är det en debatt där alla får tycka sitt iallafall. Du kommer med flera konstiga påstånden som låter som att jag personligen inte skulle veta ett skit om hästar eller deras behov?

Snälla tänk dig för innan du skriver, du för en diskution som om du vore 5 år.

Det är väl ingen som säger att "om man inte har råd med en 20.000kr sadel så ska man inte ha häst"???

Men om man inte har råd att lägga ett par tusenlappar för att få en hyfsad sadel så kanske man bör ta sig en funderare....

Kan bara tala för mig själv, men jag tycker det verkar som många inte innser hur viktigt det är att sadeln verkligen ligger helt perfekt. Pga dom inte VET hur en sadel ska ligga. Och därför tycker att 1000 krs sadeln är jättebra. Det är det som oroar mig. :crazy:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 879
Senast: MayGrace
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 676
Senast: Lixiigirl
·
Hästmänniskan Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket.... Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 310
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 012
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur