Har man inte råd ska man inte ha häst....

Sv: Har man inte råd ska man inte ha häst....

Mycket bra skrivet...Jag anser att så länge sakerna är hela och passar hästen.. för det är ju faktiskt så att även de billiga sakerna kan faktiskt passa vissa hästar..Oftast är bommen gjord på samma sätt som en sadel för 5000 men skillnaden är LÄDRET konstläder eller nått annat marerial i billiga sadlar.
Medans de dyra ar det lilla extra.
Och visst den sadeln för 1200 kasnke en söm går upp efter 5 år men och?
Jag hade en sadel för 2000 den höll i 10 år sedan sålde jag den då jag bytte färg.. men den var hel och fräsch:smirk:

Jag har ett träns för 150 och ett för 350 och jag märker då inge skillnad..

Jag har benslydd för 160 kronor paret mina förra höll i 7 år.. det skyddade hästen bra och det är mitt mål.. inte om det står börjes eller kyra K på skydden!

Även om jag skulle vara snorrik skulle jag inte lägga 25000 på en sadel eller 4000 på ett träns.. jag tycker det är idiotik rent ut sagt!

Att plåga ett djur ska det vara en rättighet för att man inte har de ekonomiska förutsättningarna att behandla den väl? Bara för att det innebär livskvalitet för dig? Att en häst behandlas illa ska man struta i bara för att ryttaren inte har råd att se till att den har det bra?

Att hacka ner på rika människor bara för att ha en "bra" ursäkt till varför man inte tar väl hand om sin egen häst det var det värsta jag hört på mycket mycket mycket LÄNGE.

Snacka om att ha missat hela poängen med hästvänligt och bra hästhållning. USCH!!:mad:

Vad skriver du nu, Det handlar om SAKER inte om att missköta ett djur.
"Att plåga ett djur ska det vara en rättighet för att man inte har de ekonomiska förutsättningarna att behandla den väl?"

Rent ut sagt VA FAN skriver du?? ingen har väl pratat om dom ekonomiska förutsättningarna att att behandla ett djur väl, jag diskuterar om man inte har rätt till att ha häst om man inte kan köpa dyra märkes saker. KLART SOM FAN ATT MAN HAR EKONOMI TILL ATT SKÖTA DEN RÄTT

Om det är saker som räknas för dig kan jag tala om att jag rider i Butet sadel, har oftas bucas täcken och N.E.W skydd. SÅ BEHÖVER DU INTE VARA OROLIG:cool:

Menar på fullaste allvar att dom som inte har råd med utrustning för MASSOR av pengar missköter sina hästar.

Jag har personligen råd med fina saker men skulle aldrig påstå att någon som inte har det MISSKÖTER SITT DJUR för det handlar inte om dyra märkes grejer.

Att använda en sned och knölig sadel från kingston tex är inte bra hästhållning.....

Det handlar inte om märken, det handlar om en lägsta standard!!!

Det är INGEN här som påstår att hästen mår dåligt av billiga benskydd, men billig sadel er SKADLIGT.

*KL*

En del här verkar tro att bara för att man köper en dyr sadel slipper man ryggproblem och om man köper en billig sadel så får hästen ont i ryggen som ett brev på posten. Sadeln ska passa hästen, sen kvittar det vad det är för märke eller vad den kostar! Det är faktiskt så att hästar kan få ont i ryggen av dålig ridning oxå

Jag kör efter principen hel och ren vad gäller min utrustning. Och min häst lider absolut inte av det. Har man pengarna och vill spendera det på sin häst ser jag inget hinder till det, men de som ser ner på andra som inte har det lika gott ställt.......tja, det är dom som ger ridsporten snobbstämpeln!

Självklart.

Men med en dålig sadel så spelar det liksom ingen roll om man är världens bästa ryttare... :smirk:

Menar du på fullt allvar att en passande sadel med ok stoppning, rak och hel i bommen som kostar 3.000 kronor ny är skadlig för hästen bara för att den är billig och att en illa passande begagnad märkessadel för 10.000 är bra för hästen? Är det priset som avgör passformen?

Dummaste jag hört.. ALLA billiga sadlar är iNTE skadliga.... nu ljuger du ju

Det kan finnas snea bommar även på en sadel för 20000 kronor..Fel kan alltid göras:smirk:

Min sadel från hööks den kostade mig 1200 den är inte sne och den ligger bra på min häst.
Ge mig EN anledning för att lägga ner 15000 på en annan sadel när den jag har passar hästen och är skön att rida i OCH är snygg :smirk:
Du ska passa dig för att dra ALLA billiga saker över en kam.. fördommar är skadligt..

Och att säga att alal som inte har råd å köpa en sadel för 15000 inte tar hand om sina hästar är fan kränkande.

Finns de som har en sadeln för 15000 men i fel storlek och hästen lider iaf..

:p

Att använda en sned och knölig sadel från kingston tex är inte bra hästhållning.....

Det handlar inte om märken, det handlar om en lägsta standard!!!

Det är INGEN här som påstår att hästen mår dåligt av billiga benskydd, men billig sadel er SKADLIGT.

Men då handlar det om okunskap, man kan köpa en billig sadel som inte är sne eller knölig. Klart att det finns en lägsta standar men en sadel för 20 tusen absolut inte vad som krävs för att hästen skall få en bra och välsittande sadel. Dagens syntetsadlar håller oftas mkt hög standar till en billigare peng.

Mina hästar har exempelvis Butet sadlar medans min pappas har griffins och jag tycker inte dom har det sämre:)

Nej såklart är det inte det....
Jag hade en Passier till 20' som trots priset :smirk: var aningens för rak för hästen så han fick en Prestige istället.

Man måste alltid kolla så sadeln passar, det trodde jag var så självklart att det inte behövde upprepas?

Men hur många billiga sadlar ÄR raka i bommen, inte stoppade med skit, och dessutom har en bra passform?

Jag har då inte sett många! Du får gärna ge ett exempel...

Som sagt, jag har klämt på och undersökt ganska många olika sadlar och det har inte varit svårt att se vilka som var av allra billigaste modell..

Visst kan det vara fel på dyrare sadlar också (pessoa och zaldi är ökända för det!!) men ni måste ju förstå att det finns en ORSAK till att vissa sadlar är dyrare än andra???? Kan det inte ha att göra med att det ligger en större och mer seriös insats bakom hantverket?

Ska jag gå enbart på egna erfarenheter så är två exempel Griffin och Cavaletti. Ska jag ta med andras erfarenheter så finns det fler, till exempel Romeo som Börjes sålde. Det finns säkert måndagsexemplar av de här sadlarna men det finns det av Globus och dyrare sadlar också. Och precis som du skriver så är det oberoende av vilken sadel man har lika viktigt att kolla med jämna mellanrum att sadeln passar och är ok.
Det är det jag vill ha sagt, sadeln ska passa hästen! Och det har ingenting med priset att göra. Finns det (händer det någonsin?) två sadlar som passar lika bra så kan man börja fundera över om man ska lägga de extra tusenlapparna på bättre kvalité. Det kan det kanske vara värt om man tävlar eller sliter väldigt mycket på sadeln. Personligen skulle jag inte betala mer än som är nödvändigt. Inte på grund av att jag inte har råd utan på grund av att jag har lärt mig att man ska ha rätt kvalité på de saker man använder. Inte högsta kvalité utan rätt kvalité för det man ska använda saker till, vare sig det rör sig om sadel, bil eller annat. Högre kvalité än man behöver är faktiskt bara en onödig kostnad.

Jomenvisst... Tycker att det är faschinerande att människor som aldrig har använt en "billig" sadel är så otroligt kritiserande! Men de som faktiskt har använt billiga sadlar talar endast väl!

En häst blir inte välriden för att sadeln passar. Det sitter faktiskt en klumpig människa på ryggen också!

Griffin kan du ju inte riktigt räkna iom den inte är i läder så blir det en klass för sig, men jag håller med om att det är en helt okej sadel.

Suuz, ja vad kan det bero på?? :devil:

En liten funderare nu bara, men enligt mig är inte Griffin sadlarna en sådan billig sadel som jag tänker på när jag hör ordet billig sadel. När jag hör ordet billig så tänker jag på modelen som hööks har som kostar 1 500 kr. eller liknande kommer ej ihåg exakta priset.

Vad tänker alla andra på när dom hör ordet billig sadel gärna med ordet skit läggs till av flera användare här på buke. Vad är det för sadlar som poppar upp i huvudet på er?

Men en dyr sadel är INTE lika med en välpassande sadel!!! En kompis till mig var och provred ett halvblod som hade en sadel för 18.000 kr som tryckte både här och var. Den var både för smal och hade fel form för hästens rygg.

Det finns mängder med fall där man hittat en billig sadel som legat utmärkt - har inget med priset att göra! Då är det bättre att lägga pengarna på att testa många sadlar och ta hjälp av utprovare - inte nödvändigtvis köpa den sadel som är dyrast.

I övrigt håller jag med grundinlägget - de flesta går bara i fällorna av de som säljer hästgrejer - vi är så lättlurade när det gäller statusprylar så vi faktiskt tror att ett träns för 2000 kr fungerar bättre än ett för 200 kr. I många fall handlar det mer om att det ska se bra ut än att det ska fungera bra.

Jag har tex ett renskinn under sadeln när jag rider - detta är något som de flesta INTE vill lägga under sin sadel utan de läggger hellre lika mycket pengar (6-700 kr) på ett schabrak med någon hoppkändis namn på. Men renskinn råkar vara MYCKET bra för hästryggar, speciellt för de som har känslig päls vår och höst men då reagerar många med att "Usch, det skulle jag ALDRIG lägga på min häst....!" Då är det plötsligt viktigare med statusen än funktionen för hästen...

Så vi är allt goda hycklare alla hästmänniskor...

Sen funderar jag på varför bettet måste vara välpolerat? Jag har bl.a. ett sweet-iron till till min häst - det ska INTE var polerat.

Kom också ihåg att riktigt bra hästmannaskap inte köps med pengar -det köps med tid med hästen!!!

/Camilla

Man kan väl kolla sadeln så den är rak. För det finns billigare sadlar än 20 000 kr som är raka o fina. Rent löjligt att inte begripa det.

Jag tycker det är sämre att skaffa helinackordering o bara se sin häst nån dag per vecka. Jösses vilken relation man måste få :smirk:

Jag har hästen i eget stall, det ena uteslutar inte det andra. :smirk:

Kan alla se det? Det tror jag inte tyvärr. Billigare än 20 javisst. Men kommer man ner i prisklass under 4-5000 för en ny lädersadel så har det sparats på något i tillverkningen.

Ja oftast på lädret. Men resten kan vara minst lika bra som en dyrare sadel :)

Jag har oxå eget stall. Bara jag o sambo som sköter pållarna.

*kl*

jag tar hand om mina hästar på bästa häst.. det enda som skaver lite i ekonomin är just det där med sadeln. jag har fått nöja mig med "billigare" sadlar, men det har funkat lika bra ändå. (kan tillägga att en av sadlarna är en stübben från -91 och den andra en "billig" sadel för 1500) Maxpris jag har kunnat betala är väl runt 2000.
(ja, sadlarnas bommar är raka och bra stoppade osv)

men det betyder väl inte att jag tar sämre hand om mina hästar?
jag sätter dem fortf. i centrum, de får fortf. den allra bästa omvårdnad..
de mår lika bra för det..

sålänge sadeln passar och är rak i bommen etc och inte gör illa hästen..
det tycker jag är själva poängen, jag tror ni alla andra tycker likadant.
what's the catch?

(kanske ska tillägga också att innan hade jag en supersadel *enligt mig :b* värd 4-5000, en santa cruz, überbra! men den var jag tvungen att lämna tillbaka till min ponnys fd ägare när jag sålde ponnyn vidare..det är det närmsta en bra sadel enligt er jag har kommit :))

Senast ändrad:

Jag tycker nog att jag kan räkna Griffin som en billig sadel. Priset på dem tycker jag borde säga en del om vad det är som kostar på sadlar. Jag vet att Griffin av de flesta ses som en helt ok sadel med bra kvalité. Då tycker jag att man bör fråga sig hur det kan komma sig. Argumenten för kvalitetssadlar har jag fått till i huvudsak tre. 1. Läder kvaliten. 2. Forskningen bakom konstruktionen. 3. Hantverket/tillverkningskostnaden.
Om man utgår från att dessa tre faktorer är det som avgör priset så är det i så fall bara lädret som Griffin saknar eftersom den som sagt godkänns som en sadel av bra kvalité.
Med andra ord så borde läder av bra kvalité utgöra cirka 10.000 av priset på en lädersadel av bra kvalité.
Då drar jag slutsatsen att en billig lädersadel faktiskt inte behöver ha dålig bom eller dålig konstruktion bara för att den är billig. Det kan vara så enkelt att det man sparat in på är just läderkvaliten. Det går faktiskt att spara åtskilliga tusen där utan att hästen blir lidande.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 876
Senast: MayGrace
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 676
Senast: Lixiigirl
·
Hästmänniskan Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket.... Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 309
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka