Sv: Har man inte råd ska man inte ha häst....
En sadel som är tillverkad på billigast möjliga sätt är inte heller kontrollerad på bästa möjliga sätt.
Träns och övrig utrustning säger jag inte så mycket om, men just en felaktig sadel kan ställa till så otroligt mycket problem som kan kosta så mycket av både pengar, tid och onödig smärta för att åtgärda.
Därför får man ju en chans att spara in ytterligare pengar och dessutom ha en friskare häst om man lägger ner lite på just sadeln.
Talar av egen erfarenhet!!!
Det är väl inte enklare att leta fram en sael som passar bara för att den är ny? Man måste ju fortfarande prova sig fram...
En begagnad märkessadel är dessutom helt överlägsen en ny billig för samma pengar:
*Den är insutten och klar, inga hårda kåpor att böka och bända med.
*Är den rätt skött är den jämnt och bra stoppad. En ny billig sadel kan visa sig vara ojämn först när den är inriden ordentligt...
*Man får ofta igen pengarna den dagen man måste sälja den.
En begagnad Stübben inköpt för 4000:- kan ofta säljas vidare för 4000:- några år senare.
En ny sadel inköpt för 4000:- får du kanske 1000-1500:- för när den är använd.
Träns och annat håller oftast "hur länge som helst" bara man sköter lädret, oavsett om det kostade 400:- eller 2000:-, så där håller jag absolut med dig.
Har själv ett 15 år gammalt träns inköpt för 180:- som fortfarande är fullt användbart. Smörjer upp det ett par gånger om året även om det inte används just nu.
Men sadeln är det mera noga med!!!:smirk:
Efter att ha läst i tråd efter tråd här på Buke om vissas fördomar mot billiga och märkeslösa produkter och även agget mot dem som köper dessa tänkte jag säga min mening om det.
Ett argument som alltid återkommer är: har man inte råd ska man inte ha häst…
Jag har bekanta som äger häst fastän de inte har det fett, men de har budgeterat med allt som en häst behöver: försäkring, stallhyra, lektioner, mat, hovslagare, återkommande vanlig veterinärvård och ev självrisk vid sjukdom eller olycksfall. Detta klarar deras ekonomi, men kanske inte ett träns för ett par tusenlappar eller en sadel för tjugotusen. Varför är det så fel med budgetvarianterna då?
En sadel som är tillverkad på billigast möjliga sätt är inte heller kontrollerad på bästa möjliga sätt.
Träns och övrig utrustning säger jag inte så mycket om, men just en felaktig sadel kan ställa till så otroligt mycket problem som kan kosta så mycket av både pengar, tid och onödig smärta för att åtgärda.
Därför får man ju en chans att spara in ytterligare pengar och dessutom ha en friskare häst om man lägger ner lite på just sadeln.
Talar av egen erfarenhet!!!
Då kommer nästa argument: då kan de väl köpa begagnade märkessaker…
Alla som har häst vet väl hur viktigt det är med en sadel som passar. Hur lätt är det att hitta just en sådan sadel du behöver i rätt storlek begagnad? Man vill ju gärna ha den så fort som möjligt. En märkessadel som inte passar gör väl mer skada än ny billig sadel som passar? Lite hårdare läder tar väl en häst inte skada av?
Det är väl inte enklare att leta fram en sael som passar bara för att den är ny? Man måste ju fortfarande prova sig fram...
En begagnad märkessadel är dessutom helt överlägsen en ny billig för samma pengar:
*Den är insutten och klar, inga hårda kåpor att böka och bända med.
*Är den rätt skött är den jämnt och bra stoppad. En ny billig sadel kan visa sig vara ojämn först när den är inriden ordentligt...
*Man får ofta igen pengarna den dagen man måste sälja den.
En begagnad Stübben inköpt för 4000:- kan ofta säljas vidare för 4000:- några år senare.
En ny sadel inköpt för 4000:- får du kanske 1000-1500:- för när den är använd.
Ytterligare ett annat argument: märkesgrejer håller längre varför inte spara till det…
Motivera till någon som inte har det så fett varför den personen ska spara till ett träns för två tusen kronor, när den har ett träns köpt för tvåhundra för ca tio år sedan och som fortfarande håller.
Träns och annat håller oftast "hur länge som helst" bara man sköter lädret, oavsett om det kostade 400:- eller 2000:-, så där håller jag absolut med dig.
Har själv ett 15 år gammalt träns inköpt för 180:- som fortfarande är fullt användbart. Smörjer upp det ett par gånger om året även om det inte används just nu.
Men sadeln är det mera noga med!!!:smirk: