Har man inte råd ska man inte ha häst....

Sv: Har man inte råd ska man inte ha häst....

Efter att ha läst i tråd efter tråd här på Buke om vissas fördomar mot billiga och märkeslösa produkter och även agget mot dem som köper dessa tänkte jag säga min mening om det.

Ett argument som alltid återkommer är: har man inte råd ska man inte ha häst…

Jag har bekanta som äger häst fastän de inte har det fett, men de har budgeterat med allt som en häst behöver: försäkring, stallhyra, lektioner, mat, hovslagare, återkommande vanlig veterinärvård och ev självrisk vid sjukdom eller olycksfall. Detta klarar deras ekonomi, men kanske inte ett träns för ett par tusenlappar eller en sadel för tjugotusen. Varför är det så fel med budgetvarianterna då?

En sadel som är tillverkad på billigast möjliga sätt är inte heller kontrollerad på bästa möjliga sätt.

Träns och övrig utrustning säger jag inte så mycket om, men just en felaktig sadel kan ställa till så otroligt mycket problem som kan kosta så mycket av både pengar, tid och onödig smärta för att åtgärda.

Därför får man ju en chans att spara in ytterligare pengar och dessutom ha en friskare häst om man lägger ner lite på just sadeln.

Talar av egen erfarenhet!!!:idea: :(

Då kommer nästa argument: då kan de väl köpa begagnade märkessaker…

Alla som har häst vet väl hur viktigt det är med en sadel som passar. Hur lätt är det att hitta just en sådan sadel du behöver i rätt storlek begagnad? Man vill ju gärna ha den så fort som möjligt. En märkessadel som inte passar gör väl mer skada än ny billig sadel som passar? Lite hårdare läder tar väl en häst inte skada av?

Det är väl inte enklare att leta fram en sael som passar bara för att den är ny? :confused: Man måste ju fortfarande prova sig fram...

En begagnad märkessadel är dessutom helt överlägsen en ny billig för samma pengar:
*Den är insutten och klar, inga hårda kåpor att böka och bända med.
*Är den rätt skött är den jämnt och bra stoppad. En ny billig sadel kan visa sig vara ojämn först när den är inriden ordentligt...
*Man får ofta igen pengarna den dagen man måste sälja den.
En begagnad Stübben inköpt för 4000:- kan ofta säljas vidare för 4000:- några år senare.
En ny sadel inköpt för 4000:- får du kanske 1000-1500:- för när den är använd.

Ytterligare ett annat argument: märkesgrejer håller längre varför inte spara till det…

Motivera till någon som inte har det så fett varför den personen ska spara till ett träns för två tusen kronor, när den har ett träns köpt för tvåhundra för ca tio år sedan och som fortfarande håller.

Träns och annat håller oftast "hur länge som helst" bara man sköter lädret, oavsett om det kostade 400:- eller 2000:-, så där håller jag absolut med dig.:idea:
Har själv ett 15 år gammalt träns inköpt för 180:- som fortfarande är fullt användbart. Smörjer upp det ett par gånger om året även om det inte används just nu.

Men sadeln är det mera noga med!!!:smirk:

Kors i Kristinehamn! Jag får nog skaffa mig en annan hobby än att hänga här då... för jag är varken för dyra märkesgrejor eller den där andra riktningen...

Dessutom håller jag inte med helt, de allra flesta här verkar vara helt normala trevliga människor med sunt förnuft som plockar russinen ur kakan och hänger på de trender som de tycker passar för dem själva... men det är kanske så att det är de som förordar mer extrema varianter som märks?

Sen tycker jag också att även om man inte är duktig, men har pengar, så vad är det då för fel med att köpa och vilja ha dyrare märkesprylar? Om det är det man väljer att lägga pengarna på så är det ju upp till var och en ju.
//Tania som INTE är rik på långa vägar...

Håller med om detta, så länge man inte ser ner på andra som inte har samma möjligheter...

Om man ser till de som tävlar, och det är det ju inte alla som nödvändigtsvis vill och måste, så är det tyvärr så att framgång delvis köpes för pengar. Undantag finns, som tjejen som just vann ponny-SM i hoppning kat. C och "bara" har en ponny. Sånt råkar jag tycka är roligt ;) !

Efter att ha läst i tråd efter tråd här på Buke om vissas fördomar mot billiga och märkeslösa produkter och även agget mot dem som köper dessa tänkte jag säga min mening om det.

Ett argument som alltid återkommer är: har man inte råd ska man inte ha häst…

Jag har bekanta som äger häst fastän de inte har det fett, men de har budgeterat med allt som en häst behöver: försäkring, stallhyra, lektioner, mat, hovslagare, återkommande vanlig veterinärvård och ev självrisk vid sjukdom eller olycksfall. Detta klarar deras ekonomi, men kanske inte ett träns för ett par tusenlappar eller en sadel för tjugotusen. Varför är det så fel med budgetvarianterna då?

Då kommer nästa argument: då kan de väl köpa begagnade märkessaker…

Alla som har häst vet väl hur viktigt det är med en sadel som passar. Hur lätt är det att hitta just en sådan sadel du behöver i rätt storlek begagnad? Man vill ju gärna ha den så fort som möjligt. En märkessadel som inte passar gör väl mer skada än ny billig sadel som passar? Lite hårdare läder tar väl en häst inte skada av?

Ytterligare ett annat argument: märkesgrejer håller längre varför inte spara till det…

Motivera till någon som inte har det så fett varför den personen ska spara till ett träns för två tusen kronor, när den har ett träns köpt för tvåhundra för ca tio år sedan och som fortfarande håller.

Bara lite tankar, har själv numera råd att köpa det jag vill ha, men har tidigare fått vända på slantarna, men varken jag eller häst har tagit skada av det.

Jag säger som jag alltid sagt... det finns tre saker som är en dödssynd att snåla på när man köper häst/rider (har inga problem med begagnat (utom hjälmar från okända)).

1. Hjälmen (skall alltid vara godkänd och ej varit med om allvarliga slag, har du inte råd med en ny hjälm (alt en väns begagnade) har du INTE råd att rida!)
2. Bettet (måste vara välpolerat och passa hästens mun)
3. Sadeln (måste vara välpassande och i god kondition) skaplig kvalitet på stigläder och stigbyglar och gjord är med en säkerhetssak

Resten av sakerna kan vara av vilken skitkvalitet som helst egentligen. Det är egentligen mycket få saker man behöver till en häst. Ett komplett träns, en komplett sadel + 2 vojlockar, en lädergrimma + grimskaft, en borste och en hovkrats kommer man väldigt långt med.

BTW: När jag köpte min första häst hade jag egentligen inte råd. Jag ville ändå ha en bra sadel. För att ha råd red jag barbacka en hel vinter. Hopptränade upp till 110 barbacka med. Tillsist kunde jag köpa en bättre begagnad sadel (gav ca 5000 för en komplett) som var utprovad på korrekt sätt.

Gissa om jag hade bra balans sedan?!

Jättebra skrivet

Jag har egentligen inte heller riktigt råd att ha häst, eller jag kanske ska säga så här: jag har råd med det allra nödvändigaste, men inte mer än så.
Jag skulle bli jätteglad om jag hade råd att köpa märkesgrejer nån gång
Tränset jag har nu är ganska gammalt och det var absolut inte dyrt när jag köpte det, men det är helt, snyggt, rent och passar hästen bra.
Dressyrsadeln fick jag för 500:- (!) av en kompis. Har aldrig ridit i en skönare sadel och hästen går som en gud i den :) Så wtf om den inte kostar 10.000?!

Billiga saker behöver inte vara dåliga bara för att dom kostar tusen kronor mindre än en sak som är nästan likadan, bortsett från ett litet märke som man måste kolla på med förstoringsglas för att ens se.

:bow: :bow: :bow:

Behöver och behöver. Billiga sadlar är gärna sneda, klena i bommen och har dålig passform. så svårt att verkligen hitta en sån som duger!

Men finns ju syntet och begagnat som sagt.

Kreditvärdiga? Har man ett jobb så brukar det inte vara problem att få lån... Har man inte det så förstår jag inte hur man har råd med stallhyror, foder, skoning, veterinär etc heller...

Jag håller med dig till viss del. Men det behöver väl inte vara så extremt? Jag tycker att om man bara tänker lägga 200 kr på ett träns som är stenhårt, varför inte i stället slösa lite och betala för ett träns för 600 kr som är av bra kvalitet?
Varför inte lägga 6-8000 kr och få en hyfsad sadel ny i ställt för börjes ekonomi sadel för knappa 1000 lappen som man garanterat kan säga inte är av någon vidare kvalité? Den är ju inte många hundralappar dyrare än tränset då!

Här finns det lika många meningar som det finns hästägare...själv har jag en stübben och en trainers sal, tillsamman överstiger/steg dom 3 gånger mer än vad hästen kostade. Mitt favoritträns var det första jag köpte för 159 kr har haft det i över 4 år, och är fortfarande mjukt och fint, har andra men med mycket dåligare kvalitet.
Har två regntäcken och ett vintertäcke, märke buccas och heimer och dom har jag också haft i många år, jag reparerar och syr, och ärver fleecetäcken, bandasjer, etc...
(Har nån förresten tips hur jag kan täta igen "nästan hål" lite halvslitet och kan bli stor hål när jag impregnerar täcke. typ, silikon eller galonmaterial?....)

Som sagt vad, sadel, sko och veterinärvård är viktigt att ha budsjett till. Hästen väl och ve kommer ägare till godo. :)

Det finns idioter i världen som FAST de har pengar inte ska ha häst! Varje dag ser jag dessa människor, hästen har allt i världen (utrustning för x-antal kronor, stall som är renare än somliga människors hem...) men dessa hästar är olyckliga. Ägaren hälsar på hästen, slänger på den alla bett, täcken, lindor och sedan är det klart. Som att det dyra ska kompensera för hästens välmående. En häst som måste gå ensam i hagen för att den är för DYR för att gå med andra hästar...

Tycker det är orättvist att säga att alla billiga sadlar är skit. Att alla 2-delade tränsbett är djurplågeri. Personligen tycker jag stübben har obekväma sadlar och passiers träns är ruggigt fula! Så länge sadeln PASSAR skiter jag fullständigt i vart den kommer ifrån.

Nu kommer alla på Buke att vakna och hävda motsatsen... För det KAN ju inte vara något fel på deras dyra sadelkammare! Samma människor handlar säkert på H&M istället på NK :rofl:

Heja Hillabilly!

:bow: :bow: :bow:

OBS! det behöver inte vara "billiga" börjes (tex) sadlar som är dåliga! dom kan passa jätte bra, och om man håller på att muskla upp en häst köper man kankse n billig sadel nu och en lite dyrare sen. Oftast tjänar man på att köpa en billig stoppa om osv, och det tsm kan kosta mindre än en märkes begangnad! säger bara min mening!:angel:

*knapplån*

Jag tror faktiskt att skötseln av grejorna är det som påverkar mest (undantag sadlar, sadeltvål gör inte passformen bättre vad jag vet)
och att man kan få ett billigt ex träns att hålla länge om man tar väl hand om det. Likväl lär märkestränset få förkortad livslängd av att inte skötas rätt osv.

så länge utrustningen fyller sin funktio ch passar hästen spelar det väl ingen roll var den kommer ifrån

*kl*

Tycker att det är huvudsaken att utrustningen ska passa hästen oavsett pris. Jag har fått sadlar, köpt sadlar för 500kr under min ponnys ung år då hon inte var inriden. Jag har sparat mina 950 som jag fick i månaden och allt har jag bekostat själv. Hyran är superbillig, ponnyn verkas bara, ponnyn är dessutom inköpt för en mycket billig peng när hon var 4½. Jag fick även rida barbacka de första 1½-2åren som hon var inriden för jag hade inte råd med en sadel som passade. Tränset är inköpt för 320kr för 3år sedan och har hållt väldigt bra, fortfarande mjukt och helt.

Därimot håller jag sakta på att bygga upp allt som är nödvändigt - lektioner, sadel m.m. med pengar som jag själv jobbar ihop. Jag kämpar och fast att det har varit knapert med pengar har jag ändå lyckats få en underbar häst.

Det dyraste är inte alltid det bästa. Med lite sunt förnuft och vilja kommer man långt på.

Jag håller med dig till viss del. Men det behöver väl inte vara så extremt? Jag tycker att om man bara tänker lägga 200 kr på ett träns som är stenhårt, varför inte i stället slösa lite och betala för ett träns för 600 kr som är av bra kvalitet?
Varför inte lägga 6-8000 kr och få en hyfsad sadel ny i ställt för börjes ekonomi sadel för knappa 1000 lappen som man garanterat kan säga inte är av någon vidare kvalité? Den är ju inte många hundralappar dyrare än tränset då!

Är du ironisk eller har du missat hela poängen:rofl:

"varför inte i stället slösa lite och betala för ett träns för 600 kr som är av bra kvalitet?"

SVAR: För att man helt enkelt inte har råd, det handlar inte om för alla att vilja eller inte vilja, utan den bistra sanningen att man inte kan för att pengarna finns inte.

TS. Håller med.
Jag tycker också att sadeln är viktig men förstår till skillnad från endel på buke att alla har faktiskt inte råd, och då handlar det inte om att man får spara. För det finns många som i slutet av varje månads skulle vara jätte glada om det FANNS något kvar på kontot att spara. Och självklart skall man även då få ha häst till sig själv eller sitt barn, för det är livskvalite, inte hur fett konto man har (eller hur fett konto pappa har)

Hästens livskvalite då, är inte den viktig? Livskvalite för en häst innebär en sadel som inte gör ont...

Jag har stått i billigt stall på landet i många många år, och sett hur hästar farit illa pga ägarna inte haft pengar till foder (ätit dåligt hö och varit magra), inte pengar till hovslagare (gått flera mnd i slängen), inte pengar till strö (så hästen står på betongen och i sitt eget kiss), inte pengar till bra sadel (fruktansvärt ryggömma hästar) och så här fortsätter det!!!! :(

Det är för sjutton ingen rättighet att ha häst, man ska ha råd med det hästen behöver också! :crazy:

En billig sadel behöver inte vara en dålig sadel. Läste en artikel i häst eller om det var stallmagasinet där dom förklarade hur en sadel börjar tillverkas. Det gick till ungefär så här (lägg märke till att det inte är citerat utan taget ur mitt minne): En grupp ska ta fram en ny sadel. Det spenderar tid och pengar på att ta fram bra material, sy upp olika prototyper och kanske samarbetar med ngn elitryttare. Efter flera år har dom tagit fram en slutprodukt som antagligen ligger runt 15000-20000. Ett annat företag får nys om detta, det finns folk som enbart tittar runt efter sånt här, och gör en kopia. Hyffsat material osv men sadeln blir billigare eftersom dom inte har lagt all tid och framförallt pngar på att ta fram den slutliga produkten. Så här går det till i alla branscher och år inget konstigt.

Med andra ord behöver inte en billigare sadel vara sämre. Det viktigaste är att den passar hästen. En dyr sadel kan ligga sämre än en billig. Bruksvärdet kan vara precis lika bra för en sadel på 5000:- som en för 20000:-. Har man inte råd med en dyr sadel så tycker jag att det är helt okej att köpa en billig bara man är nöjd och hästen är nöjd. Självklart ska man se upp med ojämnt stppade sadlar osv men det måste man göra med ALLA sadlar. Har varit med om riktigt dyra sadlar som haft olika stora bossor osv.

Likadant med alla annan utrustning, köp i den prisklass du har råd med men avstå inte från nödvändiga saker som täcken, skoningar osv pga av ekonmiska skäl. DÅ har du inte råd med häst men huruvida du har råd med "rätt" märke eller inte spelar ingen roll. Vet inte hur många som köper dyraste utrsutningen osv och sen har dom "inte råd" att rida för tränare. Är man inte rik så måste man prioritera och då tycker att t ex träningar måste gå före flashig utrustning. Personligen tror jag att hästen fullständigt skiter i om det står Butet eller Wintec på sadeln så länge den inte gör ont. Däremot tror jag att den uppskattar en ryttare som lär den roliga saker och blir följsam ich trevlig i sin ridning (dvs tränar och lägger energin på det istället för att springa i affärer;) ).

SVAR: För att man helt enkelt inte har råd, det handlar inte om för alla att vilja eller inte vilja, utan den bistra sanningen att man inte kan för att pengarna finns inte.

TS. Håller med.
Jag tycker också att sadeln är viktig men förstår till skillnad från endel på buke att alla har faktiskt inte råd, och då handlar det inte om att man får spara. För det finns många som i slutet av varje månads skulle vara jätte glada om det FANNS något kvar på kontot att spara. Och självklart skall man även då få ha häst till sig själv eller sitt barn, för det är livskvalite, inte hur fett konto man har (eller hur fett konto pappa har)

Att plåga ett djur ska det vara en rättighet för att man inte har de ekonomiska förutsättningarna att behandla den väl? Bara för att det innebär livskvalitet för dig? Att en häst behandlas illa ska man struta i bara för att ryttaren inte har råd att se till att den har det bra?

Att hacka ner på rika människor bara för att ha en "bra" ursäkt till varför man inte tar väl hand om sin egen häst det var det värsta jag hört på mycket mycket mycket LÄNGE.

Snacka om att ha missat hela poängen med hästvänligt och bra hästhållning. USCH!!:mad:

Håller med.

Men just det här med sadlar så är det jag tänker på. är att vissa inte tänker på om budget sadeln passar. utan dom flesta trådar om det kommer där folk skriver vad tror ni om å köpa den här billiga sadeln till min häst utan att det står att den passar hästen eller något. Det viktigaste är ju att den passar. Men man måste ju kolla att den passar först. Vilket många som skapar dessa trådar verkar ha missat att göra.

Sedan bör det även poängteras att mäkessadlar inte alls måste vara dyra, stubben är ett snor bra märke som iaf ponny sadlarna ligger i en bra prisnivå. Men håller med om att det kan vara svårare att hitta begagnat ibland, har man en häst som ligger runt normal bomvidd så är det oftast pice of cake men har man en som ligger på x-vidd eller liknande så är det en ren omöjlighet.

Men om jag säger att har man inte råd å ha häst så ska man ingen ha så menar jag att har man inte råd med det hästen behöver så ska man ingen ha. Man ska alltså ha råd att ha en passande sadel å inte köpa en pågrund av priset å sedan strunta i att den inte ligger 100%.

Själv har jag aldrig brytt mig om märket utan bryr mig mer om hur saker sitter på hästen. Som täcken är jag väldigt nogran med iochmed att min förra dam fick boggskav av fel täcke.

Hästens livskvalite då, är inte den viktig? Livskvalite för en häst innebär en sadel som inte gör ont...

Jag har stått i billigt stall på landet i många många år, och sett hur hästar farit illa pga ägarna inte haft pengar till foder (ätit dåligt hö och varit magra), inte pengar till hovslagare (gått flera mnd i slängen), inte pengar till strö (så hästen står på betongen och i sitt eget kiss), inte pengar till bra sadel (fruktansvärt ryggömma hästar) och så här fortsätter det!!!! :(

Det är för sjutton ingen rättighet att ha häst, man ska ha råd med det hästen behöver också! :crazy:

Men nu pratar du om något helt annat, det du beskriver är inte friskt, om dom människorna som gjorde så var normalbegåvade berodde det inte på att dom inte hade råd utan att något annat var fel i deras liv:eek: Och man kan inte sätta likamed tecken på billig och dåligt. Tråden handlar väl ändå om materiella saker och inte om djurmisshandel.

Det brukar gå hand i hand. Tycker man att en sadel är en sadel bara den går att spänna fast på ryggen så brukar man inte vara så noga med annat heller. Vad gör det om man inte har en utprovad sadel? Vad gör det om hästen äter mögligt hö?

"Dom dör inte av det" har jag hört många ggr. Nej dom kanske inte dör, men bara för att man existerar betyder det inte att man mår bra..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 875
Senast: MayGrace
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 676
Senast: Lixiigirl
·
Hästmänniskan Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket.... Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 309
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka