Har man inte råd ska man inte ha häst....

Sv: Har man inte råd ska man inte ha häst....

Det är väl ingen som säger att "om man inte har råd med en 20.000kr sadel så ska man inte ha häst"???

Men om man inte har råd att lägga ett par tusenlappar för att få en hyfsad sadel så kanske man bör ta sig en funderare....

Kan bara tala för mig själv, men jag tycker det verkar som många inte innser hur viktigt det är att sadeln verkligen ligger helt perfekt. Pga dom inte VET hur en sadel ska ligga. Och därför tycker att 1000 krs sadeln är jättebra. Det är det som oroar mig. :crazy:

Jag vet att detta stämmer många gånger, men jag har träffat lika många som köpt sadlar för 10-15000kr just för att det skall vara kvalité eller att nån försäljare vill tjäna pengar men sadlarna har legat skit på hästen = efter en tid så kommer problmen även där för hästen. Så därför tycker jag det är lite läskigt när folk går på om att en sadel som är billig = skit, dyrt = bra för så är det ju inte i verkligheten.

Oavsett pris så måste hästen trivas och fungera till 100% i sin sadel och det är ju där bristerna ligger hos folk, rika som fattiga.

För mig är en skitsadel en sadel som inte passar hästen, det har inget med priset att göra därför har jag lite svårt att hänga med detta billigt och dyrt även om jag har viss förståelse för resonemanget.

Jag tillhör de som inte borde ha häst. Jag har låg inkomst, inte kreditvärdig pga arbetslöshet, har två tonårsbarn och en gubbe med medelinkomst, bor dyrt, har två bilar, hästtransport, rel. dyrt stall (räknat i vårt område) och inga lån.

Ändå så skulle min häst inte kunna ha det bättre hos nån annan, vare sig det handlar om foder, skötsel eller utrustning därför känner jag mig lite påhoppad av såna här trådar.

Senast ändrad:

Jag håller helt klart med dig i mycket. :)

Men jag tror inte det är en en-vägs-mobbing dvs att de som bara kan tänka sig dyra saker "mobbar" de stackars skogsmullarna.

Det finns helt klart en omvänd mobbing också. Man ser ner på i princip alla märkes-människor just bara för att .......ja bara för att de har dyra grejor. Skit samma om det kanske är en urtrevlig person som aldrig skulle komma på tanken att själv se ner på någon bara pga deras grejor.

Detta fenomen finns ju i övriga samhället också. De rika kallas för "snobbar" oavsett hur trevliga de än är och deras enda fel är att de har pengar.

Hade jag haft gott om pengar (vill ha! :cry:) så hade jag kanske också köpt lite dyrare grejor och fler. Om jag hade sett en grej jag velat ha och inte behövt tänka på priset (sååååå underbart! :D) så hade jag velat köpa det. Men jag hade varit lika trevlig för det ;) :)

KL*
Jag jämför ibland med flugfiskarvärlden, där jag kan säga att jag verkligen har på fötterna, och blir ofta full i skratt, då jag möter flugfiskare med dyraste utrustningen. Problemet är ofta att de inte kan hantera dessa grejor, så de hade klarat sig med ett nybörjarset från typ B*rjes.
Eftersom jag har lagt i snitt 100 dagar per år i snart trettio år, och provat många spön tex, så vet jag också, att märket i sig inte gör bra kvalitet och god funktion. Man kan (om man vet hur) hitta riktigt bra grejor för en tiondel av vad många lägger.
Att det sedan är ganska vanligt med snobbism och prylhysteri känns bara patetiskt.
Kanske en kvarleva sedan flugfiske var något endast överklassen hade råd med - vilket kanske också gäller för ridsporten?

***knapplån***

Vad gäller sadlar är jag inte rädd för att betala för en passande sadel av god kvalitet. Jag har tre rejäla hästar, som inte passar in i standardmallen och deras sadlar har kostat/kommer att kosta.

Övrig utrustning? Det som passar, är funktionellt och har ett bra pris. Jag har kanonbra ull- och regntäcken från Börjes och billiga fleeceklädda regntäcken inköpta på Eko. Tränsen är exempelvis Cheetak eller Jacson, tillräckligt bra för det jag har dem till.

Men, som sagt, sadlarna får kosta.

Immer

Jag vill inte stödja miljöförstöring och att barn tvingas jobba i hemska förhållanden i äckliga fabriker med syror som fräter sönder deras hud för att jag ska kunna köpa billiga träns.
Har aldrig köpt ett träns under 500 och efter att ha köpt senaste tränset för 2500 kr så känns samvetet bättre.
Visst jag har ingen garanti för att det inte är gjort av barn, men eftersom det ska vara handgjort av sadelmakare så är det förhoppningsvis så.

Du har en poäng där. Jag hade GÄRNA lagt mer pengar på allt möjligt jag handlar (både till hästen o till vardags) om jag fick det bekräftat att det var tillverkat under bra förhållanden. Det är ngt jag tänker mer och mer på.

Fö så är jag en snobb :o men skulle jag vara fattig som en kyrkråtta så hade jag precis som många andra i tråden satsat på bra kvalite och passform på den viktigaste saken dvs sadeln för en ridhäst.

MEN, sedan är jag STENHÅRD på punkten att ge hästen ett vettigt hästliv. Ett dåligt stall, dåliga hagar, dåligt foder, dåliga rutiner pga jobb osv osv är ALDRIG tillåtet. Isf ska man fan inte ha häst! :mad:

Hästar kostar pengar, så är det bara. Visst går det bra med budget-grejer, men INTE när det gäller sadeln, där får man inte snåla pga hästen kan ta stor skada av det!!

Så har man inte råd med en bra och passande sadel, ja då har man tyvärr inte råd med att ha häst.. Sen finns det nåt som heter LÅN om man inte kan bla upp en massa penger direkt.

Min häst går nu med en sadel som kostade 800:- helt ny i butiken. Och han trivs alldeles utmärkt med den. Visst kommer jag bli tvungen att köpa en ny sadel när han musklat på sig men vad spelar det för roll ifall det är ett billigt märke eller ett dyrt? Så länge den passar är det väl skitsamma?

Däremot så köpte jag en vid pinto för 16 år sedan som förvånat många sadelmakare genom åren (bla vid omstoppningarna) men den var nog ett stort undantag. Jag använde nog den i 5 år innan jag gav bort den då jag blev sjukare och fick ge upp hästar på heltid. Den används fortfarande.

Så stort undantag tror jag inte den är.
Jag är inne på min andra pinto (unghästen växte. :eek: ;) och behövde större bom).
Min första pinto hade jag i dryga 5 år. Den såldes sedan vidare.
Köpte sen min andra pinto som jag fortfarande är nöjd med.
Dock med pinton kan jag säga att mina är kassa att använda till dressyr då mina har påminnt väldigt mycket om hoppsadlar i modellen.
Sen min syster äger också en pinto som hon köpte till en häst som var VÄÄÄLDIGT känslig - låg sadeln fel på minsta vis så tillät han inte en ryttare att hoppa upp. Denna sadeln användes dock inte så jääättemånga år då hon pga graviditet fick lämna hem hästen och sadeln hänger nu och samlar damm.

Visst lädret är sämre och stelare i billighetssadlar. Men det är inget som jag inte har kunnat lösa med att smörja hittills. Min förra pinto var mjuk och fin i lädret utan ett enda jack nånstans!

Var har du sett dessa om de inte redan har suttit på hästen?

Jag kan inte tala för piggis men jag i min jakt på sadel har sett sneda pintosadlar nya på börjes.
Dock inte alla utan bara vissa. Därför anser jag inte att man ska beställa en pinto. För man ska åka ner till affären och leta fram en sadel som är rak för det finns. Dock måste man vara kunnig och nogrann när man kollar sadlarna, om man är det kan man ha turen och hitta en bra pinto.
Dock har jag sett skräckexempel på Pinto hängande i affären.:crazy:

Även ÖB's sadel (dom två jag har sett och kännt på) har varit dåliga. :crazy: Och jag är ändå inte neg mot billiga sadlar men dom skulle jag verkligen ALDRIG lägga på någon annan häst än typ en gunghäst/trähäst.

*kl*

Ja detta är ett mycket känsligt ämne... Kan ju bara tala för mig själv om hur jag gör och hur jag tänker.

Jag är absolut ingen märkessnobb och har inga flashiga hästar. Jag jobbar hårt för att ge dem de bästa förutsättningar jag kan ge dem för att få leva ett bra hästliv. Rymlig, luftigt stall, en foderstat baserad på bra grovfoder, lång utevistelse och hagar som inbjuder till rörelse. Jag lägger ingen förmögenhet på utrustning, utan prioriterar vissa prylar.

Jag har haft häst i snart 15 år och kommit underfund med en hel del saker. Bl.a. att det inte är prislappen som avgör, utan kvaliten, hur bra en pryl är. Jag har fortfarande kvar gamla träns, grimmor och schabrak som inte kostat mig mycket som är superbra, liksom jag har grejer som kasserats efter ett par månader p.g.a. bristande kvalitet, oavsett prislapp.

Vad det gäller sadlar är jag dock bestämd: inga budgetsadlar får komma över tröskeln in i min sadelkammare. Jag tror inte att det går att tillverka en bra sadel för under låt oss säga 4-5000:-. Först då kan man börja hitta bra sadlar där man sparat in på materialval etc. för att kunna erbjuda en billig sadel med en bra uppbyggnad. Syntetsadlarna från Wintec och Griffin är ett exempel.

Jag misstänker att de som hävdar att deras budgetsadel är utprovad efter alla konstens regler och det enda som passar inte letat tillräckligt. Den passar säkert bäst av de budgetsadlar som är provade, men har man verkligen letat bland alla sadlar?

Bevisa gärna motsatsen:angel:

Själv tycker jag inte att det är så som ni skriver här....Vissa har svarat som jag antagligen svarar.

Sadel jaa det är viktigt att det passar men en sadel för över 20 000 det är INTE nödvändigt...Liksom passar sadeln o ryttare o häst trivs med den jaa då köper man den så om den bara kostar 1000 kr...

Jag vet personer som bara köper massa märkessaker till sina hästar grejor för flera tusen...Men hästarna trivs inte..för dem bryr sej inte..Dem bryr sig om att ha en massa dyra fina saker och att tävla som värsta galningarna o att vinna, men inte ge djuret kärlek...Så varför bryr ni er så mycket om att ha en massa märkessaker? o köpa grejor för flera tusen när du kan få fina och BRA saker som håller flera år för billgare pengar...

Jag har en sadel som jag köpte för 1000 kr..Både jag och min häst älskar den...vi trivs med den o min häst går klockrent..Helt perfekt med den..
Tränset jag nyligen köpt kostade 179kr...och det är utsmyckat träns...så varför sånt klagande på oss som bara vill hästarna väl..

Jag kan erkänna våra pengar där hemma går åt fort o vi har inte den bästa inkomsten men vi har 5 hästar i eget stall då som har fullutrsutning som passar och hästarna trivs med..
Veterinären har vi råd med också dem kommer ut när dem måste hovslagare kommer var 8vecka precis som han ska..

Och vet ni vad våra hästar får kärlek och jag bryr mej inte om vad ni tycker för det har inte med pengar att göra!! bara hästen får och har det den behöver...

Vet en tränare som numera inte lägger ner mer än nån tusenlapp på sadlar just för att hon hellre byter ofta, vartefter hästen musklar sig eller tappar vikt eller blir tjock på betet. För hur villig är du att köpa en ny sadel efter att ha lagt ner 20 000 på en sadel som passade hästen förut om den ändrar kropp? Köper du en ny då för 20 000? Tror inte det.

Varför köper man märkessaker just för att det är märkessaker??

Jag köper det som är bäst på marknaden och som håller längst. Har träns som är nästan 10år gamla som är hur fina som helst fortfarande, dock lite dyrare märke men däremot betydligt högre kvalitet.

Billigas är inte alltid bäst ;)

Ibland kanske det lönar sig att spara ihop till den där saken som kostar lite mer just för att den kanske håller bättre och framförallt längre tid!

Sadel kan man ju köpa beg till bra pris idag och de flesta märkessadlar håller väldigt länge. Har själv haft en Butet sadel från -86 som var hur fin som helst.

Det är inget fel i att inte köpa märkessaker, varför skulle det vara det?? Men det kanske är smartare i längden :idea:

Det är inget fel att köpa märkesprodukter.
Det är inte heller något fel att inte göra det.
Vissa kanske hellre lägger pengarna på utbildning, kurser, hästmassörer eller varför inte träning massage till ryttaren om man exempelvis är stel/spänd/sne, än påkostad utrustning.

KL En gammal tråd som dykt upp igen. Och argumenten är desamma, för och emot dyrt och billigt. Men några i tråden verkar ändå ha samma åsikt som jag har. Priset på utrustningen spelar ingen roll (om man bortser ifrån under vilka förhållanden saker är tillverkade eller lägger miljöaspekter på tillverkningen och inte ens när det gäller dessa frågor är jag övertygad om att dyrast är bäst) så länge den passar häst och ryttare och inte ger skador.
Det är i mina ögon farligt att köpa dyrt och därmed tro att det man köpt är oskadligt. Men det handlar då om brist på kunskap och den bristen kan man som hästägare ha oavsett pris på det man köper. Priset är ingen garanti på att någonting är oskadligt. När det gäller utrustning (och allting annat som vi använder till våra hästar) så är det bara kunskap som gäller. Hästen bryr sig inte ett dugg om vad någonting kostar, den bryr sig bara om vad detta någonting har för inverkan på honom/henne.
Och kunskap kan man ha mycket fast man har dålig ekonomi, liksom man kan ha mycket kunskap fast man har god ekonomi. Men brist på kunskap finns också lika fördelad oavsett ekonomi. Därav blir min slutsats att man kan köpa en lika skadlig sadel för en hög summa som för en låg.

Det brukar gå hand i hand. Tycker man att en sadel är en sadel bara den går att spänna fast på ryggen så brukar man inte vara så noga med annat heller. Vad gör det om man inte har en utprovad sadel? Vad gör det om hästen äter mögligt hö?

Fast det där köper jag inte alls faktiskt, även om jag nu har sadlar som kostat mig nästan dubbelt så mycket som hästen i inköp och har prylar i stallet för mer pengar än jag vågar tänka på.
Under ponnytiden för tio-femton år sedan fanns dock inte en tanke på specialutbildade sadelutprovare. Fanns inte så mycket att välja på heller. Var typ Stübben Rex som gällde för ponny och den var ju så jävla obekväm att den inte gick att rida i å andra sidan. Så var det nog för alla oss som hade hästar i lite mindre stall på landet, men inte tusan hade hästarna brist på hö eller kraft av god kvalitet, strö, veterinärvård, hovslagare osv.

Sedan tycker jag givetvis idag att det är viktigt med en välpassande sadel, det skulle jag idag med den kunskap och möjlighet som idag finns aldrig kompromissa med - men nog tusan tror jag många gånger att en häst med en egenhändigt utprovad sadel på en gård på landet kan må många gånger bättre än en övertäckad stackars häst - hur dyra täcken och sadlar den än har.

jag kan tala om att jag har knappt köppt nya saker till mina hästar mässt beg,och det är väl sköta saker köppte värdens skönaste sadel som passade mig o min häst av en kompis för 500kr den va 1/2år gammal och hon hadde betalt ca4000kr men hon vet min ekonomi så hon hjälpte mig med det,

Det brukar gå hand i hand. Tycker man att en sadel är en sadel bara den går att spänna fast på ryggen så brukar man inte vara så noga med annat heller. Vad gör det om man inte har en utprovad sadel? Vad gör det om hästen äter mögligt hö?

"Dom dör inte av det" har jag hört många ggr. Nej dom kanske inte dör, men bara för att man existerar betyder det inte att man mår bra..

Men TS skrev ju inte att sadlarna många köper skulle sitta illa för att de var dåligA!!! h*n sa att en billig sadel som ligger BRA kan ju vara minst lika bra som en dyr!!!

Aldrig hört ngn i tråden nämna att sadel skule kunna ligga dåligt!!
Alla vill ha en passande sadel, men till olika pris ..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 875
Senast: MayGrace
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 676
Senast: Lixiigirl
·
Hästmänniskan Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket.... Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 309
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka