Har lite funderingar!

Mysaan

Trådstartare
OM detta är ett olagligt inlägg så får moderatorn ta bort det.

Jag funderar på att utbilda mig till hästmassör. Har hittat två utbildningar på olika platser som båda skulle passa min nuvarande situation.

Nu undrar jag är det lönsamt? Kan man leva bara på det eller måste man ha ett annat jobb?

HUr mycket kan man ta som färdigutbildad på ett ungefär förstår ju att priserna skiljer sig.

Finns det någonstans som man kan kolla om det finns någon i mitt närområde?

Finns ju rejält mycket hästar inom skaplig närhet.

Någon som vet om ridskolor brukar nyttja hästmassörer?

Tacksam för alla svar jag kan få.

Sv: Har lite funderingar!

Hejsan. Om man kan leva på det eller inte beror på en massa saker. Konkurrens och prisnivå i området, hur mycket du orkar och kan jobba, hur snabbt du kan bygga upp en tillräckligt stor kundkrets, din egen förmåga att skaffa dig ett bra rykte osv. Räkna inte med någon vidare timpenning, det är svårt att få något över som företagare i Sverige idag. Dina konkurrenter är inte bara andra massörer utan också equiterapeuter och hästfysioterapeuter som har en närbesläktad utbildning. Det kan vara bra att ha flera "ben" att stå på eftersom massagen är ganska säsongsbetonad. Du jobbar ju mest med hästar i träning så under vintervila och sommarbete är det lugnare. På http://www.hastmassage.com hittar du en lista över utbildade massörer som är med i hästmassörförbundet, det är ett sätt att få sniff på konkurrensen i ditt län. Det är jätteroligt att jobba med hästmassage, man får fantastiskt mycket tillbaka från hästarna, men rik blir du inte på det.

Lycka till!
Lejonelle (dipl hästmassör)

Sv: Har lite funderingar!

Tack för länken. Tittade runt lite och kollade mitt län och de två närmaste och jag skulle sammanlagt få 10 konkurenter varav 2 i mitt län. Får väl se hur det blir med denna ide. fast skoj skulle det vara.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 336
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 256
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 949
Senast: miumiu
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat