har jag lagt in i rätt forum nu?

E

Elwis_86

jag har hittat 2 st islandshästar som jag kanske ska låna i några år. Men dom är inte inridna, bägge två är 4 år.
Dom är ej försäkrade och endast vana vid grimma och att bli ledda.
Dom är såå ursöta så jag kan inte sluta tänka på dom.

Vad skulle ni göra?

Om du redan kan en del om islandshästar och har möjlighet att få hjälp med inridningen kan det säkert vara hur kul som helst! Själva tämjningen av hästarna blir säkert inget problem, de är ofta väldigt lätta att ha att göra med. Men sedan måste du ju vara kunnig för att klara gångartsträningen...
Har du massor av tid, tålamod och stöd från någon som är van vid att träna unghästar(islandshästar) tycker jag du ska ta chansen!

jaa, jag känner en kille som kommer från island. Han kan väldigt mkt. Men man rider in dom som vanligt? eller vad är det som skiljer sig? just när man kunnat börja sitta på dom.

Det mesta med den tidiga inridningen, tillvänjningen vid sadel och ryttare, inlärning av de grundläggande hjälperna kan man göra precis som på en "vanlig" häst. Det är när det är dags att börja rida fortare än skritt(fast även i skritten kan man få taktproblem om man har en passig häst) som det komplicerade kommer, hästen väljer antingen en av gångarterna trav, pass eller tölt som sin favorit eller så "uppfinner" de någon blandning som är lite mer svårdefinierad. Nu är det viktigt att ha mycket bra känsla för gångarterna så att man kan träna fram dem och få dem rena. Det är nödvändigt att man kan känna när hästen verkligen går rätt så att man uppmuntrar och hjälper den med stöd och balans vid rätt tillfälle. Gör man fel vid gångartsträningen kan det ta mycket tid att få ordningen på det igen.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 919
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 167
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Parfym
  • Fråga om kollegors roller

Hund, Katt, Andra Djur