har jag gjort något fel med honom?

Katur

Trådstartare
Idag morrade min hund på stycken vuxna personer. Vet inte riktigt hur det gick till. Han var hos min killes mormor när det hände så jag såg det tyvärr inte själv.

De hade kommit med bil på gården och gick mot huset. Då hade han tydligen morrat på dem. Varför tror ni? :confused:

Han har endast morrat en gång och det var åt hovslagaren. Kan det berott på att hovslagaren var lite hundrädd? Eller att han stod lite skymundan i stallet?

Vi har flyttat till en gård för ca 3 månader sedan. Han har blivit mera vaktig ex när det ringer på dörren. Men han skäller endast då och blir glad när dörren öppnas. Spelar ingen roll ifall det är någon obekant.

Han är annars lydig och lyssnar. Är blandning mellan rottweiler/dalmatin/leonberger. Han är 3 år och vi har haft honom i ca 2 år. Han har aldrig testat mej eller någon annan i familjen.

Kan det delvis bero på att han känner att han måste vakta mormorn och morfarn? Blev faktiskt chockad när de ringde :crazy:

Sv: har jag gjort något fel med honom?

Jag fattar inte riktigt.
Om han bara morrade. Vad gör det?
Mina får gärna morra om det kommer folk upp på gården. Men ska sluta när jag säger att det är bra.

Det är blandning med bl.a. vakthund och gårdsvar. Hade han inte vaktat hade jag nog blivit mer förvånad. Kanske kände han inte igen dem och kände att det var läge att varna?

Vad hände sen?

Som de andra säger, han vaktade väl lite helt enkelt. Min säger till flera ggr om dagen. Jag betackar mig för enorma känsloyttringar från henne, men ett litet knorr ligger och rullar i strupen om nån är högljudd i porten tex.

Han hade aldrig träffat de som kom och hälsade på. Nej jag tänkte också som ni att det var ju säkert bara ett skrämsel morr men tänkte också ifall jag var lite försvarande i min tankte.

Efter hans lilla hälsning så gick de in i huset och han lade sej på trappen.

Hemma får han gärna vakta huset. Jag är så fjollig av mej och tror att de ska komma någon varje natt, då vi bor lite ensligt i skogen.

Okej så då får jag vara glad över min vakthund då :love:

Det kan ju också vara så att han blev osäker på människorna och därav morrade, kanske hade de ett hotfullt (från hunden sett) kroppsspråk. Vem vet? Svårt att säga när man inte sett hur situationen gått till.

Kan bero på många saker. Många bra förslag har du fått så det är bara att "välja" vilket som verkar passa på din hund eftersom du såg allt och du känner honom bäst :). Som du skrev längre ner så kan det ju också vara för att du är lite nojig nu när du bor mitt ute i ingenstans på landet. Så att han blir osäker av din nojighet och känner sig också osäker med folk som kommer.

Min hund har börjat skälla ut folk när dom kommer smygande eller går lite konstigt och han hör skumma ljud. Men detta kom i samband med en smärta i ryggen som jag inte hade upptäckt så tidigt som jag nu gjorde om hans beteende inte hade ändrats när det började. Så det kan ligga sådana tråkigheter bakom också :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 047
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 378
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 451
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka