Har jag gjort fel med avmaskningen???

J

Jo_bo

Hej! Skulle vara bra om någon kunde hjälpa mig här :crazy:
Jag köpte min pålle i maj, avmaskade 3 dagar innan bete med dubbel dos banminth (det var vad ägaren sa att jag skulle göra).
Vi hade styngflugan på betet så jag gjorde först ett träckprov i oktober och avmaskade sedan med ivermectin (noromectin?) även fast träckprovet visade på 0 EPG.
Har inte avmaskat något mer, men tänkte göra träckprov innan betet, eller är det läge att göra det nu?
Dessutom har jag (när jag avmaskat) bara gett dosen EN gång, dvs jag har inte vetat att man ska avmaska flera ggr med samma preparat med 8 veckors intervaller??? Har jag gjort helt fel då?
Vilket avmaskningsmedel bör jag välja i vår innan betet och hur många ggr bör jag avmaska, med vilka intervaller?

Mycket tacksam för svar!!!!

Sv: Har jag gjort fel med avmaskningen???

Man ska inte avmaska utan att ta träckprov först. Dels för att undvika onödiga utsläpp av gifter i naturen, dels för hästens skull och dels för att det inte ska uppstå resistens mot medlet. Behöver du inte avmaska och gör det ändå är det ren Idioti

Mumin

Finns prov att köpa på lantmännen som man kan skicka på posten. Förebyggande avmaskning bör tillhöra det förflutna

Jag vet att man inte ska avmaska i onödan och det var därför jag gjorde ett träckprov i oktober.
Men då sa någon till mig att har man styngflugan ska man avmaska ändå för det visas inte på träckprovet utan då får man istället kolla efter de gula äggen (som min häst då hade) Att jag inte gjorde träckprov i maj är synd, det tycker jag med, men köpet var stressigt och det fanns ingen stallplats till min häst då utan bara bete som väntade.
Är det någon som kan ge mig ett svar istället för ett inlägg där jag kallas idiot:confused:

Du har gjort helt rätt. Nytt träckprov nu är det bästa att göra. Troligtvis har du en häst som har eget starkt försvar mot parasiter, och bara styngflugans larver behöver hållas efter på hösten.

Ta provet nu så får du ju veta om det behövs något nu.

Jag tycker inte att det är någon fara eller att du gjort något fel. Gör ett träckprov nu, finns som tidigare nämnts att köpa på granngården/lantmännen.

Jag har själv bara avmaskat innan bete förut och inte gjort 8 veckors intervall, men nu för tiden så gör jag träckprov på våren.

Vi får oftast styngflugsägg, gula prickar, på våra ponnyer så på hösten avmaskar vi dom med ivermectin. Jag gör inget träckprov då eftersom jag avmaskar för att bli av med styngflugan. Som jag förstått det så är det när äggen kläcks som hästen får i sig larven, fast jag vet inte när äggen kläcks, men det kanske är så att det syns på träckprov först när hästen "ätit upp dom"??

PL kanske ser tråden och har ett bra svar på det!!!

Flåt var har jag kallat dig för idiot exakt :confused:

Jag skrev att avmaska utan träckprov är ren idioti. Och detta för att våran natur lider av alla gifter vi spär ut redan och för att vi har ett flertal utrotningshotade djurarter som dör av avmaskningsmedlena. Därför ska man inte avmaska i onödan. Om du själv tycker att du är en idiot får stå för dig själv :devil: Kanske du skulle läsa ditt svar en gång till :smirk:

Mumin

Och detta för att våran natur lider av alla gifter vi spär ut redan och för att vi har ett flertal utrotningshotade djurarter som dör av avmaskningsmedlena. Därför ska man inte avmaska i onödan.
Mumin

Källa till detta påstående tack!

Att man inte ska avmaska i onödan är för att inte "nöta ut" avmaskningsmedlen, dvs skynda på resistensutvecklingen.

Vi får oftast styngflugsägg, gula prickar, på våra ponnyer så på hösten avmaskar vi dom med ivermectin. Jag gör inget träckprov då eftersom jag avmaskar för att bli av med styngflugan. Som jag förstått det så är det när äggen kläcks som hästen får i sig larven, fast jag vet inte när äggen kläcks, men det kanske är så att det syns på träckprov först när hästen "ätit upp dom"??
Styngflugans larver syns inte på träckprovet. Provet visar ÄGG, och äggen sitter ju på hästens ben. Larverna lägger inga ägg, utan det är först som färdiga flugor som de kan lägga ägg, och då är de ju inte inuti hästen längre.

Går att leta upp i vilken bok om parasitologi som helst. Grundläggande kunskap som man går igenom i alla baskurser i ekologi eller parasitologi mm
Användandet av ivermectin är högst tvivelaktigt och användningen är mkt ifrågasatt av vetrinärer och forskare. Det är främst dyngbaggar som blir lidande. Dessa dör och det finns om jag inte minns fel minst fyra olika sorter på den röda listan av utrotning. Finns säkert om du söker på naturskyddsföreningen också.

Som du kanske vet rubbas ett ekosystem varje gång ett djur försvinner. Även ett så litet som dyngbagge. Finns även ett djur som redan är utrotat pga ivermetiner men jag kan just nu inte för mitt liv komma ihåg vilket kryp det är :angel:

Resistensutvecklingen är en av många anledningar. Men o så viktig. Det finns dessutom inget bevis på att växling mellan olika substanser skulle förhindra resistens även om det rekommenderas.

Mumin

Jag vill inte sitta och leta själv, jag vill ha DIN källa som DU kan peka på.

Ang. resistens så säger det sig självt att något som inte används utvecklas det inte resistens mot... eller?

Jag är ledsen men jag sitter inte med ett bibliotek i knät. Jag läste denna litteratur förra terminen.
Tror du inte på mitt ord kan du helt enkelt leta upp det själv.

Mumin

"Ang. resistens så säger det sig självt att något som inte används utvecklas det inte resistens mot... eller?"

Källa tack?

Intressant med människor som kräver källor av andra men får spekulera vilt själv? Brist på självinsikt kanske ?

Mumin

"Ang. resistens så säger det sig självt att något som inte används utvecklas det inte resistens mot... eller?"

Källa tack?

Mumin

Det säger sig självt, och är dessutom utformat som en fråga. Ett verksamt ämne där den "drabbade" aldrig utsatts för ämnet kan aldrig ha utvecklat motståndskraft mot det.

Du har exempel på indianerna som dog av mässling när "den vite mannen" tog den med sig till Nord Amerika. Du har små barn som får varenda förkylning de råkar på tills de byggt upp eget motstånd mot det.

Motståndskraft (resistens) får man av att utsätta sig för något, t.ex. smitta och gifter. Man kan vänja sig vid i stort sett allt och bygga upp motstånd (resistens). Har man aldrig blivit utsatt för det kan man inte ha byggt upp något motstånd.

När du ber om källa till en sån sak visar det mer på tjurighet än tänkande.

Ett påstående att avmaskning av hästar dödar andra djur är inte en spekulation, det är ett påstående.

För det första så har jag läst både immunologi, mikrobiologi, parasitologi och andra ämnen så jag vet mycket väl hur resistens fungerar.

Men fortfarande är det jag säger inte att det är så utan att det finns ingen bas för påståendet. Det är en hypotes. Och hypotesen lyder att man har mindre risk att drabbas av resistens om man växlar mellan substansgrupper.

Vad du missar med ditt resonemang är att de olika substansgrupperna inte påverkar djuret på samma sätt- de har inte samma verkningseffekt. Vissa grupper påverkar parasitens näsringsupptag och svälter ihjäl parasiten medans andra har nervgift och tar helt enkelt kål på dem. De olika substansgrupperna tar inte exact samma slags parasiter. Det är därför vi växlar mellan substanser från första början.

Hur kan en parasit som endast påverkas av ex Makrocykliska laktoner löpa mindre risk att bli resistent om man immelan behandlar med tetrahydropyrinider då dessa inte påverkar den.
Om x antal djur inte påverkas och dör blir det ingen selektion av de som är immuna. Det är endast när den aktuella parasiten blir påverkad som det finns en chans att den blir mer resistent.

Behandlar man inte djuret alls sker naturligtvis ingen resistens, men nu handlade det om att skifta mellan substanser

Mumin

Senast ändrad:

Hur kan en parasit som endast påverkas av ex Makrocykliska laktoner löpa mindre risk att bli resistent om man immelan behandlar med tetrahydropyrinider då dessa inte påverkar den.

Behandlar man inte djuret alls sker naturligtvis ingen resistens, men nu handlade det om att skifta mellan substanser

Mumin

Varför blanda in något som inte påverkar? Den parasit vi mest behöver vara oroliga för är lilla blodmasken som lägger sig vilande, och också oftare blir utsatt för avmaskningsmedel. Denna påverkas fortfarande av både makrocykliska laktoner (ivermectin, moxidectin) OCH tetrahydroyrinider (pyrantel).

Om du har gett moxidectin säg 2 år på så sätt att markerna ej kontaminerats. De larver som då kan finnas kvar har inte kännt av pyrantel och alla maskar dödas.

Växlar vi däremot varje avmaskning så känner maskarna av medlen flera ggr och för varje gång hinner bygga upp lite mer motståndskraft. Då har du inget att ta till mer, för det fanns i dagsläget inga fler substanser att tillgå eftersom bensimidazolderivat (fenbendazol som t.ex. Axilur) är ett medel som lilla blodmasken redan är kraftigt resistent mot.

Jag har inte börjat ta upp växling av preparat, utan att man INTE skulle avmaska eftersom ju mindre man avmaskar destå långsammare går resistensutvecklingen.

och alla maskar dödas.

Alla maskar dödas aldrig till 99 % av gångerna och de som blir kvar är resistenta.

Men vad jag skrev var att det finns inget belägg för att växling hjälper i dagens läge, inte sagt att det inte stämmer men ur vetenskaplig synpunkt finns det inga bevis. Och detta opponerade du dig emot, jag har ingenstans sagt att man inte ska avmaska? Läser du igenom inlägg ordentligt?

Flåt var har jag kallat dig för idiot exakt :confused:

Jag skrev att avmaska utan träckprov är ren idioti. Och detta för att våran natur lider av alla gifter vi spär ut redan och för att vi har ett flertal utrotningshotade djurarter som dör av avmaskningsmedlena. Därför ska man inte avmaska i onödan. Om du själv tycker att du är en idiot får stå för dig själv :devil: Kanske du skulle läsa ditt svar en gång till :smirk:

Mumin

Okej, du kallade inte mig idiot rakt ut, men mellan raderna gjorde du det. Varför skriva i min tråd att avmaska utan att ta träckprov är idioti när jag faktiskt inte avmaskar i onödan. Du får det att låta som att jag avmaskar min häst lite då o då utan att veta varför:mad:

Är du ilsken på mig för att jag inte gjorde ett träckprov när jag köpte min häst?
Förstår inte var din ilska kommer ifrån:confused:
Jag vet var man köper ett träckprov och jag är mycket aktsam med miljön så jag behöver inte någon som läxar upp mig.

och alla maskar dödas.

Alla maskar dödas aldrig till 99 % av gångerna och de som blir kvar är resistenta.
Intressant att jag hittat flertalet studier där det faktiskt står 100% effektivitet. Inte mot alla stadier, men det finns det inget medel som gör, och de maskar som blir kvar är inte resistenta utan bara onåbara i det stadie de är.

Trots att ivermectin funnits i så pass många år är ERP fortfarande 8v vilket tyder på att resistens ej utvecklats än (gäller blodmasken).

Liknande trådar

Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 380
Senast: Madick
·
Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 296
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 114
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 274
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar