Har hon så kass trav? "Bilder"

MaRomer

Trådstartare
Blev lite ledsen när jag la ut en bild på FB på min lilla häst. Där jag skrev: Duger traven? Betänk att hon fick föl för 4 v sedan, fölet dog för 2 v sedan. Och hon är inte riden på ett antal månader. Och inte tränad på EVIGHETER!

Och bilden jag la in är:

dsc_0227_100530205.jpg

Då utbröt denna konversation mellan mig och en person:

Hon: nä inte till dressyr

Jag: HEhe för att vara otränad så duger den bra;)

Hon: för att vara otränad kan man inte se men mer arbete med bakbenen behövs

Jag: Som om jag inte vet det;) Jag har inte köpt ett dressyr stammat halvblod;)

Hon: ok

Blev faktiskt sårad efter allt vi (Jag och hästen) gått igenom! Hästen kom till mig för bara 4 månader sedan. Då bara lite riden och körd. Inte tränat någon speciell dressyr. Fick hem henne och det visade sig att hon var dräktig. Red henne barbacka ca 10 ggr innan jag ställde av henne. Då endast i skritt. Hon fick den 5 juli ett underbart sto föl. Som tyvärr lämnade oss den 20 Juli:cry: Och efter det har jag fått rådan av vet att börja jobba henne direkt. Så här står vi idag. Och är det verkligen så fruktansvärt hemskt?? Det är ju inte ens 1 månad sedan hon fick sitt lilla föl och förlorade det nästan lika snabbt. Lägger in lite fler bilder i nästa inlägg.

Tanken är att hon ska kunna gå lättare klasser i dressyr och kanske hoppning om några år.

Sv: Har hon så kass trav? "Bilder"

dsc_0281_100532116.jpg

dsc_0191_100531141.jpg

dsc_0190_100530917.jpg

dsc_0175_100530691.jpg

dsc_0167_100530354.jpg

Visst behövs det mer bakben men det får vi fixa när hon orkar mer!
Och jag väntar på nytt bett då det jag har nu är för stort för henne!

Senast ändrad:

Jag tycker att det ser ut som en jättetrevlig häst du har! En stor dos med utstrålning :)

Nu är inte jag så mycket dressyr utan åt AR, men ur min synpunkt och vad jag kan se av bilderna efter min ypperliga kunskap så tror jag att defenitivt att det finns mycket att hämta där efter din beskrivning. Helt av sig självt har hon en ren travtakt (dvs, benen på diagonalen rör sig i takt, båda lyfter och går i samtidigt. inte alla hästar som har det av sig själva!), dessutom visar hon på lösgjordhet eftersom hon vågar söka sig framåt-nedåt i en egen formgivning, sätter in bakbenen långt under sig mitt under tyngdpunkten. På näst sista bilden ser hon dessutom ut att börja samla och bära ännu mera med bakbenen. Även i galoppen trampar hon in till tyngdpunkten!

Så nej, jag tycker du ska ge tusan i att lyssna på henne. Konstruktiv kritik är bra-men nedlåtande kommentarer är bara att skaka av sig. Var stolt över den vackra häst du redan har, var stark för er bådas skull och jobba vidare. Där finns massor att hämta! (Dessutom kan alla hästar med rätt träning utbildas till piaff och passage.. Jag har sett bevis. Även om det inte är ditt mål så kan det vara värt att tänkas på!) Lycka till :D

Så glad jag blev av att läsa det! Hon bjuder jättefint fram och neråt. Vi ska bara hitta rätt i bettdjungeln så hon vågar ta bättre stöd. Så väntar på ett 3-delat Eggbett. Och hoppas det funkar bättre!

Mitt mål är att någon gång starta Medelsvår, men det ligger långt fram i tiden! Dressyr alltså;) Min förra red jag in själv och kom till LA sen gick det inte längre med honom.

Sa du utstrålning;)
dsc_0333_100532616.jpg

Haha, ja-a ;) Åh vad fin hon är. :love: Vad har hon för ras?

Du har en helt underbar häst, en sådan där häst man blir glad av att se :love:
Jag tycker att hon rör sig jättetrevligt och att hon verkligen har vilja och framåtanda.

Strunta i den surmuppen som skrev att hon inte duger, vad tror hon att hon är eftersom hon anser sig ha rätt att trycka ner dej i skorna :mad: VM hopp eller? Något måste ju vara fel eftersom hon uttrycker sig som hon gör, avundsjuk kanske?

Var stolt och glad över din häst och njut av att ha en häst som jobbar med en sådan glädje.

Man kan avgöra direkt om hästen rör sig bra eller dåligt utifrån en bild.

Av vad man kan se på bilderna är ju att hästen ser lång ut och arbetar med bakbenen bakom sig
istället för under sig, ser ut som att det går för snabbt för att hon ska orka bära sig. Vilket inte
är så konstigt om den inte varit igång.

Min ponny har ganska bra trav, men det vi övar på nu är trav med korta avslappnade aktiva steg
för att hon ska orka bära upp sin kropp. Hon är under igångsättning och vill gärna springa på för att
slippa undna. Det ser flashigt ut när de travar på lite, men de orkar sällan bära upp sig i det när de
håller på att sättas igång.:)

Jag skulle inte trava och galoppera den här hästen på tömmen förens den arbetar i en bärig form i skritt,
då det sliter ganska mycket på hästen att springa runt i den här typen av form på volt. Men jag är så
väldans nojjig när det gäller formen och bärigheten på hästen eftersom att min häst tycks dra på sig
alla skador som är möjliga. :p

Man kan avgöra direkt om hästen rör sig bra eller dåligt utifrån en bild.

Av vad man kan se på bilderna är ju att hästen ser lång ut och arbetar med bakbenen bakom sig
istället för under sig, ser ut som att det går för snabbt för att hon ska orka bära sig. Vilket inte
är så konstigt om den inte varit igång.

Min ponny har ganska bra trav, men det vi övar på nu är trav med korta avslappnade aktiva steg
för att hon ska orka bära upp sin kropp. Hon är under igångsättning och vill gärna springa på för att
slippa undna. Det ser flashigt ut när de travar på lite, men de orkar sällan bära upp sig i det när de
håller på att sättas igång.:)

Jag skulle inte trava och galoppera den här hästen på tömmen förens den arbetar i en bärig form i skritt,
då det sliter ganska mycket på hästen att springa runt i den här typen av form på volt. Men jag är så
väldans nojjig när det gäller formen och bärigheten på hästen eftersom att min häst tycks dra på sig
alla skador som är möjliga. :p

Nu går hon ca 5-10 min max 3 dagar/veckan i trav. Galopp är när hon går över själv. Och på volt blir det inte direkt då jag tömkör och ofta springer med henne, så vi utnyttjar hela paddocken;). Och arbeta henne på tömmen gör jag inte alls. Hon går i den form hon orkar. Jag begär inget alls av henne och kommer inte göra det på länge! Hon ska få vara "mamma" även om hennes föl inte finns vid sidan av henne.

Du har en helt underbar häst, en sådan där häst man blir glad av att se :love:
Jag tycker att hon rör sig jättetrevligt och att hon verkligen har vilja och framåtanda.

Strunta i den surmuppen som skrev att hon inte duger, vad tror hon att hon är eftersom hon anser sig ha rätt att trycka ner dej i skorna :mad: VM hopp eller? Något måste ju vara fel eftersom hon uttrycker sig som hon gör, avundsjuk kanske?

Var stolt och glad över din häst och njut av att ha en häst som jobbar med en sådan glädje.

Viljan finns där, så även glädjen! Idag var hon lite loj. Men jag hoppas att det är för vädret slagit om från regn till hyfsat varmt!

Man kan ju hoppas det var något sånt som avundsjuka eller okunskap...

Då skulle jag istället släppa hästen lös och låta den springa själv, så att den verkligen kan utnyttja hela spåret. :)

Då skulle jag istället släppa hästen lös och låta den springa själv, så att den verkligen kan utnyttja hela spåret. :)

Så hon tokrusar?? Nej du. Hon springer och stressar upp sig. Vilket hon absolut inte ska göra enligt vet!

Hon ska jobbas lugnt och fint från marken. Hon behöver något att tänka på.

Har du försökt hitta ett föl utan mamma till henne? Tror att hon hade varit en underbar adoptivmamma, hennes ögon ser så milda och förstående ut! :laugh::love:

Har du försökt hitta ett föl utan mamma till henne? Tror att hon hade varit en underbar adoptivmamma, hennes ögon ser så milda och förstående ut! :laugh::love:

Jag har ju det. Finns inga föl i närheten av mig:(. Har ringt hovslagare, veterinärer, uppfödare och anmält på amma jouren. Tyvärr inget napp. Och nu är det snart för sent!

Okej, spännande. Sådana har jag faktiskt aldrig sett något av (tror jag, haha!)

Ja precis, men ändå kommer hon Under sig med bakbenen och klarar att behålla takten själv. Det är en god förutsättning.
Något som jag tycker är bra för att träna hela hästens muskulatur är många avbrott och starter. Själva trav eller galoppstarten är väldigt nyttig för hästen, att sedan springa på mindre så. Men det kan också vara ett bra sätt att checka vad hästen kan lösa själv tycker jag. Fast har man en häst som kroppsligt inte tål det ska man ju undvika som du säger Iron.

Hittade förresten ett roligt exempel på det här med ex takten, utan att vara dömande (Jan och Briar är ett av de mest samspelta ekipage man kan hitta på "marknaden" idag, och det han gör är helt fantastiskt, jag klarar inte av en millidel av det han gör, men bilden visar på att inte ens de bästa blir blir fullärda.)
briar_83331563.jpg
Tänker man på det, syns det väldigt tydligt att bakbenet ligger inte i en ren takt gentemot det diagonala frambenet, dvs en lätt fyrtakt i traven. Betyder det att Briar är en Dålig häst som inte passar till dressyr, eller Jan en Dålig ryttare som inte kan rida ordentligt? Nej, inte alls. Bara att även dem är häst- och mänskliga ;) (har inte just med din häst att göra MaRomer, men hoppas att ni alla förstår min poäng :))

Jag har ju det. Finns inga föl i närheten av mig:(. Har ringt hovslagare, veterinärer, uppfödare och anmält på amma jouren. Tyvärr inget napp. Och nu är det snart för sent!

Tråkigt. Men då har du iallafall gjort ditt bästa och försökt att hjälpa:)

Man kan inte göra mer än sitt bästa! :bow: Men kanske att en åring eller så kunde ge henne lite mer ro, någon att ta hand om! :)

Det goaste jag sett var ett ardennerföl tillsammans med en shettismamma, det var för sött när ungen var större än sin mamma redan då! :love:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama