har folk råd med annat än sina hästar?

S

SomethingCorporate

Jag har fått en klumpsumma med pengar som jag hade tänkt spenderar på en digital systemkamera.
Men det kommer bli en sadel i stället.
Jag skulle behöva ett par nya jeans, men det blev ett par byxor att rida i istället.

Visst köper jag nya kläder ibland, men det slutar ungefär där.

Har ni råd med annat än era hästar?

Sv: har folk råd med annat än sina hästar?

Finns väl ett talesätt som är typ:

Earlier I had time and money.

Now I have a horse, no time and no money!

Säger det mesta. Även om jag har pengar över så funderar jag på hur jag kan spendera det på ridningen. Tusen kronor på träning kanske? Eller så kan det vara bra med nytt täcke inför vintern?

:D

Tror vi är lika körda allihop...

Jag delar pålle med min mor. Och älskar att shoppa just hästgrejer/slänga ut pengar på div tandläkare/sadelutprovare/"bra att göra vetbesök" osv :D

Dessutom jobbar jag häcken av mig hela somrarna/helgerna för att få pengar till hyran där jag inte bor mer än 4,5 dagar*32 veckor när CSN sviker oss som valt att dela lägenhet ist för att tränga in oss i ett dyrt litet korridorsrum som har 3 månader hyresfria över sommaren.

Vad gör man inte för att se sin lilla häst må bra i stallet 20 mil från studieorten :D

Haha! Nej jag har faktiskt bara råd med mina hästar... Ett tydligt exempel är att jag tycker att det är dyrt med en tröja på H&M för 300:-, men köper gladeligen nya benskydd för 500:- trots att jag BEHÖVER en ny tröja men redan har tre uppsättningar benskydd och femton uppsättningar lindor...

Nej, jag har inte råd med annat än hästen. Men det är ju ett aktivt val jag själv gör. Handlar om prioriteringar :D. Har tillfället ett jobb med usel lön och då har man inte mycket val. Vill ju inte göra mig av med kusen bara för att jag inte får det jobb jag egentligen vill ha. Någon gång vänder det väl *hoppas*.

/Lizzie

Vi har råd till annat, men det blir nya bilar istället för konstant shopping av kläder, det blir bio och middag ute istället för nya uppsättningar smink.. Det är alltid prioritering och visst hade jag önskat att den kommande lönen kunde vara ovesentlig för vår ekonomi. Men vi har det iaf så fiffigt att vi räknat ut hästens kostnad på ett år, slagit ut det på 12 och lagt på 400:-/mån. Detta lägger vi till ett hästkonto som vi sen betalar ifrån vilket innebär att vi alltid har pengar som "ligger" åt hästen och aldrig behöver lägga ut mer än den fasta kostnaden varje månad. På så sätt vågar man unna sig mer utanför hästeriet.

Haha! Nej jag har faktiskt bara råd med mina hästar... Ett tydligt exempel är att jag tycker att det är dyrt med en tröja på H&M för 300:-, men köper gladeligen nya benskydd för 500:- trots att jag BEHÖVER en ny tröja men redan har tre uppsättningar benskydd och femton uppsättningar lindor...

PRECIS sådär resonerar jag. Kommer ut ur Hööks och har gjort av med 2500:- på diverse täcken osv, men jag skulle aldrig, aldrig gå in på H&M och göra av med sådär mycket pengar på kläder till mig, jag skulle skämmas.
Man har ju lite andra referensramar när det gäller hästen :cool:

Om man prioriterar har man ju råd med andra saker än hästsaker.

Jag är väl rätt smarsam (eller hur man ska kalla det.. :angel: ) och köper inte saker jag inte behöver, och definitivt inga dyra saker.
Jag skulle ex aldrig köpa ett par byxor för över 500, och min väska som kostade 300 tycke jag var i överpris.

Jag prioriterar också bort hästsaker. Jag har ett par bra ridbyxor och två gamla som jag kan ha när jag tvättar de bra.
Har inte massa "snygga" tröjor i stallet utan använder såna gamla som jag ärvt eller hade när jag var yngre (jättefula!)

Däremot köper jag gärna nya täcken till hästsen varje år och sånna saker.. :angel:
Men som sagt, jag köper inte massa dyra saker, det är väl därför jag har råd med mer än jag borde.

annat än hästar? nu förstår jag inte???
vad skulle det kunna vara? att köpa kläder INNAN de gammla trillat isär??
Hmmm, du var mig en intressant frågvis människa....

;)

Jag har råd med annat än mina hästar. Vet inte hur jag får det att gå ihop men vem orkar räkna efter så noga?;)

Jag har råd med andra saker än mina hästar. Jag har ju två hundar med:idea: Men där tar det stopp. kläder kjöper jag aldrig typ. och äter bara havregryns gröt (nästan ialla fall)

Well. Nej.

;)

Men det känns inte riktigt som en uppoffring.

Det är ju kul!

Dessutom, OM jag lyckas nå min målvikt till i vinter så ska jag belöna mig själv med en dyyyyyyyyyyyr vinterjacka (typ Helly Hansen, Canada Goose. Jag fryser reda nu och utan 30kg stoppning lär jag frysa ännu mer).

Jag har fått en klumpsumma med pengar som jag hade tänkt spenderar på en digital systemkamera.
Men det kommer bli en sadel i stället.
Jag skulle behöva ett par nya jeans, men det blev ett par byxor att rida i istället.

Visst köper jag nya kläder ibland, men det slutar ungefär där.

Har ni råd med annat än era hästar?
Fy fan tänker samma sak!
Var i Växjö igår för jag var tvungen att köpa skor (tvungen???).
Jag såg hundratals kläder jag ville ha. Fick sätta på skygglapparna för jag behöver oxå en ny sadel nu.
Visst, jag har pengar på banken, men jag vill gärna spara.
Ibland funderar jagh på vad jag ska göra med dom. Det är ju hobbyn man vill hålla på med. Hästar är min hobby, klart jag ska spendera mina pengar där.
SJälvklart vill jag vara fin med kläder och sådant, men här går faktist hästen först!!!
Kläder köper jag mest sådana som kan vara ok att ha länge. Sådanat som inte blir omordernt.
Dock brukar jag köpa nya festkläder när det vankas fest. Med det blir inte några dyra märkeskläder.... Som min bästa kompis jämt köper. Inget annat duger.....
*suck*

Köper det mesta begagnat eller nosar upp bra priser både till mig och hästarna.

*KL*
Jag skulle vara typ "ingenting" utan mina hästar och brukar tänka såhär, visst jag skulle ha en massa pengar om jag inte hade hästarna, men skulle jag vara en lycklig människa? Svaret är NEJ och vad tusan skulle jag göra med alla pengarna:confused: Lägga på hög, eller köpa märkeskläder som jag kan sitta o glo på i lägenheten? Låter kul liksom:crazy: Hela mitt liv kretsar kring hästarnas behov/träning, DET gör mig lycklig och i slutänden är det värt varenda krona. Jag skiter i att folk tycker man är galen som spenderar sådana summor varje månad på hästarna, det är deras problem om dom är avundsjuka, inte mitt :devil:

Jadå, det har jag väl. Visserligen är jag student med två hästar, så det är ju inte mycket som blir över, om ens något. Men eftersom jag lever i en relation med en snubbe som inte är så intresserad av hästar, och jag gärna prioriterar honom också, så vill jag lägga pengar på t.ex. middagar och resor. Men visst är deet lättare att lägga pengarna på hästarna, även om jag slutat köpa onödiga prylar.

Jag har råd med annat än mina hästar... Jag får planera noga och kan inte göra många impulsköp, men jag har både egen häst och 2 egna hundar varav den ena är stor, och alla djuren har vad de behöver och lite till, speciellt hästen då:angel:
Jag själv har välfylld garderob och även om jag inte kan shoppa varje vecka längre så kan jag fylla på den regelbundet...

Jag har inte råd att köpa de dyraste grejerna, mina egna kläder kommer vanligtvis från Vero Moda, gina tricot, H&M osv.
Hästen däremot har endel märkesgrejer... men det är för att de håller bättre, så de tjänar jag på i längden iallafall. Sen att de är snyggare också är också trevligt:angel:
Mina kläder är mer förbrukningsvaror som jag tröttnar på fort,och dessutom så använder jag inte samma kläder så ofta, dvs litet slitage. Hästens grejer ska hänga med länge och användas oftare.
Men jag har fått sätta mig in i de olika märkena och köpa "de billigare kvalitetsgrejerna", för jag skulle aldrig ha råd att lägga 3000 på ett täcke tex.

Sen håller jag med om att det känns mkt värre att spendera på sig själv än på hästen:angel:
Jag köper lätt ett schabrak för 500 om jag har pengar, men helst inte en tröja för 500 utan försöker då hitta 2 billigare istället:angel:

Roligt att läsa hur alla tänker pengar,,, visst är det så! Allt handlar om att prioritera. Jag har råd med annat än hästarna, och jag är väll ingen "hysterisk prylmänniska" kanske,, men visst har man ett par uppsättningar fleecetäcken, nått regntäcke, kanske nått mer schabrak än vad man skulle behöva... och jag håller med,,, en tröja på h&m som kostar 300 är dyr!!! hästfolk kanske har lite annorlunda prioriteringar,,, smink och skönhetsprodukter betyder kanske inte allt för en hästtjej,,,

Ett tips är väll att handla hästprylar i Ullared,, där är faktiskt billigt, att köpa både hästprylar och tröjor till sig själv!

Nån kommenterade häromdan när jag menade att "jeans får minnsann inte kosta nåra 1000 kr, -jag köper på rea, och jag tycker det är rimligt att ett par schyssta jeans som sitter bra ska kosta mellan 150-300 kr! " ,,, -"öh, jaha, men du har 3! sadlar, och just nu bara 1! häst!"

öh..." ja, en sen då!!? jag MÅSTE ju ha det,, en hopp, en dressyr och en bomlös!" !!! Såklart!!!

:p

allt beror väl på hur man prioriterar.
Verkar som många är ganska prylfixerade:)
själv är jag verkligen inte det, lägger ner mycket pengar på mina hästar men köper aldrig onödiga saker till dem. De har en bra sadel var dyra men nödvändiga,ett träns var, varsina regntäcken,fleece filtar och utetäcken,en uppsättning lindor+skydd. Skulle aldrig ha råd att springa o köpa nytt stup i kvarten. Lagar sånt som är trasigt och de har haft sina grejjer massor av år,köper bara nytt när det blir slitet och ej är i funktion längre.

Däremot är jag super noga med foder och strö bara den bästa kvaliten köper jag. Lägger ner massor av pengar på träning och tävling och saker som besök av massörr,tandläkare årliga vet. besök etc

Köper aldrig kläder eller saker till mig själv heller,däremot lägger jag pengar på träning (egen träning som ex.gym) bra hälsosam mat och besök hos massör.
Hälsan för både mig och hästarna är viktigare än saker.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 912
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar