har folk råd med annat än sina hästar?

Sv: har folk råd med annat än sina hästar?

Jag önskar att jag var mer som du... Och att jag hade ett sparkapital. Men jag är en hopplös optimist som dessutom är fullständigt prylgalen och till viss del märkesfixerad. Mina hästars Horsewaresamling har troligen kostat mer än hela min garderob...

haha känner igen mig ngt så gudens.! köper dock billiga prylar som håller iaf fem år. sen så har jag antalgigen tröttnat ändå :P

Sen har jag mormor som är med mig på reorna i stan och betalar.. annars hade jag ju dött!

Trots att jag bor hemma har jag min egen lilla ekonomi och jag betalar hela min häst själv.

Jag har ett vanligt konto, sedan har jag ett sparkonto där jag varje månad automatiskt sätter in samma summa året om som går till hästen (stallhyra, försäkring, hovis, vaccin, strö, foder i en klumpsumma), transporten och kontaktlinserna (som är väldigt dyra). Det jag har kvar på mitt konto sedan, köper jag lite vardagskläder, hästutrustning/prylar och andra grejer jag vill ha för.
Det händer aldrig att mitt konto är tomt då jag inte är i stan så ofta, och så är jag väldigt snål :rofl: :angel:
Det ligger minst 2000 kr där alltid. Det är bra att ha till ett oförberett veterinärbesök också! Slipper man ta från fonderna som det är skatt på.. :D

Ibland blir det "för mycket" på mitt häst/släpkonto och då nallar jag ibland lite pengar där om jag t.ex vill köpa något extra lyxigt :p

Jag har också ett fondsparande där jag sätter in pengar varje månad, tar ibland ut därifrån till extra dyra saker som själva hästköpet och delar av en sadel etc.

Blir det pengar-kris får jag hjälp från familjen!

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag har inte råd med så mycket annat än hästarna. Handlar sällan kläder till mig själv. Gjorde inpulsköp och köpte mig en väska som jag tyckte var fin och nu har jag inga pengar kvar men massa kostnader om hästarna ändå, suck.

Men hästarna är viktigast och prioriterar dom först såklart!

Jag försöker ha det så naturligt som möjligt för min häst; barfotagång m.m. Det är iof billigare men inte huvudsaken. Såvärst mycket prylar har han inte heller. Täcke skulle jag bara lägga på om han var sjuk. Överdrivet prylshoppande ser jag heller ingen vits med. Däremot gillar jag kvalitets saker (har nog ärvt det efter mina föräldrar). Bland annat köpte jag ett huvudlag för 900 kr för ca 1 månadsedan (det gamla har han "alltid haft", nu är han 8 år) och så har jag köpt ett handgjort dressyrspö för 480 kr och i helgen köpte jag mina första par ridbyxor (har ridit i pappas gamla urvuxna jeans tidigare, trasiga har de varit också). Det plockar på...

Vidare har jag fått låna en armesadel att prova på min häst och jag är helt såld. Det är en officer sadel (alltså lite finare än standard), men ägaren vill inte sälja den. Nu är jag alltså på jakt efter en armesadel. Tidigare tänkte jag att jag skulle försöka få råd med en fin akademisk sadel (i prisklass 10 - 12 000), men hittar jag en armesadel så får det vänta tills typ efter att jag har studera klart och fått ett bra job... Kanske ska tillägga att jag inte börjat studera heller... Så om minst 6 år blir det...

För mig funkar det så bra för att jag spar så in i bänken mycket pengar på att: INTE ha tid att gå och shoppa kläder och annat trams till mig själv :rofl: hästen,familjen och jobbet det är fullt upp det :D
Däremot köpa hästgrejer det har jag tid med för det ingår i den såkallade "hästtiden" varje dag.
När min sambo köper italienska handsydda skjortor för mer än tusen spänn får jag hicka, men själv kan jag köpa ett amigo täcke till hästen för 3000:-, och tycker på fullt allvar att man liksom får mer för pengarna. Även fast hästen redan har 15 olika täcken.
Eller hur?:o
Ja hästfolk är bra knäppa i huvudet, det kan jag hålla med om :eek:
Himla oresonliga när det kommer till inköp av diverse pryttlar till hästen iallafall.

Jorå, jag har allt råd med annat men det prioriteras HÅRT. För mig är det hästen och att kunna resa lite som står högst. Så kläder, större boende och andra nöjen får stryka på foten.

Däremot köper jag INTE ett extra täcke om jag redan har fungerande. Och jag köper billigt, RIKTIGT billigt så att även om det bara skulle hålla en säsong så är det billigare än ett dyrare som håller i 4-5 säsonger vilket de i princip aldrig gör ändå. Så hästgarderoben är ungefär lika slimmad som min egen men behöver hästen något så får hon sitt före mig.

Utlandsresa någon gång om året brukar jag ha råd med.

Hästarna är inte sån stor del i min ekonomi då jag har dom hemma och har eget hö. Så jag har råd med annat, ja.

Och jag tackar min lyckliga stjärna att jag har en mor som inte rider längre men som ser våra hästar som sin största hobby. Jag rider och sköter dem, hon betalar och får "äran" att äga och föda upp nya individer. A win win situation! ;)

Jag är student och lever på 7000:-/mån. Jag bor i lägenhet mitt i stan och bara studentlitteraturen kostar ju en förmögenhet per månad. I stallet betalar vi ca 2500:- per häst/mån för box, strö, hö, foder och in-/utsläpp. Mockar gör jag själv och har stalltjänst 1 morgon eller kväll varje helg. Men, en utbildning som min ger jobb och tanken är såklart att jag ska ta över alla kostnader själv om några år. I nuläget räcker knappt min inkomst till nöjen ändå...

*kl*

Jag har råd, men köper å andra sidan inte nya täcken när de jag har är fullt funktionsdugliga och hela, samt massa extra skydd osv.

Min kuse har ett bra vintertäcke (går oftast utan året om), ett vintertäcke och inga fler. Jo, ett i fleece också, samt ett svettäcke.
Vi har två träns, varav ett var en present.
1 bomlös, som används jämt, fick med hopp och dressyr när hon köptes (tur:D).

Jag har liksom inte 5 av samma sak, utan en bra av varje.

Så peppar peppar, än så länge har det varit ganska billigt.

Nästan alla pengar går till hästen, men nån gång då och då måste man ju köpa kläder, skor eller ridkläder till sig själv, inte för att jag brukar köpa ridkläder till mig själv, brukar i så fall önska mig de, men som sagt i första hand önskar man ju sig saker till hästen :D. Lever på nästan hela barnbidraget (Resten går till uppstallningen), men jämt är de nå man ska köpa, så man känner sig så fattig :( Jag har faktiskt gjord en lista av de jag ska köpa till hästen, De jag behöver mest står längst upp på listan, de jag behöver sen står tvåa o.s.v. Köpte första min första ponny för snart ett år sedan och har ännu inte allt jag behöver till henne och då är de inte onödiga saker (men har ändå de mesta, men då har jag ju inte haft råd att köpa kvalite saker så de är bara en tidsfråga innan t.ex tränset går sönder :S

Då jag har hästarna hemma är det ju billigare, men eftersom jag har 3stycken blir det ändå dyrt. Köper en del kläder, dock aldrig märkeskläder. Köper en del filmer och musik, men det är allt. Har inte rest någonstans på flera år och går i princip aldrig ut. Har just börjat plugga så nu kommer det bli värre, 4-5000 mindre att leva på.....

Jag har inte ens egen häst och betalar inte för att rida medryttarhästarna, men ändå - så fort jag råkat spara ihop till kanske tusen kronor så är frågan "privatlektion eller nya ridskor eller ny hjälm?" Vilket inte sker så ofta eftersom jag bara har studiebidraget att ta av och det är inte klokt vad många små med livnödvändiga utgifter som dyker upp hela tiden - bussresor, mat osv. Men visst, har jag pengar så kretsar de kring hästar. I slutändan blir det att min mam ger mig pengar för hårklippning/nya skor etc, för att det helt enkelt är mer eller mindre akut :crazy:

Mitt störrsta intresse är ju förstås hästen och större delen av pengarna går dit.. Mitt andra intresse är hundarna, fast dom kostar inte så mycket, mer än när det är veterinärdax och utställning då.

Det som kostar dessto mer är mitt skoter intresse!!!
Inköp försäkring, bensin och underhåll. Fördelen är ju att kostnaden går att påverka. Kör man inte så kostar det inte!!!
Men säsongen är kort och där offras resten av mina pengar å min fritid.

Kan ju oxå tillägga att i min garderob däremot gapar det tomt....:angel:

Försöker ha råd med barnen o katten också, men två hästar o två barn - det kostar så därefter blir det inte så mycket. Försöker planera matinköp o klädinköp till reorna:D Men men, jag har inte tid till så mycket annat ändå;)

Jag har fått en klumpsumma med pengar som jag hade tänkt spenderar på en digital systemkamera.
Men det kommer bli en sadel i stället.
Jag skulle behöva ett par nya jeans, men det blev ett par byxor att rida i istället.

Visst köper jag nya kläder ibland, men det slutar ungefär där.

Har ni råd med annat än era hästar?

Jadå, eftersom jag har eget stall så blir det mindre kostanad än om man skulle hyra in hästarna, jag kan satsa på mina andra intressen vilka är bilen, inredning & kläder.
men månader där det är knapert prioriteras såklart hästarna & bilen(bor på landet så man måste kunna åka nånstans oxå)

Jag kunde inte sagt det bättre själv!! Precis så känner jag med! Man är väl inte klok egentligen! Men hade inte velat vara utan vovvarna och pållen heller!;)

Haha! Nej jag har faktiskt bara råd med mina hästar... Ett tydligt exempel är att jag tycker att det är dyrt med en tröja på H&M för 300:-, men köper gladeligen nya benskydd för 500:- trots att jag BEHÖVER en ny tröja men redan har tre uppsättningar benskydd och femton uppsättningar lindor...

Jag önskar att jag var mer som du... Och att jag hade ett sparkapital. Men jag är en hopplös optimist som dessutom är fullständigt prylgalen och till viss del märkesfixerad. Mina hästars Horsewaresamling har troligen kostat mer än hela min garderob...

Precis så tänker jag oxå! 500:- för benskydd är ju inte dyrt :cool:!

Och visst är det skönt att veta att hästarna har ett bra täcke som sitter bra, på sig när man inte är i stallet och man ser att det ösregnar ute. Då kan man ändå vara lugn.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 912
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar