Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

zabby

Trådstartare
Tänkte mest höra om fler har detta problemet med sina travare (eller andra hästar för all del).

Min häst är jätteduktig på att arbeta med ryggen och bakdelen, problemet är att han sätter frambenen under sig, vilket gör att bakbenen inte får plats (och att an blir framtung) så att han breddar om han försöker samla ihop sig för mycket. Han är annars duktig på att verkligen försöka, lätt och så. Väl lätt.
Men till exempel kan han försöka för mycket, så kommer frambenen längre och längre in och så måste han hoppa fram nästan jämfota för att inte trilla på näsan, sen gör han om samma sak igen....:crazy:

Han gör det i nästan alla gångarter, även skritt. Låter jag honom gå på framåt så hoppar han inte, men har fortfarande frambenen långt under sig och blir framtung.

Bilden här visar (jag har bara ritad dit linjer och halvt redigerat bort en person som stod ivägen, för att man lättare ska se. Lederna på pålle syntes så att jag vet att bakbenens vinklar är rätt enligt foto)

xcfbcv.jpg


Han viker under sig frambenen men försöker ändå få med bakdelen (och lyckas, just här breddar han iaf inte). Länden är höjd, men framme vid manken drar han ändå ihop sig. Just här går han bakom lod, det gör han inte alltid, däremot brukar han dra ner nedre delen av halskotpelaren och korta halsen istället för att länga den.

Jag försöker driva honom framåt och INTE samla upp honom så mycket, men han får lätt lite kortslutning och tror att jag ber om mer samling.. men som sagt lyser problemet igenom i nästan alla gångarter och tempon, valde just denna bilden eftersom det blir så tydligt där.

Vi har en liten plan. Dels har vi sett att i galoppfattningen samlar han sig korrekt utan att bredda med bakbenen och eftersom han där är beredd att lyfta framdelen så lägger han den inte under sig på samma sätt.. så vi ska göra många fattningar.
Men han tenderar fortfarande att dra ihop halsen, så just nu testar jag att rida med chambon ganska löst spänd. Han höjer fortfarande gärna huvudet men jag har sett att den där dippen framför manken försvinner då, vilket tyder på att han använder de musklerna istället för att bara korta ihop halskotpelaren. För övrigt rids han på tränsbett eller bettlöst. Om ett par veckor vid nästa lektion får jag se vad tränaren säger, om det hjälpt eller inte.
Förutom det jobbar vi i skritt där jag kan känna när han vinklar fram bogbladen eller lägger under sig benen.
Och själv jobbar jag på min balans och på att få en stabil men mjuk hand i alla lägen för att uppmuntra honom att söka sig neråt.

----

Men till fågan, har ni stött på detta problemet? En häst som är nästan överaktiv baktill och ändå lyckas bli framtung? Hur har ni gjort för att avhjälpa det?

Det är frustrerande för att jag vet ju att han kan..
Bild%2031.jpg
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Jag hade börjat om från början. En häst som är såpass spänd utan framåtbjudning måste börja tänka framåt för att få en ärlig form.

Min gamla häst var en väldigt pigg sak som gärna kortade upp sig med vinklade bakben, men tyvärr arbetade hon inte rätt och det är lätt att se det som att hästen har lätt för samling vilket inte stämmer speciellt bra.

Så mitt tips är att backa tillbaka bandet och börja med att rida på mer framåt tills hästen accepterar det och efter det lägga in fler och fler halvhalter för att lägga över mer vikt bakåt.

För som det ser ut på dina bilder så har du en häst som har knäppt av framtill och är väldigt spänd över ryggen.

Men fokus bör ligga på att få hästen att slappna av vila på steget.

Lycka till :)
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Vila på stegat ja.. det kan han det med... *suck* (läs vidare så ser du varför jag suckar)

Som sagt valde jag dessa bilderna just för att det var tydligt där, men samma sak händer även när vi rider på framåt och han inte är spänd eller försöker för mycket :)
Jag tror nog att jag följer tränarens råd, ta inte illa upp. (fast med tanke på att det är basics vi jobbar på och har jobbat på; skritta, flytta bogen osv, så är det väl inte så långt ifrån vad du säger heller). Galoppfattningarna fortsätter vi ju med för att han faktiskt gör dem korrekt, men förutom det är det just grunderna som jobbas på.
Han har lärt sig det här när jag inte haft tränare som rättat till mig, men nu har jag regelbunden träningshjälp igen :) Jag hittade ett läge där han travade långsamt, ett benpar i taget och verkligen vilade på steget.. men det var fel. Tränaren red det också och sa att det ju kändes rätt, men det var fel helt enkelt, han lyckades bredda och bara studsa på kotorna. Så jag har uppmuntrat ett felaktigt beteende utan att mena det.

En bild på den traven i det tempot vi försöker jobba på. Jag gör absolut inget för att placera hans huvud, hade jag fått bestämma hade han sänkt det och sträckt fram nosen, men det är svårt. Jag försöker bara vara mjuk i händerna och erbjuda stabilitet, utan att låta honom rusa iväg.

xvbxcb.jpg


Under korta sekunder på träningen rättar han till sig, men när han gör det tappar jag min balans och stör honom. Det är frustrerande att vara så till hinder..
Nedan ser du hur han går från att vara framtung till att vara hyfsat i jämnvikt under ett steg. (på den lektionen lyckades jag skada knäna dessutom så nu får jag rida utan sadel/stigbyglatr vilket inte gör det lättare i hans stora trav)
level.jpg


Men vi jobbar på att få rätt på framåtdrivningen. Det är bara svårt när han misstolkar allt. Driver jag framåt försöker han lika ofta studsa på stället eller backa, tills han fattar till slut att han ska fram och då rusar han. Han får beröm ändå eftersom han iaf går åt rätt håll, men det är kämpigt. Ute har jag ju inte samma problem, och eftersom jag måste låna bil dför att ta oss till bana/slät mark så blir det mest uteritter.

Men det löser sig nog till slut. Det hade iaf blivit betydligt bättre mellan förrförra lektionen och förra lektionen :) Så det går åt rätt håll. Tänkte mest höra om den samlade kunskapen kunde ge nya tips.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Okej, jag är inte ridtravarkunnig, men man kanske kan svara ändå?

Min spontana tanke, ha inte så korta tyglar. Hästen är inte redo för den korta formen. Få honom att söka handen längre fram, nosen behöver komma fram och sen även ner. Sen tror jag du skall undvika att ge stöd, det kommer längre fram. Först måste han komma till den punkt att han vill ha ditt stöd för det ser ut och låter som att han undandrar sig din hand och går så långt att han totalt lägger knut på sig självt för att slippa den. Går han inte fram så är minsatsning på att din hand är i vägen - även om du tycker att du inte har nåt där alls.

Jag skulle ut o skritta, trava o galoppera med målet att helatiden länga ut halsen och få nosen så långt fram som det bara går. Få hästen att söka kontakten i tygeln och att ta skänkel framåt, alltid framåt. Måste du ha långa tyglar så har du det, och låt hästen få ta för sig när du använder skänkel. Det kan ju bli lite full fräs, o då får man vara beredd o inte tjuvta i handen utan vara tydlig att skänkel betyder fram.

Du kommer nog inte kunna ta dig ur detta utan att 'börja om' är jag rädd. En häst som backar är nystart som gäller. Att få en häst som backat av att åter ta kontakt kan ta ganska lång tid, och kräver lite kunskaper om teknik. Hoppas din tränare kan hjälpa dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Lägg gärna upp en film så får man en bättre helhet på vad ditt problem är. Jag ser fortfarande en häst som är väldigt spänd över ryggen och i min värld så är det omöjligt att en sådan häst kan länga ut och vila på steget i den bemärkelsen jag menar. Men det är svårt att se på ögonblicksbilder!

Självklart är det så att du ska lyssna på din tränare, men att på en sådan häst skulle jag backa tillbaka för att få ett ärligt stöd för uppenbarligen har du inte det eftersom du har ett problem.

Är det så att du väljer att fortsätta där du är nu så skulle jag titta på min egen sits. Ger jag för mycket stöd, sitter jag snett, spänner jag mina axlar, sitter jag och tjuvhåller utan att jag är medveten om det osv. Många sådana saker kan ha en stor påverkan.

Speciellt när du säger att han misstolkar sig och till slut rusar fram. Är det kanske så att du har spänt dig och hållt för mycket där fram?

Jag hoppas att det löser sig!
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Tänkte oxå på det där med sitsen, men tänkte att det kanske är för mycket på en gång. Men bra kanske att belysa det med.

Kl
Det jag tänkte var att det ser ut som att du 'sitter emot' genom svanken. Tänk att du ska minska avståndet mellan revben o höftbensknölar, så vinklar du åt rätt håll. Släpp upp hästen framför dig liksom. Kan kännas ovant i början, men det hjälper otroligt för hästen att röra sig. Kan vara därför den upplevs förvirrad? Sen tror jag även förvirring beror på att du antagligen inte varit tydlig med att skänkel betyder framåt, då kollar hästen några gånger vad du vill tills du släpper hjälpen.

Problem som dessa kommer gärna av att man jobbat på samling lite för tidigt, och kanske lite för mycket, utan att behålla framåtbjudning. En liten reflektion bara med tanke på vilken sadel jag ser att du har...
 
Senast ändrad:
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Hästen måste som Kokaburra sagt lära sig slappna av och lära sig söka framåt/nedåt. Du ska när du vill kunna lägga den hur låg du vill.

IOM att den breddar så och sätter in framben så och drar upp huvudet så kan man dra slutsatsen att bålen inte är med. Hästen är alltså för svag i bålen för den höga formen.

Du har en ras som har svårt för sig. Var lite bussig mot den genom att inte försöka forcera. Låt det ta sin tid och stärk hästen i en lägre form.

Se till att du har en tränare med gedigen kunskap som kan hjälpa dig med detta. Det är inte allasom kan. De som kan visar det rätt fort. Det tar inte mer än någon lektion att få dem sänka sig och släppa ut halsen och slappna av om man vet vad man gör.
Du får backa bandet och göra om och göra rätt tyvärr.
Det är svårt att rida! :)
Stirra dig inte blind endast på benvinklarna. Och tänk på hur lång tid det tar att bygga styrka och muskler på en ridhäst avlad för det. Tänk hur mkt extra styrka din måste ha för att hålla ihop och orka bära sig korrekt och pilla in de där långa benen som är skapta för påskjut.

Huvud och hals måste ned. Det är prio ett att den kommer ur med halsen ur manken. I lite normalfriskt tempo i skritt. Kommer halsen upp så där försöker den hålla balansen, är på framdelen och har släppt bålen. Då har man gjort fel och får göra om.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Sen måste han givetvis lära sig framåtdrivande hjälper pronto. Utan det funkar inget. Då har du ingen ärlig bjudning. Och utan bjudning är formgivningen körd. Och då är all kvalitet borta. :)
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Okej, jag är inte ridtravarkunnig, men man kanske kan svara ändå?

Min spontana tanke, ha inte så korta tyglar. Hästen är inte redo för den korta formen. Få honom att söka handen längre fram, nosen behöver komma fram och sen även ner. Sen tror jag du skall undvika att ge stöd, det kommer längre fram. Först måste han komma till den punkt att han vill ha ditt stöd för det ser ut och låter som att han undandrar sig din hand och går så långt att han totalt lägger knut på sig självt för att slippa den. Går han inte fram så är minsatsning på att din hand är i vägen - även om du tycker att du inte har nåt där alls.

Jag skulle ut o skritta, trava o galoppera med målet att helatiden länga ut halsen och få nosen så långt fram som det bara går. Få hästen att söka kontakten i tygeln och att ta skänkel framåt, alltid framåt. Måste du ha långa tyglar så har du det, och låt hästen få ta för sig när du använder skänkel. Det kan ju bli lite full fräs, o då får man vara beredd o inte tjuvta i handen utan vara tydlig att skänkel betyder fram.

Du kommer nog inte kunna ta dig ur detta utan att 'börja om' är jag rädd. En häst som backar är nystart som gäller. Att få en häst som backat av att åter ta kontakt kan ta ganska lång tid, och kräver lite kunskaper om teknik. Hoppas din tränare kan hjälpa dig.

:bow::bow::)
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Det är precis det jag försöker. Även om jag rider på hellång tygel söker han sig inte framåt så bra, i skritt möjligtvis. Vissa dagar är bättre än andra och ute - där jag rider mest och har minst film från av naturliga skäl - är det bättre. Men vi jobbar på det.
Jag har försökt utan stöd/kontakt och då får jag bara kommentaren att jag måste ge stöd tills han lär sig ta det.. som det är nu försöker jag göra som tränaren säger; använder bara tyglarna om det behövs för att fånga upp bogen (när skänkeln inte räcker) eller liknande, men inte för stöd eller kontakt i sig.

Naturligtvis håller jag inte emot i handen när han backar utan ger helt fri tygel för att få fram honom, samt använder röst och sits efter bästa förmåga. Berömmer som sagt när han väl går framåt, oavsett om han gör det ''bra'' eller inte.

Vi har som sagt börjat ta oss framåt (efter bara 3 lektioner) så jag tror nog att tränaren kommer hjälpa oss :)
Än så länge är vi fortfarande inne på att se var vi är, och bara halvt på väg att rätta till.

Okej, jag är inte ridtravarkunnig, men man kanske kan svara ändå?

Min spontana tanke, ha inte så korta tyglar. Hästen är inte redo för den korta formen. Få honom att söka handen längre fram, nosen behöver komma fram och sen även ner. Sen tror jag du skall undvika att ge stöd, det kommer längre fram. Först måste han komma till den punkt att han vill ha ditt stöd för det ser ut och låter som att han undandrar sig din hand och går så långt att han totalt lägger knut på sig självt för att slippa den. Går han inte fram så är minsatsning på att din hand är i vägen - även om du tycker att du inte har nåt där alls.

Jag skulle ut o skritta, trava o galoppera med målet att helatiden länga ut halsen och få nosen så långt fram som det bara går. Få hästen att söka kontakten i tygeln och att ta skänkel framåt, alltid framåt. Måste du ha långa tyglar så har du det, och låt hästen få ta för sig när du använder skänkel. Det kan ju bli lite full fräs, o då får man vara beredd o inte tjuvta i handen utan vara tydlig att skänkel betyder fram.

Du kommer nog inte kunna ta dig ur detta utan att 'börja om' är jag rädd. En häst som backar är nystart som gäller. Att få en häst som backat av att åter ta kontakt kan ta ganska lång tid, och kräver lite kunskaper om teknik. Hoppas din tränare kan hjälpa dig.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Som jag sa gör han det inte i den bemärkelsen du menar - men han gör det så skickligt att det känns rätt när man sitter på, trots att det är tydligt att det är fel när man ser det från marken. Det är inget jag uppmuntrar längre, bara en liten förklaring till vart saker tydligast började gå snett när jag bara hade min känsla att lita på.

Tack för dina tips; sitsen har vi alltid fokus på (till exempel sitter jag ner för mycket med inre sittben i vänstervarv m.m.) och jag kämpar ständigt för att hitta rätt. Jag vet att jag har många fel, men man kan ju inte rätta till allt över en natt. :)

Naturligtvus jobbar vi för ett ärligt stöd. Men han är lite ovanlig även enligt tränaren, och ostabil, det är så mycket jag måste hålla koll på för att få det rätt. Svårt att förklara, men just nu kan vi inte fokusera direkrt på stödet i handen, utan fokuserar på att få alla andra bitar att ramla på plats först. Vilket innebär att jag inte bryr mig om hans huvud eller stöd över huvud taget utan bara om att han använder kroppen rätt.
Undantaget är den löst spända chambonen som jag testar nu - den får honom inte att sänka nacken, men han verkar räta ut nedre delen av halskotpelaren med den och slappna av lite bättre i halsen. Vid nästa träning kan tränaren säga om han blivit bättre eller sämre. Den ger mig en liten aning mer chans att hitta min sits och balans och hålla den - men den tvingar inte ner honom i en viss form. Han känns bara lite, lite stabilare. (den är f.ö. inte fäst i bettet utan knuten under hakan, för att inte påverka hans känsla för tygel och bett)
Vi jobbar mest i skritt, och så fattningarna för att han gör de rätt. Eftersom jag rider barbacka (knäskada) och han har en hemsk trav skulle jag inte göra oss någon tjänst av att trava mer - bara skumpa runt, spänna mig och trilla av. Tölten är jag också försiktig med eftersom den uppmuntrar till mer spändheter främst i nacken. Däremot rider jag honom framåt i Flatwalk, där han gärna sänker hals och huvud och sträcker ut hela kroppen.

Tack :)

Lägg gärna upp en film så får man en bättre helhet på vad ditt problem är. Jag ser fortfarande en häst som är väldigt spänd över ryggen och i min värld så är det omöjligt att en sådan häst kan länga ut och vila på steget i den bemärkelsen jag menar. Men det är svårt att se på ögonblicksbilder!

Självklart är det så att du ska lyssna på din tränare, men att på en sådan häst skulle jag backa tillbaka för att få ett ärligt stöd för uppenbarligen har du inte det eftersom du har ett problem.

Är det så att du väljer att fortsätta där du är nu så skulle jag titta på min egen sits. Ger jag för mycket stöd, sitter jag snett, spänner jag mina axlar, sitter jag och tjuvhåller utan att jag är medveten om det osv. Många sådana saker kan ha en stor påverkan.

Speciellt när du säger att han misstolkar sig och till slut rusar fram. Är det kanske så att du har spänt dig och hållt för mycket där fram?

Jag hoppas att det löser sig!
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Tack för insynen, det är ungefär vad jag kommit fram till (med andra ord bara) men det är svårt att nå dit :)

I skritt ute tar han så klart inte upp huvudet på det viset (om han inte ser något intressant) i tölten gör han det och jag har töltat mycket innan, men inte nu just pga att det uppmuntrar fel form och balans. Trav klarar jag inte att rida med mina knän, annars söker han sig neråt bättre där när vi kan sträcka ut. Så det är flatwalk, skritt och till viss del galopp - och där brukar han sänka halsen bättre åtminstonde efter en stund.

Jag ber egentligen inte (medvetet) om den korta formen, utan om vanlig arbetstempo och form. Låter jag honom rusa drar han ju också upp huvudet för balansen.. Men han vill och försöker så mycket.

Jag försöker faktiskt jobba i en lägre form, säg det till honom! Har forccerar sig själv...:cry:
Men det är klart att det är mitt fel, jag har lyckats lära honom att göra helt fel. Men jag försöker rätta till det! :) Jag ber som sagt inte om piaff, jag ber om vanlig trav.. :crazy:

Hästen måste som Kokaburra sagt lära sig slappna av och lära sig söka framåt/nedåt. Du ska när du vill kunna lägga den hur låg du vill.

IOM att den breddar så och sätter in framben så och drar upp huvudet så kan man dra slutsatsen att bålen inte är med. Hästen är alltså för svag i bålen för den höga formen.

Du har en ras som har svårt för sig. Var lite bussig mot den genom att inte försöka forcera. Låt det ta sin tid och stärk hästen i en lägre form.

Se till att du har en tränare med gedigen kunskap som kan hjälpa dig med detta. Det är inte allasom kan. De som kan visar det rätt fort. Det tar inte mer än någon lektion att få dem sänka sig och släppa ut halsen och slappna av om man vet vad man gör.
Du får backa bandet och göra om och göra rätt tyvärr.
Det är svårt att rida! :)
Stirra dig inte blind endast på benvinklarna. Och tänk på hur lång tid det tar att bygga styrka och muskler på en ridhäst avlad för det. Tänk hur mkt extra styrka din måste ha för att hålla ihop och orka bära sig korrekt och pilla in de där långa benen som är skapta för påskjut.

Huvud och hals måste ned. Det är prio ett att den kommer ur med halsen ur manken. I lite normalfriskt tempo i skritt. Kommer halsen upp så där försöker den hålla balansen, är på framdelen och har släppt bålen. Då har man gjort fel och får göra om.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Naturligtvus jobbar vi för ett ärligt stöd. Men han är lite ovanlig även enligt tränaren, och ostabil, det är så mycket jag måste hålla koll på för att få det rätt. Svårt att förklara, men just nu kan vi inte fokusera direkrt på stödet i handen, utan fokuserar på att få alla andra bitar att ramla på plats först. Vilket innebär att jag inte bryr mig om hans huvud eller stöd över huvud taget utan bara om att han använder kroppen rätt.
Tack :)

Och med ''rätt'' menar jag inte jättesamlad, utan bara att han inte ska slänga iväg benen och bogarna åt alla håll, vika under sig frambenen hela tiden (han är expert på det, även i sidled om man flyttar bogen tex) spänna sig i fel muskler osv. Dvs skritta som en normal häst och inte som en krokig banan på en skidskobana..
Han blir stabil när jag gör rätt, så problemet är egentligen att jag inte är stabil. Men jag behöver ju också tid på mig för att stärka mina muskler och lära mig..
På samma sätt som han faktiskt orkar ta två steg i en bra nästan-piaff utan att vika under sig framdelen, slänga upp huvudet, tappa manken osv - om bara jag gör rätt och förbereder honom rätt. (med det menar jag inte att det är det vi jobbar på, eller att han kan allt han behöver för att vara på den nivån - men han kan göra det rent fysiskt ett par steg. Vi behöver naturligtvis fortfarande hitta stabiliteten och avspändheten och alla grunder och utbildning vi missat, och det ÄR där vårt fokus ligger. Men han är kapabel till det.)
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Lägger in en film från förrförra lektionen (andra totalt).Mest tittar tränaren på vad vi kan och gör, samt ger tips och berättar vad jag ska träna på och ändra..
vid 2.40-2.44 kan ni se liiite av den studs trav där han verkar ''vila'' på steget men gör det fel. Vi försöker få en ren travfattning utan att han studsar sådär, och utan att han börjar trampa på stället..
Jag vet redan att jag gör i princip allting fel.. :/ Vill egentligen inte visa upp filmen. Förra lektionen blev inte filmad, men han hade blivit lite stabilare i skritten och vi hade på nåt sätt hittat galoppfattning som han utförde utan att konstra till det.

http://www.youtube.com/watch?v=_0tEoo8hi-g&feature=g-upl&context=G2714f82AUAAAAAAABAA
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Min ryggskada ställer nog också till det, kanske inte så konstigt att han blir stel i ryggen när jag är det..
Borde väl inte rida alls med min dåliga kropp och oskicklighet, men jag kan inte låta bli :3

Inser att detta låter mest som ursäkter.. det är det inte. Bara det att jag vet att jag är urdålig och inte behöver ''tas ner på marken'' om ni förstår vad jag menar.. men naturligtvis måste jag fortsätta kämpa för att inte bli en onödigt tung last för min häst att bära.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Varför inte lära hästen trava framåt och få en takt innan du börjar konstra med traven? han har ju ingen som helst framåtbjudning eller takt som det är nu. Du gör det så himla mycket svårare för han. Han kan inte göra det du begär. En grundgångart känns som prio ett innan du an börja meckla med massa annat. Jag tycker inte att problemet är det du skriver, att han inte får plats. Utan problemet är att han inte har en ren gångart och bara stressar upp sig för du begär tokmycket av nåt han absolut inte har. Börja om och låt han få rena gångarter med framåtbjudning och att han är avspänd och får styrka innan du på långa vägar börjar med konster. Du kör bakvägen och det går inte. Han ser verkligen superstressad, spänd och oförstående ut.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Du får ursäkta mig nu men jag förstår inte alls vad det är ni försöker få ut av det ni gör på träningen.

Nu rider ju jag "vanlig" engelsk dressyr så det är kanske där våra skolor går åt olika håll.

Men nu till det jag ser efter att lite snabbt ha kollat på filmsnutten.
Det ser ut som om du kräver mycket mer samling än vad hästen klarar av vilket resulterar i en häst som börjar trampa luft med bakbenen men som även höjer baken och spänner sig.
Så fort du ber hästen om trav så tar den ett steg trav och sen hindrar du den genom att dra den i munnen vilket skapar en ännu mer stressad häst som inte förstår vad du vill.

Jag förstår din tanke om att du vill ha en ren takt där han inte rusar iväg men eftersom han inte har styrkan att klara av den takten som du vill ha/klarar av så måste du våga rida på framåt.l Det kommer att skumpa och vara otrevligt men det är att börja i rätt ände. För att underlätta kan du tänka på att inte spänna upp axlarna när du börjar trava tex.

Nu verkar det iofs inte som om du håller med i vad jag säger men jag kan inte låta bli att säga något:D Så jag ordet förespråkar fortfarande framåt!

Nominus skrev det bra :)
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Han blir stabil när jag gör rätt, så problemet är egentligen att jag inte är stabil. Men jag behöver ju också tid på mig för att stärka mina muskler och lära mig..
På samma sätt som han faktiskt orkar ta två steg i en bra nästan-piaff utan att vika under sig framdelen, slänga upp huvudet, tappa manken osv - om bara jag gör rätt och förbereder honom rätt. (med det menar jag inte att det är det vi jobbar på, eller att han kan allt han behöver för att vara på den nivån - men han kan göra det rent fysiskt ett par steg. Vi behöver naturligtvis fortfarande hitta stabiliteten och avspändheten och alla grunder och utbildning vi missat, och det ÄR där vårt fokus ligger. Men han är kapabel till det.)

Först kommer jag att låta hård - men den sortens "nästan-piaff" du talar om är "steppa på stället" och det kan alla hästar göra, oavsett ras.
Men när du skriver:
Men jag behöver ju också tid på mig för att stärka mina muskler och lära mig..
då tycker jag att du dels kräver för mycket av din häst just nu och dels krånglar till onödigt mycket för er båda. Ta det lugnt!
Du behöver en tränare som kan hjälpa dig att hitta sitsen och balansen.
En tränare som kan hjälpa er att hitta den avslappnade skritten, där du SEN kan börja skola in hjälper och bygga en grundutbildning.
Som det ser ut nu så är din häst inte mottaglig för det du försöker förmedla utan bara stressar upp sig.
Ni behöver hitta eran "connection", erat samtal, hitta känslan av att bli "ett" och det tar TID - låt det ta TID....

AR är inte en bra utbildningsväg för stressade travare - tyvärr... :crazy:
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Men snälla ni, det är ju det jag försöker!
Jag ber inte om piaff, jag ber om vanlig trav, vanlig skritt, vanlig galopp! Men han är superduktig på att missförstå ochj försöka mycket mer än vad jag ber om..

Varför inte lära hästen trava framåt och få en takt innan du börjar konstra med traven? han har ju ingen som helst framåtbjudning eller takt som det är nu. Du gör det så himla mycket svårare för han. Han kan inte göra det du begär. En grundgångart känns som prio ett innan du an börja meckla med massa annat. Jag tycker inte att problemet är det du skriver, att han inte får plats. Utan problemet är att han inte har en ren gångart och bara stressar upp sig för du begär tokmycket av nåt han absolut inte har. Börja om och låt han få rena gångarter med framåtbjudning och att han är avspänd och får styrka innan du på långa vägar börjar med konster. Du kör bakvägen och det går inte. Han ser verkligen superstressad, spänd och oförstående ut.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Är det bara som jag inbillar mig, men blir inte hästen väldigt stressad av att tränaren går precis snett bakom honom? Känns som om hon har en drivande position där hon går.

Jag rekommenderar långa skrittpromenader på lång tygel och när hästen är helt avslappnad, och då korta tyglarna en stund men aldrig så länge att hästen blir uppstressad. Därifrån sen börja så smått med att trava.
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 120
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 347
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 207
Senast: Grazing
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 577
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp