Har ingen egen hund just nu, men under uppväxten hemma hos mamma och pappa hade vi totalt 11,5 hundar, den halva hunden var inte vår, utan min gudmors hund som bodde hos oss i perioder
.
Vi har bara haft brukshundar (bortsett ifrån två "maskotar" - chihuahua och jackrussel) främst Rottisar och Schäfer. Flera av hundarna är/var tjänstehundar vilket gör att det ändå ställer lite högre krav än "vanliga hundar". Mina föräldrar har alltid varit noga med lydnaden på hunden. Våra hundar får gå lösa, men sällan hela flocken tillsammans. Några av dom som tex har varit omplaceringar har inte fått gått lösa alls eftersom det inte gått och lita på dom. Dom har dom fått springa i tex hundrastgård.
På landet där vi ändå har staket har dom ändå fått vara i hundgård eller löplina (mest för att den ena var badtokig och hade hon inte varit instängd hade hon nog legat i sjön hela dagarna..)
Jag kan inte komma på att någon av våra hundar har varit ute på vift - eller jo chihuahuan har varit på vift en gång som valp. Syrran hade en kompis som kom på besök som lämnade dörren öppen och liten passade på att se sig omkring i trädgården. När vi lockade lite så kom hon glatt in travande igen. Men det är ända gången faktiskt.
Jag blir faktiskt irriterad varje gång jag hör/ser hundar på vift. Det är sällan första gången (visst, alla rymmare har en första gång, men många hundägare verkar aldrig lära sig..) som hunden är på vift och jag blir tokig när hundägare bagatelliserar det med kommentarer som "hunden var ju bara hos grannen" eller "hunden kommer hem igen". Ännu värre när man är ute på promenad och det kommer hundar springande emot en med kommentaren "den är snäll", absolut din kanske är snäll, men men min är inte det. Ännu mer irriterad blir jag på folk som har hundar lösa på tex nyårsafton och sen ser man på facebook att hunden som aldrig blir rädd helt plötsligt vart rädd för en raket och drog till skogs... Ibland känner jag att hundkörkort skulle vara väldigt bra (Y)
Kommer aldrig glömma den gången det kom en lös hund emot mig och gudmors hund. Ägaren ropar på håll att den är snäll. Jag svarar att min inte är snäll. Ägaren ropar efter sin hund som inte bryr sig för fem öre så hon skyndar sig fram och fångar sin hund tittar på mig och säger: Men om den inte är snäll så kan du ju inte ha den ute bland andra?!
Mitt svar vart att om hon lärde sig att ha koll på sin hund och ha den i koppel fram tills dess så skulle nog allt sluta bra...