Har era små tagit flaska?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Snovind

Jag vill försöka pumpa bröstmjölk så snart det går så att min man och barnets pappa ska kunna mata med, så jag vill ha lite erfarenhet från er huruvida de små tagit flaska parallellt med amningen? Eller i vilken ålder har det gått att göra så?:confused:
 
Sv: Har era små tagit flaska?

Vi gav flaska från 1 månads ålder (vi ville först se till att amningen var helt etablerad). Hon fick för det mesta ersättning (färdigblandad på tetra) men nån gång ibland utpumpad bröstmjölk. I början gav vi ersättningen ungefär en gång i veckan (lagom ofta för att hon skulle minnas hur man gjorde) men från 4 månaders ålder gav vi ersättning varje kväll. Jag tyckte det var KANON SUPER PERFEKT UNDERBART LOVELY BRA_IDÉ att både amma och ge flaska. Jag fick ett mycket friare liv och min dotter fick ändå i sig den nyttiga bröstmjölken till stor del.

Både min man och jag kunde ge flaska. Första gången gick det inte bra alls, hon gallskrek och ville inte ha nånting, men redan andra gågnen satt flaskan som en smäck i munnen. Övergången till välling vid 6 månader gick också utan problem.

Jag REKOMMENDERAR för alla icke-amningsfanatiker att köra parallellt. Det var det bästa jag gjort under spädbarnstiden. Faktiskt.
 
Sv: Har era små tagit flaska?

Jag började pumpa ur när sonen var i 2 månaders åldern pga jag började jobba då igen(egen företagare...)
Han fick på detta sätt bröstmjölk helt tom 5 månaders ålder, då vi började med smakportioner.

Sonen ville dock inte ha nåt annat än just bröstmjälk i flaskan, ersättning och välling vägrade han...

Jag ammade sedan till sonen var 1 1/2 år, gick utmärkt.

Men man ska vara medveten om att en del som börjar flaskmatas sedan inte vill ta bröstet.
 
Senast ändrad:
Sv: Har era små tagit flaska?

Hola,
Ettan tog inte flaska förräns vid fem månader.
Tvåan tog flaska (men bara med oboj i) först vid 2 år, 8 mån. Hade ett helsike med att få tvåan att äta öht.

mvh Eva
 
Sv: Har era små tagit flaska?

Våran tog inte flaska ordentligt förrän vid fem månaders ålder. Men vi ville lära honom ta flaska med bröstmjölk, så det var ingen ersättning. Men det spelade inte så stor roll vad det var i flaskan, han ville inte ändå. Trots det pumpade jag ur vid de tillfällena jag inte skulle vara hemma, så fick pappan ge så gott det gick ändå.

Det är kanonskönt när det väl fungerar, man blir mycket friare, och det känns som om pappan äntligen kan göra lite nytta vad gäller matningen, även om det ändå är/var ganska sällan. Jag hade gärna sett att det fungerat tidigare, men man bestämmer ju inte allt över de små liven. Sedan var jag kanske inte tillräckligt hängiven heller, tror det är lättare om man verkligen MÅSTE få det att fungera som på de barnen som får ersättning.
 
Sv: Har era små tagit flaska?

Jag hade jätteproblem med att ge dottern nappflaska. Jag försökte på alla sätt. Med ersättning, utpumpad bröstmjölk, alla möjliga olika sorters nappflaskor men inget fungerade :crazy:

Min dotter totalvägrade ta nappflaska tills hon var 8 månader.
 
Sv: Har era små tagit flaska?

*kl*

Sonen v ä g r a d e ta flaska till en början.
Han tog den först när han var ca 5 månader.
 
Sv: Har era små tagit flaska?

Alla mina tre barn har ammats och fått flaska parallellt. De två första från dag 1 och den tredje från att han var en månad ungefär. Det har fungerat mycket bra. AMningen höll jag sedan igång 6 månader resp 9 månader.
 
Sv: Har era små tagit flaska?

Första tog flaskan direkt och det var inga problem när jag åkte iväg nånstans (förrutom att allt som serverades åts upp, även om det inte fick plats i lilla magen...).

Tvåan vägrade. Totalt. Inte förrän vi började med välling vid ca 1 år så var flaskan ok.

Vill man verkligen ge flaska så finns det att göra om det inte funkar på första försöket. Förrutom envishet så finns det olika sorters flaskor och napper, och av vad jag hört så går det lättare för pappan att ge (som ju inte har något mer frestande att erbjuda).
 
Sv: Har era små tagit flaska?

*kl*
Vårt barn kom till oss som en 5½ månaders bebis. Hade bara ammat. Aminingen fungerade inte längre och skulle ändå försvinna (fosterbarn) så jag gjorde så en natt när mamman inte ville amma att jag satte mig i bilen med en gallskrikande unge. Det tog 25 minuter innan barnet tog flaskan. Nästa mål tog det en 10 minuter sen var det inga problem längre.

Vad jag vill säga är att om man verkligen vill att barnet ska ta flaskan så ge inte upp, även om det kanske kan kännas som att man är värsta barnplågaren. Ibland har man inget val. Och barnet kommer inte ihåg detta heller.
 
Sv: Har era små tagit flaska?

Tack för era svar allihopa! Vi kommer prova så får vi se, skulle så gärna vilja att det fungerar!
 
Sv: Har era små tagit flaska?

Min dotter tog flaskan direkt!
Tyvärr funkade inte urpumpningen något vidare så jag la till ersättning när hon var 2 månader, och det gick super det med!!!
 
Sv: Har era små tagit flaska?

Vi började "träna" med flaskan när han var ungefär två månader. Ibland drack han lite, men oftast blev han bara väldigt ledsen och skrek värre och värre...

När han var knappt fem månader lärde han sig dricka ur flaska (efter att fått leka med den när den var tom), men bara vatten. Mjölken ville han fortfarande få från brösten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 444
Senast: amsway
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 938
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp