Har era börjat fälla än?

milly

Trådstartare
Min har inte gjort det. Brukar de inte börja fälla redan i februari?! Jag minns inte exakt...

Min är en nordis som är halvklippt och har täcke på sig. De går i en skogsshage dit inte solen når pga stora träd... De går i skugga hela tiden. Har det nån betydelse kanske? eller är det bara antalet ljusa timmar/dygn?

De andra hästarna TROR jag inte har börjat fälla heller men är ej säker.

Sv: Har era börjat fälla än?

hej hej
Jag tror inte att du ska vara orolig.
Alla hästar är olika och tas hand om på olika sätt.
Jag har fyra hästar, 3 av dom är araber och den 4:e är blandrasponny. Och det är bara min blandrasponny som har börjat fälla, redan i januari.
De andra 3 har inte ens påbörjat sin fällning.
:banana:

men nu är våren på väg, så nu slipper man alla täcken och klippmaskiner.

Den ena har börjat fälla mycket! Eller börjat och börjat, han har väl fällt i några veckor. Man ser ut som en hårboll själv bara man går förbi honom! Och han har myycket och låång päls! :)

Den andra brukar inte börja fälla förrän sent på våren. Nästan så man blir fundersam om han inte ska tappa vinterpälsen alls. Men det gör han ju tillslut, varje år! :) Den hästen är en gammal häst, så det kanske är därför?

Norrland

Ja min har börjat fälla så smått.

Patsy börjar mellan jul och nyår, har gjort så så länge jag har haft henne. Sen blev det ju ordentligt kallt så jag klädde på mer täcken och hon slutade fälla men verkar ha satt igång igen.

Min ena häst började fälla för en månad sedan när det var så milt. Sedan kom kölden och som tur var upphörde hon att fälla då. Det har ju varit så väldas kallt i mellansverige.

Hälsning Maja

orolig och orolig... undrar bara :smirk: . fundersam...

Men tack iaf! :bow: (allihop)
Det fanns ju alla möjliga varianter här kom det fram. Men jag är ganska säker på att min brukar ha börjat fälla senast i slutet på februari förut. Nu har hon inte fällt ett hårstrå ännu.

Islänningen jag rider går på lösdrift. Han började fälla i förra veckan.

Nope, bara några hår här o var, men inte ordentlig fällning.

Camarguehäst som går på lösdrift (inte haft täcke i vinter, ej klippt).

De två shettisarna i stallet har inte börjat fälla än, men två halblod har gjort det. De går alla ute på lösdrift, utan täcke. Vi har även två varmblod som sover i stall och har täcke på dagarna, och jag tror inte att de har börjat fälla, men jag är inte säker!

/ Maris

Min släpper ca 3 ton hår om dagen!
Det börjar t.o.m synnas att det finns en häst under all den där vinterpälsen.

Hahah min ponny fäller hela tiden, tycker jag ;) :crazy: så är hon skimmel också . Vita hår överallt min mamam blir galen :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Min islandshäst har så lite päls som hon brukar ha i slutet av april och hon har haft det i ungefär en månad tillbaka :smirk:
Förbaskade väder som lurar hästarna så... :mad:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Min 21 åring började fälla redan i januari! (helklippt, går täckad) och inte lite heller. Helt otroligt. Han har alltid varit tidig i både sättning och fällning, men detta år har han nog nästan tagit sitt eget rekord om man räknar på de senaste 5 åren.

Så honom har jag nästan dragit av hälften, medan den 8 åriga russdamen (oklippt, otäckad) inte började förrän ett par veckor sedan..

Min connemara är halvklippt (jakt klippning) han har täcke och går på lösdrift. Han har inte fällt ett enda strå än men det kommer säkert, nu är det så satans kallt så jag förstår att han håller i håren :smirk:

Min ena har fällt i drivor sedan januari. Min andra fäller, men inte så mycket som hon brukar så här års. Båda är oklippta och har haft täcke på sig vid blåst, nederbörd och sviinkallt, men inte om det varit uppehållsväder och under 10 minus.

/JES

Nepp knappt något alls ännu. Bara oklippta unghästen som börjar se lite trist ut i pälsen vilket brukar vara ett tecken på att pälsen börjar släppa i rötterna.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 752
Senast: Enya
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär kanske kommer låta jätte dumt men jag vill skriva lite om i tisdags. Och det som hände då var att jag försökte att ta själv mord...
2
Svar
27
· Visningar
2 592
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 673
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 966
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka