Har en frågaang försälning av häst!

missy3

Trådstartare
Hej jag har då en fråga ang försäljning av häst.En kompis till mig har en häst som hon ska sälja det står i hennes kontrakt som hon skrev med förra ägaren att ska hästen säljas så ska hon kontaktas så hon kan köpa hästen tillbaka.Nu är det så att min kompis har sålt hästen ändå.det stog inget om vite i kontraktet! det stog endast om försälning ska ske så ville hon bli kontaktad och köpa tebaka för samma pris,o förra ägaren skrev med om pengar finns just då och om möjligheten finns,men nu är så som sagt hästen såld.Jag undrar då vad kan hända? inget vite är skrivet och när man sålt sin häst så är ju den ej ens ägedom lä'ngre det handlade bara om några tusen lappar alltså ingen dyr häst.har även googlar lite och hittade detta som en hade skrivit. så här: Måste finnas en vitesklausul om kontrakten ska gälla.

Ridfrämjandets jurist sa till mig att det enda råd jag kan ge dig är att hästar som man har sålt gör man bäst i att glömma.så vad kan hända nu? är orolig för kompisen.mycket tacksam för svar!!

Sv: Har en frågaang försälning av häst!

Jag hade blivit väldigt lessen o besviken o arg om ngn gjort så mot mej iallafall.. Även om det nu bara gäller ngr tusen.
Jag har alltid haft det i mina kontrakt.. Det var så det gick till när jag köpte tillbax min Bellan för 2 år sedan. Vet inte vad jag hade gjort om hon hade sålts utan min vetskap. Jag hade definitivt gått vidare med saken.

ok det stog inget om vite i kontraktet och vad jag har googlat om så måste det tydligen stå med om det ska göra någon verkan,är ej insatt i de men tänker på kompisen

FY så fult gjort!
Ett kontrakt är ett kontrakt! Det som står där gäller, och därmed har din kära väninna begått ett kontraktsbrott. Tyvärr kan man inte få ett sraff för den typen av brott, men hon kan åka på skadestånd eller att kontraktet de skrev när hästen köptes hävs, vilket i princip betyder: Säljer du hästen till någon annan än den som står i kontraktet, så gäller inte köpekontraktet. = Hästen ägs av förre ägaren pga detta snedsteg.

Nu är du nog ute och cyklar lite.
Det är finns ingen sån bindande formulering om återköp att förre ägaren kan kräva tillbaka hästen pga något kontraktsbrott.

Såld häst är såld oavsett vad som skrivs om ev återköp. Sen det etiska i att inte kontakta förre ägaren då denne uttryck önskan om att köpa tillbaka hästen kan man diskutera.

Ida_79 det var ett eget skrivet kontrakt.
cewe : det finns allstå inegn bindande formulering om återköp? låter lite lättande vet att hon gjort fel men man är ju orolig för sin kompis! det som stog i kontraktet var att förra ägaren ville bli kontaktad om hästen skulle säljas.men nu blev det ju ej så.och förra ägaren om pengar fanns och plats köpa tillbaka hästen

Fy vad hemskt! Fattar inte hur man kan göra så,herregud,hur svårt kan det vara att plocka upp telefonen och ringa ett samtal till fd ägare! Jag skulle bli JÄTTEbesviken om det vore jag!

Nu när jag köpte min häst så skrev vi in i kontraktet att förra ägaren skall kontaktas och erbjudas att köpa tillbaka till viss antal % lägre pris än det jag tänkt sälja för. Detta pga att jag fick en rejäääääl "prutning" på hästen när jag köpte,för hon ville så gärna sälja till mig! :D

Skulle aldrig kunna tänka mig att INTE kontakta fd ägare vid ev försäljning,varför skulle man inte göra det för? Din kompis skulle ju sälja hästen,om då förra ägaren vill köpa tillbaka så är det ju perfekt,då hästen redan känner henne,samt att man kanske slipper hålla på att annonsera,lägga massa tid på provridningar där det endå inte blir något köp osv. Vore underbart om man fick hästen såld på ett samtal,och hästen hamnade hos en människa som hästen känner igen! Det är aldrig kul att sälja sin vän,men för mig skulle det kännas lite lättare om hästen kom till fd ägare istället för en helt ny person som jag inte vet nånting om igentligen.

OM jag nångång säljer min kille så vet jag att jag får mindre pengar om förra ägaren köper tillbaka,än om jag säljer han till nån annan,men några tusenlappar mer eller mindre spelar mig INGEN roll alls,för då VET jag att hästen kommer få det bra!

jo det är ju väldigt dumt gjort av henne men nu är ju skadan redan skedd.någon här som vet något mera? alltså fått lite svar men vill ha mera.som sagt är inget skrivet om något vite.utan enbart skrevet att förra ägaren skulle bli kontaktad.jag vet inte hur jag skulle ha gjort om det hade hänt mig själv.men hade inte gått vidare med det lägga en massa tid och pengar,då hästen ej var dyr utan kosta några tusen,en annan sak är juo m det hade handlat om 20-30000kr då hade jag nog lagt ner tid på det.men nu är ju så ej detta fallet.då kompisen hamnade i en kris så var hon tvungen att sälja fort och förra ägaren hade skrivit att OM det fanns pengar just då köpa tillbaka,visst hon skulle kontaktat henne det säger ja inget om!! men nu var detta en stor peronlig sak som händ emin kompis så hon var tvungen att sälja fort o hade en köpare som kom o köpte direkt,hon kunde ej vänta.Någon som sagt vet nått om sådant här? som är mera insatt i det? som en av er skrev här sålt är sålt.och går tillbaka till ensak jag hittade när jag googlade :Måste finnas en vitesklausul om kontrakten ska gälla.

och det fanns ej i kontraktet och hitta detta med:Ridfrämjandets jurist sa till mig att det enda råd jag kan ge dig är att hästar som man har sålt gör man bäst i att glömma.så säger en jurist så då måste det ju gälla dom kan ju lagar och sånt,.och det andra var från en advokat som hade skrivit.

Det måste finnas ett vitesklausul med i en återköps-punkt i ett kontrakt för att det ska vara giltigt.
Din kompis har alltså enbart begått ett etiskt misstag, och kan inte få några problem med rättvisan om det kommer fram till förra ägaren att hon sålt utan att fråga dem först.

ok det fanns ingen viteklausul i kontraktet det enda som stog var att förra ägaren ville bli kontaktad om hästen skulle säljas o köpa tillbaka hästen för samma pris.stog inget om något vite.ok låter bra det är ju så nervös för hennes skull!

nu är inte jag insatt i sådant här men vite då ska det väl stå att ett vite på tex 50.000 ska betals till förra äagren om hästen säljs utan att fråga denna om den vill köpa tebaks hästen eller har jag fattat helt fel? tacksam för svr

jag ringde kompisen nu o hörde vad som stog exakt i kontraktet då jag e så orolig stog så här:övriga överenskommelser:köparen ska kontakta säljaren om hästen ska säljas säljaren har då rätt att köpa tillbaka hästen för samma pris som den sålts för.

stog inget om någon vite det fråga ja igen för säkerhetsskull men det fanns ej något sådant i kontraktet som stog ang vite stog bara uppgifteer om hästen inget sådant.har ju ej själv läst de men hon läste upp dt för mig.

Nu kanske inte ens fd ägaren hade kunnat köpa tillbaka hästen, men enklast vore väl att din kompis kontaktar fd ägaren och berättar vad som hänt, så kanske saken är ur vägen.
Jag skulle tycka att det skulle kännas jobbigt att mörka det om man har kontakt då och då, för då lär det ju komma fram senare.
Enklast att vara ärlig och säga det nu och se vad som händer.

Och utan vitessumma borde det ju bli svårt att bli skyldig de pengarna.

Jag håller på att sälja min häst nu, vad menas med vite och hur ska man formulera det? Jag har med i kontraktet att när nya ägaren ej kan ha honom kvar ska jag kontaktas och erbjudas att köpa tillbaka hästen. Detta är för mig mycket!!!! Viktigt...

Vite menas att ni sätter en "straffsumma" i kontraktet,typ skriver att om ägaren säljer hästen utan att kontakta dig,blir ägaren skyldig dig x-antal 1000.

Jag håller på att sälja min häst nu, vad menas med vite och hur ska man formulera det? Jag har med i kontraktet att när nya ägaren ej kan ha honom kvar ska jag kontaktas och erbjudas att köpa tillbaka hästen. Detta är för mig mycket!!!! Viktigt...

Men allvarligt. Då ska du inte sälja din häst, utan låna ut honom på foder.

Jag skulle då aldrig köpa häst, och sen inte ha rätt att sälja den till vem jag vill...

Har inget direkt tips att säga till dig ts, men jag hade nog aldrig köpt en häst om ägaren ville ha med i kontraktet att hästen skulle få köpas tillbaka för samma pris ifall den skulle säljas igen...
Det känns lite som att förra ägaren fortfarande ser hästen som sin.. Om inte annat kanske hästen är betydligt mkt mer värd nu än när den köptes, ska då man som köpare få mer eller mindre skänka bort sin häst bara för att gamla ägaren ska ha tillbaka den?
Jag har sagt till dom som köpt mina hästar att jag väldigt gärna vill fortsätta ha lite kontakt med dom för att få höra hur det går. Och att om dom någon gång ska sälja så kan dom ju höra av sig, för då kanske jag ev kan köpa tillbaka hästen. Men skulle aldrig kunna med att kräva att få den för samma pris som jag själv sålde den för..

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 116
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka