Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det verkar dock inte vara svårt att utveckla den spatiala förmågan hos kvinnor, utan det är endast en övningsfråga.
Det får mig att undra vad det beror på. Är det skillnader i miljön som gör att män i genomsnitt får öva mer? Vad är det för skillnader i så fall?
Nja, jag har väldigt bra koll på väderstrecken, höger och vänster, och mitt lokalsinne är relativt bra.Jag kan höger och vänster utan att tänka, väderstreck däremot är ett mysterium... För barndomskompisen är det tvärtom. Hon läste en studie en gång som kom fram till (något i stil med, det är några år sen vi pratade om det) att folk som är bra på höger/vänster har en undermedveten bild av att de befinner sig på marken och då istället är dåliga på väderstreck, medan folk som har lätt för väderstreck men svårt för höger/vänster har en undermedveten bild av att de ser världen ovanifrån. Jag tycker det låter rätt logiskt och ganska intressant, sanningshalten är jag som sagt inte helt säker på dock.
Förlåt att jag fnissar, men jag fick en mental bild av hur du står med en sko i handen och kliar dig i huvudet.Som kvinna med bedrövlig spatial förmåga vill jag bara säga att nej, det är inte endast en övningsfråga för alla individer. Jag kan inte, den biten fattas helt enkelt - det finns kanske en liten rudimentär "stump" i min hjärna som jag har lyckats ta så långt att jag fått färre blåmärken och klarar att se vilken sko som passar på vilken fot (allvarligt, det är svårt för mig...) men upp till "normal" finns det inte en chans jag kan komma.
Kanske. Läste nånstans att vissa datorspel utvecklar spatial förmåga, tror det främst var s.k. first-person shooters och där tror jag det fortfarande är mest killar som spelar. Undrar hur det ser ut om 10 år, eller 20 år, och om man efter det kan se någon skillnad i spatial förmåga hos kvinnor.Förmodligen något i könade lekar som barn?
Det jag inte har är tidsuppfattning. Tid går när jag inte gör något, när jag håller på med något går ingen tid. I min värld alltså Jag kan, som väl det är för er andra med höger-vänster etc, räkna ut hur lång tid saker och ting tar (baserat på erfarenhet) och jag förstår naturligtvis konceptet tid och kan förhålla mig till det. Men jag måste tänka snarare än känna det. För mig har det inte gått någon tid alls när jag klär på mig ytterkläder, snörar skorna, går på toaletten en sista gång, tittar ut genom fönstret för att se om det regnar, letar fram ett paraply, byter till varmare vantar. Jag håller ju på att gå ut. Och blir lika överraskad varje gång hur långt klockan tagit sig under tiden
Jag har väldigt förvånad insett att det finns vuxna som har svårt med höger och vänster. Har alltid trott att det är något alla vuxna kan.
Det förklarar varför jag närapå krockat med andra i ridhus när jag ridit i vänster varv och den mötande inte går innanför.
Har du problem att skilja höger och vänster åt? Har du alltid haft det?
Jag behöver själv aldrig tänka, det sitter i kroppen.
Undra vad skillnaden beror på.
Spontan fråga, ni som har svårt med höger/vänster är ni relativt likhänta? För mig är höger/vänster väldigt naturligt men jag är ordentligt högerhänt. Har väldigt mycket bättre koordination med högerhanden så det "känns" i princip hela tiden vilket håll som är höger.