Har du en STOOOR häst?

derficutly

Trådstartare
Hej alla hästmänniskor! Jag är i hästletar-tagen och vill ha en häst på foder. Har letat ganska länge nu, och i lördags var jag och ittade på en mycket trevlig halvblodsvallck e. Feliciano. Han är 6år, väldigt snäll, lätthanterlig och är precis allt det där man vill att en häst ska vara, förutom en sak. Han är 178cm i manke :o ojojoj, han var STOR. Han kändes inte speciellt stor att rida var välskolad och inte speciellt tung. Jag är inte världens största ryttare (168cm/63kg) så nu vill jag ha lite tips, ska jag tacka nej bara för att han är så fruktansvärt enorm? Jag är medveten om att han knaske får byggas upp sakta och att han kanske inte håller för hård träning, men jag är ute efter en trevlig häst för främst hbby ridning och träning/tävling upp till 110cm ungefär. Kom gärna med alla tips och ideér. Har du en egen som är stoor? rider du en eller har du gjort? Snälla hjälp mig! //

Sv: Har du en STOOOR häst?

Jag är ungefär i samma storlek som du 170cm/63 kg.
Jag fick rida rätt stor hästar under mun studietid på Strömsholm, inget jag uppskattade. Tror aldrig att jag fick en häst under Halsen är ju jättelång och ryggen lika så!
Missförstå mig inte, jag har absolut ingeting emot stora hästar, men jag skulle inte köpa en själv.

Min egen är ca 155 cm hög, en arab, kort bra rygg och rätt långa ben och bra hals. Tycker att det är lättare att få mindre, kompaktare hästar att bära sig på ett bra sätt.

Men det här tror jag är en ren smaksak...

Så länge han inte känns stor/tung att rida för dig så ser inte jag att det skulle vara några problem.

Min häst är 175 jag är 162. Hon kändes hög i början men inte stor. jag når om henne med skänklar och är inte tung på minsta sätt.

Har suttit på andra hästar som är runt 170 som känts mycket större och har för mig varit svåra att nå om med skänkel. De har helt enkelt varit för stora för mig.

Känns det bra så go for it.

En del gillar små hästar och en del gillar stora.
Jag gillar stora men det var inget som egentligen styrde mitt hästval. När "rätt" häst dök upp slog jag till, den råkade vara stor.

En stor är självklart mer häst att rida ihop. Man vänjer sig vid storleken och efter ett tag tänker man inte så mycket på det.

Mitt halvblod är 179 cm i mankhöjd och rids av mig 173 cm och min dotter på 164 cm. Inga problem för någon av oss. trots att vi är rätt "spinkiga" båda två.

Att få tag på utrustning till hästen kan däremot vara ett problem, utbudet av stora tillbehör är rätt begränsat. Bl.a. har vi haft problem att hitta boots, träns, transportskydd m m i rätt storlek.

Var beredd på den eviga frågan "hur stor är han":smirk:

Det är helt kalart en smaksak. Rider själv en som är 174 och jag är bara 156 o väger under 50. Så jag har inte vilkten o längden på min sida :) . Men han är en ädelhäst så han känns inte så stor när jag e på ryggen. Och han jobbar bra och förstår allt jag vill. Men det är inte min egna häst utan jag hjälper en å rida han. Fast det är ju bara jag som rider honom å han är så nedrans söt o go :love:
Jag tycker inte du ska banga på att han är stor, det kan sluta med att du älskar honom och han älskar dig å ni får måga mysiga stunder.
Lycka till!:banana:

Det är helt kalart en smaksak. Rider själv en som är 174 och jag är bara 156 o väger under 50. Så jag har inte vilkten o längden på min sida :) . Men han är en ädelhäst så han känns inte så stor när jag e på ryggen. Och han jobbar bra och förstår allt jag vill. Men det är inte min egna häst utan jag hjälper en å rida han. Fast det är ju bara jag som rider honom å han är så nedrans söt o go :love:
Jag tycker inte du ska banga på att han är stor, det kan sluta med att du älskar honom och han älskar dig å ni får måga mysiga stunder.
Lycka till!:banana:

Jag är 163, och har haft en häst på 175. Det funkade inte.. Kändes inte som att jag hade så mycket koll på honom. Men att han nu är utlånadberor mer på hans temperament än på höjden..

Jag ser det inte som ett hinder att hästen är stor, är den trevlig att rida så tycker jag du ska slå till! :D

Själv är jag 167 cm men har ridit hästar 170+, bara för att hästen är stor så behöver den inte vara tungriden eller att man som ryttare måste vara überstark. Handlar oftast mer om känsla o teknik. Men det beror ju också på hur hästen är att rida.. eller snarare hur den har blivit riden :smirk:

Är själv 156 cm och har ridit hästar av alla storlekar. Vad gäller ridningen så tycker jag man ska gå på känsla, känns hästen inte för stor så brukar man snabbt glömma höjden (när man väl kommit upp, använder själv pall på de flesta hästar).
Det jag tycker kan vara problemet är i hanteringen, om problem skulle uppstå. Jag har lättare att ryta till och vara bestämd mot en mindre häst än en större, även om jag vet att även en liten häst är mycket starkare än vad jag är. Trots detta har flera av mina favorithästar på ridskolor genom åren varit enormt snälla jättar.
Mitt råd är helt enkelt att tänka igenom hur du trivs med just denna häst både på ryggen och från marken. Personligheten är viktigare än storleken.

Jag tycker du ska gå på känslan. När jag red på ridskola när jag var yngre så fanns det en häst som var 176 cm i manke. Men jag älskade att rida den hästen trots att jag bara var 13,14 år då och inte lika lång som jag är nu. Den kändes lätt, välskolad och inte alls tung. Det var en av de lugnaste hästarna i stallet och väldigt populär även bland yngre ryttare. Om hästen känns rätt för övrigt så tycker jag inte det är mycket att tveka på eftersom väl hästen känns rätt för dina ändamål också. Kanske kan du be om en provridning till för att riktigt känna efter?

Tack för alla svar! till susekl; Jag har faktiskt gjort som du skrev, jag ska testa honom några gånger till nu eftersom jag ska ha kvar den jag har tills 1 maj, och det inte är så långt att åka til "bjässen". Till Silver Girl; Han s k a ju vara väldigt snäll, och det är ju ett måste med den storleken, så nu när jag får chansen att hålla på med honom lite innan han väl kommer (om jag nu bestämmer mig för att ha honom) så får jag ju chansen att även hantera honom.. TACK för alla svar! Fortsätt gärna diskutera STOOORA hästar ;) Kran derficutly

Hur går det för dig? Blir det den här hästen eller? Ja, jag är nyfiken.:D

Tja jag rider ett shiresto på 182... själv är jag 172 cm lång. Det går bra men ibland känner man sig liten, om hon inte vill som jag till exempel.

Min egen är inte så stor, det är en d-ponny. Men när jag red på ridskola fick jag rida en häst som var 182 cm. Behövde hjälp bara med att nå upp till stigbyglarna! :angel: Tur att han var så snäll...
Själv är jag bara 160 cm så ponny räcker gott och väl för mig :)

Har en clydesdalevalack på ca: 185+ i mkh.
Väger runt 12-1300 kg.
Han är iof hög och grov men känns ändå inte så stor att rida.
Dock kan han vara redigt tungriden om han inte vill jobba:D
Jag är ca: 175 och väger ca: 75kg.:)
Så ser han ut:love:
8535868.jpg

Jag hade turen att vara medryttare ett tag på en 1.77 stor halvblodsvalack. Han hade STOORT steg, speciellt traven, den gick inte att sitta ned i :D Men hans galopp! :love: Det var total lycka att dundra fram som på en stor gunghäst, liksom..;)

Jag älskar stora hästar för att de känns så maffiga och mäktiga att rida, det är så mycket häst på något sätt - både på gott och ont. Fast jag är ju också 1.75 och väger 75 kg så jag kanske inte känner mig lika liten :D

Jag tycker inte att du ska tacka nej om det känns bra i övrigt.

Jag har själv en stor häst på 184 cm och hon är bara 4 år men det går bra iallafall även fast jag inte är så stor 170/50. Det går bara man är beredd på att det är mkt häst att rida om dom blir lite pigga eller så...

JAg tycker som alla andra, att om det stämmer mellan er så skall du ta emot honom!
Jag har en stor häst på 175, jag är iofs 175 jag med, men han är tung ibland när han inte vill, och andra dagar har vi bara så kul och är helt överrens!

Personligheten säger allt!
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 047
Hästhantering Hej! Behöver lite råd angående min häst, 7åring som är snäll och trevlig att rida ut på utan sällskap och även med, i lägre hastigheter...
2
Svar
26
· Visningar
2 947
Senast: Kaching
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka