Förstår hur du ser på saken.
Kul med alla synpunkter men det är ingen kapplöpningshäst jag köpte.
Jag vet att vissa egenskaper kan vara svårare att dämpa, därav sökte jag tips på detta som är ett problem för oss just nu.
Min häst har ingen hög flyktbenägenhet som gör att han springer utan väldigt trygg och självsäker, däremot översocial.(obviously)
Att han får braka iväg i race-galopp när han själv vill är ingen bra idé, det är ju det han vill, där handlar det om respekt och lyhördhet inför sin ryttares önskemål.
Därav ett "lydnadsproblem" då han i dessa tillfällen inte godtar min önskan om att stanna i det önskade tempot.
Så kanske är det dags att backa bandet och börja om med groundwork för oss, innan vi ger oss ut på galopper med sällskap!
Tack för alla svar
Ja vi ser nog helt enkelt lite olika på saken. Men jag tycker du gör klokt i att backa bandet och låta bli att utsätta er för det svåraste just nu.
Det fetade vet jag inte om jag missuppfattar dig eller inte, men det känns som att du lägger in värderingar här som din häst knappast kan förväntas förstå? Hästar har av naturen en drift av att få springa av sig ibland, vissa mer än andra. Det handlar inte om olydnad eller brist på respekt.
Jag tänker att vi ryttare ibland behöver vara lite respektfulla och lyhörda inför våra djur istället för att alltid förvänta oss att de ska lyda oss utan nåt tillbaka. Nu kanske det inte är vad du menar, men jag tror det är tänkvärt för oss alla att ibland vända på tanken när vi har ett problem - Vad gör jag för att min häst ska få sina önskningar och behov tillgodosedda? Många hästar har ett stort behov av att få blåsa ur sig regelbundet, och får de inte göra det så blir det ju lätt att det kokar över. Och på dessa överkokande hästar förväntar vi oss lydnad och fokus på våra önskemål? Det blir ofta en ond cirkel.
Nu menar jag inte att man ska låta dem dra iväg närhelst de önskar. Men det kan vara en god tanke att ställa sig frågan hur jag ser på min häst och mina förväntningar på den, och hur den kan antas se på mig...
Min häst har mkt hög energi, och blir ganska het ute samtidigt som den är tittig och skyggar för allt möjligt i alla hastigheter. Jag får välja vart jag låter den rasa av sig. Det perfekta är en uppförsbacke med god sikt, eller ett öppet fält där jag ser vart vi är på väg och att inget lurar bakom en krök. Men att aldrig under några omständigheter låta den få utlopp för detta behov skulle ge mig större bekymmer, det går inte att hålla in en sån häst för till slut går energin uppåt istället. Nu på vintern är det ett dilemma eftersom underlaget ute är så kasst att vi bara kan skritta i kombination med att kylan gör hästen ännu mer energisk. Men inte ser jag den som olydig och respektlös. Jag struntar i att rida ut i de perioder på vintern som det inte går att rida ordentligt, tur att vi har ridhus. Det blir mkt bommar och gymnastikhoppning istället men ja - det är en liten utmaning vintertid trots åtgärder.