IgenkänningJag pratar så mycket inombords att jag ibland inte är helt säker på om jag sagt en sak eller inte
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
IgenkänningJag pratar så mycket inombords att jag ibland inte är helt säker på om jag sagt en sak eller inte
"Jag är helt logisk i mitt huvud" brukar jag säga när omvärlden ser oförstående utJag pratar så mycket inombords att jag ibland inte är helt säker på om jag sagt en sak eller inte
För att det ska funka bra för mig så krävs att texten är utan stavfel. Varje stavfel blir som ett hinder som ska hoppas över och sänker tempot mot noll. Är det mer än enstaka är det 50/50 om jag ger upp eller inte (beror såklart på om man läser för att man vill eller för att man måste läsa något viktigt).Ja vi pratade om det i familjen igår. De flesta av oss avkodar hela ordet samtidigt inte enskilda bokstäver. Det går ju också att avkoda hela meningar samtidigt
Jag och sambon har ofta samtal om vilken låt han har i huvudet för stunden. Han brukar spontant börja trumma på saker och jag gissar vad det är. Jag har aldrig musik i huvudet på det sättet och känner ingen annan som berättat det så fenomenet var helt nytt för mig. Min hjärna är generellt rätt tyst, mina tankar är min röst och lite otydliga bilder. Skulle bli livrädd om jag hörde något annat och tro att jag hallucineradeHerregud jukeboxen
Så märklig grej. Det bara kommer en låt ibland som om jag levde i en musikal.
Min dyslexi gör att bokstäverna inte håller ihop sig.Apropå ord som bilder. Jag har definitivt inte dyslexi utan har sedan jag började lära mig haft lätt för att läsa och skriva. Men egentligen är det ju inte som att jag läser orden. Inget behöver avkodas utan jag ser ju direkt vilket ord det är (om på svenska) genom bilden av bokstäverna jag ser. Jag kan inte kolla på ett ord utan att se veta vad det står, även om jag inte egentligen läser det.
Hur fungerar det med dyslexi?
Jag får svårt att läsa texten när det är många stavfel.För att det ska funka bra för mig så krävs att texten är utan stavfel.
Ibland, ibland inte.Jag är nyfiken på om ni har en inre röst eller monolog. Jag har en inre monolog
Ibland känns det som det är lite för mycket action där inne i huvudet. Monologer, samtal med andra människor, fantasier om allt möjligt; hur duktiga hästarna ska bli, om jag kunde flyga, vad jag skulle renovera om jag hade en miljon över, hur liv skulle kunna te sig på en annan planet då är det bilder/filmsekvenser
Jag känner mig ärligt aldrig ensam…
+1 på denJag pratar så mycket inombords att jag ibland inte är helt säker på om jag sagt en sak eller inte
Ljudböcker är bra för att överrösta/distrahera den egna monologen när jag ska sova.Det är aldrig tyst. Lyssnar ofta på ljudböcker för att fästa tjattret vid något och kunna slappna av.
Ljudböcker är bra för att överrösta/distrahera den egna monologen när jag ska sova.
Intressant hur olika hjärnor fungerar. Vissa kan inte visualisera bilder av något, har jag precis lärt mig. Afantasi kallas det då. Själv har jag ansiktsblindhet i måttlig grad, vilket är lite besvärligt i dagens nätverkande samhälle.
Jag kan, med viss anstängning, läsa sjokvis då hela textsjok tas in på en gång. Men det är inte mitt normala läsmönster. Dock är det praktiskt när man skummar vetenskapliga studier eller faktaböcker och letar efter någon specifik info.
När jag är ute och cyklar långt så fastnar min jukebox på en enda låt. Det blir rätt jobbigt ibland, t ex när jag går in på timme tre med baby shark på repeat inuti skallenHerregud jukeboxen
Så märklig grej. Det bara kommer en låt ibland som om jag levde i en musikal.
Nej jag minns inte faktadetaljerna bara för att jag läst dem. Fakta behöver i vissa fall bankas in mycket grundligt innan den fastnar ("tråkig" fakta that is, den "roliga" fastnar av sig själv). Jag liksom tittar på textavsnitt och vet vad det står i avsnitten. Det är något visuellt, för om jag letar efter faktan i huvudet minns jag bilden på sidan jag läst, och var just den fakta jag försöker minnas stod någonstans på själva sidan. (t.ex tre textrader under den bilden stod svaret).Indexerar du? Typ tittar löst på en text för att kunna veta vart allt info finns ifall det behövs, så man kan slå upp det senare?
Förr brukade jag minnas mycket faktadetaljer innantill, numera indexerar jag mer.
Det läsmönstret har tjänat mig bra vid felsökning av kod. Syntaxfel sticker ut direkt. Fast dagens utvecklingsmiljöer gör att jag har mindre nytta av den egenskapen.För att det ska funka bra för mig så krävs att texten är utan stavfel. Varje stavfel blir som ett hinder som ska hoppas över och sänker tempot mot noll. Är det mer än enstaka är det 50/50 om jag ger upp eller inte (beror såklart på om man läser för att man vill eller för att man måste läsa något viktigt.
Nej jag minns inte faktadetaljerna bara för att jag läst dem. Fakta behöver i vissa fall bankas in mycket grundligt innan den fastnar ("tråkig" fakta that is, den "roliga" fastnar av sig själv). Jag liksom tittar på textavsnitt och vet vad det står i avsnitten. Det är något visuellt, för om jag letar efter faktan i huvudet minns jag bilden på sidan jag läst, och var just den fakta jag försöker minnas stod någonstans på själva sidan. (t.ex tre textrader under den bilden stod svaret).