En fråga om insamlingar

Att tigga pengar för egen del förresten är väldigt osmakligt, man får helt enkelt rätta mun efter matsäcken och agera därefter, har man inte råd så får man spara.
Personer kan ju hamna i akuta trångmål. Och det är dessutom svårt att spara pengar när man inga har/får, och det är svårt mätta mun efter matsäcken när matsäcken är obefintlig.

Det finns liksom människor idag i Sverige som lever i svält, som lever under existensminimum, som inte har råd att köpa mat både till barnen och sig själv, som har trasiga skor för det saknas pengar till nya osv. Jag anser inte det är osmakligt om de skulle be om pengar för egen del

alltså jag tycker att det är upp till var och en. Ingen tvingar någon till att donera. Jag känner till en ryttare som tagit emot pengar för tävlingar i Danmark. Ingen tvingas ju att donera, utan dom la ut insamlingen och då får dom som vill donera pengar. 🤷‍♀️ sånt kan jag verkligen inte få ont i röven över.

Fanns ju även en influencer här i Sverige, vart hennes kompis började en insamling till ny häst till henne. Den personen hade dock bättre med pengar än jag har, får massa sponsrade saker etc. inte en chans jag skulle donera till folk som har den sortens pengar. Men vill andra folk donera, så får dom det och det gjorde dom. Det är upp till var och en tycker jag, och hennes fans vilje tydligen ge henne pengar fast hon nog har mycket flera pengar än dom:angel:😅 men som sagt inget jag i grunden ser något fel i, vill man ge pengar får man väl göra det. Även om jag kan tycka det verkar lite dumt.

Jag är med i ett nätverk som stöttar utlandsveteraner som hamnat i ekonomiska trångmål. Så i de fallen är vi många som är med och bidrar till andras räkningar. Föreningens styrelse fattar beslut om en eventuell ansökan ska godkännas och medlemmarna skänker pengar. I den kontexten tycker jag att det är ok med insamlingar till privatpersoner och jag känner mig trygg med att styrelsen inte beviljar bidrag till konsumtion. Sen kan orsaken till personernas ekonomiska bekymmer vara av varierande art.

Hej.
Funderar på om man skulle starta en go fund me eller liknade.
Det är för en högst personlig sak men vet inte om det är rätt eller fel att tiga om pengar för detta.
är bara nyfiken på hur ni ställer er till fenomenet insamlingar.
Och då för saker som bara gangnar den som samlar in pengarna.
Jag tycker ju att det är fritt fram att försöka! Frågan är fri och det är också frivilligt att ge, jag kan inte se hur det skulle vara smaklöst eller oförskämt på något vis att på ett vänligt sätt be om pengar. Jag tänker att man då får vara ganska transparent med vad pengarna ska gå till och varför man väljer att finansiera det helt eller delvis med hjälp av insamling.

För egen del känns det tveksamt om jag skulle ge något, eftersom jag inte har pengar "över", utan det skulle krävas någon form av uppoffring från min sida för att kunna ge några större belopp. Men det innebär ju inte att jag är emot fenomenet som sådant - som sagt så tycker jag frågan är fri och så länge frågan ställs med vänlighet och öppenhet kan jag inte se något fel i det.

Visst kan man be andra om pengar, att sponsra t ex idrottssatsningar eller om man är svårt sjuk men har en önskan man vill försöka uppfylla innan man dör eller för att t ex kunna få livsnödvändig vård utomlands är en sak. Jag skulle däremot aldrig lägga en krona på en insamling någon själv startat om personen har ett välbetalt jobb och en god egen ekonomi och pengarna går till denne när den kan antingen spara ihop det själv även om det kan ta lite tid eller att den är kreditvärdig och kan ta ett banklån istället för att låna av vänner.

Det var ett litet mummel när jag själv tyckte allt gick käpprätt åt skogen med allt och någon nämnde en insamling vilket jag sa tvärt nej till. Jag har en fast inkomst och hyfsat bra lön, andra ska inte samla pengar till de som inte behöver även om det var tufft då, men det finns andra som är i så mycket större behov av hjälp än att det ska samlas åt andra som det egentligen faktiskt inte går någon större nöd på.

@Tranans ev gofoundme är ett sånt exempel i mina ögon. Jag förstår att en operation är önskvärd snarast, men jag har som många andra intrycket att det finns en god inkomst, fast anställning och många långväga resor och inköp som planeras, olika bilar hit och dit, så i mina ögon finns det jag tycker det är viktigare att jag stöttar med mina pengar än att jag skulle lägga dem där.

Jag har gett via gofoundme till privatpersoner 3 gånger kanske. Det har varit till hästmänniskor skapade av vänner.
En ångra jag mig lite då det var till en ny häst men det blev inget hästköp. Nu o då lägger hen ut kläder som säljs och då har hen haft hoodies för 30,000kr, reser gansk ofta t.ex och då kände jag mig mest dum att jag gett då jag inte har råd med det 😅

Sedan vinner vi som människor och samhälle om vi inte utelämnar och överger folk för att de gör en och annan (dunder) tabbe. Och att vi i synnerhet inte överger folk och deras barn, även om folket objektivt kanske borde skylla sig själva

Fast ibland ska de kanske komma tillbaka upp på fötter under övervakning och vissa kanske man inte kan hjälpa (fast jag gillar att man försöker ändå)

Personer kan ju hamna i akuta trångmål. Och det är dessutom svårt att spara pengar när man inga har/får, och det är svårt mätta mun efter matsäcken när matsäcken är obefintlig.

Det finns liksom människor idag i Sverige som lever i svält, som lever under existensminimum, som inte har råd att köpa mat både till barnen och sig själv, som har trasiga skor för det saknas pengar till nya osv. Jag anser inte det är osmakligt om de skulle be om pengar för egen del
Det är en lite annan sak i mitt tycke.
En människa i nöd som inte får hjälp från annat håll är självklart behjärtansvärd.
Ibland funkar inte samhällets skyddsnät, självklart ger jag pengar om läget är akut.

Men ge till en okänd välbärgad person för dens egen vinning. Nä.

Jag har gett via gofoundme till privatpersoner 3 gånger kanske. Det har varit till hästmänniskor skapade av vänner.
En ångra jag mig lite då det var till en ny häst men det blev inget hästköp. Nu o då lägger hen ut kläder som säljs och då har hen haft hoodies för 30,000kr, reser gansk ofta t.ex och då kände jag mig mest dum att jag gett då jag inte har råd med det 😅
Undrar om det är samma person jag syftade på 😅 🫣 :angel: influencer som lever lite av en lyx tillvaro. Fick även skänkat en häst av ett stutteri. Har sjukt dyra märkessaker etc till hästen, nu har hon kvar samma häst och håller på att rehabba. Men den personen har ju rätt mycket pengar, så skulle aldrig donera till en sån. Alltså personen lever redan i lyx. Finns ju massor personer som inte alls har sånt lyxigt hästliv, jag själva inklusiva. Jag förstår dock absolut man kan dras med i stunden och tycker synd om personen, så försöker inte shame någon som donerat. Men mer att jag aldrig skulle ge pengar till en person som har mycket mer pengar än jag själv har 🤣

Akuta trångomål man inte kan styra över själv är en sak men det är en helt annan sak att tigga pengar till "villhöver", jag kanske skulle börja tigga pengar till min renovering av min Volvo Duett så jag kan lämna bort jobbet och inte behöva göra det själv? Om jag startar nu, hur många är med och skänker?

Det är en lite annan sak i mitt tycke.
En människa i nöd som inte får hjälp från annat håll är självklart behjärtansvärd.
Ibland funkar inte samhällets skyddsnät, självklart ger jag pengar om läget är akut.

Men ge till en okänd välbärgad person för dens egen vinning. Nä.
Absolut att det är skillnad men jag uppfattade den jag citerade som kategorisk rakt av. Dvs utan skillnader

Akuta trångomål man inte kan styra över själv är en sak men det är en helt annan sak att tigga pengar till "villhöver", jag kanske skulle börja tigga pengar till min renovering av min Volvo Duett så jag kan lämna bort jobbet och inte behöva göra det själv? Om jag startar nu, hur många är med och skänker?
Jag skulle inte anse du var "osmaklig" om du gjorde det. Eller anse något annat negativt om dig. Och det var det som den delen av diskussionen du lyft ut handlade om. Om det är osmakligt mm att be om pengar till sig själv.

Vilket resultat in insamling skulle få är en annan sak

En insamling kan man ju lägga upp men att få donationer är något annat... Jag har donerat till en enda gofundme någonsin, då var det en person jag kände som startade en för veterinärvård för sin hund. I vanliga fall är jag skitanti såna insamlingar (just insamlingar till veterinärvård åt privatpersoners djur får det mest att brinna av i huvudet på mig) men i det fallet var försäkringen dränerad, alla sparpengar hade redan gått åt till veterinärvården, man skulle ta lån för att täcka resten och det fanns fullständig transparens. Jag hade dock inte donerat om det vore en främling trots att det var en i mina ögon vettig insamling.

Ska jag donera annars så är det till just behövande. Typ folk som saknar mat, vård, att deras barn saknar skolgång eller om folk samlar in till krigsdrabbade typ. Senast samlade en gammal bekant in pengar till sina släktingar som försökte fly från Israels attacker i Libanon tex, det var självklart att donera till.

Minns att det för många år sedan var en bukefalist som samlade för att kunna donera menskoppar till flickor i Tanzania så de skulle kunna gå i skolan även med mens, sånt donerar jag jättegärna till. Men jag skulle inte donera en menskopp till en svensk medelinkomsttagare liksom.

Undrar om det är samma person jag syftade på 😅 🫣 :angel: influencer som lever lite av en lyx tillvaro. Fick även skänkat en häst av ett stutteri. Har sjukt dyra märkessaker etc till hästen, nu har hon kvar samma häst och håller på att rehabba. Men den personen har ju rätt mycket pengar, så skulle aldrig donera till en sån. Alltså personen lever redan i lyx. Finns ju massor personer som inte alls har sånt lyxigt hästliv, jag själva inklusiva. Jag förstår dock absolut man kan dras med i stunden och tycker synd om personen, så försöker inte shame någon som donerat. Men mer att jag aldrig skulle ge pengar till en person som har mycket mer pengar än jag själv har 🤣

Ja det är hen 🙈 Jag har inte följt hen så länge och gick mest på allt tråkigt som hänt.

På tal om insamlingar av pengar.

Bifogade filer

• Screenshot_20250211-215838.webp
    Screenshot_20250211-215838.webp
    60,6 KB · Visningar: 152

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 137
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
815
Senast: clusia
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 000
Senast: starcraft
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023