En fråga om insamlingar

Jag tycker det är svårt att svara på, jag tänker av vad jag har sett av dig på buke så har jag svårt att tänka mig att pengarna som du ska lägga ska gå till något trivialt? För att du skulle starta en gofounder iaf.
Jag kan ge pengar i välgörande syfte men också för att någon ska lyckas nå sitt mål.
Men inte för att någon annan ska lägga pengar på något som ses som "extra" (gud så vagt- men skyller på att det var en vag TS).
Jag planerar att snart åka till Spanien och betala för privat vård.
Jag pratade om detta för en vän som tyckte att jag kunde göra det snabbare. men det skulle göra att jag behöver göra fler ingrepp ur egen fika.
Hon tyckte att en golfunder eller liknade var en bra ide vilket jag tycke var lite smaklöst.
men den snabbare roten skulle kosta 850 kkr+350kkr (1200 kkr)
Hon var då beredd att låna ut 350 kkr. men det ville jag inte göra.
Så jag ställde fråga för att se hur folk ställer sig till detta.
Jag hade inga planer att starta en.

Jag pratade om detta för en vän som tyckte att jag kunde göra det snabbare. men det skulle göra att jag behöver göra fler ingrepp ur egen fika.
Hon tyckte att en golfunder eller liknade var en bra ide vilket jag tycke var lite smaklöst.
Hur länge behöver du vänta för att få de ingrepp du önskar, inom svensk vård, dvs utan kostnad? Står du idag i någon form av kö?

Jag tror tyvärr inte att det är en jättestor chans att få hjälp. Det är många transpersoner som har liknande ute, och de går sällan i mål :(

Jag förstår att det känns som en evighet, och jag vet ju heller inte kvalitén på vården i Spanien vs Sverige i det här fallet. Men personligen hade jag känt en större trygghet att sedan kunna vända mig direkt till svensk vård när komplikationer tillstöter, istället för att behöva kontakta spansk vård. Jag känner de som gjort bl.a. tandingrepp i andra länder och där det blivit otroligt besvärligt att få kompletterande vård hemma i Sverige. Hur skulle det fungera i ditt fall? Det är ju inte helt okomplicerat.

När det gäller sådana insamlingar kan jag tänka mig att skänka en mindre summa, men när det gäller en så stor slutsumma så krävs det att många är villiga till att skänka. Svår fråga, jag hade tyckt det varit jobbigt att lägga min framtid i andras händer, men har förståelse för om man ser det som en väg framåt.
Samtidigt så kan kanske en liten summa hjälpa rätt mycket?

Jag förstår att det känns som en evighet, och jag vet ju heller inte kvalitén på vården i Spanien vs Sverige i det här fallet. Men personligen hade jag känt en större trygghet att sedan kunna vända mig direkt till svensk vård när komplikationer tillstöter, istället för att behöva kontakta spansk vård. Jag känner de som gjort bl.a. tandingrepp i andra länder och där det blivit otroligt besvärligt att få kompletterande vård hemma i Sverige. Hur skulle det fungera i ditt fall? Det är ju inte helt okomplicerat.
Jag håller helt med, samtidigt är man inte purung så hinner man bli "ännu äldre" innan man kan få vara sig själv och leva fullt ut.
Det är ju en svår balansgång tycker jag.

Generellt svar på hur jag ser på insamlingar, inte läst hela tråden:

Jag har en vän som startade en Gofundme för att få hjälp med en dyr vårdkostnad. Hen var då utförsäkrad från FK, och nekades sjukersättning då FK menade att det skulle kunna finnas möjlighet att hon nån gång kan jobba med något (numera har personen beviljats sjukersättning), och väldigt sjuk. Familjen har levt på en lön, med två barn, i ett gäng år och behovet av vård är högst verkligt (liksom behovet av ekonomisk hjälp för att finansiera det) - inte kosmetiskt eller liknande. Personen är också väldigt ödmjuk, snäll och ställer alltid upp för andra (när hen inte är inlagd på sjukhus..), har väldigt svårt att be om hjälp och var innerligt tacksam bara för att inlägget delades. Och har det (fortfarande) oerhört tufft då kroppen mer eller mindre går sönder konstant utan att vården gör några större framsteg - många besök på akuten som resulterar i att hen läggs in.
Jag bidrog med en liten slant och delade personens Fb-inlägg, något som jag ytterst sällan (i princip aldrig) gör annars.

Men har en själv pengarna som behövs, och/eller inkomst som möjliggör att en kan spara ihop pengarna själv, tycker jag ärligt talat att en kan spara eller ta ett lån för att finansiera det en behöver. Skulle någon t ex köpa en dyr bil och sedan kort inpå dra igång en insamling för veterinärvård, skulle jag uppleva det som lite smaklöst. Men mycket beror på omständigheterna också, förstås, jag har förståelse för att situationer kan uppstå och menar inte att skuldbelägga någon. Men ska jag själv bidra med pengar så ska det vara någon som jag genuint kan lita på och som har ett verkligt behov av ekonomisk hjälp.

Edit: att söka "sponsring" genom en insamling för att göra något specifikt projekt, t ex delta i ett större evenemang/tävling, tycker jag är helt okej. Så länge som det tydligt framgår vad det ska gå till. Det hamnar lite i en annan kategori för mig.

Senast ändrad:
Jag undrar mest varför det är så viktigt att veta vad pengarna ska gå till innan man ger.

Personligen så har jag inte så pass mycket pengar till övers, att jag känner att jag kan eller vill skänka bort utan att veta till vem/vad. Det är också stor skillnad, för mig, på "Hjälp Liten att köpa en Rolex!" och "Huset brann ner och försäkringsbolaget säger nej - vi skramlar till en säng!" för att ta ett par hypotetiska exempel.

Jag undrar mest varför det är så viktigt att veta vad pengarna ska gå till innan man ger.
Men är inte det avgörande, mer eller mindre? Jag ger pengar till flera olika insamlingar men vill kunna välja dem själv; Operation Smile är en som jag känner är viktig och som verkligen fungerar. Till exempel. Tidigare gav jag en summa månatligen till organisation som själva valde vart pengarna skulle gå och den avslutade jag just pga detta.

Nyfiken fråga (som du givetvis inte måste svara på) men du har inte övervägt Thailand? De har ju enormt bra vård om man betalar för sig.

Nyfiken fråga (som du givetvis inte måste svara på) men du har inte övervägt Thailand? De har ju enormt bra vård om man betalar för sig.
Jag tror ts nämnt det tidigare. Kostnaden tror jag är ungefär densamma men då är man ju där igen att vården finns ännu längre bort och inget man kan pendla mellan. Akut vård får man självklart omedelbart i Sverige, men icke akut? Spanien ligger ju bara nån timma bort. Men nu spekulerar jag….

Men är inte det avgörande, mer eller mindre? Jag ger pengar till flera olika insamlingar men vill kunna välja dem själv; Operation Smile är en som jag känner är viktig och som verkligen fungerar. Till exempel. Tidigare gav jag en summa månatligen till organisation som själva valde vart pengarna skulle gå och den avslutade jag just pga detta.
Är det, för alla? Jag ställde bara en fråga, jag funderade på när jag läste svaren, tänker inte att det finns några rätt eller fel här utan började fundera bara.
Och tänkte på att människan man ger till inte har några pengar som en själv kan ta av till det den behöver. Eller "behöver". Beroende på hur man ser det kanske.

Är det, för alla? Jag ställde bara en fråga, jag funderade på när jag läste svaren, tänker inte att det finns några rätt eller fel här utan började fundera bara.
Och tänkte på att människan man ger till inte har några pengar som en själv kan ta av till det den behöver. Eller "behöver". Beroende på hur man ser det kanske.
Jag tänker att jag kan ge till någon som behöver, utan att veta exakt hur pengarna ska användas, för jag är inte intresserad av att utöva detaljerad makt över någon annan. Men då är givandet baserat på ett stort förtroende, där personen har gett en korrekt bild av sin situation. Skulle det inte stämma utan mottagaren har glidit på sanningen för att tillskansa sig mer empati, så aldrig mer, och relationen tar djup skada.

Jag tänker att jag kan ge till någon som behöver, utan att veta exakt hur pengarna ska användas, för jag är inte intresserad av att utöva detaljerad makt över någon annan. Men då är givandet baserat på ett stort förtroende, där personen har gett en korrekt bild av sin situation. Skulle det inte stämma utan mottagaren har glidit på sanningen för att tillskansa sig mer empati, så aldrig mer, och relationen tar djup skada.
Intressant att du skriver detaljerad makt, för det var något som poppade upp när jag läste tråden. Att det är viktigt att pengarna går till något man själv tycker är korrekt och rätt och riktigt, absolut inte något man tycker är fel eller som man kan spara till osv. För vems skull ger man, funderar jag på?
Jag tänker att jag ger om jag kan ge, blir jag lurad ger jag inte igen, på samma vis som jag inte lånar ut om jag inte får tillbaka, och jag ger ju inte om jag inte kan undvara det.

Intressant att du skriver detaljerad makt, för det var något som poppade upp när jag läste tråden. Att det är viktigt att pengarna går till något man själv tycker är korrekt och rätt och riktigt, absolut inte något man tycker är fel eller som man kan spara till osv. För vems skull ger man, funderar jag på?
Jag tänker att jag ger om jag kan ge, blir jag lurad ger jag inte igen, på samma vis som jag inte lånar ut om jag inte får tillbaka, och jag ger ju inte om jag inte kan undvara det.
Våra skattepengar fungerar väl lite så. Vi bidrar alla med pengar, efter inkomst, men vet inte exakt vart pengarna går - och tycker förmodligen inte alltid att de används rätt. Men får lita till statens bedömningar.

Är det däremot frivilligt och extra, vill jag gärna veta och besluta om insamling x är ”viktigare” än insamling y. För mig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 104
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
793
Senast: clusia
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 956
Senast: starcraft
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 000
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka