En fråga om insamlingar

Jag tycker det är okej, om jag skulle skänka eller ej beror på syfte. Struntar dock helt om det sen blir just det där det samlades till, blev det en soffa eller bbl eller en truck- strunt samma för mig. Jag ger inte bort pengar jag inte kan undvara.

Det beror ju mycket på vad insamlingen gäller. Och hur stor summa du behöver.
det är 350 kkr. och jag tänkte finansiera det med spar pengar men en vän vill att jag ska finansiera det med en golfunder eller liknade. Hon erbjöd sig själv att låna ut pengarna men det känns väldigt fel. Men jag tyckte att det var en tveksam metod och jag vill bara checka mig själv.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker absolut det kan finnas lägen då en insamling känns vettig. Jag har haft någon och har någon i vänskapskrets som länge varit svårt sjuka, tömt egna buffertar efter år av sjukdom och inte kan jobba pga allvarlig/dödlig sjukdom. Att de bett om hjälp för vård eller för att göra ngt för sina barn som kanske får ett sista minne ihop etc ser jag som ngt jag gärna bidrar till.
Men visst har jag också sett insamling för saker som mer handlar om lyxkonsumtion, tex en som ville ha råd att ha kvar häst för flera hundra tusen vid skilsmässa. När hen hade andra tillgångar med att ta av. Det kändes inte riktigt som ngt jag själv skulle be om pengar för utan att skämmas.

Jag tycker det är skillnad om någon annan drar igång en insamling till förmån för en eller om en gör det själv.

Undantagen som kan vara ok när det gäller en insamling en startat själv är väl typ att kunna spela in en film, delta i någon större idrottstävling eller liknande.

det är 350 kkr. och jag tänkte finansiera det med spar pengar men en vän vill att jag ska finansiera det med en golfunder eller liknade. Hon erbjöd sig själv att låna ut pengarna men det känns väldigt fel. Men jag tyckte att det var en tveksam metod och jag vill bara checka mig själv.
Så du har pengarna men andra ska betala det åt dig? Alltså nääää. Skojar du med oss?

Om det är vad jag tänker så tycker jag att du antingen väntar, det är ju en möjlighet, eller använder dina sparpengar. Det är ju vad sparpengar är till för, om du själv känner att det är värt dem, om det är viktigt i ditt liv. Det är ju viktigare än pengar på banken isåfall.

Om jag ska skänka pengar till något ska det vara något riktigt speciellt som tilltalar mig. Jag gav pengar till häst åt Therese Nilshagen, jag gav pengar till återuppbyggnaden av Katarina kyrka.

För att jag ska ge till någon privatperson som vill ha pengar till något privat syfte ska det till mycket, jag skulle kunna ge till någon som råkat ut för något som dödsfall eller olyckor, som gör att man inte kan spara ihop till summan på normal väg.

Jag tycker det är skillnad om någon annan drar igång en insamling till förmån för en eller om en gör det själv.

Undantagen som kan vara ok när det gäller en insamling en startat själv är väl typ att kunna spela in en film, delta i någon större idrottstävling eller liknande.
För mig är det skitsamma om det är t.ex. den som är mkt sjuk och verkligen behöver hjälp efter att ha gnetat på i 10 år och bara inte fixar allt mer som startar insamling för ngt viktig som behövs eller om någon annan startar insamlingen. Jag ser bara till behovet. Men som sagt så bör det vara till ngt mkt viktigt och där man inte ser annan utväg.

För ett par år sedan startade en vän en gofundme till mig, för privat vård och egenvårdande behandlingar som hjälpt min funktionsnivå, livskvalitet och välmående men som inte är del i sjukvården här.

Det har gjort en enorm skillnad för mig i möjlighet till privat vård. Men för mig verkar det bygga på ett stort eget kontaktnät med mycket goodwill, dvs de som donerat är folk jag vet vilka de är och nätverket ser dessutom ett egenvärde i osjälviskt givande (folk med anknytning till ett yoga-ashram i Indien som verkar enligt mottot Serve Love Give).

Personligen skulle jag inte känna mig okej med en insamling för mig och mina behov utan att jag själv uttömt alla egna ekonomiska möjligheter.

Till TS: Det skulle aldrig falla mig in att be om bidrag från andra om jag inte verkligen var på botten av botten och behövde hjälp för att överleva. Vänner till mig har föreslagit crowdfunding när jag gått igenom livskriser, extrema veterinärräkningar mm, men min inställning är att om folk har pengar att skänka så finns det bättre behövande.

Jag tycker det är svårt att svara på, jag tänker av vad jag har sett av dig på buke så har jag svårt att tänka mig att pengarna som du ska lägga ska gå till något trivialt? För att du skulle starta en gofounder iaf.
Jag kan ge pengar i välgörande syfte men också för att någon ska lyckas nå sitt mål.
Men inte för att någon annan ska lägga pengar på något som ses som "extra" (gud så vagt- men skyller på att det var en vag TS).

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 104
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
793
Senast: clusia
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 956
Senast: starcraft
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 000
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka