Det är ju principiellt två olika sorters givande som man gör på olika grunder och efter olika sorters kriterium.Jag tänker att jag kan ge till någon som behöver, utan att veta exakt hur pengarna ska användas, för jag är inte intresserad av att utöva detaljerad makt över någon annan. Men då är givandet baserat på ett stort förtroende, där personen har gett en korrekt bild av sin situation. Skulle det inte stämma utan mottagaren har glidit på sanningen för att tillskansa sig mer empati, så aldrig mer, och relationen tar djup skada.
Allmänt stöd till någon med en generellt/långvarigt resursnivå. Där man har hyfsat god koll på ett hen kommer använda tillskottet på ett ändamålsenligt vi. I detta sammanhang betyder det i regel mer för givaren vad man vet om individens situation i ett lite större perspektiv och hens personliga egenskaper.
Riktat stöd som är avsett att täcka ett speciellt/tillfälligt behov. Där man kan ha mindre kännedom om personen så länge det bedöms som trovärdigt att behovet är äkta. I detta sammanhang betyder det i regel mer för givaren hur man själv ser på det behov det handlar om och varför det uppstått.