En fråga om insamlingar

Jag tänker att jag kan ge till någon som behöver, utan att veta exakt hur pengarna ska användas, för jag är inte intresserad av att utöva detaljerad makt över någon annan. Men då är givandet baserat på ett stort förtroende, där personen har gett en korrekt bild av sin situation. Skulle det inte stämma utan mottagaren har glidit på sanningen för att tillskansa sig mer empati, så aldrig mer, och relationen tar djup skada.
Det är ju principiellt två olika sorters givande som man gör på olika grunder och efter olika sorters kriterium.

Allmänt stöd till någon med en generellt/långvarigt resursnivå. Där man har hyfsat god koll på ett hen kommer använda tillskottet på ett ändamålsenligt vi. I detta sammanhang betyder det i regel mer för givaren vad man vet om individens situation i ett lite större perspektiv och hens personliga egenskaper.

Riktat stöd som är avsett att täcka ett speciellt/tillfälligt behov. Där man kan ha mindre kännedom om personen så länge det bedöms som trovärdigt att behovet är äkta. I detta sammanhang betyder det i regel mer för givaren hur man själv ser på det behov det handlar om och varför det uppstått.

Våra skattepengar fungerar väl lite så. Vi bidrar alla med pengar, efter inkomst, men vet inte exakt vart pengarna går - och tycker förmodligen inte alltid att de används rätt. Men får lita till statens bedömningar.

Är det däremot frivilligt och extra, vill jag gärna veta och besluta om insamling x är ”viktigare” än insamling y. För mig.
Fast samtidigt vet vi vad det är för behov som ska täckas med skatten vi ger och inte, genom att det huvudsakligen bestäms i lagstiftning och andra politiska beslut. De går ju inte till lite vad som helst, men besluten om vart de ska gå tas på en kollektiv nivå - både gällande givare och mottagare.

Däremot är det bedömningarna i de individuella fallen som vi lämnar över till myndigheter att genomföra för vår räkning på ett 'individneutralt' vis.

Jag förstår att det känns som en evighet, och jag vet ju heller inte kvalitén på vården i Spanien vs Sverige i det här fallet. Men personligen hade jag känt en större trygghet att sedan kunna vända mig direkt till svensk vård när komplikationer tillstöter, istället för att behöva kontakta spansk vård. Jag känner de som gjort bl.a. tandingrepp i andra länder och där det blivit otroligt besvärligt att få kompletterande vård hemma i Sverige. Hur skulle det fungera i ditt fall? Det är ju inte helt okomplicerat.
Kvaliteten på såna operationer i Skandinavien är enormt mycket lägre än i Europa. Många transfeminina åker till Thailand, där finns otroligt skickliga kirurger.

Jag undrar mest varför det är så viktigt att veta vad pengarna ska gå till innan man ger.
Antagligen för att väldgt många har begränsat medpengar. Och att ta av dem för att ge till nån som HAR pengar känns märkligt.

Jag har vänner som är rejält välbeställda. Aldrig att jag skulle ge pengar till nån av dem. Presenter är en sak - men det är ju inte några hisnande summor utan tanken som räknas.
Men att ta av pengar jag själv skulle behöva. ALDRIG.

Jag har fått pengar från buke :heart men det är inget jag någonsin själv skulle bett om.Och jag hoppas innerligt att ingen tog av sina sista slantar.

Intressant att du skriver detaljerad makt, för det var något som poppade upp när jag läste tråden. Att det är viktigt att pengarna går till något man själv tycker är korrekt och rätt och riktigt, absolut inte något man tycker är fel eller som man kan spara till osv. För vems skull ger man, funderar jag på?
Jag tänker att jag ger om jag kan ge, blir jag lurad ger jag inte igen, på samma vis som jag inte lånar ut om jag inte får tillbaka, och jag ger ju inte om jag inte kan undvara det.
Nu vrider jag med flit exemplen extremt. Men om jag gav pengar för att Nisse behövde pengar och jag hade pengar över - och Nisse använde pengarna till att producera vit makt musik så skulle jag må rätt dåligt, bortom känna mig lurad. Det skulle jag även känna om Nisse köpte sex för pengarna. Samma sak om Nisse använde pengarna han fick in för att köpa ett kilo kokain och sälja på gatan. Osv. Det är liksom saker (vit makt, människohandel och organiserad brottslighet) som jag inte på något vis vill stötta varken direkt eller indirekt.

Om jag gav pengar för Nisse sagt att han behövde mat men Nisse köpte sprit för pengarna - då skulle jag känna mig lurad och inte ge Nisse mer pengar. Men inte känna mer än så..

Som sagt exemplet är extremt, men om man verkligen känner att man inte behöver veta så.behöver man ju också vara beredd på att eventuellt då också stötta sådant som är långt utanför ens moraliska kompass osv.

Som sagt exemplet är extremt, men om man verkligen känner att man inte behöver veta så.behöver man ju också vara beredd på att eventuellt då också stötta sådant som är långt utanför ens moraliska kompass osv.

Ja, det är det som ligger i det där förtroendet.

Jag tycker det är lite problematiskt om man är beredd att ge bara om personen följer instruktioner som följer med. Det kan lätt användas på ett destruktivt sätt för att få makt och inflytande över någon.

Jag tycker det är lite problematiskt om man är beredd att ge bara om personen följer instruktioner som följer med. Det kan lätt användas på ett destruktivt sätt för att få makt och inflytande över någon.
Fast det handlar ju sällan om instruktioner för att vilja veta. Utan just kunna bedöma om man har förtroende eller ej. Lurad kan man alltid bli. Men om "Nisse" inte vill tala om varför han behöver eller vill ha pengar till, inte vill tala om varför han inte kan ordna de pengarna till något annat osv så kan man inte ens göra en bedömning. Och där är sannolikt svaret på varför folk vill veta vad pengarna ska gå till innan de svarar på om de vill ge.

Edit. Jag tror extremt få människor vill ge okända människor pengar i blindo. Och även ganska få vill ge kända människor pengar i blindo heller. Skulle jag ringa min mamma eller min bättre hälft och säga att jag behöver pengar skulle de ju direkt fråga varför/till vad. Inget konstigt alls som jag ser det? Och jag skulle kunna få pengar både till nödvändigt och icke nödvändigt. Dock inte kokain 😅

En granne som bodde här några år tiggde pengar på fb eftersom en av hennes kor var högdräktig och behövde mer foder. Skullen var tom.
Det blev inga positiva reaktioner i bygden. Man köper inte dräktiga kvigor om man inte har ekonomi och/eller foder för hela stallperioden

Allt är planering. Tänker man göra en dyr operation så sparar man ihop pengarna. Folk runt omkring blir mer vänligt inställda på det viset.

Fast då har man ju lika mycket makt om man väljer att inte ge. Det påverkar ju också personen som vill ha. Man förhindrar eller i vart fall försvårar personen att nå målet.

Fast då har man ju lika mycket makt om man väljer att inte ge. Det påverkar ju också personen som vill ha. Man förhindrar eller i vart fall försvårar personen att nå målet.
Njae, om personen vill X men man bara är beredd att ge pengar om personen istället gör Y, så är det ett styrande. Att bara säga nej och inte lägga sig i personens livsval är inte samma sak för mig.

Personligen ger jag sällan till privata insamlingar oavsett skäl. Det finns undantag med personer jag känner men i de fallen har jag bara gett till de som har ekonomiska svårigheter, har personerna pengar att använda om de vill och prioriterar det de samlar pengar till har jag andra saker jag vill använda mina pengar till.
Rörig mening, hoppas det gick att hänga med?

Start up företag, bidrag till ideella föreningar eller klubbar eller sponsring av t ex en tävlingsstart för en amatörryttare har jag däremot skänkt pengar till för att jag vill.

Det är alltid fritt fram att starta en insamling, men man får nog vara förberedd på att dels kanske man inte får in så mycket pengar OCH jag tror personligen det medför ganska mycket granskning (många som läser, många som tar reda på ens ekonomi och tidigare val, många som pratar skit men också många som tycker synd om en). Tål man dem riskerna och vill ta chansen är det väl bara att testa?

det är 350 kkr. och jag tänkte finansiera det med spar pengar men en vän vill att jag ska finansiera det med en golfunder eller liknade. Hon erbjöd sig själv att låna ut pengarna men det känns väldigt fel. Men jag tyckte att det var en tveksam metod och jag vill bara checka mig själv.
Det låter skumt. Nu är jag cynisk men risken finns ju att det är icke-schyssta pengar som ska tvättas vita och så dras du in i något.

Rent principiellt skulle jag inte bidra via sociala medier men däremot bidra med donation eller lån om någon jag känner behöver pengar. Främmande människor på nätet, nej. Etablerade organisationer, ja.

Jag planerar att snart åka till Spanien och betala för privat vård.
Jag pratade om detta för en vän som tyckte att jag kunde göra det snabbare. men det skulle göra att jag behöver göra fler ingrepp ur egen fika.
Hon tyckte att en golfunder eller liknade var en bra ide vilket jag tycke var lite smaklöst.
men den snabbare roten skulle kosta 850 kkr+350kkr (1200 kkr)
Hon var då beredd att låna ut 350 kkr. men det ville jag inte göra.
Så jag ställde fråga för att se hur folk ställer sig till detta.
Jag hade inga planer att starta en.
Hur lång tid tar det för att dig att spara ihop den delen du saknar.

Jag kan dra mig till minnes att du skrivit att du hade över 50 000:- över efter att du betalat räkningarna. Är ekonomin fortfarande på den nivån hade jag försökt att på bästa sätt spara till det själv.

Förstår att du vill göra allt NU men sätt inte dig själv i skuld pga längtan. Speciellt inte pengar som lån från en vän, det brukar inte sluta gott.

Hur lång tid tar det för att dig att spara ihop den delen du saknar.

Jag kan dra mig till minnes att du skrivit att du hade över 50 000:- över efter att du betalat räkningarna. Är ekonomin fortfarande på den nivån hade jag försökt att på bästa sätt spara till det själv.

Förstår att du vill göra allt NU men sätt inte dig själv i skuld pga längtan. Speciellt inte pengar som lån från en vän, det brukar inte sluta gott.
Vissa månader har jag det bra. men om jag ska nu spara till dessa pengar. och jag vill aldrig få ett lån koma mellan mina vänner. I dag är min ekonomi blygsammare än den galna tiden.

Jag har en enda gång varit med på en pengainsamling här på Buke där en person påstod att hon blev tvungen att fly och hade kriminella efter sig och var hotad till livet, det hela visade sig vara en fet lögn när jag lite senare träffade på dom som visste hur det låg till och eftersom det var här i trakten var det ju inte svårt att fortsätta kolla upp sanningshalten, efter detta så lovade jag mig själv att inte skänka ett enda öre till någon eller någonting hur mycket det än brann i knutarna.

Att tigga pengar för egen del förresten är väldigt osmakligt, man får helt enkelt rätta mun efter matsäcken och agera därefter, har man inte råd så får man spara.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 104
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
793
Senast: clusia
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 956
Senast: starcraft
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 000
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka