Har du blivit utsatt för sextrakasserier på din arbetsplats?

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag började prata om detta med några vänner häromdagen och det visade sig att det var flera som sa att man blivit utsatt.
Med risk för att jag kommer bli upprörd av tråden så ställer jag frågan;
Har du blivit det?
Var det något du gick vidare med? Vad hände i såna fall?

Senast ändrad:
1. Japp :meh:
2. Nej, jag ville fortsätta ha jobb :meh:

I det här fallet var det inget jag inte kunde hantera och i efterhand var det rätt beslut eftersom det hade varit skitsvårt att bevisa något. Jag ville som sagt hellre ha kvar jobbet och det fungerade. Tyvärr hade min ekonomi inte råd att stå upp för trakasserade kvinnor.

1. Ja
2. Ja! Polisanmälan som lades ner efter förhör osv. Jag blev också anmäld av killen haha. För typ förtal eller ngt. Polisen som berättade det sa typ att ja vi tycker han är dum i huvudet men måste ändå ta upp hans anmälan, även om den läggs i papperskorgen direkt. Och att de enda som gör såna där motanmälan är de som är skyldiga (OBS polisens åsikt). Han blev till slut förflyttad från jobbet jättelångt bort. Officiellt inte pga detta men jag fick berättat för mig av personer jag inte kan berätta vilka de var att det visst var pga detta. Så liten seger iaf.

Har du blivit det?
Ja.
Var det något du gick vidare med?
Nej. Jag ville ha kvar mitt jobb och hade inte haft en chans om jag hade lyft problemet. Jag gjorde så gott jag kunde så länge jag var kvar och försökte undvika att vara ensam med personen i fråga, så gott det gick.

I och med att han var min chef och det var ett väldigt lite företag så var det en väldigt jobbig situation.

Ja, för 35 år sedan var det vanligt där jag jobbade då (travstall på bana). Det var inget som någon reagerade på som något konstigt, utan som tjej (ung) fick man lära sig att ha skinn på näsan bara...
Det är långt senare som jag ens reflekterade över att det förekom och vad det betytt för mig i livet.
Att jag började reflektera i dom banorna var på ett annat arbete (stor arbetsplats med både unga och gamla av båda könen) där det också förekom frekvent på slutet av 80/början på 90-talet - men inte för mig! Jag hade redan då den aura av "häxan surtant" som jag har - ingen vågade ;)

En kompis har precis blivit uppsagd efter att ha blivit anklagad för sexuella trakasserier. Jag upplever inte honom som en person som skulle göra något sådant men man har ju inte hört vad han sagt. Enligt honom har hon anklagat honom för att titta "konstigt" på henne och för att ha skickat ett sms där det står att han tycker att hon är söt. Men jag vet inte om han säger hela sanningen till mig..

En kompis har precis blivit uppsagd efter att ha blivit anklagad för sexuella trakasserier. Jag upplever inte honom som en person som skulle göra något sådant men man har ju inte hört vad han sagt. Enligt honom har hon anklagat honom för att titta "konstigt" på henne och för att ha skickat ett sms där det står att han tycker att hon är söt. Men jag vet inte om han säger hela sanningen till mig..

Det låter jättemärkligt. Han som var efter mig mer eller mindre förföljde mig (kunde få sms typ "åh vad fin du var i din tröja på xx ställe" eller "såg din bil på xx parkering". Plus tafsa på mig på jobbet. Ändå kunde han inte bli uppsagd bara förflyttad.

Nu är du inne på något viktigt. För de saker jag varit med om samt vänner varit med om har det alltid varit "snälla personer som ingen tror något ont om"
Jag menar alltså att många människor har sidor eller värderingar som man som vän inte känner till.

Nu är du inne på något viktigt. För de saker jag varit med om samt vänner varit med om har det alltid varit "snälla personer som ingen tror något ont om"
Jag menar alltså att många människor har sidor eller värderingar som man som vän inte känner till.
Ja precis. Så jag tror ju inte riktigt att han berättat hela sanningen. För det känns konstigt att han skulle bli uppsagd annars.

Ja.

En manlig, 60-årig ekonomikonsult och chef som inte lämnade mig ifred. Jag sade ifrån både muntligt och skriftligt, sen vände jag mig till min chef och talade om att han var en otäck slemmig gubbe som inte lämnade mig ifred trots att jag bad om det och att jag skulle dra det vidare om ingen plockade bort honom. Jag hade även kollegor som hört honom (tack, öppna landskap) så det var inte mycket att diskutera. Han försvann snabbt.

Värre var en tidigare chef på liten arbetsplats, honom dras jag med i form av att han fortsätter höra av sig mm trots noll respons från min sida. Det var riktigt obehagligt, men idag kan jag hantera det till vardags men krisar lie om jag springer på honom eftersom han då ofelbart hör av sig igen.

Annars har jag kunnat hantera ev situationer på egen hand eller genom att bita ihop tillfälligt, dessa två är undantagen. Jag vill säga ifrån, men det har ju inte alltid varit så tydligt att jag kunnat ta det vidare.
Har enbart jobbat på extremt mansdominerade arbetsplatser, värst var den utan policys och kollektivavtal.
Nuvarande arbetsplats har tydliga riktlinjer och det finns etiska regler. Det funkar inte alltid, men det underlättar ju.

Japp. Anmälde aldrig eftersom det på första stället tillhörde kulturen (och jag var 19 och det var mitt första "riktiga" jobb), på andra stället var det typiskt gråzonsfall i fåmansföretag och det var ägaren det gällde. Jag slutade omgående, och så var det så.

På nuvarande jobb är jag i en hel del utsatta situationer och får ta mycket annan skit men inte en tillstymmelse till sexuellt skräp trots att jag mestadels jobbar mot gubbar med härskartekniker. Det är faktiskt jäkligt mycket lättare att deala med de andra typerna av påhopp, åtminstone för mig. Tragiskt nog är jag nästan lite förvånad över frånvaron av gubbslem, eftersom jag i 90% av mina arbetsuppgifter är ensam kvinna och statistiskt sett är det ett kasst läge.

Nej aldrig, tack och lov.
Skrämmande att så många blivit utsatta men inte anmält "för man vill behålla jobbet". Tragiskt att det ska behöva vara så.

Tack och lov, nej.
Förskräckt över att det är så vanligt, och inser att jag hittills varit väldigt förskonad mot sexuella trakasserier överlag.

Nej, men ett tag hade vi en kille på jobbet som sa saker som snygging, sötnos, senaste gången någon flåsade mig så i örat var det min hund.. Dessutom envisades han med att massera ens axel, lägga armen runt en, gärna kramas. Det var egentligen inga sexuella inviter mer ett sätt att visa hur "charmig" han var och det skedde främst när han gjort fel (vilket var rätt ofta). Tyvärr verkade båda vår chef och vårt skyddsombud hålla med: "Alltså, han kom ju försent 1 timme man man kan ju inte vara arg på X". En annan kollega sa ifrån och tror att det hjälpte.

Jag började prata om detta med några vänner häromdagen och det visade sig att det var flera som sa att man blivit utsatt.
Med risk för att jag kommer bli upprörd av tråden så ställer jag frågan;
Har du blivit det?
Var det något du gick vidare med? Vad hände i såna fall?
Nej, på jobbet har jag varit fredad. Men gubbarna på ett ställe där jag jobbade extra en vecka hängde ut ur sin bil och visslade efter tjejer och gjorde pussljud. Jag satt i baksättet och var helt chockad hade inte varit med om att man betedde sig så förut. Det var ett mark och anläggningsföretag och jag hoppade in åt min dåvarande för att han höll på att försöka etablera sitt företag på den marknaden så jag höll huvudet lågt.

Nej. Om man bortser från en 85-årig gubbe som tog mig på brösten en gång när jag var typ 18. Men han var nog inte riktigt på banan :D

Jag är tågvärd så ja.
Har bara anmält "grövre" saker som hot osv. Känns lite meningslöst eftersom allt läggs ner ändå. Det är tidskrävande med förhör osv.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 313
Senast: Masqueradee
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 812
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
594
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama