Har dom rätt att ta en kull på min tik?

För tikens del spelar det ingen roll om hon får en kull (tvärtom medför det vissa risker).

Har man en genetiskt värdefull tik kan det väl vara "schysst" att leasa ut henne om du vill men jag hade haft höga krav på vilken uppfödare- att vi har samma avelstänk, hundhantering, kommer bra överens och att allt går rätt till. Det verkar ju den här uppfödaren verkligen passerat chansen för.
Dessutom blir du ju då utan din hund några månader.
Till så suspekta männikor skulle jag aldrig låna ut min hund. Risken att hon aldrig mer ser den känns lite väl stor. Jag skulle inte ens släppa in dem i mitt hus för att träffa hunden.

Jag hörde om en person som köpte en hund med förbehållet att säljaren skulle få ta en valp, problemet var att säljaren bodde i Ryssland och köparen fick tillbaka en enormt mager hund med ett klippt öra....

Kom ihåg att det finns folk till allt!

Till så suspekta männikor skulle jag aldrig låna ut min hund. Risken att hon aldrig mer ser den känns lite väl stor. Jag skulle inte ens släppa in dem i mitt hus för att träffa hunden.
En tanke - om man har en väldigt bra tik som verkligen skulle kunna tillföra något till rasen - är att man leasar ut den till en annan uppfödare som man känner att det klickar med. H*n kanske vill ha in lite nya linjer i sin avel och så vidare :).
Men jag håller med, aldrig i livet att jag hade låtit den här uppfödaren få tillgång till min hund överhuvudtaget!

Liknande trådar

Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 722
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hejsan. Finns det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd. Jag är själv det åt en av mina hundar, men uppfödaren i detta...
2
Svar
20
· Visningar
3 023
Senast: Voffisarna
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat