Har dom rätt att ta en kull på min tik?

Men alltså uppfödarens kennel ligger i Lettland? Åtminstone har den som äger tikens mamma en kennel där. Jag tycker det låter som om den svenska säljaren köpt in hundar för att sälja vidare

Ja, det ska jag göra. Nu känner jag att jag har kött nog på benen :) tack alla!

Du kan alltid kolla med SKK vem som är registrerad innehavare till det aktuella kennelnamnet. Då vet du om det fortfarande är den som du köpte din hund av, eller om de har överlåtit kennelnamnet till den nya människan. Detta om kennelnamnet ursprungligen härrör från Sverige i alla fall.

Du kan alltid kolla med SKK vem som är registrerad innehavare till det aktuella kennelnamnet. Då vet du om det fortfarande är den som du köpte din hund av, eller om de har överlåtit kennelnamnet till den nya människan. Detta om kennelnamnet ursprungligen härrör från Sverige i alla fall.
På hunddata står det att ingen svenskregistrerad kennel finns på hunden.

Och googlar man hundens kennelnamn så hamnar man på en lettisk kennel som föder upp frallor och äger mamman. TS kan bara be påtryckarna fara och flyga, finns ingen chans att de kan kräva en kull på såld hund.
Jo, jag hittade uppfödaren J redan. Himla massa hundar!

Hej alla!
Först vill jag tacka för all hjälp och svar som jag har fått här och saken är nu utredd.
Det sägs ha varit ett missförstånd från kvinnans sida. Det har varit påtryckningar från båda håll om att låta henne paras men jag har tackat nej (tills vidare iallafall).
Är jag dum som gör så? Är det bra att låta tiken få iallafall en kull i sitt liv eller spelar det egentligen igen roll? Och tycker ni att det är en "skyldighet" att para henne bara för att hon har fina linjer som dom säger?

Jag vart så himla livrädd igår när hon lät så barsk och slängde upp ordet avtal det första hon gjorde när jag pratade med henne att hon var rent utsagt otrevlig och jag blev paff. Det var tal om utställningar och att en valpköpare skulle få komma och titta på henne redan om några veckor och då kände jag att det fick va nog. Varför tar man ändå inte reda på saker innan så man vet att uppgifterna är korrekta? Det kommer jag nog inte få ett svar på.

Hej alla!
Först vill jag tacka för all hjälp och svar som jag har fått här och saken är nu utredd.
Det sägs ha varit ett missförstånd från kvinnans sida. Det har varit påtryckningar från båda håll om att låta henne paras men jag har tackat nej (tills vidare iallafall).
Är jag dum som gör så? Är det bra att låta tiken få iallafall en kull i sitt liv eller spelar det egentligen igen roll? Och tycker ni att det är en "skyldighet" att para henne bara för att hon har fina linjer som dom säger?

Jag vart så himla livrädd igår när hon lät så barsk och slängde upp ordet avtal det första hon gjorde när jag pratade med henne att hon var rent utsagt otrevlig och jag blev paff. Det var tal om utställningar och att en valpköpare skulle få komma och titta på henne redan om några veckor och då kände jag att det fick va nog. Varför tar man ändå inte reda på saker innan så man vet att uppgifterna är korrekta? Det kommer jag nog inte få ett svar på.

Tråkigt att du blivit utsatt för det här! Klart att du ska tacka nej om det känns så. Du har ingen skyldighet att ta en kull på henne och det är inget som tiken lider av, tvärtom är det ju alltid en risk med dräktighet och valpning. På frallor är det väl dessutom vanligt med kejsarsnitt? Inget jag skulle vilja riskera utsätta min tik för. Om dom så gärna ville ha en kull efter henne borde dom ju inte ha sålt henne över huvud taget!

Tråkigt att du blivit utsatt för det här! Klart att du ska tacka nej om det känns så. Du har ingen skyldighet att ta en kull på henne och det är inget som tiken lider av, tvärtom är det ju alltid en risk med dräktighet och valpning. På frallor är det väl dessutom vanligt med kejsarsnitt? Inget jag skulle vilja riskera utsätta min tik för. Om dom så gärna ville ha en kull efter henne borde dom ju inte ha sålt henne över huvud taget!

Jo det är ju vanligt med kejsarsnitt på dom tyvärr. :( min tjej är ju min ögonsten och jag vill inte utsätta henne för några risker överhuvudtaget. Och nej du har såklart rätt om att dom inte borde sålt henne från första början isåfall.

Hej alla!

Se där ja. Det ante mig att de försökte sig på en fuling med att skrämma sig till en kull. När du svarade emot så kom ett "Hoppsan det var ett missförstånd" :rofl::angel:
Nej du är inte skyldig varken dem eller tik en kull. Det här låter absolut inte som en seriös uppfödare med egna avtal och hot. Inte för att vara elak men det kanske inte alls är några "fina linjer" i tiken som är lämpliga att avla på. Har tiken gjort alla hälsotester så de ens vet att hon är ett bra avelsmatrial eller har de bara gått på stamtavlan?

Finns inga fördelar med att para tik "bara för att". Tiken kan i värsta fall dö vid förlossningen. Är det en bra tik så påverkas hon inte nämnvärt av att ha haft en kull. Är det inte en bra tik ska den inte gå i avel eftersom man då inte vill sprida vidare dåliga gener. Är det en otroligt bra tik som uppfödarna vill "ta till vara på" så skulle de tänkt på det från början och sålt henne med bibehållen avelsrätt, annars får de använda kullsyskon eller andra nära släktingar i sina avelsplaner. Du behöver verkligen inte känna dig skyldig dem någonting, framförallt inte när uppfödaren inte framstår som speciellt seriös och (vad jag tolkar det som) inte brytt sig om att ha speciellt nära kontakt med dig förrän de fick för sig att de kanske kunde utnyttja din hund för att få ännu fler valpar.

Ok, jag kanske är väldigt cynisk och ni kanske har rett upp allt detta men jag tycker fortfarande att rätt mycket luktar skumt.
Förutom att de försökt blåsa dig så har de bland annat använt fel kontrakt med mera.
Jag skulle nog försöka spalta upp allt och ändå kontakta SKK - är du ens säker på att det är rätt hund?
Det finns folk till allt, det förekommer förfalskade och stulna stamtavlor och frallor är tyvärr big business.
Du kan ju börja med att kolla att hundens chipnummer stämmer? Veterinärer har men även de flesta (alla?) brukshundsklubbar.
Hoppas att jag helt är ute och cyklar!

Hennes chipnummer stämmer så jag är 99% säker på att det är hon. Men man blir ju osäker, dom kan ju blåsa en på vad som helst, godtrogen och blåögd som man är. Tycker också det är konstigt att precis som red_chili skrev att det är ju konstigt då jag inte hört något ifrån dom på nästan två år och helt plötsligt ringer det en kärring som påstår sig ha rätt till min hund. Jag skrev till uppfödaren i Spanien och raddade upp mycket av det som skrivits här, deras ihopsnickrade köpekontrakt m.m. Då blev han väldigt loj och trevlig och försökte komma med någon bortförklaring med att kvinnan måste ha blandat ihop min med en av hennes kullsyskon som det var fodervärdsavtal på men som har för svår andning för att kunna paras. Alltså va? Vad är det för svar egentligen?

Nej jag tror inte hon gjort alla hälsotester. Kvinnan pratade om undersökning för patella och frågade mig hur hennes andning var och hur hon mådde allmänt. Eventuellt tal om utställning för att få en sådan bedömning också, och frågade om en valpköpare fick komma och titta på henne i början på augusti. Hej och hallå här var det snabba ryck!

Nä fy, giriga och pengakåta.

Din hund har ju tre syskon i Sverige och ytterligare 2 i Lettland, det finns ju fler hundar att ta på. Man kan ju undra om ägarna till syskonen har fått samma påtryckningar...

För mig är det obegripligt att man kan vara så säker på att man vill avla på en hund man inte sett på två år och som står utan meriter och hälsokontroller. Hunden kan ju ha alla möjliga hälsofel, vara ett mentalt vrak och inte alls vara speciellt snygg som vuxen.

Det är ju först när alla bitar ligger på plats som man börjar funder på om hunden platsar i avel el inte....normalt sett. Och då ska det till en bra hane/tik också...

För mig är det obegripligt att man kan vara så säker på att man vill avla på en hund man inte sett på två år och som står utan meriter och hälsokontroller. Hunden kan ju ha alla möjliga hälsofel, vara ett mentalt vrak och inte alls vara speciellt snygg som vuxen.

Det är ju först när alla bitar ligger på plats som man börjar funder på om hunden platsar i avel el inte....normalt sett. Och då ska det till en bra hane/tik också...

Uppfödaren verkar ha en himla massa hundar, så jag är inte alls förvånad...

Hej alla!

För tikens del spelar det ingen roll om hon får en kull (tvärtom medför det vissa risker).

Har man en genetiskt värdefull tik kan det väl vara "schysst" att leasa ut henne om du vill men jag hade haft höga krav på vilken uppfödare- att vi har samma avelstänk, hundhantering, kommer bra överens och att allt går rätt till. Det verkar ju den här uppfödaren verkligen passerat chansen för.
Dessutom blir du ju då utan din hund några månader.

Liknande trådar

Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 722
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hejsan. Finns det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd. Jag är själv det åt en av mina hundar, men uppfödaren i detta...
2
Svar
20
· Visningar
3 023
Senast: Voffisarna
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat