Har dom rätt att ta en kull på min tik?

Nu har jag hittat köpeavtalet, som är från sjr.nu (nån jakthundsklubb), där det står klart och tydligt köpeavtal för hund och ingenting om någon rätt till avel. Så nu jäklar ska dom få sig en harang, så jäkla fult gjort.

Alltså.... är du SÄKER på att uppfödaren är SKK ansluten och att det är en reggad hund du köpt? Eller har du betalat 14.000 för en oreggad hund/räknas som blandras....? Det är så mycket som låter så skumt...

Alltså.... är du SÄKER på att uppfödaren är SKK ansluten och att det är en reggad hund du köpt? Eller har du betalat 14.000 för en oreggad hund/räknas som blandras....? Det är så mycket som låter så skumt...
Tyvärr kostar många oreggade frallor runt det priset eftersom folk betalar det :(

Denna hund har då troligtvis inte en SKK stamtavla och är inte reggad i SKK.

Nu har jag hittat köpeavtalet, som är från sjr.nu (nån jakthundsklubb), där det står klart och tydligt köpeavtal för hund och ingenting om någon rätt till avel. Så nu jäklar ska dom få sig en harang, så jäkla fult gjort.

Skulle en fransk bulldog vara registrerad i ett jakthundsregister?! Nä, det är väl säkert så att valpsäljaren har tagit ett random avtal från nätet och använt för att försöka få det att se legitimt ut.

Om TS har en SKK-reggad hund har TS också stamtavla och handling från SKK. Finns inte det - inte reglad i SKK. Sedan har jag en bestämd känsla att SKK inte hade sett med blida ögon att en ansluten uppfödare använder annat än deras egna avtal. Bara där börjar det ju brännas under fötterna.

TS: i dina kläder hade jag lugnt och sakligt meddelat att du inte har något sådant avtal med valpsäljaren. Vill de göra gällande att detta avtal finns, får de 1) presentera det 2) gå till tingsrätten för du tänker inte acceptera att sådant avtal föreligger. Du har ju ingen indikation på att ni ingått ett sådant avtal.

Är hon reggad i SKK så har du en SKK stamtavla - det ska följa med vid köpet. Med registreringsnumret (eller hundens namn) kan man då även söka upp den på SKK hunddata.

En SKK-ansluten uppfödare är skyldig att använda SKK:s egna köpeavtal, så redan här har det brutits mot reglerna om hunden är registrerad i SKK.

Jo, hon finns med i SKK's hunddata, kollade en gång till nu. MEN jag har bara en utländsk stamtavla på papper, så jag vet inte. Hur blir det då?

Vad har hunden för registreringsnummer - även det ska stå med i köpeavtalet ? Det ska stå SE följt av några siffror, sen ett snedstreck och ett årtal (min ena hund har SE61117/2011. Som exempel)

Vill du inte skriva här, så får du gärna PM:a mig så kan jag kolla upp på SKK:s hunddata om hunden verkligen är reggad.

Har du bara en utländsk stamtavla, så är hunden importerad. Det får mig att bli mer fundersam om vart den egentligen kommer från ?! är det en exportstamtavla du fått alltså ? Det är ett krav för att få hunden inreggad i SKK.

Skulle en fransk bulldog vara registrerad i ett jakthundsregister?! Nä, det är väl säkert så att valpsäljaren har tagit ett random avtal från nätet och använt för att försöka få det att se legitimt ut.

Om TS har en SKK-reggad hund har TS också stamtavla och handling från SKK. Finns inte det - inte reglad i SKK. Sedan har jag en bestämd känsla att SKK inte hade sett med blida ögon att en ansluten uppfödare använder annat än deras egna avtal. Bara där börjar det ju brännas under fötterna.

TS: i dina kläder hade jag lugnt och sakligt meddelat att du inte har något sådant avtal med valpsäljaren. Vill de göra gällande att detta avtal finns, får de 1) presentera det 2) gå till tingsrätten för du tänker inte acceptera att sådant avtal föreligger. Du har ju ingen indikation på att ni ingått ett sådant avtal.

Hon finns med på hunddata, hennes regnummer är SE11914/2014.
Tack för alla svar, nu känner jag mig lugn och harmonisk igen!

Vad har hunden för registreringsnummer - även det ska stå med i köpeavtalet ? Det ska stå SE följt av några siffror, sen ett snedstreck och ett årtal (min ena hund har SE61117/2011. Som exempel)

Vill du inte skriva här, så får du gärna PM:a mig så kan jag kolla upp på SKK:s hunddata om hunden verkligen är reggad.

Har du bara en utländsk stamtavla, så är hunden importerad. Det får mig att bli mer fundersam om vart den egentligen kommer från ?! är det en exportstamtavla du fått alltså ? Det är ett krav för att få hunden inreggad i SKK.

Ja, det är en exportstamtavla hon har, som sagt är regnumret SE11914/2014 så där är hon.

Ja, det är en exportstamtavla hon har, som sagt är regnumret SE11914/2014 så där är hon.

Okej, då är hon en import från något land och inte svenskfödd - och har fått ett svenskt registreringsnummer. MEN, kenneln du köpte ifrån har gjort en stor fadäs genom att använda köpeavtal som inte är tillåtna enligt SKK. Det får mig att fundera på om personen numera är utesluten ur SKK... Det finns ingen anledning till att inte använda dom köpeavtal som finns.

Är du själv medlem i SKK ? Är du det så har du tillgång till deras jurister.

Okej, då är hon en import från något land och inte svenskfödd - och har fått ett svenskt registreringsnummer. MEN, kenneln du köpte ifrån har gjort en stor fadäs genom att använda köpeavtal som inte är tillåtna enligt SKK. Det får mig att fundera på om personen är utesluten ur SKK... Det finns ingen anledning till att inte använda dom köpeavtal som finns.

Nej, det har du rätt i. Hen som ringde mig igår och har hand om kenneln nu är registrerad i SKK men nu var det ju inte hen jag köpte henne av utan de som numera bor i Spanien och som verkar ha överlåtit kenneln åt den här kvinnan på obestämd framtid. :/
Det luktar riktigt lurt här :(

Nej, det har du rätt i. Hen som ringde mig igår och har hand om kenneln nu är registrerad i SKK men nu var det ju inte hen jag köpte henne av utan de som numera bor i Spanien och som verkar ha överlåtit kenneln åt den här kvinnan på obestämd framtid. :/
Det luktar riktigt lurt här :(

Jag tycker inte du ska lägga mer energi på detta utan meddela att ni har olika åsikt i fråga om avtal. Du har ju dessutom inte avtal med den personen som numera äger kenneln, utan med den som sålt valpen till dig.

De är välkomna att presentera avtal som vidimerar den rätt de anser sig ha till en kull valpar, så kan ni ju diskutera vidare efter det...

Jag tycker inte du ska lägga mer energi på detta utan meddela att ni har olika åsikt i fråga om avtal. Du har ju dessutom inte avtal med den personen som numera äger kenneln, utan med den som sålt valpen till dig.

De är välkomna att presentera avtal som vidimerar den rätt de anser sig ha till en kull valpar, så kan ni ju diskutera vidare efter det...

Ja, det ska jag göra. Nu känner jag att jag har kött nog på benen :) tack alla!

Det KAN ju vara så att den som kontaktat dig fått felaktiga uppgifter från uppfödaren. Du skriver ju att hunden var några månader och den förste köparen kanske hade köpt med bebehållen avelsrätt? Om säljaren bor utomlands och inte var medlem i SKK när hunden såldes är det väl också rimligt att inte använda SKKs kontrakt.

OM det är ett misstag och ni reder ut det, hunden har värdefullt blod eller annat som gör henne värdefull i aveln och framför allt om du faktiskt "frivilligt" skulle vara intresserad av att låta personen som kontaktat dig ta en kull på henne har du möjlighet att leasa ut henne. Du verkade ju inte varit helt främmande för tanken innan du blev kontaktad på det här sättet.

Det kan ju mycket väl vara så att det blivit någon form av missförstånd mellan valpsäljaren och den som nu driver verksamheten. Avsiktligt eller oavsiktligt missförstånd. Det är klart att en uppfödarverksamhet är mer värd om det finns intressanta tikar i verksamheten.

A och O verkar att vara att få fram åsikten att det idag inte finns något avtal mellan parterna.

Liknande trådar

Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 722
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hejsan. Finns det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd. Jag är själv det åt en av mina hundar, men uppfödaren i detta...
2
Svar
20
· Visningar
3 023
Senast: Voffisarna
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat