Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jag har kollat ochalla förbättringar i en försäkring hos Agria träder i kraft direkt försämringar vid nästa förfallodag, så du får ta del av förbättringar direkt

Kolla igen. För så har det aldrig varit, och de har alltid föregående års villkor på hemsidan med, just för de som inte gått över på de gamla.

Så man har aldrig fått varesig förbättringar eller försämringar förrän efter årsförfallodagen. Så som sagt, kolla igen. Tyvärr får man inte alltid rätt svar om man bara frågar en person, har jag märkt.

Jorå jag fick tala med 2 personer på häst först den ena och så sedan chefen, och jo visst gäller begränsningen även för rena olycksfall som resulterar i hälta.
De ville först ha det till att inte olycksfall innefattades men efter en hel del resonemang och innantillläsning kröp det fram att, finns ingen sårskada gäller begränsningen.

Så när hästen drar på sig en ful senskada/muskelbristning efter att snubblat över en rot i skogen/hagen får man allt hoppas att han även fick en lättare sårskada samtidigt! :crazy:

Precis det jag var rädd för. Det är ett HELSIKE att bevisa olycksfall utan hudskada. Jag har ju levt med en T-märkt herre (Vision) i många år, och haft många duster med bolaget (Sveland) om huruvida en senskada efter att hästen rullat fast i en box är en traumatisk skada eller ej, då det HELT saknades sårskada. Tom vet tyckte ju det att han tyvärr inte kunde skriva 'traumatisk senskada' som diagnos, utan 'bara' senskada, då han bara eg hade mitt ord på att hästen rullat fast.

Vid samma fastrullning drämde hästen på ena framknäet och fick en akut carpit. Samma där, ingen sårskada.

Nu gick bolaget att övertyga dock, men eg BARA för att det var en T-märkt lalli-lallihäst och det liksom var bortom rimlighetens gräns att han av hagvistelse skulle ridits sönder till en uttröttningssenskada OCH att skadan var på DJUPA böjsenan och på ett BAKBEN, en otroligt ovanlig variant.

Blås knä, hon gick ut i hagen på morgonen helt bra, kom in med ett knä som såg ut som en handboll. Ingen hudskada men enligt både DV som var ut akut, och sedemera flera månader senare den opererande veterinären, så måste hon inte bara slagit i något hårt och SLÄTT och dessutom fått en glidrörelse med knäet tryckt mot underlaget. Det hade jag inte kunnat bevisa var en traumaskada. De har ju bara mitt ord på att hon blev sådär av att vara i hagen, inte när jag var ute och galopperade t ex.

Och vrickningar ska vi inte tala om, de ser man ju knappt ens när de sker om de trampar snett av en brall i hagen.

Undrar hur de skulle sett på fbl muskelruptur. Han gick på bete, på kvällen innan var han fin och fräsch, morgonen efter kan han knappt gå, två h senare är hela muskeln uppsvälld och det krävdes inget geni för att konstatera att bröstmuskeln var rupterad. Inga hudskador. Nu är ju en muskelruptur iofs alltid traumatisk, men samtidigt så om man pressar en muskel över max kan den ruptera, och hur skulle jag kunnat bevisa att jag inte gjort det?

Senast ändrad:

3000 för ledinflammation? Jag har aldrig hamnat under minst 6-7' tror jag för typ två behandlingar (krävs ofta) och därmed tre besök, ett par röntgenplåtar för att utesluta något inre problem osv.

Jag blir bara än mer övertygad om att nästa häst inte kommer införsäkras i Agria i alla fall och antagligen inte försäkras alls. Fullt livvärde har jag ändå ingen lust med ekonomiskt och nu börjar veterinärdelen gå mot samma öde.
Jag hittar förresten inte den klausul där det står att trauma/olyckshändelser ersätts?

Vis av erfarenheten om hur fasansfullt dyrt det nu är med veterinärvård inser jag att 12000 inte räcker långt. Som exempel kostade en ordentlig praktvurpa i hagen som min gjorde i höstas ca 8000. Ingen fraktur, inga behandlingar, bara en jäkla massa röntgenplåtar och två veterinärbesök för att utesluta just frakturer exempelvis. Utöver detta kom medicinen som jag dock aldrig haft möjlighet att få försäkringsersättning för. Eller varför inte en liten "fin" kotledsvrickning? Huvvaligen, blir madrasserad cell framöver för min häst. :crazy:

F.ö klurar jag lite över "fuskargumentet" för självriskrabatt på friska försäkrade djur. Jag finner det svårt att tro på att det är själva den fysiska statusen hos djuren som försäkringsbolagen premierar - vad de belönar är inte att djuren inte råkar ut för skador eller sjukdomar utan att de slipper ersätta. Ligger liksom inget högtravande moraliskt ställningstagande bakom dessa rabatter och därmed torde "fuskargumentet" vara tämligen innehållslöst?
Jämför med bilar exempelvis, inte tusan är det av omtanke för den blå volvon som försäkringsbolagen har rabatt för skadefria år? Att ägaren sedan Inte utnyttjat försäkringen för trasigt lyktglas eller sprickor i vindrutor spelar liksom inte någon roll.

Svelands bonussystem, min fetstil:

SVELAND BONUS - innebär att Du får 5% rabatt för varje år Du inte utnyttjar veterinärvårdsförsäkringen, men rabatten omfattar hela Din försäkring.
Max bonus är 20%. Behöver Du använda veterinär-vårdsförsäkringen minskar rabatten följande försäkringsår med 10%.

Dvs, inte ett ord om att bonus är för att din häst är frisk eller ej, utan ANVÄNDER DU FÖRSÄKRINGEN eller ej? Om inte - bonus.

Och helt rätt anser jag, om jag väljer att betala ur egen ficka, så kostar det inte företaget en sekin.

Finns ingenting i villkoren om att alla skador måste rapporteras heller

För ändring av bonusklasser gäller:
Om ersättning avseende veterinärvårdskostnader ej utbetalats under försäkringsperioden sänks premien nästa period en bonusklass.

Utbetalas ersättning avseende veterinärvårdskostnader under försäkringsperioden
(oavsett när skadan inträffat) höjs premien två bonusklasser.

Så Sveland anser det INTE som fusk att inte rapportera skada som endera inte översteg självrisken, eller där man av annan anledning inte ansåg att man ville blanda in försäkringsbolaget.

Och se, inte heller Agria har i sina villkor MINSTA rapporteringsskyldighet för skador understigande självrisken på det sätt Pontevecchio säger:

Ur nu gällande villkor (dvs från 08-04-01). Min fetstilsmarkering.

Allmänna bestämmelser
När skadan ska anmälas
ABHS 3.1 Om det inträffar något som medför att du har möjlighet att få ersättning ur försäkringen ska du snarast anmäla skadehändelsen till Agrias huvudkontor. Du ska sända skadeanmälan till följande adress:
Agria Djurförsäkring, Box 70306, 107 23 Stockholm.

Annat ställe, samma villkor.

. Åtgärder vid skada
3.1 När skadan ska anmälas
Om det inträffar något som medför att du har möjlighet att få ersättning ur försäkringen ska du snarast anmäla skadehändelsen till Agrias huvudkontor. Angående preskriptionsregler, se punkt 8. Preskription. Försummar du att anmäla skadan i tid får Agria sätta ned ersättningen enligt bestämmelserna i försäkringsavtalslagen. Du ska sända skadeanmälan till följande adress:
Agria Djurförsäkring, Box 70306, 107 23 Stockholm.

Så, du behöver enligt ovan bara rapportera skador där du har möjlighet att få ersättning. Vilket du inte har om det är en skada som inte omfattas av försäkringen, eller om det inte når upp till självrisken.

DÄREMOT vid nytecknande eller utökande av försäkringen är du skyldig att ange alla skadefall, försäkringsreglerade eller ej. Men det är en annan sak. (Gäller även de andra bolagen)

Senast ändrad:

Orkade inte läsa igenom hela tråden, mitt tips är att slopa Agria. Det är helt klart det dyraste försäkringsbolag Du kan välja. Har själv Dina Försäkringar, men skulle även kunna välja IF som är väldigt stora och billigare på häst.
Det blir inte sämre vård för att man betalar mindre i försäkringspremier, vet är ju desamma

Agria är inte alltid dyrast, när jag skulle nyförsäkra kollade jag även med If = dyrare.

*KL*
Är väldigt individuellt vilket bolag som är dyrast. Syns när de gör typjämförelser, med fem - sex olika hästtyper, användningsområden och livvärden. För ena är Agria billigast, för andra är Sveland billigast, för den tredje är IF billigast och för den fjärde är Folksam billigast.

Så går inte säga ett bolag är dyrast eller billigast, är högst individuellt. Så man får kolla från fall till fall.

Det har du säkert rätt i, men för det mesta har Agria kraftiga priser. Man har ju olika smaker, det gäller ju även försäkringsbolag. Valde själv Dina, just för att en släkting jobbar där. :)

Och vi har både If och Agria, är nöjd med båda bolagen hitills.

Såhär står det på Agrias hemsida på frågor och svar:

Min häst har haft problem med återkommande hovbölder. Är det något som påverkas av förändringen av försäkringen?
Nej. Från och med i år ersätter försäkringen upp till 12 000 för rörelsestörningar. Men hovbölder omfattas inte av begränsningen.

Andra exempel på hältrelaterade diagnoser som inte berörs av begränsningen är fång, frakturer på grund av yttre våld, hälta på grund av sårskador, spiktramp, senskador på grund av yttre våld samt ledinfektioner.

http://www.agria.se/nyheter

Alltså gäller försäkringen för högre belopp om det gäller olycksfall.

Såhär står det på Agrias hemsida på frågor och svar:

Min häst har haft problem med återkommande hovbölder. Är det något som påverkas av förändringen av försäkringen?
Nej. Från och med i år ersätter försäkringen upp till 12 000 för rörelsestörningar. Men hovbölder omfattas inte av begränsningen.

Andra exempel på hältrelaterade diagnoser som inte berörs av begränsningen är fång, frakturer på grund av yttre våld, hälta på grund av sårskador, spiktramp, senskador på grund av yttre våld samt ledinfektioner.

http://www.agria.se/nyheter

Alltså gäller försäkringen för högre belopp om det gäller olycksfall.

Nja och njo. Hingstsugen har talat med deras chef till och med, och haken är alla de fall där man inte kan bevisa om det är olycksfall eller ej. T ex 'hälta på grund av sårskador', det exkluderar hältor utan sårskador. Som kan vara olycksfall de med.

Senskador av yttre våld ger ofta sår också, men en senskada för hästen fastnar i sin box är inte pga yttre våld mot senan, men det är ändå ett olycksfall.

Läs senaste sidorna av tråden ser du dels vad Agria sa till hingstsugen, och också vilken STOR gråzon det finns, och hur SVÅRT det är att bevisa att en vrickning (ledinfl) är olycksfall, att en hälta utan sårskada är olycksfall. Osv.

...och, med tanke på försäkringarnas natur är det kunden som har bevisbördan misstänker jag. Alltså, upp till kunden att bevisa motsatsen när fb hävdar att det INTE är olyckshändelse.

Med tanke på hur fångdiagnosen exploderat tycker jag det är underligt att inte även den inkluderas? Men det är ganska ot egentligen kanske.

...och, med tanke på försäkringarnas natur är det kunden som har bevisbördan misstänker jag. Alltså, upp till kunden att bevisa motsatsen när fb hävdar att det INTE är olyckshändelse.

Ja visst är det så att kunden har bevisbördan. Så är det alltid i försäkringsfall, allt annat vore ju omöjligt. MEN det skall tilläggas att bevisbördan för försäkringsfall är tämligen låg i de allra flesta fall, kunden skall göra det övervägande sannolikt (vill jag minnas) att försäkringsfall föreligger. Det innebär att kunden egentligen bara behöver visa att det är aningen mer sannolikt att det förhåller sig så som h*n påstår än så som försäkringsbolaget påstår.

Det är alltså en mycket försäkringstagarvänlig formulering.

Och HUR bevisar man att det är aningen mer sannolikt att hästen faktiskt vrickade sig i hagen än på grund av dåligt underlag vid ridning?

Eller att det är mer sannolikt att hästen fick en senskada av att den slant i hagen, än att det var en utröttningsskada?

Det som är det knepiga - utan hudskada är det himla knepigt, både för lekman och veterinär, att säkerställa att det är ett olycksfall.

Någon som kollat med Agria ang Utökad ersättning? Hur mkt mer det kostar?

Kanske ska ta och ringa dem och kolla, men väntar på att min röst ska komma tillbaka, den har försvunnit i samband med förkylning. Men någon annan kanske redan vet svaret?

Någon som kollat med Agria ang Utökad ersättning? Hur mkt mer det kostar?

Det är jag också intresserad av! Har läst tråden nu och blir helt:crazy::mad::devil::cool::eek:

När jag har varit på hälutredningar med bedövningar, röntgenundersökning och behandlingar med återbesök och ombehandling har det lätt kostat 12000kr...

Sen kanske hästen får en liten sårskada med lymfangit som följd och man tar ut distr vet och den ska ha pc och metacam, ja det är 2500 kr till osc osv.

Man får helt enkelt ha hästarna inne i fortsättningen... Mina hästar skadar sig mest i hagarna av bock och brall och bus...

Och HUR bevisar man att det är aningen mer sannolikt att hästen faktiskt vrickade sig i hagen än på grund av dåligt underlag vid ridning?

Eller att det är mer sannolikt att hästen fick en senskada av att den slant i hagen, än att det var en utröttningsskada?

I slutänden är det väl så att det främst blir beroende av hur veterinärer uttrycker sig kan jag tänka mig. Jag jobbar inte med djurförsäkringar så jag kan inte säga säkert tyvärr.

I slutänden är det väl så att det främst blir beroende av hur veterinärer uttrycker sig kan jag tänka mig. Jag jobbar inte med djurförsäkringar så jag kan inte säga säkert tyvärr.

Jag har ju upplevt 'bevisbiten' irl, det är därför jag är bekymrad rent generellt av den. Jag påverkas inte av Agrias ändringar, men anser som sagt att det där är ett förslag som slår undan benen.

Men jag har haft T-märkt herre som sagt, reservation på alla ben för hältor som inte är pga yttre trauma/olycksfall.

Och tyvärr, som jag skrev i annan tråd - det är svårt för veterinären med. Jag tog min senskada som exempel. Hästen rullade fast i sin box, men kom loss själv. Men på morgonen var boxen upp och ned och det var sparkmärken på väggen. Hästens bakben var jättetjocka och han var halt. DV kom ut akut först, men gick ju inte se eller konstatera så mycket iom svullnaden, mer än hästen var halt. Boxvila och finadyne.

Svullnaden la sig, helt. Det fanns aldrig minsta skråma på benen. Men hästen var fortfarande rejält halt på ett bakben, och tre dagar efter skadan togs han in på klinik med misstänkt fraktur lågt på ett bakben. Han fick stappla försiktigt direkt in på röntgen. Som var ren. Det kunde dock fortfarande vara en spricka som inte syntes än. De ville dock ultraljuda för att titta på ledkapseln.

Då upptäcktes senskadan. Det fanns ju inga yttre tecken på senskada, som banansena eller dylikt, men skadan var på den djupa böjsenan (mkt ovanligt). Det fanns dessutom en akut carpit på samma sidas framben från att ha slagit i framknäet. Inga hudskador där heller.

Jag bad veterinären att vara noga med att skriva att det var traumatiska skador, men veterinären tyckte att han kunde inte lägga in det specifikt i diagnosen, iom frånvaron av sår. Hade det funnits sår hade det varit lugnt.

Dock skrev vet i journalen att hästen enligt uuppgift rullat fast datum bla bla enligt djurägaren, och att det inte fanns någonting i hans undersökning som motsade den uppgiften, och att båda skadorna var mycket rimligt att de kommit av en fastrullning.

Bolaget vägrade betala. De ansåg att det inte var bevisat att det var pga trauma. Jag överklagade, och efter lite brevväxling fick jag rätt. Men som jag sa eg ENBART för att det liksom föll på sin egen omrimlighet att en T-märkt lallilalli-häst som gått i hagen skulle ha ridits sönder OCH för att jag med jämna mellanrum hälsokontrollerat honom (Utan att skicka in och begära ersättning för det för bolaget) OCH i ett tidigare hältefall vacker betalat ur egen ficka, dvs jag kunde peka på att jag inte nånsin 'försökt få ut' något när jag inte haft rätt till det. Samt att senskadan är av mycket ovanlig typ. Så såvida jag inte hux flux varit ute och hoppat på en leråker med min promenadpensionär, så jo det var nog så att han verkligen rullat fast.

MED en sårskada hade det inte varit minsta problem, men just frånvaron av sårskada ställde till det. Och om han INTE varit triangelmärkt, utan en ridhäst i full gång, och en 'vanlig' senskada på ytliga böjsenan, så hade det varit ett väldigt delikat problem både för mig och för vet att kunna bevisa att det var en traumaskada och inte en skada orsakad av ridning.

Samma sak med en vrickning t ex, om den inte upptäcks i det akuta läget och man t ex kan se ansvällning eller blodbandad ledvätska, är det väldigt svårt att säga om det är en ledinfl pga vrickning, eller pga annat.

Så som hingstsugen sa - det gäller de får ett SÅR också när de råkar ut för något med de nya reglerna...

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 806
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
39 292
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 867
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 590
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar