Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Visst är det så MEN det som är så anmärkningsvärt med Agrias begränsning är att den ÄVEN innefattar olycksfall, begränsningen är således inte beroende av hurvida det är ett olycksfall eller ej utan hurvida det i samband med olyckan har uppkommit en sårskada.

Första och andra personen jag talade med på Agria ville ha det till att olycksfall inte omfattades men när jag påtalade att det var inte så det stod i villkoren blev jag vidarekopplad till en chef där det, ( efter lite om och men ) bekräftades att även rena olycksfall kommer att omfattas av begränsningen om de inte även resluterat i en sårskada som är den som i sin tur ger hältan.
Hon sa att de resonerade som att en häst som vrickar sig i hagen/ skogen har skadat sig själv och då skulle begränsningen gälla.

Så häst som fastnar i staketet och skär av sig senan= ingen begränsning
Häst som fastnar i staketet, skadar senor och muskler men ingen sårskada = maxersättning 12 000.

Jag hade förstått det mer om man i villkoren hade undantagit sig olycksfall och så hade det fått bli en bevisfråga, men Agria har istället valt att göra det lätt för sig och även låta begränsningen gälla rena olycksfall vilket är mycket olyckligt anser jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

kl
Vad är det då för mening att betala dyrt för en dyr hög försäkring om man endå inte får full ersättning? Om jag fattat allt rätt alltså. Då kan man lika gärna sänka vet.vården eller? Om man endå inte får full ersättning menar jag..eller jag kanske har fattat fel..
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Helt sjukt.

I deras villkor skriver de ju dessutom inget undantag för traumatiska skador:

6.2 Särskilda bestämmelser för vissa undersökningar och behandlingar:

a) Hältor och rörelsestörningar
.
Du kan få ersättning med upp till 12 000 kronor per försäkringsår för hältor, rörelsestörningar, sjukdomar i bröst- och ländrygg och skador i senor, gaffelband, ligament samt frakturer/fissurer som har tecken på artrosförändringar. Kostnaden för eventuell bortoperation av ben-broskfragment och så kallade "lösa benbitar" ingår i punkt 6.1 veterinärvård under förutsättning att detta är ersättningsbart enligt villkoren
.

(Min kommentar - sista meningen innebär att bortop av lösa benbitar ej omfattas av 12 000 kronorstaket)

I deras information skriver de dessutom:

Vilka diagnoser ingår i begreppet rörelseapparaten?
Exempel på diagnoser där ersättningen begränsas till 12 000 kronor är ledinflammationer (till exempel kotleds-, knäleds- och hasledsinflammation), ospecificerad hälta, senskador (akuta och kroniska uttröttningsskador) och hälta relaterat till ryggproblem.

...

Andra exempel på hältrelaterade diagnoser som inte berörs av begränsningen är fång, frakturer på grund av yttre våld, hälta på grund av sårskador, spiktramp, senskador på grund av yttre våld samt ledinfektioner.


Där drar de ju det ett steg till eg. Det räcker inte med att du har en sårskada OCKSÅ om hästen exvis vrickar sig, utan HÄLTAN ska vara från såret..

Så min valack som rullade fast, hade inte spelar roll om han fått ett sår också, såvida inte såret gått in till senan och skadat den. För det ÄR en akut utröttningsskada även när de legat och kämpat för att komma loss fastrullad mot en vägg. Inte yttre våld. Hästen som slinter under bus i hagen och får en senskada har inte fått den heller pga yttre våld..

Så olycksfall eller ej, SÅRSKADA måste finnas, och SÅRET måste ge hälta.

Horribelt, jag som alltid föredragit Agria och haft Agria som förstahandsval, och muttrat en del över att lillhästen står i Sveland, är nu GLAD åt det. Själaglad..
 
Senast ändrad:
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Rider vi helt enkelt mycket sämre nu än tidigare, eller vad är problemet?

Det tror jag är en del av sanningen ja!
Inte många rider ju illa med flit eller är medvetet slarviga, men jag tror tyvärr att det finns en utbredd okunskap bland hästägare, och den okunskapen leder då (tror jag) ofta till slitage på hästen.

Personligen tycker jag att om jag åker på en tävling så ser jag ofta mkt ridskickliga ryttare. Men samma ryttare är ofta väldigt dåliga på att tex skritta fram och skritta av hästen ordentligt! Och uppvärmning och nedtrappning som inte görs i nog stor mängd, det är ju en sak som leder till slitage!

Likaså de som flitigt tränar hästen på fel underlag, samma underlag hela tiden, för mkt träning, för ensidig träning osv. Ren okunskap! Men lik förb. ngt som lätt leder till hältor och annat elände!
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det är nästan så att man tror att du har något personligt emot Agria;).

Jag (och min familj) har haft hästar i större delen av mitt liv, både trav o ridvarianten. Vi har mestadels haft Agria men även andra bolag. Med jämna mellanrum har villkoren ändrats i de olika bolagen - och jag tycker då att det har fungerat bra oavsett villkoren.

Ska man kunna försäkra sig mot allt så tror jag inte att någon hästägare har råd att betala sådana premier.

Sedan tycker jag inte att Agria alltid är perfekta, jag har själv haft en lång diskussion med bolaget när vi köpte ny häst. Där fick man olika bud beroende på vem man pratade med och det är inte bra gentemot kund.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Just detta med att döma ut när man inte har råd att behandla längre, det leder ju till ett annat problem!
Bedömer veterinär att hästen inte har så dålig prognos, då betalar ju inte försäkringsbolaget ut livvärdet om man som ägare väljer att ta bort hästen.

Säkerligen något försäkringsbolaget är MKT medvetna om, där kan de ju spara massor med pengar!
Men samtidigt något som kan vara en katastrof för hästägaren!

Personligen tror jag att försäkringsbolagen binder ris till sin egen rygg om de alla fortsätter med sådana här vansinnesvillkor! För gå på lite till, då har man ju som hästägare ingen nytta av försäkringsbolagen längre! Och vad ska de då leva av när kunderna försvinner?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det kanske är så att man egentligen ska göra en ny besiktning ett halvår efter att man köpt ny häst (för det är väl då ryttarmässiga fel brukar börja visa sig)?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det är nästan så att man tror att du har något personligt emot Agria;).

Jag (och min familj) har haft hästar i större delen av mitt liv, både trav o ridvarianten. Vi har mestadels haft Agria men även andra bolag. Med jämna mellanrum har villkoren ändrats i de olika bolagen - och jag tycker då att det har fungerat bra oavsett villkoren.

Ska man kunna försäkra sig mot allt så tror jag inte att någon hästägare har råd att betala sådana premier.

Sedan tycker jag inte att Agria alltid är perfekta, jag har själv haft en lång diskussion med bolaget när vi köpte ny häst. Där fick man olika bud beroende på vem man pratade med och det är inte bra gentemot kund.

Tvärtom. Jag har tidigare alltid haft Agria som förstahandsval. Har jag stått och valt mellan två identiska hästar och den ena varit försäkrad i Agria och den andra inte, har jag valt Agriahästen. När jag kunnat välja bolag själv har jag valt Agria.

Och jag har inga Agriaförsäkrade hästar nu, vilket jag knorrat lite över, ffa lillherrn som står i Sveland (fbl står i IF, som är min 'nya förstafavorit')

Däremot anser jag fortfarande att om man binder kunder till sig i princip på livstid, då får man INTE slå undan benen sådär för folk. Jag är HELT för en begränsning för förslitningsskador, men det här är mer än så.

Jag sa inte ett ljud om 'dumma Agria, jag vill byta bolag' när de BÅDE chockhöjde försäkringen och försämrade villkoren. Men det här är en villkorsändring som helst saknar motstycke. Jag skulle gå i taket av exakt samma anledning som nu om Folksam hade gjort det med, eller Sveland, eller IF.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det tycker jag är en strålande idé!
Jag vet en och annan som faktiskt gör rejäl hälsokontroll på sin häst ungefär en gång om året.

Jag köpte min häst för snart två år sedan. Hon besiktigades både på klinik (inkl röntgen) och sk gårdsbesiktning ua innan köpet.
När jag ägt henne ett år så besiktigade jag igen, även då ua.
Kände mig lite stolt, jag hade ju då inte "gjort sönder" något kände jag! :p

Tänker fö fortsätta besiktiga min häst ungefär en gång om året. Ingen fullkomlig exportröntgen på klinik, men väl en rejäl gårdsbesiktning med "hästveterinär".

Läste någon faktadel i en hästtidning där en av våra elitryttare i hoppning sa att man med en ny häst inte bör tävla de första månaderna. Om man inte är ett riktigt proffs som kan känna av hästen till 100% kan för forcerad träning hos ny ägare slita för mycket på nya hästen.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det kanske är så att man egentligen ska göra en ny besiktning ett halvår efter att man köpt ny häst (för det är väl då ryttarmässiga fel brukar börja visa sig)?

Är nog en väldigt god investering tror jag. Samtidigt b ehöver reaktion på ryttarbyte inte vara pga av dålig ryttare, men man får ju ändå en indikation att hästen reagerat på det sas.

Satt igår och diskuterade med en kompis (som är djursjukvårdare, Agrias besked slog ner som en bomb både på smådjurs och stordjurskliniker med ju), och vi spånade lite hur man skulle kunna verkligen får bort olycksfallen ur begränsningen, men behålla de där som ska vara där.

Och jag funderade då löst om krav på halvårs hälsokontroller skulle kunna vara ett av flera sätt. Då skulle man plocka upp problem tidigare. Och skrev tidigare i tråden att det skulle vara intressant att veta om det finns statistik på systemet som t ex Strömsholm har, med beridare vid hältutredning. Tyvärr skulle det kosta mer kortsiktigt om hältutredning inkluderade t ex beridare, sadelmakare och gärna kiropraktor eller liknande, men i det lång loppet undrar jag om inte pengar skulle sparas? Om folk VET att DE också kommer granskas under lupp när de kommer in.

För det är skillnad på att svara på frågan 'hur gick klinikbesöket?' med 'kotledsinflammation BF, stackars..' och 'kotledsinfl BF, för att jag sitter snett/rider dåligt, och sadeln var skev'. Och då skulle man förhoppningsvis få en situation där folk i högre grad först kollade med tränare, kollade upp sig själv med naprapat, kollade sadeln osv INNAN de åker in på klinikutredning för att 'hästen sitter fast i högersidan' t ex?

Sen är jag grymt partisk eg, då jag hälsokollar mina var 6:e månad osv. Det var ju en av de saker som hjälpte mig 'bevisa' att arabvalackens skador mer troligt var just från fastrullningen än något annat.

Och jag kollade nya herrn efter ett halvår, just pga ryttarbytesaspekten. Bra var det, för han var iofs ohalt och tvärfräsch, men reagerade med knappt en grad vid böjprov från bakkotorna. Vet härledde det till att han jobbade mer hos mig, och att han är överambitiös och stoppar in bakbenen för långt under lite för tidigt, dvs han tar i mer än han orkade. Och när musklerna då inte orkade fick kotlederna ta belastningen. Rek ge honomf örlängd traktarm bak för att hjälpa honom. Sen dess har (gjort två hälsokoller efter det) han varit lika UA på böjprov som vid besiktningen, även när han varit i full gång. Jag skulle nog kunnat sko som vanligt igen då, men då han har lite veka kotor har han fått fortsätta ha förlängd traktarm. Men då inget syntes eller kändes, så är ju risken att hade jag inte hälsokollat, så hade det blivit ledinflammationer.
 
Senast ändrad:
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Dock skrev vet i journalen att hästen enligt uuppgift rullat fast datum bla bla enligt djurägaren, och att det inte fanns någonting i hans undersökning som motsade den uppgiften, och att båda skadorna var mycket rimligt att de kommit av en fastrullning.

Den texten tycker jag borde ha varit tillräcklig.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Den texten tycker jag borde ha varit tillräcklig.

Mm, men det var den ju dessvärre inte. Nu ordnade det sig ju till slut, efter lite brevväxling och tack vare just det var en T-märkt (dvs det faller på egen orimlighet att det skulle vara en ditriden uttröttningsskada) och att jag hade hälsokollat honom på egen bekostnad var 6:e månad, och det hade varit status quo vid varje koll, och föregående koll var inte så jättelångt bakåt i tiden. Samt att det är väldigt ovanligt med sådana djupa böjseneskador på bakben.

Men just för att det inte var en yttre våldsskada och inte fanns sår etc, så var det inte helt lätt bevisa. För det blir ju exakt samma typ av skada om en häst tar spjärn mot en boxvägg och trycker ifrån för kung och fosterland och det blir för mycket för senan, som om en häst under ridning eller liknande måste ta i för kung och fosterland. Senan pressas över vad den tål i båda fallen, men av helt olika orsaker.

Tillägg: Detta var dock inte Agria, utan Sveland. Men det blir ju samma bevisbörda så att säga, eftersom han var T-märkt och hade undantag för hältor på alla fyra, förutom traumatiska/olycksfallsskador.

I mitt överklagande skrev jag faktiskt att jag kunde förstå om de vägrade ersätta den akuta carpiten, för där är det omöjligt bevisa, men att jag inte såg hur de kunde anse senskadan för något annat än akut trauma. Nu valde de att tillslut betala även för carpiten. Men där 'bråkade' jag inte ens, helt enkelt för det var omöjligt att bevisa.
 
Senast ändrad:
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Helt sjukt.

Där drar de ju det ett steg till eg. Det räcker inte med att du har en sårskada OCKSÅ om hästen exvis vrickar sig, utan HÄLTAN ska vara från såret..

Så olycksfall eller ej, SÅRSKADA måste finnas, och SÅRET måste ge hälta.

..

Japp, precis så menar de, men det har inte gått fram (anser jag) till försäkringstagarna.

Vilket i sin tur kommer ge upphov till många chokade hästägare och veterinärer när man står där på klinik med sin olycksfallsskadade häst och inte får full ersättning.
 
Senast ändrad:
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Precis. Ungefär som jag står nu fast med en hund. Hunden är beteendeförändrad, går inte hitta yttre tecken på sjukdom eller smärta. Men när han på försök sattes på metacam 4 dagar blev han bättre, vilket pekar på att det finns underliggande smärta. Det undersöktes och togs blod och urinprov för att kolla så det var okej sätta honom på en längre kur metacam. Allt okej, så han ska nu få metacam i 2 veckor, för att se om de där fyra dagarna var en slump eller ej. Om han svarar igen så tyder det på smärta och remiss till ortoped. Om han inte svarar remiss till neurolog då vissa av symptomen tyvärr stämmer på hjärnskada/tumör.

Självklart ingen rolig sits för mig, men är ju ändå naturligtvis skönt att veta att jag har försäkrat, och att jag kan göra allt för att hitta felet så vi kan hjälpa honom.

Trodde jag ja. Agria ersätter inte beteenderubbningar i försäkringen, det vet jag. Ingen försäkring ersätter lynnesfel. DÄREMOT så kom det som en kalldusch att de inte ens i Utters fall, där metacam gav effekt i 4 dagar, och man med ny metacamkur vill säkerställa om det finns underliggande smärta eller ej, ersätter.

Så länge man inte hittat det underliggande felet ersätter Agria inte en krona. För ATT hitta det underliggande felet krävs undersökningar. Som Agria inte betalar FÖRRÄN felet hittats. Jag är i chock. OM man efter X utredningar hittar något fel (t ex artros, eller en hjärnskada) DÅ kommer Agria ersätta alla besöken. Men fram tills dess får jag betala dem ur egen ficka. Något jag inte har råd med, det är därför jag har försäkrat liksom.

Jag började gråta när jag lagt på luren, snacka om kalldusch och moment 22. Och det kommer att drabba hunden..

Men läser man villkoren så framgår de inte att de inte ens ersätter beteendeförändringar som symptom på sjukdom, förrän sjukdomen är diagnosticerad.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det gör ju att man får en knut i magen, även om jag förstår deras syn på det hela så är det där inget man kan styra över. Det är ju olyckor.
Jag har Agria och har använt mig av försäkringen när B hade fång, annars har det varit saker precis under självrisken, de var bra att ha och göra med då.

Det ovanstående citatet får mig att fundera på att byta, men jag tycker att allt sånt här är så svårt...Kanske ska börja linda in honom i bubbelplast i stället.

Men egentligen så gäller det främst de sönderridna och slitna hästarna?
så min skogsmulle bör klara sig under detta, om man inte har extrem otur.
Har jag snappat upp det rätt?

Min 3-åring som var skadad i höstas hade utan tveka fått ersättningsnivå begränsad då, om jag haft Agria och de nya villkoren gällt redan då. Hade det för mig inneburit att jag förmodligen fått lägga ut närmare 20 000 ur egen ficka för att försäkringen inte täckt. Och då hade hon ändå i stort sett inte gjort något alls, inte på långa vägar så mycket att det hade kunnat ge en förslitningsskada.

Denna begränsning som dom nu infört begränsar mycket mer än bara förslitningskador, även om det är dom Agria vill komma åt, men det är mycket mer som trillar under begränsningen också så som paragrafen är skriven. Så att du sitter inte på något sätt säker med din skogsmulle heller:(

/Camilla
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

3000 för ledinflammation? Jag har aldrig hamnat under minst 6-7' tror jag för typ två behandlingar (krävs ofta) och därmed tre besök, ett par röntgenplåtar för att utesluta något inre problem osv.

Jag blir bara än mer övertygad om att nästa häst inte kommer införsäkras i Agria i alla fall och antagligen inte försäkras alls. Fullt livvärde har jag ändå ingen lust med ekonomiskt och nu börjar veterinärdelen gå mot samma öde.
Jag hittar förresten inte den klausul där det står att trauma/olyckshändelser ersätts?

Vis av erfarenheten om hur fasansfullt dyrt det nu är med veterinärvård inser jag att 12000 inte räcker långt. Som exempel kostade en ordentlig praktvurpa i hagen som min gjorde i höstas ca 8000. Ingen fraktur, inga behandlingar, bara en jäkla massa röntgenplåtar och två veterinärbesök för att utesluta just frakturer exempelvis. Utöver detta kom medicinen som jag dock aldrig haft möjlighet att få försäkringsersättning för. Eller varför inte en liten "fin" kotledsvrickning? Huvvaligen, blir madrasserad cell framöver för min häst. :crazy:

jag vet att många får betala mycket och att jag hitills haft tur med min häst.

Men saken är den att premierna inte längre täcker kostnaderna.
Hade ni hellre sett galet höga premier och att det täckte allt?
Det går inte att de som vill ha bra skydd får betala för det, det skulle aldrig gå runt utan försäkringsbolagen går runt på att de flesta djuren är friska.

Man kan gnälla på sin försäkring (säger inte att du gör det) men sanningen är att den är valfri. Man kan välja att stå utan. Men då kostar det.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Och se, inte heller Agria har i sina villkor MINSTA rapporteringsskyldighet för skador understigande självrisken på det sätt Pontevecchio säger:

Ur nu gällande villkor (dvs från 08-04-01). Min fetstilsmarkering.

Allmänna bestämmelser
När skadan ska anmälas
ABHS 3.1 Om det inträffar något som medför att du har möjlighet att få ersättning ur försäkringen ska du snarast anmäla skadehändelsen till Agrias huvudkontor. Du ska sända skadeanmälan till följande adress:
Agria Djurförsäkring, Box 70306, 107 23 Stockholm.


Annat ställe, samma villkor.

. Åtgärder vid skada
3.1 När skadan ska anmälas
Om det inträffar något som medför att du har möjlighet att få ersättning ur försäkringen ska du snarast anmäla skadehändelsen till Agrias huvudkontor. Angående preskriptionsregler, se punkt 8. Preskription. Försummar du att anmäla skadan i tid får Agria sätta ned ersättningen enligt bestämmelserna i försäkringsavtalslagen. Du ska sända skadeanmälan till följande adress:
Agria Djurförsäkring, Box 70306, 107 23 Stockholm.


Så, du behöver enligt ovan bara rapportera skador där du har möjlighet att få ersättning. Vilket du inte har om det är en skada som inte omfattas av försäkringen, eller om det inte når upp till självrisken.

DÄREMOT vid nytecknande eller utökande av försäkringen är du skyldig att ange alla skadefall, försäkringsreglerade eller ej. Men det är en annan sak. (Gäller även de andra bolagen)

har inte tid att leta igenom alla deras villkor och de kan ha ändrats då agria liksom alla andra följer försäkringslagen. Men innan har det funnits en klausul om att skador och sjukdomar ska anmälas, just för att nästa skada kan påverkas av den tidigare.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

kl
Vad är det då för mening att betala dyrt för en dyr hög försäkring om man endå inte får full ersättning? Om jag fattat allt rätt alltså. Då kan man lika gärna sänka vet.vården eller? Om man endå inte får full ersättning menar jag..eller jag kanske har fattat fel..

dyrt? genomsnittliga premien är mellan 5-10 000, du får ersättning upp till 120 000kr. 80% av premierna går rakt ut i skadeersättning

Det är vi hästägare som grävt vår egna grav. Antingen får de friska hästarna pröjsa höga premier för att täcka de sjuka eller så får varje häst bära sin egen kostnad. Vad är rätt kan man diskutera i evighet.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

det är lite där problemet har dykt upp också.. hobbyryttare kollar hästen efter en hård säsong, hästen visar en halvgrad, man sprutar "ifall att". Ingen vila, ingen återhämtning. Sprutning direkt. så kommer man igång fortare vettu.

Id***er
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Hej allihop, Usch va fult av AGRIA! Tacka vet jag if försäkringar, inga höjningar o inga FÖRSÄMRINGAR, fast självrisk!!! till er som e rädda för att byta bolag de e ingen fara att byta bolag bara din häst är FRISK!!! :laugh: if erbjuder dessutom mkt som övriga bolag inte gör tex foster o föl försäkran ingår i deras sk A1. fler sjukdomar ingår i sin sk A2 :idea: :idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 796
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
39 089
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 852
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 519
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp