Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

kan man verkligen kolla sin häst OM den kanskae e sjuk/halt o få försäkringsbolaget att betala det, de kan väl inte va sant, försäkringsbolagen batalar INGET i förebyggande syfte. då får man väl bekosta det själv?! eller? någon som vet:confused:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

det är lite där problemet har dykt upp också.. hobbyryttare kollar hästen efter en hård säsong, hästen visar en halvgrad, man sprutar "ifall att". Ingen vila, ingen återhämtning. Sprutning direkt. så kommer man igång fortare vettu.

Id***er


Jag håller till stora delar med, än värre anser jag de vara som sprutar och sprutar och ...sprutar utan att för en sekund funderar över varför inflammationerna uppstått.
Och lika mycket skam åt veterinärerna som går med på att spruta och spruta och... utan att göra en seriös insats till att undersöka orsaken.

MEN är det dessa Agria vill komma åt, ( som jag gissar det är) så hade de kunnat utforma villkoren annorlunda.

Jag hade gladeligen tecknat en försäkring som täckte allt UTOM just inflammationer och pålagringar, dvs rena olycksfall eller sjukdomstillstånd med en sådan försäkring hade AGRIA trollat bort 80 % av kostnaderna och problemen.

Som det är nu finns det inget försäkringsalternativ hos AGRIA som känns tryggt och vettigt för någon som mig, som vill ha råd att behandla sådant som inte beror på rena överansträngningar utan är rena olyckor eller sjukdomsfall.

Är det verkligen sådana som mig som Agria har råd att tappa som kunder?

Kunder med helt ounyttjade försäkringar men där hela poängen med att ha en försäkring är just tryggheten att ha råd att behandla om det behövs!
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

så länge du finner en halv grad anses hästen sjuk =försäkringen täcker.

if har liksom alla andra bolag sina fördelar och nackdelar.
/ponte som upptäckt nackdelen med 100 dagars självriskperiod..
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Ja och det är ju vad jag sett ett nytt fenomen! Förr var det ju inte ens säkert att hästen sprutades för en mindre ledinflammation som konstaterats på klinikbesök, den fick vila i stället.

Jag har varit med om att ifrågasätta en sprutning av led, var det verkligen så mkt att hästen inte kunde vila ut resten av hältan? Hästen var sprutad efter en ganska rejäl ledinflammation, på återbesöket var hästen enormt mkt bättre, men veterinär ville just spruta en gång till "för säkerhets skull". Vilket jag ifrågasatte.
kopparberg - kärringen mot strömmen :p
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jag hade gladeligen tecknat en försäkring som täckte allt UTOM just inflammationer och pålagringar, dvs rena olycksfall eller sjukdomstillstånd med en sådan försäkring hade AGRIA trollat bort 80 % av kostnaderna och problemen.

Vet inte om Agria kan erbjuda det.
Men är det detta du menar så har If i vart fall en rätt bilig vet vårds försäkring, som heter begränsad veterinär vård.
Som namnet säger täcker den inte alla sjukdomar, men den kostar betydligt mindre.
Den gäller för faktur eller fissur av ben
Sårskada
Fång
Foderstrupsförstoppning
Kolik
Akut tarminfektion
Transportsjuka
Förlossning med kejsarsnitt
Lunginflammation på föl yngre än 6 månader.
.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Herregud, det var billigt. Jag betalade minst det dubbla per besök för mina hästar.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Ja, åker jag till t ex Helsingborg kommer jag inte under 10 000 kr för en sådan undersökning/behandling med uppföljning. Bara klinikavgiften där är säkert 6 gånger mer än jag betalar hos "min" veterinär.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

De följde inte efter när Agria slopade den fasta självrisken. Så det återstår nog att se, både om de följer efter, och i vilken omfattning. Däremot brukar ju förändringar sprida sig, annars får ju de andra bolagen de där kostnaderna. Som på den tiden Sveland var ensamt om att införsäkra fd travare utan vetbes. Så då fick de majoriteten av dem, och sen kostade det därefter.

Men som sagt, varken IF eller Sveland följde med varken när folksam slopade fasta självrisken, eller när Agria gjorde det. Så det är nog bara vänta och se. Generellt så tycker jag det år för år blir mer skillnader mellan bolagen, för var det enbart marginella skillnader i ersättningsnivåer och vad som ersattes, men nu har det varit hyfsat stora skillnader, även om vissa bolag varit mer lika.

Sveland t ex hoppade ju aldrig på ersättningsrallyt. De ersätter fortfarande inte, och har aldrig gjort, medicin på recept och avlivning till exempel. De var sist med att börja med fast självrisk, och gjorde det EFTER att andra bolag både infört och slutat med det.

Så skillnaden mellan Sveland och t ex Agria som under flera år var det som ersatte absolut med, både kostnadsmässigt och innehållsmässigt var ju STOR. Medan skillnaden mellan IF och Agria t ex var mindre, och blev än mindre när Agria satte tak för medicin/år, avlivning etc (som IF redan hade)

de e INTE alls SJÄLVKLART att andra bolag följer AGRIA, if gör det inte o dom e ensamma på marknaden med fast självrisk o de ska dom INTE gå ifrån, if har bra ekonomi, bra försäkringar, bättre än dom flesta andra bolag ersätter fler sjiukdomar i A2 samt foster o föl ingår i A1. på sveland kan du välja till o bet extra för fastsjälvrisk....
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Om de e den enda nackdel har så undrar jag Vilken sjukdom varar mer än 100 dagar?! ingen så vitt jag vet
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det jag värjer mig mot är att det kostar Trots försäkring. Jag tror Agria gräver en del av sin egen grav, deras villkor har försämrats så kraftigt på senare år att jag Aldrig igen kommer använda dem till något djur.
Mina smådjur överväger jag att överflytta omgående, men hästakräket kommer de få ha kvar tills han dör. Bara för att han är så olycksdrabbad, de kan gott få betala...
Bara katternas försäkring har fördubblats i kostnad sedan jag tecknade den för fem år sedan och hundens har gått upp med 1500 kr/år. Ingen av försäkringarna har någonsin utnyttjats och då känns det föga lockande med en självriskrabatt. Agria var bra förr men har blivit sämre och sämre i en skrämmande accelererande hastighet. Vad jag avskyr med försäkringar är den fälla man går i när man tecknar dem, vill man inte riskera att stå utan försäkring är man låst till att aldrig byta - vilket innebär att ett val som var bra för kanske tio år sedan är rent ut sagt bedrövligt tio år senare.

Djurförsäkringar ÄR svåra just pga att det är levande djur och användning och hästhållning förändras så fort och ofta - samtidigt som nya och förbättrade undersökningsmetoder gör att fler och fler problem kan upptäckas och behandlas. Skall mitt skydd mer än halveras vill jag ha en motstående premiesänkning som gör att jag kan köpa till det skydd jag vill ha, den premiehöjning de gör nu kan ju innebära att premien om man har otur går från 6000 kr/år till i praktiken 2800 kr i fast självrisk, 20% i rörlig självrisk av 12000 kr och sedan "glappet" upp till gamla 60 000 kr. Ganska väsentlig skillnad.
Jag är rädd att det är många hästar som kommer fara illa av detta, eller tvingas avsluta sina liv i förtid. Med tanke på att även ländryggar (och därmed även kors osv antar jag) undantas kan exempelvis omfattande fläkskador (då sår sällan uppkommer då hästen antingen landar på gräs eller snö) som Skulle gått att behandla efter ultraljud osv slå i taket redan första besöket. Jag skulle ljuga om jag sade att jag inte är livrädd för konsekvenserna för egen del, men mest av allt så avskyr jag den känsla av rättslöshet som man alltid står inför i kontakten med försäkringsbolag.

Nej, i mina ögon har Agria försämrat skyddet så långt att det faktiskt mer och mer känns som att det är lika bra att göra med veterinärvårdsdelen som med livdelen - plocka bort den.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Ja, men alla bolag har inte direktreglering med alla kliniker. Men alla de stora (IF, Folksam, Sveland, Agria) har möjlighet till direktreglering rent tekniskt. Och de flesta större kliniker har direktregleringsavtal med alla de bolagen.

Ett tips om du ska ta risken och byta. IF har en väldigt förenklad hantering och snabb utbetalning jmf med de andra bolagen, de telefonreglerar i så många fall som möjligt, och går det att reglera på telefon kommer pengarna på tre dagar. Dvs i princip innan de andra bolagen hunnit öppna ditt inskickade brev med fakturan/kvittot.

(Ja jag är kär i IF..)

Då är vi 2, jag är helt förälskad i IF´s erbjudanden etc!
Har båda vovvarna och shettisen där, min andra häst har med reservation för skada m.m, så han var ganska omständig att flytta, men efter denna nyhet om agria skulle det nog vara värt att flytta till if ändå. 12.000??
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Förekommer verkligen det? Hobbyhästar som går så hårda tävlingssäsonger att de behöver viloperioder för återhämtning? Om det är detta som är tanken med Agrias ändringar, att vila halta hästar friska, så kan de i och för sig kanske ha en poäng. Jag tycker tvärtom från många här att folk åker till veterinären alldeles för sällan i många fall - och alldeles för sent i ännu fler, pga bristande lyhördhet. Jag är en av alla dessa som kommit in alldeles för sent och därmed med långt gångna skador där det antagligen blivit mycket billigare rent behandlingsmässigt om skevheter osv inte hunnit sätta sig på fler ställen i form av avlastningsskador - jag tror tyvärr att motviljan mot veterinärbesök kan bli än större nu för Agriaförsäkrade hästar - vilket jag ju inte skall skriva kanske eftersom det väl är precis vad Agria vill.

Det är rent ut sagt vidrigt att behöva vara "i klorna" på försäkringsbolag för att ha möjlighet att ha häst på ett säkert sätt - i mitt nästa liv hoppas jag verkligen att jag föds rik nog för att slippa denna osäkerhet och denna energitjuv. Det kommer bli mig en Underbar utgift den dag jag är fast anställd med möjlighet till sparande att se dessa pengar sättas på eget konto och slippa hästförsäkringen och inte behöva bråka med försäkringsveterinärer.

/Sara - mer än pinsamt bitter på försäkringsbolag i allmänhet och Agria i synnerhet
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

de e INTE alls SJÄLVKLART att andra bolag följer AGRIA, if gör det inte o dom e ensamma på marknaden med fast självrisk o de ska dom INTE gå ifrån, if har bra ekonomi, bra försäkringar, bättre än dom flesta andra bolag ersätter fler sjiukdomar i A2 samt foster o föl ingår i A1. på sveland kan du välja till o bet extra för fastsjälvrisk....

Och om du hade LÄST det du citerade, så hade du insett att det jag skrev var just att det är inte självklart de andra bolagen följer efter Agria med det här.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Om de e den enda nackdel har så undrar jag Vilken sjukdom varar mer än 100 dagar?! ingen så vitt jag vet

Nu är det ju så att allt inom 100 dagar täcks, så behöver inte vara samma sjukdom.

Och en senskada t ex kommer utan tvekan gå över självriskperioden och in på en ny. En hälta kan utan problem göra det. Osv.

Sen, 100 eller 125 dgr självriskperiod känns inte så stor skillnad på tycker jag. Däremot 100 och 150 där märker man verkligen skillnaden.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Om de e den enda nackdel har så undrar jag Vilken sjukdom varar mer än 100 dagar?! ingen så vitt jag vet

Det finns det många sjukdomar som gör.

Jag har behandlat 2 hästar för kronisk kvarka. Det tog ca 7 månader från de insjuknade till de var friska med otaliga behandlingar och provtagningar.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det är många år sen jag lämnade Agria då jag hade problem med att få ut pengar för en skada. Redan då märkte jag försämringarna genom höjda premier 1 gång om året pga ökade skador.

Jag betalar hellre lite mer i premier och har en fast självrisk på 2500kr eller 4000kr vilket IF har. Sveland hörde jag också har fast självrisk men hur mycket vet jag inte. Är man missnöjd med försämringarna så tycker jag i alla fall att det är dags att se om sitt hus om man inte har allt för sjuka och skadade hästar.

Kolla villkoren innan ni byter.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Sveland hörde jag också har fast självrisk men hur mycket vet jag inte. .

1900 kr är den. Sveland har dock inga tilläggsförsäkringar som ersätter resor, medicin på recept, avlivning/destruktion, rehab etcetera. De hoppade aldrig på det tåget (och var som sagt sist med fast självrisk, efter att vissa bolag redan både börjat och slutat med det)
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

kl
Vi pratade länge med agria här hemma igår om allt, och jag tycker inte det är så farligt längre, det dom menar är ju helt enkelt att det är få behandlingar som går över 12000 kr och den man lägger till kostar 100 kr i månaden och då får man 30000 kr, och det är de ju få som går över. Iallafall när det gäller sånna behandlingar som inflammationer osv.

Dom har ju tydligen kollat upp noga och det är ju som sagt bara 1% som drabbas negativt av det här.

Så jag är inte så irriterad på det längre, tror det kommer gå bra iallafall. Är mer irriterad på alla veterinärer som sprutar och behandlar oavsett om hästen är frisk och fräsch eller inte. Det är ju dom som förstör.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Att i någon form höja premierna på grund att ökade skadekostnader kan väl inget bolag komma ifrån.
Skenande kostnader måste natuligtvis åtgärdas. Vilket upplägg som sedan är bäst kan ju diskuteras o är förstås olika från ägare till ägare.
PL
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Nu har jag inte sprutat någon häst på många år, framför mig har jag en faktura från ett akutbesök en torsdag kväll när vi kom ut till stallet och det pumpade blod från överarmen på kusen. Tryckbandage och in till kliniken. Väl tar hade blödningen avtagit, skärsår. Han fick dropp och ett omfattande bandage över såret. Fakturan slutade på 1898 kr inkl. moms. I summan ingick Juvanestatuber och Buttapåsar att ta med hem. Alltså inget som uppgick till självriskgränsen.

En annan faktura avser lymfangit, misstänkt ledbandsskada (blockhalt bak). Undersökning, röntgen, lugnande, butta, Juvanesta och omfattande bandagering. Den fakturan slutade på 3008 kr inkl. moms, men då stora delar av kostnaden var icke-ersättningsbara (utlämnade mediciner) gick det ändå inte på försäkringen.

Caslickoperation på stoet, totalt 1188 kr inkl. moms.

Kötthovsinflammation, sjukbeslag inkl. röntgen, sedering och butta (utlämnat alltså). Totalt 2230 kr inkl moms.

Det har stor betydelse vilken klink man väljer. Personligen vill jag FRÄMST ha kunskap och service, det får gärna kosta. Men därefter är faktiskt prioriteringen på kostnaden. Att som vissa kliniker gör, ta in hästen på 10 dagar för en lindrig korsförlamning ("observation under medicinering"), suga slut på veterinärvårdsförsäkringen och när hästen sedan råkar ut för en omfattande sårskada finns inget kvar att behandla för - det tycker jag är ruttet.

Eftersom jag är van vid att få slanta upp själv tycker jag det är relevant att kostanderna hålls nere. Vilket ju är tydlingt nu, när försäkringsbolagets kostnader skenar iväg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 796
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
39 089
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 852
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 516
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp