Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen
*KL*
Dessutom beror det på hur många leder man sprutar. Där skiljer det sig ganska mycket mellan klinikerna hur de resonerar har jag märkt. Om en häst har polyartrit och har 5 inflammerade leder, så ena kliniken gör 5 intraartikulära sprutningar, vilket blir en synnerligen kostsam historia (hältutredning, minst 5 * bedövningar, sen 5 * ledbeh) då 1 ledbehandling i princip svischar iväg en tusenlapp. En annan klinik resonerar som så att här är något annat på tok, och sprutar endera intravenöst, eller försöker hitta grundfelet.
Dock, hitta grundfelet, DÄR kan man se pengarna formligen flyga.
Samma sak med röntgen, vissa kliniker röntgar på rutin aktuell led vid ledinflammation. Något jag personligen den långa vägen lärt mig uppskatta. Då kan man slippa spruta en led 3 gånger utan svar, SEN röntga och inse att det inte var så konstigt att hästen inte svarade på behandling, då leden ser ut som kex/är full i artros etc.
Samtidigt kostar rutinröntgen så, då majoriteten av plåtarna nog är rena.
Å TREDJE jäkla sidan, så kan man behöva behandla bort symptom för att hitta grundfel. Utan att dra till med extrema exempel, så min valacks spatt visade sig på knälederna. Han fick gonit (knäledsinfl bak), vi röntgade knäna som var rena, och behandlade sedan det inflammerade knäet. På återbesöket är det gonit på ANDRA bakknäet. Okej, kompensationsöverbelastning, behandla det med. På återbesöket är det grundknäet igen, och nu behandlade de BÅDA knäna fast än det bara fanns symptom från ett. På ytterligare nästa besök så blev det 'bingo', nu reagerade han från hasled. Röntgen. Spatt. Behandlad båda haslederna. Återställd.
Nu drabbade detta förvisso inte försäkringsbolaget då allt gick ur mattes ficka, men det var 8000 kr som 'gick åt'.
Och så ett extremfall. Samma häst. Han hältutreddes på en klinik som INTE rutinröntgar. 10 000 kr under en sommar gick åt. Inget klokare. Jag ville ha vänster hasled röntgat då hästen hade våldsamma problem med sin galopp, och det såg ut som vänster bakben ibland 'hakade fast' i upplyft läge, och hästen fick knixa till för att få loss det. Detta syntes även under undersökningarna. Det fanns ingen böjreaktion dock från hasleden (däremot från lite här och där i övrigt, polyartrit). De ansåg inte det fanns någon anledning att röntga.
Jag har många gånger önskat att jag stått på mig där, men jag var total klinikrookie, knappt satt min fot på klinik innan etc.
OM de hade röntgat där hade de besparat mig, hästen och försäkringsbolaget en hel del.
Hästen kom senare (efter ett bra tags symptomfrihet, men när den var i full gång kom det tillbaka) in på annan klinik. Visade samma 'haksymptom', i övrigt en mycket lindrig böjprovshälta - blott en grad. Kliniken rutinröntgade. Sen blev det alldeles tyst och veterinär efter veterinär stirrade klentroget på skärmen... Det hela slutade 6 månader senare (1 behandlingsförsök utan svar, då gick de in i leden för att se om det fanns sekundärskador och var tvärtkört eller ej, ett behandlingsförsök till efteråt) med utdömning som ridhäst.
På fblstoet gjorde ju lite för mycket 'is i magen' både från min och veterinärens sida att otyget blev kroniskt, och det krävdes operation osv, som tyvärr inte hjälpte. Hade man 'för säkerhets skull'-kollat där, hade det kunnat fångas upp i tid. Samtidigt, så normalt brukar det räcka med en omgång. Så att börja 'dubbelkolla' innebär att man fångar upp de där som inte svarar som tänkt, och på DE 'sparar pengar' i långa loppet, men på de ANDRA, som svarar som tänkt, kastar bort pengar 'i onödan'.
Så, det är en himla delikat fråga med. Å ena sidan så kan att exvis rutinröntga spara pengar, å andra sidan kan att exvis rutinröntga vara en helt onödig kostnad. Och hur ska man veta.
Någon form av generellt förhållningssätt kanske kunde hjälpa? Typ att efter 1 behandlingsförsök av led utan svar ska röntgen göras osv.