Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jo men det kan kosta bra mkt mer också. Ska man göra en utredning, med lite återbesök, är min erfarenhet att 12000 inte skulle räcka så långt.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Försäkring ska man nog mest ha för att slippa de stora smällarna som buköppning osv.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Självklart kan det bli mer, ska man bendla knä & kotor runt om så blir det ju dyrt. Men å andra sidan; ska jag verkligen behandla en häst med kraftiga problem hur många gånger som helst?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Detta återbesökande och "spruta för säkerhetsskull" är något som kommit på senaste åren. Därav dessa förändringar.

Jag förstår inte att folk inte förstår att vi skapat denna situation själva. Hur ska man kunna betala 5-10 000 i premie om året men få veterinärvård för 80- 100 000?? klart det inte funkar i längden.

Hellre denna lösning än generell höjning anser jag. Jag har ingen lust att betala för folks rundsmörjningar. Skyll er själva.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

om två sprutningar inte funkat.. varför skulle den tredje göra så stor skillnad?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Exakt. Något mer är fel. Antingen på hästen eller på... ja, något annat. Spruta löser det inte. I alla fall inte den sprutan...
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

*kl*
Om man nu vill rundsmörja så finns ju alltid möjligheten att betala helt själv. Travhästar behandlas ju då och då, och den behandligen får man glatt betala själv eftersom det inte går på försäkringen. Kanske är det så att vi med ridhästar har blivit för bortskämda med alldeles för generösa villkor från bolagens sida?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

nej det tycker jag inte, då är det något allvarligt fel. Har hästen dessutom kraftiga problem, så får man ju hopas att veterinären inte tänker lösa det genom att rundsmörja den ofta.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Har precis pratat med mitt Agria ombud, man kommer att ersätta hältor som är orsakade av plötsligt yttre våld. Det är förslitningsskadorna man vill komma åt, det är en liten del som överutnyttjar systemet och dom vill i alla fall jag inte betala för. Dom 12000 man ersätter är efter avdragna självrisker så det innerbär 18-20 tusen som man kan behandla sina förslitningsskador med, det anser jag är fullt tillräckligt erftersom man ersätter för yttrevåld fullt ut.Jag tycker det är bra att man klämmer åt dom som utnyttjar systemet med att rundsmörja sina hästar. Kan man stoppa premieutvecklingen på detta sätt så¨är det bara bra. Titta på travet dom har aldrig haft försäkringar som ersätter förslitningsskador, där säljs hästar om dom inte fungerar och många hästar kommer tillbaka med bättre träning. Inom ridsporten så vill ju en del döma ut sina hästar om dom inte presterar för att få ut försäkringspengarna. Många tränar inte sina hästar på ett korrekt sätt och när dom går sönder så ska försäkringen betala, jag vill inte vara med om att betala dom ökade kostnader som det innebär. A1 försäkringen är en stor bov i detta och jag är helt övertygad om att dom andra bolagen kommer att följa efter för rundsmörjningar sker ju oavsett om hästen finns i Agria, Sveland eller if
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

jag menar inte just "rundsmörjningar". Tänk att hästen blir halt för första gången, och det verkar som det är kotorna, den blir behandlad, bara det kostar ett par tusen, för oftast blir det ju röntgen, bedövningar osv för att komma fram till var hältan sitter. Återbesök, den är fortfarande lite halt, vet behandlar igen, säger till att börja rida den lite, kommer tillbaka igen, fortf halt, kanske tom mer, antingen blir den behandlad igen, eller så går vet vidare med hältutredningen, röntgar lite mer, hittar kanske något annat i tex ett knä också, som man kanske då kan tro att ja det va därför som det inte ville försvinna. Den blir behandlad där också med nya återbesök som följd osv... Tycker att veterinärenrn har en stor del i detta faktiskt också... Det är inte ofta man hör dem säga att hästen kanske skulle behöva vila en längre period.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Titta på travet dom har aldrig haft försäkringar som ersätter förslitningsskador, där säljs hästar om dom inte fungerar och många hästar kommer tillbaka med bättre träning. Inom ridsporten så vill ju en del döma ut sina hästar om dom inte presterar för att få ut försäkringspengarna. Många tränar inte sina hästar på ett korrekt sätt och när dom går sönder så ska försäkringen betala, jag vill inte vara med om att betala dom ökade kostnader som det innebär.

Jag som har erfarenhet av både trav och ridhästar håller med om det du skriver. Inom travet är de flesta lite mer krassa, funkar inte en häst så säljs den till ett bra pris eller helt enkelt tas bort.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Tycker att veterinärenrn har en stor del i detta faktiskt också... Det är inte ofta man hör dem säga att hästen kanske skulle behöva vila en längre period.

Fast förstår man inte det själv? Jag litar på mina veterinärer, men ibland gör jag saker efter mitt eget huvud också (inte dumdristiga grejer, men att vila lite längre i vissa fall till exempel).
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jag har agria. Är helförvirrad här...På autogiroförteckningen som kom alldeles nyligen så står det som nästa årsförfallodag 2010-02-01. Börjar de nya ändringarna gälla för mig först nästa år då? eller gäller det för mig från och med april i år? :confused:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

*KL*

Dessutom beror det på hur många leder man sprutar. Där skiljer det sig ganska mycket mellan klinikerna hur de resonerar har jag märkt. Om en häst har polyartrit och har 5 inflammerade leder, så ena kliniken gör 5 intraartikulära sprutningar, vilket blir en synnerligen kostsam historia (hältutredning, minst 5 * bedövningar, sen 5 * ledbeh) då 1 ledbehandling i princip svischar iväg en tusenlapp. En annan klinik resonerar som så att här är något annat på tok, och sprutar endera intravenöst, eller försöker hitta grundfelet.

Dock, hitta grundfelet, DÄR kan man se pengarna formligen flyga.

Samma sak med röntgen, vissa kliniker röntgar på rutin aktuell led vid ledinflammation. Något jag personligen den långa vägen lärt mig uppskatta. Då kan man slippa spruta en led 3 gånger utan svar, SEN röntga och inse att det inte var så konstigt att hästen inte svarade på behandling, då leden ser ut som kex/är full i artros etc.

Samtidigt kostar rutinröntgen så, då majoriteten av plåtarna nog är rena.

Å TREDJE jäkla sidan, så kan man behöva behandla bort symptom för att hitta grundfel. Utan att dra till med extrema exempel, så min valacks spatt visade sig på knälederna. Han fick gonit (knäledsinfl bak), vi röntgade knäna som var rena, och behandlade sedan det inflammerade knäet. På återbesöket är det gonit på ANDRA bakknäet. Okej, kompensationsöverbelastning, behandla det med. På återbesöket är det grundknäet igen, och nu behandlade de BÅDA knäna fast än det bara fanns symptom från ett. På ytterligare nästa besök så blev det 'bingo', nu reagerade han från hasled. Röntgen. Spatt. Behandlad båda haslederna. Återställd.

Nu drabbade detta förvisso inte försäkringsbolaget då allt gick ur mattes ficka, men det var 8000 kr som 'gick åt'.

Och så ett extremfall. Samma häst. Han hältutreddes på en klinik som INTE rutinröntgar. 10 000 kr under en sommar gick åt. Inget klokare. Jag ville ha vänster hasled röntgat då hästen hade våldsamma problem med sin galopp, och det såg ut som vänster bakben ibland 'hakade fast' i upplyft läge, och hästen fick knixa till för att få loss det. Detta syntes även under undersökningarna. Det fanns ingen böjreaktion dock från hasleden (däremot från lite här och där i övrigt, polyartrit). De ansåg inte det fanns någon anledning att röntga.

Jag har många gånger önskat att jag stått på mig där, men jag var total klinikrookie, knappt satt min fot på klinik innan etc.

OM de hade röntgat där hade de besparat mig, hästen och försäkringsbolaget en hel del.

Hästen kom senare (efter ett bra tags symptomfrihet, men när den var i full gång kom det tillbaka) in på annan klinik. Visade samma 'haksymptom', i övrigt en mycket lindrig böjprovshälta - blott en grad. Kliniken rutinröntgade. Sen blev det alldeles tyst och veterinär efter veterinär stirrade klentroget på skärmen... Det hela slutade 6 månader senare (1 behandlingsförsök utan svar, då gick de in i leden för att se om det fanns sekundärskador och var tvärtkört eller ej, ett behandlingsförsök till efteråt) med utdömning som ridhäst.

På fblstoet gjorde ju lite för mycket 'is i magen' både från min och veterinärens sida att otyget blev kroniskt, och det krävdes operation osv, som tyvärr inte hjälpte. Hade man 'för säkerhets skull'-kollat där, hade det kunnat fångas upp i tid. Samtidigt, så normalt brukar det räcka med en omgång. Så att börja 'dubbelkolla' innebär att man fångar upp de där som inte svarar som tänkt, och på DE 'sparar pengar' i långa loppet, men på de ANDRA, som svarar som tänkt, kastar bort pengar 'i onödan'.


Så, det är en himla delikat fråga med. Å ena sidan så kan att exvis rutinröntga spara pengar, å andra sidan kan att exvis rutinröntga vara en helt onödig kostnad. Och hur ska man veta.

Någon form av generellt förhållningssätt kanske kunde hjälpa? Typ att efter 1 behandlingsförsök av led utan svar ska röntgen göras osv.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jag har agria. Är helförvirrad här...På autogiroförteckningen som kom alldeles nyligen så står det som nästa årsförfallodag 2010-02-01. Börjar de nya ändringarna gälla för mig först nästa år då? eller gäller det för mig från och med april i år? :confused:

From 1/2 2010 berörs du av ändringarna.

Så, först nästa år.Så du slipper försämringarna i ett år till, men får heller inte ta del av förbättringarna.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

*KL*

Är det någon som vet om det finns statistik på hur det påverkar såsom t ex Strömsholm har, att hästen rids av 'beridare' under hältutredning, för att komma åt de ryttarorsakade problemen?

T ex häst kommer in för hältutredning för den under ridning är stel och ojämn i höger varv och vägrar fatta höger galopp. När beridare sitter upp så om beridaren också upplever hästen som stel, ojämnt etc och inte heller kan få hästen i höger galopp så har man något problem, som utreds. Samtidigt tittas även när ägaren rider, omd et finns något i ägarens ridning som kan ha bidragit. Om beridaren sitter upp och hästen är betydligt mjukare, går efter en stund forma åt höger, och under beridaren fattar höger galopp, så är det troligen ett ryttarproblem och de försöker hjälpa ryttaren med att se vad som kan orsaka?

Det kostar förvisso säkert, precis som det skulle göra att kalla ner en sadelutprovare i ridhuset eller låta en kiropraktor/liknande kolla över hästen, men frågan är om det på sikt/i det totala sänker kostnaderna då många 'onödiga' utredningar inte görs?

Ska man fundera i de banorna kan man ju också fundera på det faktum att det finns veterinärer som aldrig suttit på en häst, och alltså inte kan rida, och fråga sig om de är mer utredningsbenägna, än en veterinär som åtminstone rider/ridit på en högre nivå än hästägaren, och som ev kan se vissa ryttarfel?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

tack för svaret! Blev så himla förvirrad av allt det här. Har följt tråden och vet inte riktigt vad jag ska tycka om förändringarna. Jag har bara behövt använda försäkringen en enda gång än så länge och då gick det bra. men man vill ju att den ska täcka kostnader om det skulle hända något...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 796
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
39 089
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 852
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 516
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp