Hantering av unghästar.

Sv: Hantering av unghästar.

Det finns inte direkt många sådana islandshästmänniskor som är som du beskriver. I alla fall inte i den nedre delen av vårt avlånga land.

Tro mig har letat ett antal år. Har man inte möjlighet att ha hästarna själv så försöker man verkligen hitta "det näst bästa".

Men det jag ville upplysa om är att många gånger så har man inte mycket till val än att hantera sitt föl.
Och skulle gärna vilja ha lite tips på om/hur man kan undvika att hantera föl/unghästar i så stor utsträckning som möjligt i min situation. Det kan ju finnas någon annan som har tänkt på lösningar i hantering som jag förbisett. :)

Sen kan jag nog inte hålla med om att mineralkvoten blir tillgodosedd av endast ett grovfoder. Har gjort många foderstater och måste alltid tillsätta selen osv. Det är ju inte jag som gör foderinköpen så då får man försöka anpassa fodret till olika hästar och då även kompletera efter det.

Nej, jag såg att du hade din häst inackorderad men det borde väl gå att lösa ändå eller byt ställe. Om du inte är nöjd med vad fölet får att äta måste ju du lösa det.

Jag reagerade på följande mening:
Jo, då får man helt enkelt ta ut sin lilla plutt och fodra extra. Dvs hantering minst en gång i veckan.

Ger du fölet extra mat bara en gång i veckan?

Ska man avla så måste man väl se till att man har möjlighet att ge fölet/unghästen maximal uppväxt. Man kan inte bara ta ett föl och sen säga att det får växa upp si och så för man har inte möjligheten att göra det optimalt. Då får man kanske fundera på om man verkligen ska ha ett föl först.

Och skulle gärna vilja ha lite tips på om/hur man kan undvika att hantera föl/unghästar i så stor utsträckning som möjligt i min situation. Det kan ju finnas någon annan som har tänkt på lösningar i hantering som jag förbisett. :)

Jag gör korridorer som jag föser hästarna i. Då är det du som ledare som styr hästen/flocken dit du vill ha den.

Nu skrev jag nog lite dumt i mina inlägg innan. I mitt fall handlar det om en avvand åring.
Och naturligtvis gjorde jag som du skrev innan när fölet inte var avvant. Det var lite lättare då kan jag säga. :crazy:

Det är nu det börjar bli knepigt. Man vill hantera så lite som möjligt men ändå tillgodose foderintaget så att unghästen får det den behöver, protein vitaminer mineraler selen osv...

Svår nöt att knäcka. :smirk:
Och jag kan säga att oavsett hur mycket jag gillar de jag står hos nu så finns alltid tanken "finns det någon bättre" med en. Det blir ju aldrig bra nog förrän man kan ha dem själva, så är det bara. ;)

Selen, ger du stoet selen så får fölet selen. Selen kan man annars ge extra 1 gång i veckan, med ett bra grovfoder får hästen i sig övriga mineraler.

Minst en gång i veckan har jag satt som egen begränsning först nu. Har extramatat sedan avvänjningen frekvent innan.

Men eftersom den lilla blev lite väl självsäker bland människor och inte alltid tyckte att det var självklart att hon skulle flytta sig så har jag fått göra det valet att en gång i vecka får det bli. Detta för att jag inte vill ha ett litet "svenskfött monster"...

Vad ska man välja, en odräglig välfödd liten plutt eller en som går omkring med bukmage och har respekt för människan?

Och tyvärr är detta det bästa alternativet för mig att ha hästarna om man inkluderar ridterräng, träningsmöjligheter osv. Och ändå pendlar jag ganska många mil varje dag för hästarna.
Visst har jag kollat runt efter andra möjligheter men de andra är samma eller sämre.
Tyvärr lever den gamla attityden kvar bland många islandshästägare/uppfödare att de klarar sig på "ingenting" osv så det kvittar nästan var man har sin häst här nere. Man får göra allt "extra" själv om man anser att det behövs.

Ha ha, nu han jag skriva ytterligare ett inlägg om föl vid sidan om stoet.

1. Är det viktigt för dig att ha daglig kontakt med din åring?
2. Kan du tänka dig, veckovis, eller per månad i kontaktväg? Eller skulle det tom kunna räcka med en telefonkontakt om person är betrodd sas?

Om du svara ja på dessa frågor, då kan du söka unghästflock. Men jag delade upp den i 2 avdelningar, orsaken är avståndet och vad man vill själv sas.

Islandshästar är effektiva grovfoderomvandlare, man gör därför hästen den största tjänsten om den kan få gå på grovfoder i så stor utsträckning som möjligt. Självklart måste man ju ge hästen extra om behovet finns, finns det någon del av dagen som det är mycket mindre hästar i hagen eller är det samma antal dygnet runt?

Selen en gång i veckan, därav har jag satt min begränsning till just detta.
Det och att jag som i mitt andra inlägg skrev inte vill ha "ett svenskfött monster". Och vad jag menar med det vet de flesta islandshäst insatta människor... :cool:

Absolut nr 2. och jag har letat.
Men kommer aldrig någonsin skicka iväg min lilla utan att ha vecko eller månadskoll (dvs se hästen i verkligheten) Litar inte på att någon annan bedömmer hullet.

Tyvärr så har jag endast hittat ställen där de iofs har fått gå på nästintill obegränsade ytor (vilket är super) men där kvaliteen på betet har varit så usel att många har hämtat hem sina unghästar i mitten av säsongen eftersom de varit vandrande benrangel (i mina mått räknade).
Så tips på bra unghästbeten mottages tacksamt. Dock i sydvästra skåneregionen.

Ang flocken så är de något färre på em då en del av dem rids (och jag är på jobb för att kunna ha råd med mina hästar...). :crazy:

Där jag haft min häst, har de gått på enorma ytor. Men ägaren här var noga med att hästarna skulle få munnen full av gräs under betet, för att det skulle betraktas som ett ok unghästbete. När så inte skedde, fick ynglingarna byta till ett nytt, och det gamla användes till äldre hästar som kunde få leta lite och ändå hålla hullet uppe.

Om betet blev för dåligt näringsmässigt, stödfodrades det ganska fort, även om hästarna fick i sig vad som krävdes stråmässigt så är ju inte det allt.

Vår yngling var mycket svår som 1-åring, men han stod under veterinärkontroll och idag är han en stor och gedigen om än muskelfattig 4-åring. Han växer fortfarande, därav svårigheten att få musklerna att fästa, när han väl byggt lite så växer han ur dem.:crazy:

Den första är från i somras, och den andra från förra sommaren.

Jag ska försöka höra mig för vad som kan stå till buds.

De flesta seriösa som erbjuder plats för bete/lösdrift åt unghästar stödfodrar hela bunten, unghästar som växer behöver ofta lite mer än vad grovfodret ger. Visst en del kommer att bli feta, men det är bättre än att några blir smala. Jag har två halvbröder på samma bete, en fet och en inte fullt lika fet :smirk:

Sen har jag haft mina ston hemma med en åldersblandad flock, som ibland varit större och ibland mindre. Där har jag också stödfodrat, men då i hagen och alla samtidigt. Det är ju dock väldigt svårt om det bara är din åring som behöver extra.

Jag skulle nog tycka det var jobbigt att ha min unghäst inackoderad tillsammans med ridhästar, föl/unghästar är nyfikna för det mesta och kommer ju då att hanteras av lite olika människor när dessa hämtar sina hästar. Och det är ju inte nödvändigtvis så att deras idé om hur en åring ska fostras stämmer överens med min.

Mitt dilemma är ju att jag har två hästar.
Dels så vill jag ha ett bra ställe till ridstoret, vilket jag har idag.

Belyst paddock, upplysta grusvägar att rida på hela året och även närhet till skog att rida obegränsat i (vilket är fåååå förunnat här nere :love: ) och olika tränare som kommer och håller kurs med jämna mellanrum. Så ni ser hur bortskämd jag igentligen är. ;)

Utöver det så har jag min åring som jag vill ska få allt för att växa och må bra. Vilket den enligt mig inte får. Dock är jag väldigt skeptisk till att "lämna bort helt".
Jag har hört och sett för många fall där man lämnat bort unghästar och fått hem benrangel så därför villjag ha uppsikt helst veckovis (för att kunna ge selen som är närmast obefintligt i skåne) men annars månadsvis men ännu inte hittat något ställe som erbuder det jag vill ha.
Kvalitetsbete med stora gärna kuperade ytor, blandad flock i olika åldrar och stödutfordring om betet inte räcker och gärna extra mineral och selentillskott. Och så klart rent och friskt vatten!

Senast ändrad av en moderator:

Öhhh vart har du fått för dig att vi tycker ni är knäppa som valt att inte hantera???:confused:

Jag skiter faktiskt fullkomligt om andra inte vill hantera sina hästar, kan väl tycka att de går misste om så många mysiga år med sin häst precis som med småbarn.. bäbis tiden får man aldrig igen de växer fort dee små:)
Och som med småbarn är de just första tiden som man knyter ann den bästa kontakten.

Men som sagt vi alla har ju olika syn p ådetta och olika förutsättningar i livet som avgöra en del huur amn måste välja att hantera sin häst!

Jag respekterar de som väljer att inte hantera sina häsatr tills de skall ridas in..

Det är ju inte mina häsatr och varför ska jag bry mig?? de går ju superbra sen när de ska rida in iaf för dom..

Jag tror att båda alternativen funkar lika bra eller dom gör de annars skulel folk inte fortsätta på bägge visen=)

Jag tror inte på att man får elaka häsatr om man hanterar eller inte hanterar.. för så dumma är inte människor att man isf skulle fortsätta hantera unghästar om de vart kallblodiga varelser utav de..
Eller tvärtom om man inte hanterar dom!

Man ska göra som man själv tycker passar en bäst och sedan skita i vad andra anser om saken tycker jag..

Jo visst stödutfordrar de flesta men där kommer den gammeldags uppfattningen in hos de flesta häromkring, "vi tar andrahandsskörd till våra eftersom islandshästarna inte ska ha så mycket protein" *suck*

Hur många gånger har jag inte försökt förklara för sådana människor tills jag blivit blå i huvudet o de bara tittar på en och när man är klar med hela sitt "lagom med protein och mindre energi istället"-tal (vilket man oftast råkar ersätta bristen på protein med) så får man till svar att då får ju hästen fång.
Jag är överlycklig över att ha övertygat "vårt" stall att ha första skördshö istället för andraskörds. Stor seger...:)

Så nej, häromkring så har tyvärr långt ifrån alla tagit till sig nyare fakta om islandshästen och dess skötsel. Mycket går på rutin och gammal vana.

Att någon skulle "fostra" min unghäst har jag svårt att tro. Visst hon är en av de första som kommer fram i hagen men att bli borschasad ser jag inte som något negativt. Tvärtom så behöver denna lilla damen precis detta. ;) Och det är det enda som händer hos "oss".

Jag har full förståelse för ditt dilemma, och jag förstår dina kval. Har ju själv upplevt dem, men hade då turen att ha just duktiga människor i någorlunda närhet de första 6-7 månaderna. Därefter blev transportsträckan avsevärt längre, men med facit i hand så var det väl värt det hela med tanke på den individ han har blivit.

Det faller ju i sin naturlighet att den unga hästen kliver upp och på människan, de gör ju så även i sin flock fast här blir de tillrättavisade när de inkräktar för mycket. Människan har oftast inte den spärren när de är små, då är det ju bara gulligt. Fast inte sjutton är det lika gulligt när hästen börjar uppnå en vikt av 100, 150, eller 200 kg och sen större. När de sen inte begriper att detta beteende inte är önskvärt, beror ju på att man tillåtit detta tidigare och plötsligt är det inte lika kul längre. En sådan häst blir oerhört frustrerad, och kan i sin iver öka detta sätt för att få uppmärksamheten vilket då kan utgöra en ren säkerhetsrisk för människor.

Det som skrevs tidigare, uttalandet som kom från Ejolfur stämmer ju oerhört bra. Alla levande varelser, oavsett vilken grupp man tillhör slutar lyssna när tjatet blir för mycket. Det blir ju oftast så, att vi tjatar. Detta märks ju inte minst när vi kommer till ridningen, här syns det ju tydligt hur hästen blivit uppfostrad och vad som sen hänt efter det.

Kan inte mer än att fullkomligt hålla med dig. :bow:

Har hållt på med islandshästar sedan jag var sex år gammal och har sett en hel del olika "varianter" på hästar. Och vet hur j*a de kan bli.

Detta är mitt första egna föl så visst är det svårt att behärska sig. Men när man nu vill begränsa "pillandet" till ett absolut minimum för att inte få en respektlös lat ångvält och inte kan det så är det ganska frustrerande. Hade det funnits något vettigt i krokarna hade jag slängt in lillan i transporten imorgon, garanterat.

Men situationen är tyvärr sådan att jag inte litar ett smack på de beten som finns runt omkring (både mer eller mindre kända namn...)

Jag skrev att det var upp till var och en om dom ville ta åt sig eller inte.
Tydligen tog du åt dig...

Du kan ju tex fundera på varför din häst inte travar i paddocken när ni försöker jaga på henne.

Ja du henne är ett rätt dåligt exempel om du tycker man inte ska hantera unghästar..
Hon är nämligenuppväxt efter ditt tycke..:smirk:
Hon har knappt sett enmänniska tills hon kom till mig som 3½ åring..
Så då bevisar de väl bara att de blir såhär när man INTE hanterar dom..
;)

O h nej de inlägget jag svarade på skrev du inte så att de är upp till var och en utan du sa att vi som vill hantera hästar säger att ni som inte gör de är dumma..
De inlägget svarade ja på

Eftersom jag upplever att de inte stämmer

Detta med att klättra.. Jag har nog stött på ett par 100 föl i mina dagar och gått in och klappat.ALDRIG har ett föl tenderat till att klättra på en människa:crazy:

Detta förstår jag inte, om ett föl skulle försöka tillträtta visar man väl den ingen människa tillåter väl ett föl klättra på en????
De är ju inte som så att de väger fluga som föl.
Ett hbl föl väger ca 40-50 kg när de föds inte skönt att få en sån på foten eller någon annan stans.
Ett föl på 6 månader väger väl närmare 100 kilo om inte mer stötte på en 14 månaders hbl föl som var 165 hög den vägde nog 300 kilo..

Den var hanterad från dag 1 och också extremt väluppfostrad...

Dessvärre har jag en helt annan erfarenhet, och dessvärre visar det sig oftast mest när de är vuxna. Inget trevligt alls, får de då en tillrättavisning så kan man ge sig den på att baken kommer och sen ett par hovar. Fullt naturligt, eftersom dessa hästar ser människan som flock konkurrent och inte hagkompisarna. De brukar vara väldigt lågt rangade, och hålls rigoröst på plats av övriga hästar och därför är det lättare att konkurrera med dem som uppfostrat den.

När man sen kommer till ridning/träning så är många gånger respekten lika med noll, OBS nu att med respekt menas inte att hästen ska vara rädd. Jag upplever att dessa hästar har en differans på humöret, och det kan komma att krävas hårda övertalningar för att få hästen att göra det man önskar även det minsta lilla. Den erfarenhet jag också har är, att de tar längre tid av träning i anspråk för den typen av häst. De verkar ha svårare att lära sig, fast jag tror ändå inte att det är där skon klämmer snarare viljan att inte vilja lära sig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 529
Senast: tara
·
Islandshäst Nu så står jag inför valet hur jag ska sätta min unghäst på vila inför vintern. Jag kan börja berätta kort om vad jag gjort de senaste...
Svar
9
· Visningar
2 744
Senast: Stormcast
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: MonteRose
·
U
Hästhantering Hej alla!! det är såhära att jag har köpt ett litet sto som kommer hem till mig i Novmber ( e då 6 månader )... Är så glad att jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 728
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?