Hantering av unghästar.

Sv: Hantering av unghästar.

Öhhh vart har du fått för dig att vi tycker ni är knäppa som valt att inte hantera???:confused:

Och som med småbarn är de just första tiden som man knyter ann den bästa kontakten.

Ja just det. Småbarn med människor , småhästar med hästar.

Du kan ju tex fundera på varför din häst inte travar i paddocken när ni försöker jaga på henne.

Det beror nog inte på hennes uppväxt för precis som Niela skriver så är hon flockfostrad med minimal hantering vad jag vet. Bara för att det är Nielas häst så betyder det inte att det är hon som fött upp henne och hanterat henne dagligen under hennes uppväxt. Varför hästen inte rör sig kan bero på många saker bla:

Att dom nästan inte jagade henne :idea:

Hon kanske var jättetrött :idea:

Hon kanske inte ville springa från Godi utan ville komma till honom :idea:

Jorunn kanske har ont eftersom det ser ut som att hon växer just nu :idea:

Hon är ett tjurigt sto som man inte ger order till utan måste fråga om hon vill springa ;)

Nja de är ju itne så eftersom de är VI människor som hästen ska lyssna på i framtiden...
När amn skaffar en valp så släpper man ju inte ut den i en unghundsflock de förata 3 åren och sen tar hem den och ska börja uppfostra...:crazy:

Ser faktiskr inge vist med att göra de med en häst heller..
När jag får hem min valp så vill ju jag att de ska knyta en fin och trygg kontakt med mig.De är ju jag som är ledaren och jag den ska lyssna till.

Detta gör jag genom kontakt umgås osv..

Samma sak gäller ju en häst.. jag vill finnas där från dag så hästen vet vem jag är och inte skiter på sig när den ser en människa.
Samtidigt som den uppfostras av en hästflock..
Varför måste man välja antingen de ena eller de andra??
När amn kan smeta ihop allt..
Jag kan både få min unghäst i stor härlig flock som uppfostrar henne 23 timmar om dygnet och även få 1 timmer uppfostring av mig om dagen!

Superbra enligt mig och funkar super för mig!:bump:

Du och jag har ju uppenbart i denan fårga helt olika åsikter... du har din och jag har min.. låt de så få vara utan att de ska bli bråk och spydigheter och provoserande inlägg..

Disskutera vidare med dom du tycker om att prata med.. mig uppenbart gillar du ju inte =)

Så gör jag med. 1-2 vecka varje halvår bor de i mitt stall och hanteras, övrig tid går de vind för våg i stor lösdrift.

Nja de är ju itne så eftersom de är VI människor som hästen ska lyssna på i framtiden... (...) De är ju jag som är ledaren och jag den ska lyssna till.

Jag kan både få min unghäst i stor härlig flock som uppfostrar henne 23 timmar om dygnet och även få 1 timmer uppfostring av mig om dagen!

Att tro att man ska kunna bli hästens "ledare" av att spendera 1 timme om dagen tillsammans, är rent naivt. För att kunna få den ärofyllda titeln som ledare måste du vara med flocken största delen av dygnet och agera på ett sätt som gör att du förtjänar hästarnas förstroende. En ledare över din häst kommer du sannolikt därför aldrig att bli, däremot borde ett mål vara att bli en "partner", som förtjänar hästens tillit, respekt samt vilja att arbeta.

Förövrigt tror jag på så lite hantering som möjligt för föl och unghästar.

//Julia

"Du och jag har ju uppenbart i denan fårga helt olika åsikter... du har din och jag har min.. låt de så få vara utan att de ska bli bråk och spydigheter och provoserande inlägg..

Disskutera vidare med dom du tycker om att prata med.. mig uppenbart gillar du ju inte =)"

Jag förstår inte varför du alltid rymmer från alla diskussioner, Niela?

Man kan inte bara prata med "de man tycker om att prata med". Då blir det ju inga diskussioner, inga utbyten av tankar och idéer... utan bara ryffdunkningar och komplimanger. Och så komemr man väl ändå inte framåt...? :confused:

Diskussionsforum är vad det är. Ett DISKUSSIONSforum. Vill man få reda på att man har rätt hela tiden, så kan man prata med sin bästis.

Tänker inte läsa hela tråden för det har jag inte tid med men jag tänker tala om hur jag sköter mina föl och unghästar. Mina föl hanteras från dag 1 och jag rör dem överallt och lyfter hovarna. Här följer jag kända westerntränares sätt resonera. En rätt daglig hantering är alltid en fördel före mindre hantering eller ingen hantering alls. Fråga flera hovslagare och veterinärer vad de tycker om att hantera och utsätta sig för de risker det innebära att försöka verka eller vaccinera ett föl som ingen rört under hela betessäsongen och det oavsett ras! Mina föl är väluppfostrade och lätthanterliga. De har respekt men är inte rädda utan visar tillit.

Jag börjar lära dem gå i grimma då de är 1 vecka, de bråkar inte med hovslagaren men det är klart att de reagerar på sticket av en spruta, mer eller mindre. Trots den lika hanteringen är de olika och föds med olika förutsättningar i temperamentet precis som barn. En del får man hålla vänligt men kort för de testar gränser och skulle kunna bli fräcka om man inte var konsekvent bestämd. Andra har ett känsligare och hetare temperament och är svårflirtade, försiktiga och misstänksamma, trots tidig hantering. Det är de individerna som blir folksskygga om de inte hanteras tidigt från föl!

Dock är ingen hantering alls bättre än felaktig hantering! Fräcka hästar som klampar över en är väldigt obehagligt! Men jag förstår inte hur de som inte hanterar sina hästar sköter en daglig visitation så det inte finns skador och fästingar tex. Och hur vet man hur hästarna mår? Skygga hästar kan dölja att de mår dåligt tills dess att det är för sent att rädda dem tex vid kolik, för de skall inte visa sin svaghet inför rovdjuret=människan. Jag har bla en liten flock på tre hingstar med en 5-åring och två 3-åringar. De får mat med mineraler dagligen året om i rangordning i återanvända mineralfat. De lärt sig att de skall vänta med att äta till jag lagt maten i krubban och att man bråkar inte jämte matte samt att man får maten i rangordning.

Om någon går till en skål där det redan står en annan häst och äter, så bestämmer jag att den skall ha sin egen och flyttar på hästen genom rösten och att peka dit den ska. Jag använder kroppshållning och rörelser samt rösten att signalera med och berömmer när de gör rätt och klappar om dem och visiterar dem när var och en står lugnt vid sin skål och äter. Jag hade aldrig kunnat kommunicera så här med dem, som om jag hade väldresserade hundar, om de varit ohanterade och skygga. Då hade jag skrämt dem så alla rusat bort från matskålen, även de som skall stå kvar, därför att de inte förstått att jag bara ville flytta dem och bestämma vilken matskål de skall stå vid. Mina unghingstar genom de 13 år jag haft islandshäst, har alla fungerat så här. Och så här sköter jag alla mina hästar. De lär sig tillit, att det är trwvligt att umgås med människan men också respekt och hänsyn till oss.

Senast ändrad av en moderator:

Kan bara bocka och buga åt sambaengi :bow:

Håller helt med i din filosofi. Har själv en 12 årig valack, islandsfödd och därmed (enligt mig) "kanon-hästspråk". Köpte mig ett stoföl efter Jór nu i sommar. Istället för att ta över fölet när hon är avvand så fick jag låna henne och hennes mamma som sällskap till min valack tills hon är avvand (ska inte avvänja henne förrän i jan/feb), och jag hanterar fölet dagligen. Jag borstar (hon älskar det! tycker det är jätteskönt) och lyftar hovar. Varje dag leds alla tre (jag leder alla samtidigt) till en annan större hage med mer bete, på natten går de på lösdrift. Går jättebra och är glad över att jag fick ta över henne redan när hon var 2 månader, och därmed prägla henne som jag vill ha henne.
Efterhängsna och odrägliga hästar är det värsta jag vet! Vet själv en som har fött upp lite hästar, hela flocken är helt odräglig! Varför? Jo, han står ju och gullar med fölen från dag 1!
Det jag ville säga med det var att jag hanterar henne så att hovis och veterinär kan hantera henne, och att jag kan klara av att hantera alla tre ensam. Dessutom bygger jag ju upp ett förtroende mellan henne och mig redan nu. Men jag står absolut inte och låter henne gör som hon vill, jag slutar klia/borsta henne när jag vill det, vill jag inte "prata" mer med henne vänder jag ryggen till och går till en utav de andra hästarna eller går ut ur hagen.
Tycker det är bra att hantera föl/unghästar till en viss gräns. Sen är det nog olika från individ till individ också. En del blir väl lättare odrägliga än andra.
I sommar kommer jag skicka min fölis på bete på Drakamöllan, så då får hon flockbeteende i ett halvår också! Tänkte göra så fram tills hon är 3 år, att hon får gå i storflock på sommaren och mindre flock på vintern och då hanterar jag henne lite mera, påsommaren har hon ju ingen kontakt alls med mig men jag tror det bara är bra för henne att "vila" lite me, att bara få vara häst.

Då bör du nästan ha en egen stor flock att släppa din unghäst i.
Av de jag känner till och har arbetat/besökt så skall stallägare/anställd vara med när du går in i hagen, även om du har din egna häst där. Detta pga säkerhet, och för att hästarna inte skall bli störda.

Detta gäller även i våra hingst och stoflockar som vi har idag i Uppsala. Jag vill inte ha någon ettrig person som är inne och tricktränar sitt 6 månaders föl varje dag där vart min unghäst går och vilar upp sig, fast i detta fall vilar han inte utan är lekfarbror. Det gäller även mitt 17 åriga sto, hon skall inte behöva ha massa spring i sin hage i onödan, vi fixar ju flockarna för att de skall få det umgänge de själva vill ha, dvs av andra hästar. De kan välja att gå själva bredvid flocken, eller stå mitt i smeten.

Självklart hanteras våra hästar, Odinn börjar ju ridas nu. "Bebisarna" i hagen skall lära sig att lyfta på fötter och bli infångade med eller utan grimma. Och då är bebisarna i flocken inte ens islandshästar. Självklart skall vi kunna gå fram och klämma och känna överallt på hästen för att se om det är något som inte stämmer med dem, och inte skall de springa iväg i ren panik. De skall vänta tills vi är klara och vid det laget har de fått det de behöver.

Vi fick nyligen låta en unghäst åka hem för att ägaren inte kunde respektera att våra unghästar skall få vara i fred i den mån de behöver det. Jag vill inte att min trädgårdsuppfödning återigen skall börja springa över folk, han var riktigt dryg som hingst. Idagsläget är han stabil, och håller koll på vad vi gör. Inte en chans att ovana personer skall gå in och dra honom i ben och annat eller försöka jaga undan honom för att han står där han står som LEDARE I FLOCKEN...

Som en "tröst" till oss som valt att hantera våra föl/unghästar måste jag lägga ut ett citat från en hästtidning som finns ute nu.

I en annan del av artikeln står

Lite klargörande vad ”inridning enligt Holars metod” innebär (enligt Anton Páll Nielsson, ridlärare och instruktör på Holar)

Prägling första året (t.ex. vid tre månaders ålder): Hantering under 4 dagar (totalt ca 3 timmar), beröring av stoet och fölet, låta fölet gå runt människan, ev. sätta på grimma och ledas inne i ganska trångt utrymme t.ex. stor box

Prägling andra året (t.ex. 17 månaders ålder): Hantering under 5 dagar (totalt ca 3 timmar), Som året innan, lös i rundkorall, ledarskapsövning, borsta ben och svans, leda i rundkorall, leda på större yta

Prägling tredje året (t.ex. vid 30 månaders ålder) Hantering under 4 dagar (totalt ca 3 timmar),
Lös i rundkorall, leda, binda, borsta, lyfta ben , lyfta svans, sätta på sadel utan stigbyglar, tränsa

”Om allting fungerat normalt är unghästen väl förberedd mentalt för själva inridningen. D.v.s. den egentliga ridträningen som oftast börjar vid 40 månaders ålder eller senare. Denna process har då tagit ungefär 9-10 timmar under 3 års tid, fördelade över fyra dagar per år”

Slut citat från Anton Páll Nielsson

Jag tror inte att hanteringsförespråkarna i Sverige skall se Holars hantering av unghästar som en bekräftelse på att man gör rätt när man hanterar sina unghästar enligt svenska principer. Hästarna hanterade enligt Holars principer är alltså hanterade totalt ca 9 timmar under de första tre åren. Inte ens vi som säger oss hantera våra unghästar sparsamt, hanterar nog i allmänhet våra hästar så lite.

:bow: :bow: :bow:
Kan inte göra annat än att fullständigt hålla med detta inlägget. Verkar vara så att vi har väldigt lik syn på "hästeriet". ;)

Jag vill ha uppsyn över min unghäst så den inte går och är skadad eller liknande i hagen och kunna ge den det våra svenska utarmade marker inte kan i mineralväg osv.

Principen "lagom är bäst" tycker jag fungerar utmärkt här. Om man släpper iväg sin unghäst utan att ha koll på den hur ser man då om hovar slits snett eller om hullet är ok eller om den har sår eller andra skador? Sådana saker vill jag ha koll på. Det går inte att korrigera felväxta hovar och snedställning i benen på en häst som växt färdigt och många unghästar behöver verkning mycket oftare än fullvuxna hästar.

Dock vill jag inte hålla på och träna min häst. Det är inte det jag säger utan säkerställa att hästen har det bra och kan utveckas "till sin fulla potential". Vilket i förlängningen blir min uppgift att se till att hästen får allt det den behöver för den utvecklingen.
Snurrigt inlägg men hoppas att ni förstår! :)

//Sara

Dessutom kanske vi skall väga in människornas skicklighet vid Holar. Många av dem, har en långt större kunskap och erfarenhet av hästar och inridning än hobbyryttare i Sverige.
Detta kommer också att påverka kvalitén.

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 529
Senast: tara
·
Islandshäst Nu så står jag inför valet hur jag ska sätta min unghäst på vila inför vintern. Jag kan börja berätta kort om vad jag gjort de senaste...
Svar
9
· Visningar
2 744
Senast: Stormcast
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: MonteRose
·
U
Hästhantering Hej alla!! det är såhära att jag har köpt ett litet sto som kommer hem till mig i Novmber ( e då 6 månader )... Är så glad att jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 728
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar