Hantering av unghästar.

Sv: Hantering av unghästar.

Vilken underbar diskussion detta blev.
Nu förklarar hanteringsmotståndarna att dom hanterar som Hólar gör.
Alltså borde väl alla vara överens nu. Det är bra att hantera föl/unghästar om man vet vad man håller på med.

Jag var med en av mina inackorderingar en gång på kurs, följde med för att se vad som försegick vid dessa tillfällen. Instruktören kom från Island, och hette något med Ejolvur något, han var just lärare på Holar om jag fattade det hela riktigt.
Han sa en underbar sak just i frågan ni diskuterar nu, jag skulle vilja kalla den för väl avvägd.
Han sa så här, vi islänningar hanterar våra hästar och ni svenskar stör era hästar. När ni har stört dom tillräckligt länge, så kommer dom till slut att strunta i vad ni säger. och ber dom om.

Jag var med en av mina inackorderingar en gång på kurs, följde med för att se vad som försegick vid dessa tillfällen. Instruktören kom från Island, och hette något med Ejolvur något, han var just lärare på Holar om jag fattade det hela riktigt.
Han sa en underbar sak just i frågan ni diskuterar nu, jag skulle vilja kalla den för väl avvägd.
Han sa så här, vi islänningar hanterar våra hästar och ni svenskar stör era hästar. När ni har stört dom tillräckligt länge, så kommer dom till slut att strunta i vad ni säger. och ber dom om.

:banana: Underbart!
Det var nog den store mästaren Eyolfur Isolfssons ord!
Han är huvudlärare på Hólar om jag inte misstar mig.

Vilken underbar diskussion detta blev.
Nu förklarar hanteringsmotståndarna att dom hanterar som Hólar gör.
Alltså borde väl alla vara överens nu. Det är bra att hantera föl/unghästar om man vet vad man håller på med.

Hanteringsmotståndare finns det nog inga, alla här har ju häst för att vi vill umgås med dem och det går ju inte om de vänder och springer vid blotta åsynen av en tvåbening.

Det är bara graden av hantering vi diskuterar och det är olika för var och en hur de bäst hittar en säker balans för sig själva och hästen.

Jag personligen tycker att mina hästar blivit mysigare, lugnare individer av att inte jobba förrän de är redo att ridas på.

För jag ser det som jobb för hästen när den tas ur sin hage och får lära sig saker som longering och tömkörning.

Att hästen ska gå att verka och vaccinera utan problem är nödvändigt, men om man gör rätt från början så krävs inte daglig hantering för att uppnå detta.

Jag förstår inte riktigt diskussionen ! Det finns väl egentligen inget rätt eller fel i att hantera ett föl/en unghäst. Det är väl upp till var och en vad som anses bäst/lämpligast.. Jag gör på mitt sätt så får alla andra göra på sitt, inte anser jag att andra gör fel bara för att de inte gör som just jag gör.

Det är många som tror att dom som har islandshästar har totalt ohanterade föl.

Vi hanterade våra föl några ggr per vinter precis som Hòlar gör. ATt ta in dom binda upp dom, verka dom, avmaskas, borstas mm för att dom skulle vara vana vid människan men vi hanterade dom INTE varje dag, det är där skillnaden ligger.

Alla verkar ha den uppfattningen att dom som inte väljer att hantera sina unghästar varje dag har totalt ohanterade hästar, så är inte fallet....

Nu har jag iallafall bevis på att det räcker med att hantera unghästarna några ggr per vinter istället för varje dag som vissa skriker sig hesa om......

Precis!
Det är ju detta vi islandshästmänniskor-som-inte-hanterar-unghästar tjatar om i varenda tråd.

Niela: Du väljer som vanligt bara vad DU vill läsa och ta åt dig. Men öppna ögonen och LÄS ordagrant vad vi skriver.

/Åsa

Det finns väl egentligen inget rätt eller fel i att hantera ett föl/en unghäst. Det är väl upp till var och en vad som anses bäst/lämpligast..
Ja, det är upp till var och en. Men det är du som människa som har ansvaret för hur hästen blir - och dess framtid.

Jag gör på mitt sätt så får alla andra göra på sitt, inte anser jag att andra gör fel bara för att de inte gör som just jag gör.
Det är lika här; det är hästen som avgör om du gör fel eller inte. Det är ju garanterat inte enbart hästens ansvar över hur den blir - det beror ju på din hantering och hur skicklig du är.

Men om ni gör det kanske dom blir riktigt trevliga! Har du försökt? Eller litar du blindt på vad alla andra säger?

Jag gör precis som Ainasoja (och många fler) och mina föl är varken vilda eller svåra. Hur enkla som helst och att rida in dem är smärtfritt och roligt. Och det ser jag som ett kvitto på att jag gör rätt.

Det är duttandet varje dag som vi är emot. Den sociala biten får hästen genom sin flock. Människans uppgift är att se till att de mår bra, får mat och vatten. När de är mentalt mogna för longering, löshoppning, tömkörning, inridning osv. så gör vi det och det är inget krångel för att vi inte longerat sedan de var 6 månader. Snarare tvärt om!

/Åsa

Men om ni gör det kanske dom blir riktigt trevliga! Har du försökt? Eller litar du blindt på vad alla andra säger?

Ingen av fölen som vuxit upp på gården jag bodde på har blivit otrevliga :smirk:

Jag litar inte blint på vad andra säger men jag rådfrågar gärna andra som besitter med kunskaper än jag gör dvs i detta fallet var det två mycket erfarna uppfödare och även en kompis till mig som jag litar på!

Jag hade möjlighet att undvika felen dom gjorde i början eftersom jag hade möjlighet att ta del av deras erfarenheter....

Men alla behöver inte göra likadant, hantera era unghästar varje dag om ni vill men jag har inte gjort det och jag skulle aldrig göra det heller.

Ja, det är upp till var och en. Men det är du som människa som har ansvaret för hur hästen blir - och dess framtid.

Det är lika här; det är hästen som avgör om du gör fel eller inte. Det är ju garanterat inte enbart hästens ansvar över hur den blir - det beror ju på din hantering och hur skicklig du är.

Då får jag verkligen lov att sträcka på mig!:banana::banana: Då hästfolk som träffar mina hästar alltid talar om hur väluppfostrade och trevliga dom är! Allt från föl till äldre, sto som hingst!:rofl: En vetrinär som var hit talade om att det var så roligt att komma till mig för han visste att hästarna var lätta att ha att göra med..

Jag tror att den dagen vi hästfolk kan acceptera att de finns olika sätt att hantera unhästar på eller häsatr överhuvudtaget kommer de inte längre bli pajkastning.

Jag hanterar föl unghästar dagligen och gör de eftersom MIN erfarenhet säger mig att amn genom detta vis får trevligaste hästen på..
Och framförallt passar de mig bäst..
Sedan finns de de människor som inte alls tycker att detta sätt att hantera häsatr/unghästar på passar dom..
Vi alla har ju olika förutsättningar och får leva därefter..
Som någon sa.. får man 100 förl om året och har 100 ston dva 200 häsatr begär iaf inte jag att man ska lägga ner 15 minuter p åvqarje föl dagligen..

Omöjligt..
Men de flesta som tar föl har ett eller 2 ston bara och tar för eget bruk eller har hobbyavel.
Då kanske man får upp till 5 föl om året bara.
Då har man mer tid till hantering.

Jag har bara 1 föl så jag har mkt tid till han och han hanteras dagligen alltifrån att de kommer in folk i hagen som bara klappar han och går ut. Till att man leder han i grimma ,borstar han och tar upp hovar.
Stoet är under inridning tilloch med och hanteras dagligen hon är4½

Knapplån

Ni som är för hantering (daglig, mycket hantering) tycker att vi som är för minimal hantering är knäppa, att vi inte förstår.
Och det är det samma för oss, vi tycker ni är otroligt tröga som inte förstår fördelarna med en flockfostrad och ohanterad (dock inte helt ohanterad då dom alltid får lära sig bli verkade, avmaskade m m. Grundhantering såsom Hólar gör)

Vari ligger skillnaden mellan oss då som uppfödare?

Jag tar mig friheten och drar lite alla över en kam, givetvis är det några som faller utanför här men jag generaliserar lite.
Vi som förespråkar ohanterat är vi som har lång vana av Islandshästar, har fött upp flera föl osv.
Ni som förespråkar daglig hantering är nya i rasen och i uppfödning.

Det är erfarenheten som skiljer skulle jag vilja säga.

Jag vet att en dag i erat hästliv kommer ni att fälla följande kommentar om pållen ni har hanterat mycket sen den var liten -åh, jag förstår inte. Men x har blivit så jobbig!

Hästarna blir truligare, dom klampar på en och trycker undan en. Inte vill dom gå fram heller, det är jobbigt att arbeta. Ni kommer att märka det speciellt när dom ska ridas in...
Dom blir helt enkelt en vanlig, tjurig ponny!

Det är fritt för var och en att ta åt sig eller tänka efter!

En liten fråga till alla er som hanterar era föl "så lite som möjligt":

Hur tillgodoser in fölens foderintag? Vitaminer, mineraler, selen och så vidare. Våra marker här i Sverige kommer inte ens i närheten av Islands mineralrika jord.

Enligt min uppfattning ska föl ha näst intill obegränsad tillgång till kvalitativt grovfoder så de kan växa i sin egen takt.
Men hur gör man då när ens föl står tillsammans med resten av stoflocken (inackorderad) där ridstona ska ha "normalt" med mat och de små och gamla ska ha mycket mer att äta.
Jo, då får man helt enkelt ta ut sin lilla plutt och fodra extra. Dvs hantering minst en gång i veckan. Hur löser alla andra detta problemet?
Man kan ju inte "reparera" näringsbrist och dåligt skelett när hästen växt färdigt precis. Så tips mottages tacksamt eftersom jag håller med att det absolut bästa är att flocken ska uppfostrar och lära unghästar att "vara hästar".

//Sara

Om man har hästen i blandad flock och den behöver mer mat så kan man bygga en creep feeder (osäker på stavning) Dvs ett utrymme dit bara fölet kommer år.
Eller så kan man ha direktinsläpp i stallet eller annat avgränsat rum dit fölet släpps in för att äta. Man föser det in ett par gånger sen kommer det självmant när man ropar. Går fint utan att hantera.

Endast 3 av hästarna här på gården har gått i unghästflock när de var små (dvs de 3 importerade). Resten har hanterats sen de var föl, och de är väldigt trygga, snälla och lätta att ha att göra med. Den enda som kan vara tjurig är det äldsta stoet (nu 32 år om jag inte minns fel) som har en mycket egen vilja och som är svår att fånga i hagen.

Jag förstår iofs inte ditt inlägg, vad du menar eller frågar efter. Däremot så klarar sig oftast fölen fram till det att man skiljer sto och föl åt och jag avser matmässigt då. Det förutsätter att man givit stoet kvalitativt foder förstås, och det är väl en självklarhet för var och en.

När sen fölet får klara sig på egen hand, ser man till att hästen hamnar i och hos en person som vet vikten av kvalitativt foder, som har ögon för individen och om det uppstår behov även om den går i en unghäst flock. Mineraler får ju hästen om den får ett kvalitativt grovfoder, de flesta unga hästar står ju i regel på fri tillgång och med en bra balans i grovfodret får de sina behov tillgodosedda.

Knapplån

Ni som är för hantering (daglig, mycket hantering) tycker att vi som är för minimal hantering är knäppa, att vi inte förstår.
Och det är det samma för oss, vi tycker ni är otroligt tröga som inte förstår fördelarna med en flockfostrad och ohanterad (dock inte helt ohanterad då dom alltid får lära sig bli verkade, avmaskade m m. Grundhantering såsom Hólar gör)

Vari ligger skillnaden mellan oss då som uppfödare?

Jag tar mig friheten och drar lite alla över en kam, givetvis är det några som faller utanför här men jag generaliserar lite.
Vi som förespråkar ohanterat är vi som har lång vana av Islandshästar, har fött upp flera föl osv.
Ni som förespråkar daglig hantering är nya i rasen och i uppfödning.

Det är erfarenheten som skiljer skulle jag vilja säga.

Jag vet att en dag i erat hästliv kommer ni att fälla följande kommentar om pållen ni har hanterat mycket sen den var liten -åh, jag förstår inte. Men x har blivit så jobbig!

Hästarna blir truligare, dom klampar på en och trycker undan en. Inte vill dom gå fram heller, det är jobbigt att arbeta. Ni kommer att märka det speciellt när dom ska ridas in...
Dom blir helt enkelt en vanlig, tjurig ponny!

Det är fritt för var och en att ta åt sig eller tänka efter!

Nu vet inte jag vad du menar med lång vana, men jag började med islandsavel i mitten på -80 talet och har i förhållande till många andra hanterat mina föl och unghästar mycket men har aldrig märkt av något av vad du beskriver.. Det enda "negativa" har i såfall varit att när dom börjat jobbas har tyckt att det varit så kul att de inte har velat stanna kvar i hagen i flocken när någon annan har blivit jobbad. Alla har haft stor respekt för människan och varit pigga vakna och frammåt.. Men det kanske beror på HUR man hanterar sin unghäst inte OM man hanterar den.. Dom är ju inga leksaker bara för att de är små.. Ska inte tillåtas ha ohyfs för sig..

Tror att du missade att jag skev att jag har mina hästar inackorderade.
Jag är rätt säker på att de som har stallet hade blivit något irriterade om jag byggt en creepfeeding anordning i stohagen. (tanken har slagit mig...) :crazy:
Spciellt när de själva tycker att "det duger gott" med lagom mat till sina föl. Sen går fölen omkring med bukmagar pga proteinbrist och de tycker att de är tjocka... Vad gör man...:confused:

Öka då intaget för ditt sto, det ger fölet mer kvalitet genom mjölken.

Som en "tröst" till oss som valt att hantera våra föl/unghästar måste jag lägga ut ett citat från en hästtidning som finns ute nu.

I en annan del av artikeln står

Jag tycker det är jättebra med hantering men som ngn annan skrev, jag tror inte heller de hanterar hästarna så mkt ändå, de har helt enkelt för många hästar för att kunna hantera dem några ggr/vecka, då tror jag hellre de lägger tiden på de träningshästar som finns.
Men det är klart, hästarna måste ju vara någorlunda hanterbara då de ska verkas tex.Eller de kanske binder benen på hästarna då?det har man ju hört & sett:smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 529
Senast: tara
·
Islandshäst Nu så står jag inför valet hur jag ska sätta min unghäst på vila inför vintern. Jag kan börja berätta kort om vad jag gjort de senaste...
Svar
9
· Visningar
2 744
Senast: Stormcast
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: MonteRose
·
U
Hästhantering Hej alla!! det är såhära att jag har köpt ett litet sto som kommer hem till mig i Novmber ( e då 6 månader )... Är så glad att jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 728
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar