Hantering av föl som är lite reserverat

B

Bodil Åslund

Ja, som rubriken avslöjar så vill jag ha er åsikt om hur man bäst hanterar en sådan.
Jag har ett hingstföl som i dag är 6 dagar gammal. Han undviker hantering om han kan. Kan gärna komma och vara nyfiken, men går gärna i från när man ska ta på honom.
Är det bästa att "tvinga" honom att bli hanterad anser ni (dvs hålla fast honom och ta på honom och lyfta hovar) eller ska jag skynda långsamt?
Känner mig lite kluven här. Ni som har haft många föl, hur gör ni?

Sv: Hantering av föl som är lite reserverat

Är han bara 6 dagar gammal så tycker jag att du ska ta det lugnt, tvinga honom absolut inte att umgås med dig genom att hålla fast honom!! Han kommer bara bli rädd stackarn :(

Gör istället så att du pysslar mycket med mamman, då kommer du automatiskt att befinna dig i hans närhet och han hinner i lugn o ro lära känna dig och ta första steget till att umgås med dig. Naturligtvis kan du öva lite, lite med honom också genom att ta på/av grimma osv. Men tvinga aldrig!

Ja, som rubriken avslöjar så vill jag ha er åsikt om hur man bäst hanterar en sådan.
Jag har ett hingstföl som i dag är 6 dagar gammal. Han undviker hantering om han kan. Kan gärna komma och vara nyfiken, men går gärna i från när man ska ta på honom.
Är det bästa att "tvinga" honom att bli hanterad anser ni (dvs hålla fast honom och ta på honom och lyfta hovar) eller ska jag skynda långsamt?
Känner mig lite kluven här. Ni som har haft många föl, hur gör ni?

Tvingar mig aldrig på mina föl om jag inte måste, ex. behov av veterinärvård eller dyl. Har 2 i år, den store är född 26 april, han sitter i princip i knäet när man kommer ut i hagen. Första 2-3 veckorna kom jag inte nära honom. Den lille är född 4 juni, han var jättego och social första 1½ veckan, sedan blev han helt omvänd, just nu kommer jag inte nära honom......

Upplever att det brukar vara så här med föl, dom har perioder då dom är nyfiknare och perioder då dom drar sig undan. Mina har gått på bete från dag 1, aldrig inne på box, men det är inget problem tycker jag.... Behöver jag ta in dom följer dom mamma än så länge. grimman brukar jag börja med när dom är 2-3 månader och då brukar dom vara så sociala att det går fint.
Tar in dom på box första gångerna jag tar på grimman, så att dom inte kan springa undan, bara lugnt och fint, så lär dom sig att det inte är farligt.

Ja, det är väl lite så som ni resonerar som jag känner det. Men man hör och läser att det är så viktigt med denna hantering osv. Eftersom det är mitt första föl så bli man osäker.
I dag har han varit så go den lille. Mamma är väldigt pratig med mig (och med sin son) och han härmar nog henne lite. När vi skulle hämta dem från beteshagen nu på eftermiddagen, så skulle min son följa och asistera om det behövdes. Det gjorde det inte och han sprang lite före oss. Då kallade fölungen tillbaka honom. Gulligt:love:

Jag säger tvärtemot , tvinga honom, ta in dom i en box och ta fast honom redan nu..gör det några dagar så har du en trygg harmonisk häst resten av tiden...de föl som får "vara" ifred" och är osociala förblir det och det blir bara svårare för dig när den är äldre snabbare o starkare.

Jag säger tvärtemot , tvinga honom, ta in dom i en box och ta fast honom redan nu..gör det några dagar så har du en trygg harmonisk häst resten av tiden...de föl som får "vara" ifred" och är osociala förblir det och det blir bara svårare för dig när den är äldre snabbare o starkare.

intressant med olika åsikter här, jag väntar mitt fösta föl så ni får gärna komma med mera åsikter om detta:)

Ja, som jag skrev i första inlägget så är jag lite kluven. Jag ser för och nackdelar med båda "metoderna".
Men fler som har fölerfarenhet får gärna höra av er.

Vår lilla fröken blev väl mer eller mindre påtvingad människokontakt från första början.
Detta på grund av att hon föddes ute i hagen mitt på dagen och vi behövde få in henne i boxen för att få ordning på matintaget eftersom hennes mamma har dåligt med mjölk och hon behöver stödmatas.

Så hon var väl bara nån timme gammal när hon fick grimma på sig första gången.
Eftersom vi har matat henne från dag ett så vet hon att det kommer trevliga saker med människor så vi har fått ett mycket socialt och trevligt föl som till och med gnäggar när man kommer till henne i stallet eller hagen.

För övrigt har hon redan fått vänja sig vid lite lyftande av fötter, att bli borstad och pillad på överallt och att vi redan haft ett litet täcke på henne.

Milt våld.:D

Räcker nog gott och väl att ungen får grimma på sig och blir ledd till och från hagen ett par dagar i veckan. Om de inte går helt på bete då. Isf kan du ändå göra några intagningar i box någon gång i veckan bara för att

Det där har jag aldrig hört någon annan påstå faktiskt och jag känner ingen som gör det... De föl jag haft har också blivit trygga och stabila som vuxna, utan påtvingat våld...

Jag hade INTE tvingat mig på honom för annat än det nödvändiga (avmaskning, verkning osv) och då så lugnt som möjligt.

Förra året fick vi en hingstunge som var så skygg. Eftersom vi tidigare alltid haft trygga sociala ungar var vi lite fundersamma. Till en början fick vi över huvud taget inte ens peta på honom så rädd var han.

Vi lät honom vara. Vi pysslade mycket med mamman i hans närhet och sakta men säkert vågade han sig fram och blev nyfiken. Efter en tid kom han även på att vi var de som kom med det mumsiga kraftfodret och senare fick vi börja pyssla med honom.

Idag är han strax över året och väldigt väldigt lätt att hantera. Han är snäll och nyfiken, följer fint och är helt enkelt precis som våra andra i samma ålder.

Milt våld.:D

Räcker nog gott och väl att ungen får grimma på sig och blir ledd till och från hagen ett par dagar i veckan. Om de inte går helt på bete då. Isf kan du ändå göra några intagningar i box någon gång i veckan bara för att

Nej de går inte helt på bete. Jag har betet ca 200- 300m från gården så de får gå in varje kväll. Han får ju träffa mycket folk. Mest mig då. Så jag tror nog att han blir präglad på människor. Fölgrimman visade sig alldeles för stor så i början fick han ha hundsele på sig, för att man skulle kunna styra honom de första dagarna när han inte kunde följa mamman så bra. Funkade jättebra.
Nu går han så fint själv. Ska köpa grimma i början på veckan då jag ska bort på en liten resa.

Skönt att höra. Det känns som att vi skyndar långsamt, det blir nog bäst så. Som tur är mamma social och kommer alltid (nästan) i hagen och är mycket pratsam, så det kan nog hjälpa till lite i detta fall.

Jag skyndar också långsamt om jag får en skygg fölunge. Dessutom har jag ett prakt exempel på att tvingade kan bli helt fel. För något år sedan fick vi en fölunge med senkontraktioner. Han behövde både medicinsk behandling och stretching i sina ben under först levnads veckan. Sedan fick han naturligtvis diarré vid fölbrunsten och behövde tvättas och smörjas ett antal gånger per dag. Ha fick också åka iväg till veterinär en del både hans egen del och mammans. När det var dags chipmärkning hade han börjat bli verkligt reserverad mot människor. Så det var inte helt enkelt att få honom märkt av en ny främmande människa. Sedan efter det har han varit väldigt svår att komma nära. Det är först nu när han är två år som han kan tänka sig att självmant närma sig en människa. Men det sker fortfarande mycket reserverat Det kan jämföras med ett annat föl vi fick samma år som också var mycket reserverad och p g a det andra fölet hann vi helt enkelt inte med henne i någon större omfattning. Idag är hon som ett plåster, man har svårt att bli av med henne. Mer social häst får man verkligen leta efter.

Jag kan bara berätta om de två föl (08:or) som jag sett på nära håll, visserliget ett sto och en hingst, så kanske går de inte att jämföra?

Nåväl, när stofölet föddes lossnade inte efterbörden så mamman skulle longeras för att den skulle lossna. För att inte jaga upp fölet gjorde vi så att vi "tvångs-höll" henne medan mamman longerades.
Hon var reserverad redan först såklart, liten som hon var, brottades ganska bra för att komma lös, men maken i huset höll henne bara mjukt med armarna omkring henne. Vi fick stå ganska länge på det här sättet och efter en stund slappnade hon av lite, man kunde lätta på greppet och kliade och gosade lite med henne. När mamman var färdigsprungen var vi noga med att inte låta fölet "fly" lös, utan vi väntade med att släppa tills hon stod avslappnat.
Då sprang hon fram och snuttade på mamma lite och sedan kom hon nyfiket fram och nosade på dottern i familjen :love:
DSC_5180.jpg

DSC_5285.jpg

Sedan dess har hon varit otroligt trygg med folk och lätt att hantera, har i övrigt inte gosats med eller pysslats precis. Hon har fått vara ifred och vara häst. Är nu trygg och nyfiken utan att vara påflugen.

Hingstfölet som kom senare var det ingen som fick röra. Han var också skygg från start och är det fortfarande. Knappt att man får på grimman, springer iväg när han ska visiteras ibland, ibland går det bra. Helt galen när hovar osv ska skötas... Man kan inte sköta om honom normalt då han nu är stor och kan ställa till ordentlig skada när han inte vill, och skadas han kanske man MÅSTE kunna hantera honom...

Så, jag håller med Martha, milt våld, en enda gång. Utfört på rätt sätt, inte börja slita i hovar osv då, utan bara hålla, vara lugn och trygg. När de lugnt kan låta en hålla på med dem och ta på dem, då kan man börja med hovarna osv.
Jag tror att det är bättre om man gör detta tidigt, när man har möjlighet att göra det kravlöst, istället för att vänta tills något obehagligt ska göras, såklart blir de tveksamma till folk om det bara blir obehag varje gång.

Fölgrimman visade sig alldeles för stor
Ska köpa grimma i början på veckan då jag ska bort på en liten resa.

Måste passa på att fråga var du hittar liten fölgrimma? Den jag införskaffat är alldeles för stor.

Intressant tråd, ska ju uppfostra min första fölunge!

Måste passa på att fråga var du hittar liten fölgrimma? Den jag införskaffat är alldeles för stor.

Intressant tråd, ska ju uppfostra min första fölunge!

Jag såg att de hade shetland/ russfölsgrimmor på Börjes. jag ska till Tingsryd till veckan och tänkte då gå in och handla direkt i stället för att beställa.

Det där har jag aldrig hört någon annan påstå faktiskt och jag känner ingen som gör det... De föl jag haft har också blivit trygga och stabila som vuxna, utan påtvingat våld...

Jag har också trygga stabila hästar, men de som fötts mera osociala och rädda har man fått ta tag i direkt istället för att vänta med den omgången vid verkning avmaskning o dyl...det är ju ett större trauma för fölet.
Hästarna blir inte otrygga o oharmoniska bara för att man "våldar" sig på dom..( håller fast och klappar o tar på dom )
Föl föds med olika mentalitet och jag har haft samma mamma på olika föl och en del har blivit ängsligare än andra. Normala sociala föl är ju inte några "problem" med.

jag hade en som fick lungbölder och medicinerades tre ggr om dagen i nio veckor som föl...han fullkomligt älskade alla människor...det beror nog mer på hur deras mentalitet är..hanterade måste dom ju bli i vilket fall somhelst och varför inte börja direkt om dom visar sig ängsliga...normalsociala föl mår bra av att få vara för sig själva ( i flock) för dom kommer fram i vilket fall somhelst

Jag är lite nyfiken till varför ni tvångshöll en helt ny fölunge och inte bara stängde in den i boxen? När vi skall betäcka sto med föl får fölet vänta i boxen medan mamma går ut på stallplan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 777
Senast: Praefatio
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 683
Senast: AbCdE
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 397
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?
  • Lego 5 årig kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd