Sv: Hantering av föl som är lite reserverat
Jag kan bara berätta om de två föl (08
r) som jag sett på nära håll, visserliget ett sto och en hingst, så kanske går de inte att jämföra?
Nåväl, när stofölet föddes lossnade inte efterbörden så mamman skulle longeras för att den skulle lossna. För att inte jaga upp fölet gjorde vi så att vi "tvångs-höll" henne medan mamman longerades.
Hon var reserverad redan först såklart, liten som hon var, brottades ganska bra för att komma lös, men maken i huset höll henne bara mjukt med armarna omkring henne. Vi fick stå ganska länge på det här sättet och efter en stund slappnade hon av lite, man kunde lätta på greppet och kliade och gosade lite med henne. När mamman var färdigsprungen var vi noga med att inte låta fölet "fly" lös, utan vi väntade med att släppa tills hon stod avslappnat.
Då sprang hon fram och snuttade på mamma lite och sedan kom hon nyfiket fram och nosade på dottern i familjen
Sedan dess har hon varit otroligt trygg med folk och lätt att hantera, har i övrigt inte gosats med eller pysslats precis. Hon har fått vara ifred och vara häst. Är nu trygg och nyfiken utan att vara påflugen.
Hingstfölet som kom senare var det ingen som fick röra. Han var också skygg från start och är det fortfarande. Knappt att man får på grimman, springer iväg när han ska visiteras ibland, ibland går det bra. Helt galen när hovar osv ska skötas... Man kan inte sköta om honom normalt då han nu är stor och kan ställa till ordentlig skada när han inte vill, och skadas han kanske man MÅSTE kunna hantera honom...
Så, jag håller med Martha, milt våld, en enda gång. Utfört på rätt sätt, inte börja slita i hovar osv då, utan bara hålla, vara lugn och trygg. När de lugnt kan låta en hålla på med dem och ta på dem, då kan man börja med hovarna osv.
Jag tror att det är bättre om man gör detta tidigt, när man har möjlighet att göra det kravlöst, istället för att vänta tills något obehagligt ska göras, såklart blir de tveksamma till folk om det bara blir obehag varje gång.