Hantering av föl som är lite reserverat

Sv: Hantering av föl som är lite reserverat

Det var inte mitt val då det inte är min häst.
Men som fölet var fött ute i hagen och skulle vara där så tyckte man väl att det var lugnast att göra som vi gjorde istället för att dra in den i det okända stallet och börja strula.
Om det var mitt föl hade jag inte velat låta det strula runt i en box själv och kanske skada sig och bli jättestressat. Nu såg hon ju mamma hela tiden och vi höll henne så hon inte kunde skada sig.

Om stoet fölat inne kanske man hade gjort på annat sätt.

Nu i kväll så var den lille gossen riktigt social:love:. Han kommer mer och mer fram nu ock då passar jag på att ta lite på honom. Han får nosa och slicka på handen. Jag kliar lite i manen och bakom öronen. Det tycker han är skönt och då har det faktiskt samtidigt gått att stryka honom över kroppen med den andra handen. Så jag tror det reder sig.

Ja, det låter det som! :bow:
Kan man bara få komma till och klia lite så upptäcker de ju snabbt vad bra man är. :idea: Kan vara bra att blanda in grimma ganska tidigt där, typ klia med den och lägg den på ryggen, runt benen, runt halsen osv, så blir han van vid att den inte är farlig heller.

Lycka till!

(kunde vi inte få sett en liten bild nu när vi bidragit med så många åsikter? :idea:)

Jag säger tvärtemot , tvinga honom, ta in dom i en box och ta fast honom redan nu..gör det några dagar så har du en trygg harmonisk häst resten av tiden...de föl som får "vara" ifred" och är osociala förblir det och det blir bara svårare för dig när den är äldre snabbare o starkare.

Jag håller inte med om att de osociala ungarna förblir det. Hur de är som små beror alldeles på hur deras mamma fostrar dem och behandlar dem runt omkring människor.

Jag har ett gammalt sto som verkligen håller sina ungar så långt från mänsklig kontakt hon kan och fölen är mer eller mindre vilda sin första månad, men sedan börjar de av sig själva bli mer och mer nyfikna och ett par månader senare brukar de vara otroligt sociala. Jag bryr mig inte om att bråka med henne. Hon får hållas som hon vill och eftersom vi är inne på föl nr 14 så är jag inte orolig. Han kommer att bli tam.
Som äldre är de både mkt lätta att rida in och väldigt ridbara, så att de har en "knäpp" mamma gör ingen skada på dem.

De har varit iväg en vända till seminstationen och där känner de också mitt sto och det fungerar fint trots att hon både är svår att fånga i hagen och inte kan bli undersökt med fölet kvar i boxen. Hon ska ha honom framför näsan 24/7. Jag brukar passa på att avmaska mm när han är i transporten tex eller vis seminspiltan när han har annat att fundera på.

Jag brukar visa hennes föl på mönstring och då brukar vi ta på grimman första gången dagen innan och ledträna några meter samt raspa iordning fossingarna om det behövs. Det brukar gå alldeles ypperligt att både leda och släppa dem utan grimma i ridhuset och sedan fånga igen, men jag har ju övat i några år...

Jag har ett annat föl som är född ett par veckor efter och han är som en kelig hund. Men där är mamman betydligt mer släpphänt med sin unge. Det får jag greja med utan att hon lägger sig i.

Jag håller inte med om att de osociala ungarna förblir det. Hur de är som små beror alldeles på hur deras mamma fostrar dem och behandlar dem runt omkring människor.

Håller helt med, och alla andra som varit inne på liknande, att låta tiden ha sin gång, och hantera mamman, om det är en mamma som är social med människor så ger det sig självmant och fölet lär sig snabbt, utan att man behöver forcera det.

har stämt på de fölungar jag haft själv, samt min goda väns fölungar, hon är uppfödare i liten skala och har ett föl varje år, ibland två, sen de senaste 20 åren. Fölungarna har varierat i blyghet som små, en del har varit väldigt reserverade och andra tuffa redan från början. Efter någon månad har det inte varit ngn skillnad alls på dem, de har alla varit vänliga och sociala och orädda bland folk, utan att forcerad hantering har behövts användas på de mer skygga fölen.

allt handlar om hur mamman är mot folk, och givetvis, att mamma och föl har daglig kontakt med människor där mamman blir pysslad med och hanterad av folk och fölungen är med.

(kunde vi inte få sett en liten bild nu när vi bidragit med så många åsikter? :idea:)

Jo, såklart att ni ska få det.

28168830.jpg

Här är han nyfödd och är de inte lika varann mor och son?

28283150.jpg

1 vecka gammal och börjar bli riktigt nyfiken

28283146.jpg

Här är bildbevis på att han börjat ta kontakt

Nu börjar han i stället bli som ett plåster, men inte mig emot. När han gått in för kvällen nu så borstar vi lite och det tycker han är sååå skönt. Riktigt njuter.

Vilken underbaring! :love:

Ha det så härligt med ditt lilla föl!!

Tänk bara på att du ska initiera gos och kel, annars kan de bli krävande plåster som kan bli farliga när de blir större om man då plötsligt börjar säga ifrån. Så, låt honom inte kräva gos av dig, även om det är mysigt när de är små..

Jag har ett gammalt sto som verkligen håller sina ungar så långt från mänsklig kontakt hon kan och fölen är mer eller mindre vilda sin första månad, men sedan börjar de av sig själva bli mer och mer nyfikna och ett par månader senare brukar de vara otroligt sociala. Jag bryr mig inte om att bråka med henne. Hon får hållas som hon vill och eftersom vi är inne på föl nr 14 så är jag inte orolig. Han kommer att bli tam.
Som äldre är de både mkt lätta att rida in och väldigt ridbara, så att de har en "knäpp" mamma gör ingen skada på dem.

Mitt sto bevakar också sin fölunge första tiden och visar tydligt att människor inte är välkomna.....alls. Veterinären var ute för att vaccinera och raspa en annan häst och skulle gå fram och kika in i boxen när fölungen var en vecka. Han vände och brydde sig inte om att titta. Jag får komma betydligt närmre och får klappa lite på ungen innan stoet milt men bestämt puttar undan mig. I hagen står stoet alltid mellan fölungen och de andra hästarna, mellan fölungen och staketet eller mellan fölungen och vad det än är som stoet anser kan hota hennes avkomma.

Efter första veckan släpper det här gradvis och fölungen tillåts utforska världen så även människan

I senaste islandshästen var den här frågan uppe.
Den som skrivit artikeln var klart emot någon typ av tvång på små fölungar.
Pyssla med mamman och fölet lär sig acceptera människan på ett naturligt sätt.
Föl kan bli stressade av fel typ av kontakt.
Våra föl i stallet är knappt hanterade vare sig års eller fjolårsföl.
Byter hage och verkas ibland.
Den lilla klappar jag om jag om jag går igenom hagen men klappar mamman först.
Första veckorna så tuggade fölungen om man kom för nära och då finns ingen anledning att stressa den med kontakt
Åringarna är väldigt sociala utan att vara fräcka.
man kan klappa hur som helst utan att dom blir rädda, och dom älskar att bli borstade.
Står man och borstar en äldre häst i hagen så kommer dom och klämmer sig imellan för att bli bostade.
Uppfostran överlåter vi till de äldre hästarna tills vidare.

På vilket sätt drar du gränsen? I vilket läge är det ok att kela och i vilket läge är det inte det?

Jamen det beror ju på hur fölet är....jag har haft en helt underbar fölmärr och hon lmnade underbara avkommor, alla utom en som var fruktansvärt osäker redan från födseln. Mamman var allt utom osäker. Har föölen en medfödd nyfikenhet och en grundtrygghet blir det inga problem, men de föl som verkligen är osäkra får man hjälpa till med att visa att man inte är farlig...kommer fölet undan varje gång vid kontakt , jag då lär den sig att komma undan.
observera att jag inte pratar om normala föl

På vilket sätt drar du gränsen? I vilket läge är det ok att kela och i vilket läge är det inte det?

Det är ok att fölis kommer fram och hälsar med mulen, då kan jag initiera kli och gos och då brukar ju fölis liksom visa var den vill bli kliad. Rumpan brukar ju vara poppis. Sen vill jag kunna avsluta kliandet och ägna mig åt mamman tex, och då skjuter jag mjukt undan fölis om den tigger mer gos.
Sen vill jag inte att fölis ska bli så sugen på att få rumpan kliad att den kommer och tränger upp rumpan mot mig i tid och otid, då kliar jag inte utan skjuter mjukt bort den. När fölis blir stor kan det bli både farligt och skrämma okända om den är van att kunna tvinga till sig kli genom att komma farande med rumpan.
När fölis ger mig lite utrymme så belönar jag med att klia på favortiställena.

Typ så, svårt att beskriva i ord...

Tycker det var en bra beskrivning!

//Cheran-som-är-föl-ägare-för-första gången

*kl*

Jag fick mitt första föl förra året. Mamman är mycket social och trevlig. Fölis var mycket blyg från dag 1. Vi var inne och hjälpte till lite efter födseln då hon inte reste sig. Vi nappade osv.
Hon var ändå blyg i flera månader, det gick att få tag på henne och borsta lite, men hon var inte alls i närheten av den andra fölungen som nästan överföll en för att få rumpan kliad...
Vi gjorde inte så mycket med henne, mest nödvändiga saker som in och ut ur hagen, verkning osv.

Idag är hon helt underbart perfekt! Går på bete i en liten flock. Hon kommer när man ropar och är social, vill bli kliad och klappad. De andra däremot är förbaskat buffliga och går ibland nästan över en! :eek: De bryr sig inte om man ska vifta/knuffa bort dem. Känns som att de har blivit "för" mycket hanterade/självsäkra att det inte har respekt för människan.

Mina två föl var båda reserverade de första veckorna. Deras mamma är mycket trygg med mig och lät mig göra vad jag ville med dem även fast de protesterade, så länge fölet var inom synhåll för henne.
Båda fölen släpptes på bete när de var cirka tre veckor gamla och då blev de nästan över en natt sociala och lätthanterade. Den äldsta genomgick den här förändringen snabbare och blev känd för att vara en väldigt snäll häst som man kunde göra nästan precis vad som helst med. Han är idag tre år och fortfarande oerhört okomplicerad och lätthanterad. Den yngre är lite mer reserverad till sin natur men jag uppfattar honom som mer försiktig än reserverad. Har han gjort någonting en gång är det problemfritt sen. Han är idag ett år och också väldigt enkel att ha att göra med och följer med mig snällt, men han är lite mer svårflörtad än storebror.

Båda fölen hade grimma på sig första dygnet och leddes ut till hagen med grimskaft runt halsen och mamma lös efter.

vilken fantastiskt underbar liten kille! :love:

Jo, det är han. En härlig upplevelse detta med föl.
Nu har jag äntligen fått ta på en grimma som passar. Men det var inte så poppis att få på den. Han får ha den ett tag nu så han vänjer sig.
Tack för alla tips och råd. Det är intressant för oss nybörjare på detta att lära av er "gamla".

:)Vilken bra tråd! Skönt att läsa att det går bra med de flesta. Både stoet och jag har fått föl för första gången och fölis är bara 5 dagar. Hon är nyfiken men lite reserverad och springer bakom mamma om något verkar ovant. Samtidigt är stoet himla omhändertagande och har stenkoll på sin unge. Hon puttar nästan fram ungen till oss. Fölis är som ett kvicksilver och flyktig även om jag kan kela henne, känna på ben mm så glider hon iväg om jag pillar för mycket med något. Den lilla grimman har jag bara lekt över nosen några gånger eftersom hon tycker den är läskig. Mamma har en tendens att bli ängslig och tycker att nu räcker det. Försöker hålla på en kvart om dagen försiktigt med lite av det matnyttiga och att det bara ska vara positivt.

Hur gör ni med elstängsel? Har ni elen på direkt från dag ett eller?

Jag tycker att det låter som att du gör rätt, man kan tänka på att om man börjar "pill" på nått småsår eller liknande så ökar man sin "energi" och fokuserar på ett vis som kan skrämma de små i början. Så försök att kela mer allmänt, och avsluta kelet innan fölis tycker att det blivit för mycket.
Om du slutar "för tidigt" så kommer fölis vilja ha mer gos, istället för att tycka att här kommer människan som tränger sig på mig. :idea:

Där vi stått med våra hästar har det alltid varit el på...

Nu har min kille blivit 4,5 vecka. Allt går framåt tycker jag. Nu kan man ta av och på grimma och han står still :idea: Han tycker mycket om att bli borstad så det utnyttjar jag, då han verkligen njuter.
I går var hovslagaren här och han fick först titta på shettistoet. Sedan fick han stå bredvid mamma när hon verkades. Sedan tittade hovis på hans hovar också. Raspade lite för att öva. I början försökte han ta sig undan, men när det inte gick så gillade han läget. Så duktig så.
Nu är han väldigt sällskaplig av sig. Provar tänderna en del, men får tillrättavisning. När han insåg att han inte fick bitas så har han provat bakdelen. Men det fick han inte heller. Då blir han lite sur när han inte får som han vill.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 777
Senast: Praefatio
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 683
Senast: AbCdE
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 397
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka