Hantering av föl som är lite reserverat

Sv: Hantering av föl som är lite reserverat

:) Vad skönt att allt gått så bra! Det låter som du kommit en bra bit på väg. Då kanske det finns hopp för en annan också:angel:

I natt ska det bli regn så då tyckte vi det var bäst att ta in dem. Då skulle mamman inte komma:devil: utan rusade runt med lilla fölis ett par varv (tror hon tycker det är obehagligt att inte ha stenkoll på bebben vänder tillbaka och kollar att den lilla är med stup i ett). Vi bor så bra till och har bara några meter till stalldörren så vi tog in gamle flockledarvalacken som gnäggade åt henne inifrån sedan öppnade vi grinden och då slank de in båda två. Hoppas hon inte ska lära sin unge detta! :angel:

Det har fungerat jättebra med mina, för mamma är så sällskapssjuk och har inte vaktat fölis mot människor. Däremot så har shettisen knappt fått titta på den lilla. Men nu umgås Karezzo (fölis) med shettisen.
Jag tar in mina varje natt och om det är busväder. Är rädd för lunginflammation. De har en ligg hall ute, men det är inte alla gånger som mamma har vett att gå in där i spöregnet. Ser till att de alltid har hö där så att det finns sysselsättning när de står där.

KL
Jag har inte fött upp ngn häst, men skulle göra som en bekant till mig gör med sina.
Hon brukar ignorera fölen o de kommer sen.

Tyvärr blev det lite strul med den sista där mamman som fick sammandragande medel ´för att få ut efterbörden att hon la sig ner på fölet, varav man var tvungen att flytta på det/ hålla undan det, men det gav inga större men.

Hon börjar sen med att leda dem med mamma o den får vara med om samma- spola av benen osv. Det har man nytta av vid ev. sårskador.

Alla hästar är mkt trevliga o lagom kontaktsökande/väluppfostrade.

Jag skulle välja att köpa en häst som gärna är lösdriftsuppfödd, MEN hanterad dagligen. Det kan innebära enbart visitering.

När jag köper hund vill jag att den är uppfödd i ett hem- inte en hundgård.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 777
Senast: Praefatio
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 683
Senast: AbCdE
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 397
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve
  • Vi som letar häst II

Omröstningar